Hele vloer eruit of onschadelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweakTweak
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-04-2024
Mijn vraag
Mogelijk is er schimmelvorming op verschillende plekken op de begane grond.
Is dit schadelijk voor de gezondheid? Moet ik de hele vloer eruit om het te laten drogen en "schimmel" weghalen?

Vloer:
In juli 2023 op houten balken Renodexxx vloerverwarming gelegd met zandcement en daarbovenop egalisatie laag.
Tien dagen laten drogen, toen kwam een ondervloer (met dampwerende kant; zie foto) en laminaat bovenop.

Het valt mij op dat er schimmel is ontstaan in de hoeken en het vochtscherm (ondervloer) voelt op elke plek erg vochtig.
Bekeken plekken zijn voorraadkast, de hal en toilet.

Mogelijke oorzaak:
Mogelijk is dat die tien dagen drogen niet lang genoeg was. Het regende toen ook flink.
Telefonisch contact met vloerverwarming mensen zeiden dat vloer moet drogen en dan weer laminaat erop. Maar dit lijkt mij een helse klus... spullen weghalen, weken drogen en opnieuw leggen...

Andere oorzaak is dat de ondervloer al vochtig was. De ondervloer stond in de schuur waar het muf ruikt (wel ventilatie gat en raam open) Het vocht wat er zit komt dus door ondervloor en niet door nat zandcement/egalisatie.

TLDR
vocht tussen ondervloer en egalisatie/zandcement zorgt voor wat ik denk dat schimmel is. Komt door mogelijke al vochtige ondervloer of omdat het zandcement/egalisatie niet goed was gedroogd.

Hele vloer eruit en drogen? Of onschadelijk en pas na (XXXXX aantal jaar) de vloer eruit?

Ik hoor het graag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrzUG1t2EfL5TXMbdaBmi7CqmOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYzg86IS88H0syg51LJAWgQB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4l6Nb422VXrmogCL9pqxlGbGhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6KKOrT3lJdjuLVFtm4LvYMH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/539M9AQSLj_weKOeGNBUG_3bpMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdO05H67uwCS5dx3rDTqSYXo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSZA0JsSzgLB8AVTkdfNoTjN8aU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lX5uJGuaQrfpr2wBCjdGfmkH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsKRRi0qt1KB5HdYV7c8eXX_ANU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wydb1RDSxl3WlzIq3CDSItk2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ymx7Qgg_fGTMgxpsevjSzyAciHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUB1DVMrMe8oWViu1s7Ph6hY.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via TweakTweakTweak op 23-02-2024 18:37)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Je wilt geen schimmel in je huis. Je wilt het ook niet de kans geven door te laten woekeren. Dat je het nu al constateert zegt eigenlijk genoeg.

Laminaat eruit, ondervloer weggooien, schimmel behandelen, drogen (verwarming aan, ventileren, droogmaken), nieuwe ondervloer laminaat terug. Dat kan allemaal kort na elkaar.

Alternatieve verklaring zou koudebrug moeten zijn, maar zie niet in hoe dat met de vloerverwarming te verklaren is, evenals de meerdere plekken waar het voorkomt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Je wilt geen schimmel in je huis. Je wilt het ook niet de kans geven door te laten woekeren. Dat je het nu al constateert zegt eigenlijk genoeg.

Laminaat eruit, ondervloer weggooien, schimmel behandelen, drogen (verwarming aan, ventileren, droogmaken), nieuwe ondervloer laminaat terug. Dat kan allemaal kort na elkaar.

Alternatieve verklaring zou koudebrug moeten zijn, maar zie niet in hoe dat met de vloerverwarming te verklaren is, evenals de meerdere plekken waar het voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-05 15:47
Zoals je zelf al aangeeft. Waarschijnlijk de droogtijd te kort geweest. Hoe dik is die zandcement vloer? Vuistregel is een week droogtijd per centimeter. Wie heeft besloten om dit maar zo kort te doen? Er vanuitgaande dat de vloer dikker is dan 1,5 cm.

Op basis van de info ben ik het eens ben met de mensen van de vloerverwarming eerlijk gezegd. Hoe vervelend het ook voor je is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:41
Als je zo'n vloer laat leggen op een nieuwe dekvloer is het ook gebruikelijk dat er vochtmetingen gedaan worden voordat de vloer gelegd wordt. 10 dagen is hoogstwaarschijnlijk te kort geweest.

Zolang de vloer er nog op ligt kan het niet drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweakTweak
Pejdref schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:54:
Als je zo'n vloer laat leggen op een nieuwe dekvloer is het ook gebruikelijk dat er vochtmetingen gedaan worden voordat de vloer gelegd wordt. 10 dagen is hoogstwaarschijnlijk te kort geweest.

Zolang de vloer er nog op ligt kan het niet drogen.
Wie weet heb ik dat tegen de leenbakker mannetjes niet vertelt. Een eigen huis hebben is leuk maar ik kom er ook heel vaak achter waarom een aannemer handig is. Die weet dit soort dingen :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTweakTweak
NACrat schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:19:
Zoals je zelf al aangeeft. Waarschijnlijk de droogtijd te kort geweest. Hoe dik is die zandcement vloer? Vuistregel is een week droogtijd per centimeter. Wie heeft besloten om dit maar zo kort te doen? Er vanuitgaande dat de vloer dikker is dan 1,5 cm.

Op basis van de info ben ik het eens ben met de mensen van de vloerverwarming eerlijk gezegd. Hoe vervelend het ook voor je is.
Het is 2.5 cm. Wel irritant want de factuur zegt "De droogtijd is 2 (frezen) a 7 dagen (RENODEXX of
Warp)". De website zegt "Houd u rekening met 10 dagen droogtijd".

Hopelijk kunnen zij ons wat tegemoet komen... maar waarschijnlijk geven ze de schuld/verantwoordelijkheid bij ons en/of de vloerenleggers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweakTweak
Rukapul schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:49:

Dank u! Neem aan dat je ondervloer weggooien zegt als er schimmel op zit? Ondervloer ziet er namelijk nog goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
TweakTweakTweak schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:37:
[...]

Dank u! Neem aan dat je ondervloer weggooien zegt als er schimmel op zit? Ondervloer ziet er namelijk nog goed uit :)
Je lijkt een gecombineerde ondervloer te hebben: gladde dampwerende zijde en poreuze kant. Ik zie niet in hoe je garandeert van de schimmelsporen af te komen.

Noem mij gek maar ik zou zelfs elke laminaatplank afnemen met een doek met antischimmel. Die ondervloer houden komt neer op gokken en zo duur is dat niet.

Er is volgens mij wel een soort van fout gemaakt door de vloerenlegger. Bij een vloer waar nog vocht uit kan komen is het veel beter om brede folie uit te spreiden en bij overbreedte dit ruim te laten overlappen en af te tapen met luchtdichte aluminiumtape. Daaroverheen gaat dan de ondervloer. De folie laat je aan de randen ook iets omhoog staan wat je dan netjes wegwerkt met de plinten.

De gecombineerde ondervloer heeft veel meer naden en kan niet overlappen. En als je de folie naar onderen legt dan kun je niet goed tapen. Leg je hem naar boven dan komt het vocht met evt schimmel in de foam.

Lang verhaal kort: hier had gewoon PE folie gebruikt horen worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 23-02-2024 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-05 11:14
NACrat schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:19:

Behalve als versneller is gebruikt. Maar zo te zien aan de fotos is het geen zandcement maar anhydriet. Is m.i. ook logischer in dit geval (droge ruimtes).

Voor een volgende keer; altijd de vochtigheid meten voor het leggen.

Ik zou de laminaat vloer eruit halen en wachten... en dan weer terug. Beschimmelde ondervloer weggooien en nieuwe gebruiken (sowieso beetje zonde, want die ondervloer isoleert juist).
Pagina: 1