Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g v g
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-05 14:39
Hallo,

Ik ben (na 25 jaar) een nieuwe PC aan het samenstellen en ik merk dat er op de markt veel snellere dan DDR5 6000 worden aangeboden. Ik bergrijp dat niet want in de specs van de courante CPU’s lees ik dat ze deze frequentie toch niet aankunnen. Misschien met overlokken via XMP of EXPO, maar aan DDR5 7000+ zal je toch nooit geraken denk ik dan.
Mijn vraag is dus: waarom worden deze geheugens verkocht?

Alvast bedankt, Geert

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:53
voor gaming is het puur Marketing.

https://www.youtube.com/watch?v=3M1pSJX30g8

het helpt wel als je met in IGP zoals de AMD 8 serie gaat gamen.

ook bepaalde geheugen afhankelijke applicaties kunnen gevoelig zijn.

maar gaming maakt het niet veel uit je kan beter een snellere CPU kopen dan sneller geheugen. voor het zelfde geld of bespaar en doe er wat leuks mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:46

RvL

Als je kijkt naar het AM5 platform kijkt dan ligt de sweet spot volgens AMD zelf toch echt bij 6000MT/s. Dit terwijl de specificaties zeggen dat Ryzen 4 processors niet harder kunnen lopen dan 5200MT/s.

In de praktijk is dat ook vrijwel altijd haalbaar, mits het geheugen het aan kan en op de QVL staat.

Heeft het zin? In bepaalde gevallen kan het zeker merkbaar zijn. Hoeveel verschilt per applicatie. In sommige games kan het zomaar een paar FPS schelen en geheugengevoelige applicaties kunnen er baat bij hebben.

Maar geheugensnelheid is een ding, latencies zijn net zo belangrijk. Strakkere latencies kan ook zomaar een paar frames schelen. Wederom afhankelijk van de game in kwestie.

Voor Intel geldt voor zover ik weet iets soortgelijks, maar daar heb ik geen ervaring mee

[ Voor 20% gewijzigd door RvL op 23-02-2024 19:05 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Sinds 2008 en de introductie van X58 is XMP en daarmee geheugen overklokken de norm geworden.

De waarden die de CPU fabrikanten opgeven zijn een referentiewaarde c.q. ondergrens m.b.t. wat altijd stabiel zal werken, dat zegt echter niet over hoe goed de geheugencontroller werkelijk is, dat is een loterij.

Zoals gezegd hebben sommige applicaties waaronder games baat bij sneller geheugen dan de referentiewaarde, weliswaar tot op zekere hoogte. Deze “sweet spot” ligt voor Intel en AMD anders. Bij Intel lijkt dat 6400 te zijn en bij AMD 6000.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02 17:31
Bij gaming maakt het weinig uit zit minimaal verschil

YouTube: Stop wasting money on fast Ram!! 7200MHz vs 4800MHz...