Overstortventiel blijft lekken na straatwerken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joss1
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-02-2024
Er zijn bij ons (ergens in West-Vlaanderen) straatwerken aan water/gas/elek bezig. Sinds het begin heb ik gemerkt dat onze overstortventiel aan de CV ketel constant begon te lekken (omdat ze inderdaad geoxideerd was), heb deze dan vernieuwd, maar de nieuwe lekt zelfs nog meer (niet gewoon druppels, maar het water stroomt vree vlot) }:O

Kan het zijn dat de werken iets met waterdruk te maken hebben? Ik weet niet hoe ik dit nu moet oplossen, suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ka-u0akud5Z6RiB80pLpZysewFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BE9wN16iDUk71dhRLKcVsEhB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Joss1 op 23-02-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:09

Aardedraadje

Met kabelschoen

Wat meer informatie over je opstelling zou helpen in deze kwestie. Ik maak uit je verhaal op dat je warmtenet/stadswarmte o.i.d. hebt? Anders kan ik een lekkend overstortventiel niet verklaren a.d.h.v. straatwerk. Een CV-circuit is namelijk meestal een gesloten circuit dat binnen het huis blijft.

Of heb je wellicht een automatisch bijvulsysteem?

Overigens zie ik ook druppels aan de koppeling hangen. Klopt het dat het daar ook lekt? Hoe is het gesteld met het drukvat?

EDIT: je schrijft zelf al CV-ketel. Overheen gelezen |:(

[ Voor 29% gewijzigd door Aardedraadje op 23-02-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:21
Heb je niet toevallig een lek expansievat?

Als dat vat namelijk lek is, kan het cv systeem de druk niet kwijt die wordt opbouwd bij het verwarmen van water. Dan zie je dus water uit een overstortventiel lopen als het systeem warm wordt.

Ik zie niet zo snel in hoe werken buiten je huis invloed zouden kunnen hebben op het cv systeem en de druk daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joss1
Het expansievat is inorde vermoed ik. Deze ventiel staat tussen de ketel en het stadswater. Zelfs als de ketel uit staat blijft deze lekken. Het stopt enkel met lekken als ik deze ventiel dichtdraai uiteraard.

Bij een lekkende expansievat of een ander CV-probleem zou het moeten stoppen met lekken als de CV uitstaat, maar nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Joss1 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:44:
Het expansievat is inorde vermoed ik.
Heb je er met de achterkant van een tang of schroevendraaier tegenaan getikt? De onderkant zou hol moeten klinken, de bovenkant mag als vol klinken, daar mag wat er in staan. Onderin mag geen water staan. Wanneer dat wel zo is dan is die aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joss1
sypie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:06:
[...]

Heb je er met de achterkant van een tang of schroevendraaier tegenaan getikt? De onderkant zou hol moeten klinken, de bovenkant mag als vol klinken, daar mag wat er in staan. Onderin mag geen water staan. Wanneer dat wel zo is dan is die aan vervanging toe.
Ja, dit komt overeen, vandaar dat ik vermoed dat deze inorde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00

Reptile209

- gers -

Joss1 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:44:
Het expansievat is inorde vermoed ik. Deze ventiel staat tussen de ketel en het stadswater. Zelfs als de ketel uit staat blijft deze lekken. Het stopt enkel met lekken als ik deze ventiel dichtdraai uiteraard.

Bij een lekkende expansievat of een ander CV-probleem zou het moeten stoppen met lekken als de CV uitstaat, maar nee.
Hoe bedoel je: tussen de ketel en het stadswater? Je hebt toch niet continue een open verbinding tussen de waterleiding en je CV-circuit? Die hoort alleen open te staan tijdens bijvullen.
Theorie: kraantje op de waterleiding staat open (dicht doen!) of lekt (waardoor de leidingdruk op je CV komt te staan). Bij de werkzaamheden is de druk in de waterleiding verhoogd, waardoor hij nu de 3 bar aantikt en daarmee de overstort opent.

Kijk eens wat de druk in je CV-circuit is als de overstort opent. Dat zou dan 3 bar moeten zijn - en dat is veel te hoog. En maak eens een foto op wat meer afstand en geef aan wat welke leiding is.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joss1
Reptile209 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:50:
[...]

Hoe bedoel je: tussen de ketel en het stadswater? Je hebt toch niet continue een open verbinding tussen de waterleiding en je CV-circuit? Die hoort alleen open te staan tijdens bijvullen.
Theorie: kraantje op de waterleiding staat open (dicht doen!) of lekt (waardoor de leidingdruk op je CV komt te staan). Bij de werkzaamheden is de druk in de waterleiding verhoogd, waardoor hij nu de 3 bar aantikt en daarmee de overstort opent.

Kijk eens wat de druk in je CV-circuit is als de overstort opent. Dat zou dan 3 bar moeten zijn - en dat is veel te hoog. En maak eens een foto op wat meer afstand en geef aan wat welke leiding is.
Ik had beter gas-ketel ipv CV ketel geschreven. Die leiding waarover ik het heb is de toevoer van water voor de kranen. Het CV circuit staat inderdaad met een kraantje.

Aha, dus in principe als de werken gedaan zijn verlagen ze de druk dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Joss1 op 23-02-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00

Reptile209

- gers -

Ah, dus het gaat om je warm stromend water. Dat zou niet boven de druk van de overstort mogen komen. De overstort is alleen bedoeld om de druk van het water af te voeren als dat na gebruik door de restwarmte van de warmtewisselaar nog uitzet (thermische expansie). Zou dus hooguit zo nu en dan een pufje mogen zijn, zeker geen flinke stralen langere tijd.

Als de druk nu flink te hoog is, moet je contact opnemen met het waterleidingbedrijf. Wellicht waren en problemen met de druk en proberen ze dat nu te verbeteren. Maar dit is tè hoog. En alleen zij kunnen je vertellen of dit tijdelijk is of niet.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Hier moet geen overdrukventiel zitten maar een inlaatcombinatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Aardedraadje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:29:
Hier moet geen overdrukventiel zitten maar een inlaatcombinatie.
Dit.

Overdrukventiel = voor CV systeem en meestal 3 bar.
Inlaatcombinatie = voor drinkwatersysteem en typisch 6 of 8 bar.

Logisch dat je overdrukventiel continu lekt daar. Je hebt dus harstikke goeie waterdruk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Dat niet alleen, een inlaatcombinatie voorkomt altijd dat water terug kan vloeien en is dus legionella-proof. Er zijn kraantjes en afsluiters specifiek geschikt voor drinkwaterleidingen i.v.m legionella-risico's. Een inlaatcombinatie (inclusief kraantje) is dat hoogstwaarschijnlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-05 21:36
Dit lijkt op een Watts veiligheidsgroep, deze gaat tot 7bar
Zou theoretisch goed moeten zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door djpeterl1 op 23-02-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Nog nooit een haakse inlaatcombi gezien, en rode knop dus verdacht hem van overstortventiel. Zo noemde TS het ook. Maar inderdaad dit lijkt het goede component te zijn.

Het zou in theorie kunnen dat er bij de werkzaamheden, vuil in de waterleidingen is gekomen, waardoor je inlaatcombie vast zit. @Joss1 heb je al geprobeerd deze te spoelen, gewoon even wat linksom draaien tot er meer water uit stroomt?

[ Voor 41% gewijzigd door Aardedraadje op 23-02-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
Ik tot voor kort ook niet moet ik eerlijk bekennen, in de handleiding van onze warmtepomp boiler gebruiken ze de term veiligheidsgroep en niet inlaatcombinatie wat ik alleen kende, dan blijken er veel meer opties te zijn

@Joss1 aan welk ventiel heb je gedraaid? Heb ooit met het draaien onze Pentec veiligheidsgroep kapot gemaakt, enige waar je aan mag draaien is de afsluiter (zwarte schuif)

[ Voor 8% gewijzigd door djpeterl1 op 23-02-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joss1
djpeterl1 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 23:12:
Ik tot voor kort ook niet moet ik eerlijk bekennen, in de handleiding van onze warmtepomp boiler gebruiken ze de term veiligheidsgroep en niet inlaatcombinatie wat ik alleen kende, dan blijken er veel meer opties te zijn

@Joss1 aan welk ventiel heb je gedraaid? Heb ooit met het draaien onze Pentec veiligheidsgroep kapot gemaakt, enige waar je aan mag draaien is de afsluiter (zwarte schuif)
Ik heb wel enkele keren met die rode geprutst, wat ook een draaiknop is... is ze hierbij gewoonweg stuk??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Als het goed is hebben je buren toch een soortgelijke installatie? Ervaren die ook problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Sommige kunnen er inderdaad kapot van gaan, of continue water af blijven voeren, als je eenmaal aan de knop hebt gedraaid. Ik heb dat ook eens gehad, maar dan met een overstortventiel. Ik doe dit regelmatig bij mijn inlaatcombi's om kalk weg te spoelen en ervaar daar nooit problemen mee. Maar het zou kunnen dat het helemaal niet de bedoeling is, en hij nu inderdaad daarom gewoon lekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
Even naar de Praxis/Brico, nieuwe er tussen en testen maar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joss1
djpeterl1 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 07:17: