Zigbee relaiskaart 12v

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 19:44
Ik ben op zoek naar een Zigbee module (minimaal 8 ingangen) welke 12v kan ontvangen op de ingangen en daarop kan signaleren.

Ik zal de situatie toelichten.
Ik heb een Galaxy Dimension (GD-48) alarminstallatie. Deze heeft alarmuitgangen type 'open collector'.
Deze geven dus 12v in geval van alarm/brand/inschakeling/etc.... (afhankelijk van programmering).

Deze uitgangen wil ik dus naar een Zigbee kaart doorgeven waardoor Home Assistant ziet dat er een ingang van deze kaart geactiveerd is.

Ik vind genoeg Zigbee relaiskaarten welke een potentiaalvrij contact schakelen o.b.v. een opdracht (uit bv. HASS), maar ik zoek dus het omgekeerde. Ik heb alleen geen idee hoe zo'n kaart heet.

Kort samengevat,
- Kaart ontvangt 12v op een ingang
- HASS ontvangt melding (hier kom ik wel uit)
- HASS stuurt melding naar mobiel (hier kom ik wel uit)

Thanks voor de tips!!!!

Beste antwoord (via rens-br op 01-11-2024 09:29)

• keroner
Sorry voor het openen van een oud topic, maar ik wilde nog even het resultaat delen met de andere posters.

Uiteindelijk dus voor de shelly's gegaan om de status van in/uitschakeling te laten melden en de brand/alarmmeldingen door te sturen.

Daarnaast een Zigbee relaiskaart geplaatst. In de centrale kun je ingangen als sleutelschakelaar programmeren waardoor er (indien 1K ohm) gezien wordt ook in of uitgeschakeld wordt.

Resultaat is dus een slimme Galaxy Dimension die volledig via Zigbee in HASS werkt.
Hieronder nog een foto.
Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal!!

Ps. Kwam er achter dat er ook een kaart op de markt is die dit mogelijk maakt.
Kan een stuk meer, maar kost wel 185 euro. Ben nu in ieder geval een stuk goedkoper uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1VU2g3al6lxxb7wYtTIs36ySvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KutYJE9mIT5ghee5zT5Ue4b.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-05 15:53
Ik weet dat Shelly ze wel heeft op wifi.
Shelly Plus i4 DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Hey Top!
Ik had wel de Shelly Plus i4 gezien, maar die werkt alleen op 230v. Dit zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Iets groter dan gepland (2 stuks nodig), maar dat moet wel in de centrale passen.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-05 15:53
Graag gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:27
Wellicht is dit wat je zoekt, ook twee van nodig helaas.

https://www.amazon.nl/MHC...hakelmodule/dp/B091GS6J5W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het is geen zigbee, maar dit apparaat kan je een ESP32 in prikken waar je Tasmota of ESPHome op kan laten draaien om te verbinden met Home Assistant.

https://www.aliexpress.com/item/1005006217061405.html

Het ding heeft 8 opto-isolated inputs die 3-24V accepteren.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

In de DIY hoek zou ik denken aan een fysiek/los 12V relais (geen idee hoeveel stroom daarvoor nodig is, en wat je centrale kan leveren) en bijvoorbeeld een Hue Wall Switch of vergelijkbaar:
https://www.karwei.nl/ass...AvPlEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Als het relais wordt geschakeld geeft de switch een signaal dat er een lamp aan moet. Gelukkig weet Home Assistant dat er dan wat anders aan de hand is :).

Het is vermoedelijk met een ESP32-achtig iets veel makkelijker te fixen, maar daar heb ik geen kennis van :).

[ Voor 9% gewijzigd door bartvl op 23-02-2024 16:58 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Bedankt voor alle tips!!

Esp32 had ik ook al naar gekeken, maar aangezien tijd (met een gezin) net zoveel waard is als geld zoek ik iets meer plug and play :)

Die Shelly optie lijkt me de beste. Ik heb al aardig wat Shelly's draaien, dus ben er bekend mee en uiterst tevreden over.

Bijkomende luxe is dat de centrale 4 uitgangen over heeft. De andere uitgangen komen uit een RIO (onderverdeler) die verderop hangt.

1 in de centrale en 1 in de RIO scheelt dan ook weer een kabel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Maar gaat zo’n Shelly werken? Ik begreep uit je TS dat de centrale er spanning op zet als signaal. Het is niet een potentiaal vrij contact toch?

[ Voor 3% gewijzigd door bartvl op 23-02-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Klopt, maar die Shelly is niet potentiaal vrij, toch??
Triggers reageren op 12v, zoals de normale Shelly's op 230v reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

keroner schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 23:09:
Klopt, maar die Shelly is niet potentiaal vrij, toch??
Triggers reageren op 12v, zoals de normale Shelly's op 230v reageren.
Zoals ik die Shelly begrijp dien je daar een ‘dode’ schakelaar aan te hangen. Dus de Shelly verwacht in principe een potentiaal vrij contact aan de andere kant.
Misschien dat als de 12V rechtstreeks op de input zet dat dat ook geregistreerd wordt, maar dat is niet de normale werkwijze.

Dat geldt zover ik het zie voor alle soorten Shelly’s.

[ Voor 5% gewijzigd door bartvl op 23-02-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Afbeeldingslocatie: https://www.robbshop.nl/thumbnail/71/3d/8b/1689246232/SHE_I4DC_image_5_800x800.jpg

Volgens dit diagram wel 12v triggers.
Probleem is dan alleen dat mijn centrale de positive schakelt en niet de common,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ja, dit is positiever dan ik dacht.
Dan is wel de vraag of je de Shelly continu wil en kan voeden, of dat ie pas online komt als je alarm de 12v uitstuurt. En dan dus ook meteen een switch triggert. Of wellicht is het online komen dan al voldoende om te signaleren dat er een alarm is 😄.

En ik zie inderdaad ook dat de ‘normale’ Shelly’s op 230v schakelen. Dan werken ze anders dan ik dacht 😇.

[ Voor 17% gewijzigd door bartvl op 24-02-2024 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Bijna goed ;)
De 2 rechter terminals zorgen dat de Shelly continu aanstaat.
De switches zorgen dat er een circuit gesloten wordt en er een relais oid bekrachtigd word.
De + delen ze allemaal (is dus voor alle circuits) en de - is de schakelaar.
Dit kan dus allemaal uit 1 twaalf volt voeding komen waarbij een andere bron de minnen schakelt.

Bij dc is het gebruikelijk dat de - als schakelaar gebruikt wordt. Dat is nu mijn probleem ;)

Bij AC (bv. bij Shelly 1 op 230v) is het gebruikelijk dat de + (fase) geschakeld wordt. Die werkt dus weer anders.

Mijn centrale is gemaakt om externe apparaten van stroom (sirene, flitser) te voorzien en geeft dus 12v op de uitgang (open collector - wet contact). Dit is helemaal klote voor mij omdat je in het hele huis automatisering en Zigbee verhaal alle kanten op kunt met potentiaal vrij (dry contact - maak of verbreek contact).

Ik ben bang dat ik een stapeling van relais ga krijgen om dit op te lossen 😔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:27

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
keroner schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 23:53:
Probleem is dan alleen dat mijn centrale de positive schakelt en niet de common,
Weet je dat zeker? Want open collector is juist schakelen naar de V-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Septillion schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:42:
[...]

Weet je dat zeker? Want open collector is juist schakelen naar de V-.
Ik "wist" het zeker ;)
Ben door jouw opmerking (thanks!!) even snel gaan spitten en de uitgangen schijn ik aan te kunnen passen door pull-up weerstanden.

Ik heb het nu zo dat de min geschakeld wordt. Nog even goed doorspitten hoe het nu precies werkt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ah0K6Z-xg4LzFQZ-kB5IXireod4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgbDpmvsNZLlQrHzjeGueVXK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pl6clMGqrQJhdbS10mOWQKnFVUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYaZB1N9VtV1uTUBK2cVVPAW.jpg?f=fotoalbum_large

Heb het in ieder geval met een combinatie van hard en software voor elkaar, maar moet mezelf de termen nog even eigen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:27

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als ik het zo in moet schatten zou me niets verbazen als het inderdaad open collector is. Waarbij je alleen nu kan kiezen tussen actief = transistor aan = negatief signaal of actief = transistor uit = positief signaal (door pull up).

Volgens mij kan je de Shelly al met beide om laten gaan met stock firmware. Met custom firmware kan het zeker. Maar gewoon actief = negatief zou dus al gewoon een pulsdrukker nadoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Yep. Kan de polariteit van de uitgangen dus aanpassen.
Door deze in de software om te draaien moet in de hardware uiteraard de pull-up weerstand getrokken worden om het circuit van de + naar de - om te leggen.

Nu inderdaad kijken wat de Shelly kan.
De centrale kan pulls en vasthoudend sturen.
Voor het inschakelen wil ik vasthoudend (12v = ingeschakeld).
Voor de alarmen wil ik puls (1 melding is voldoende voor push notificatie HASS).

Ik weet dat de Shelly 1 zowel met wip als met pulse om kan gaan. Denk dat de i4 dat dan ook wel moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-05 15:08
keroner schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:49:
[...]

Ik "wist" het zeker ;)
Ben door jouw opmerking (thanks!!) even snel gaan spitten en de uitgangen schijn ik aan te kunnen passen door pull-up weerstanden.

Ik heb het nu zo dat de min geschakeld wordt. Nog even goed doorspitten hoe het nu precies werkt :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb het in ieder geval met een combinatie van hard en software voor elkaar, maar moet mezelf de termen nog even eigen maken :)
Je hebt aardig wat rio's op de foto liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
vincedd schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Je hebt aardig wat rio's op de foto liggen
Yep, maar is meer voor het efficiënt met de bekabeling omgaan dan voor de zones hoor.
Ik woon niet groot genoeg voor 64 zones ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keroner
Thanks, maar ik ben inmiddels al voor de Shelly's gegaan. Lekker plug and play. Zelf even DIN voetjes geprint, dus ziet er ook strak uit straks.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Sorry voor het openen van een oud topic, maar ik wilde nog even het resultaat delen met de andere posters.

Uiteindelijk dus voor de shelly's gegaan om de status van in/uitschakeling te laten melden en de brand/alarmmeldingen door te sturen.

Daarnaast een Zigbee relaiskaart geplaatst. In de centrale kun je ingangen als sleutelschakelaar programmeren waardoor er (indien 1K ohm) gezien wordt ook in of uitgeschakeld wordt.

Resultaat is dus een slimme Galaxy Dimension die volledig via Zigbee in HASS werkt.
Hieronder nog een foto.
Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal!!

Ps. Kwam er achter dat er ook een kaart op de markt is die dit mogelijk maakt.
Kan een stuk meer, maar kost wel 185 euro. Ben nu in ieder geval een stuk goedkoper uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1VU2g3al6lxxb7wYtTIs36ySvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KutYJE9mIT5ghee5zT5Ue4b.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1