Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE πππ
Ik gok Ubuntu, zie topic titel. Maar blijft het nog wel handig om te weten om welke versie het gaat, inderdaad.MasterL schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:30:
Ehm welke disto? gebruik je netplan?
Al gok ik dat de file best te wijzigen is hoor.
Al is het wellicht handiger om een DNS resolver op DHCP niveau in te stellen, zodat alle machines in het netwerk dezelfde DNS gebruiken?
[ Voor 57% gewijzigd door CH4OS op 23-02-2024 14:38 ]
Het gaat dus allemaal om het instellen van de instructies van https://www.dns0.eu/nl en dan de Linux versie.
Klopt het dat ik onderstaande commands moet uitvoeren om aan stap 1 te voldoen?
sudo systemctl enable systemd-resolved.service
sudo systemctl start systemd-resolved.service
https://anto.online/guide...stemd-resolved-on-ubuntu/
[ Voor 29% gewijzigd door StopEcocide op 23-02-2024 14:45 ]
Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE πππ
Tja resolved.conf wordt nogal eens overschreven door oa netplan...CH4OS schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:34:
[...]
Ik gok Ubuntu, zie topic titel. Maar blijft het nog wel handig om te weten om welke versie het gaat, inderdaad.
Al gok ik dat de file best te wijzigen is hoor.Ik denk dat sudo nano /etc/systemd/resolved.conf ongeacht de alleen lezen rechten te wijzigen is.
Al is het wellicht handiger om een DNS resolver op DHCP niveau in te stellen, zodat alle machines in het netwerk dezelfde DNS gebruiken?Is vaak nog makkelijker te regelen ook.
Doe eens een "ls /etc/netplan" zie je daar een yaml config file?
Zo ja maak het jezelf niet zo moeilijk en volg een guide zoals deze:
https://ostechnix.com/configure-static-ip-address-ubuntu/
Allememagies, de 3 stappen op de site die ik gebruik zien er toch makkelijker uit. Dit is echt algebra voor mij.MasterL schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:47:
[...]
Tja resolved.conf wordt nogal eens overschreven door oa netplan...
Doe eens een "ls /etc/netplan" zie je daar een yaml config file?
Zo ja maak het jezelf niet zo moeilijk en volg een guide zoals deze:
https://ostechnix.com/configure-static-ip-address-ubuntu/
zoiets als: "sudo vim /etc/systemd/resolved.conf"
[ Voor 5% gewijzigd door allure op 23-02-2024 15:25 ]
Bedankt voor je behulpzaamheid. De site die jij doorgaf zag er voor mij moeilijk uit. De 3 stappen die ik site moet doorlopen lijken mij veel makkelijker, ware het niet dat ik /etc/systemd/resolved.conf niet kan aanpassen omdat ik daar geen root toegang tot heb.MasterL schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:59:
Wij zijn hier om te helpen @StopEcocide waar loop je tegen aan? Jij gebruikt een Window Manager?
Ik hoop niet dat je denkt dat ik je hulp in de wind sla, maar aangezien ik net helemaal vanaf scratch opnieuw begonnen ben met de installatie van Ubuntu, zou ik het fijn vinden als ik assistentie zou kunnen krijgen met de 3 stappen die op dns0.eu staan. Zo moeilijk zouden die stappen toch niet moeten zijn? Al ben ik wel een leek op het gebied van dit soort dingen.
Ah! Ik kom een stap verder. Ik moest dit doen met Gedit. Dankjewel! Hoe weet ik nu of ik het proces voltooid heb?allure schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:24:
Ik gok dat je het commando niet uitvoert met "sudo" ervoor? Als Superuser dus?
zoiets als: "sudo vim /etc/systemd/resolved.conf"
[ Voor 6% gewijzigd door StopEcocide op 23-02-2024 15:28 ]
je moet onderstaande opdrachten opvoeren om de service te starten;
1
2
| sudo systemctl enable systemd-resolved.service sudo systemctl start systemd-resolved.service |
na het wijzigen van je configuratie bestand voer je nog een restart door:
1
| sudo service resolved.service restart |
[ Voor 58% gewijzigd door allure op 23-02-2024 15:33 ]
Ik heb de laatste stap vanuit de terminal in /etc/systemd gedaan, maar ik krijg de volgende foutmelding:allure schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:31:
Hetgeen wat "sudo gedit /etc/systemd/resolved.conf" doet is enkel het wijzigen van het configuratie-bestand.
je moet onderstaande opdrachten opvoeren om de service te starten;
code:
1 2 sudo systemctl enable systemd-resolved.service sudo systemctl start systemd-resolved.service
na het wijzigen van je configuratie bestand voer je nog een restart door:
code:
1 sudo service resolved.service restart
Failed to restart resolved.service.service: Unit resolved.service.service not found.
Overigens zie ik bij het aanpassen van het document het volgende in de terminal, ziet er ook niet goed uit denk ik...
/f/image/NsXTekJYYKZJtDEaiVXTFYpg.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door StopEcocide op 23-02-2024 16:19 ]
Jawel, dat zijn standaard 'waarschuwingen' die je ziet als je een grafische applicatie vanuit de console start. Mag je negeren.StopEcocide schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:16:
[...]
Overigens zie ik bij het aanpassen van het document het volgende in de terminal, ziet er ook niet goed uit denk ik...
[Afbeelding]
Probeer eens
1
| sudo systemctl restart systemd-resolved |
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Bedankt voor de geruststelling. Als ik jouw command uitvoer vraagt hij om een wachtwoord en daarna begint hij een nieuwe regel. Dus waarschijnlijk is het nu in orde. Maar ik vraag mij nog altijd af hoe ik kan zien dat het proces van de 3 stappen succesvol is verlopen. Of is het aanpassen van het document het enige zichtbare?Room42 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:30:
[...]
Jawel, dat zijn standaard 'waarschuwingen' die je ziet als je een grafische applicatie vanuit de console start. Mag je negeren.
Probeer eensBash:?
1 sudo systemctl restart systemd-resolved
1
| resolvectl status |
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Room42 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:39:
Volgens mij metBash:kun je zien welke nameserver je nu gebruikt.
1resolvectl status
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Global Protocols: -LLMNR -mDNS +DNSOverTLS DNSSEC=no/unsupported resolv.conf mode: stub Current DNS Server: 193.110.81.0#dns0.eu DNS Servers: 193.110.81.0#dns0.eu 2a0f:fc80::#dns0.eu 185.253.5.0#dns0.eu 2a0f:fc81::#dns0.eu Link 2 (wlp1s0) Current Scopes: DNS Protocols: +DefaultRoute +LLMNR -mDNS +DNSOverTLS DNSSEC=no/unsupported Current DNS Server: fe80::36da:b7ff:fedf:7a5b DNS Servers: 192.168.2.254 fe80::36da:b7ff:fedf:7a5b%21939 DNS Domain: home |
Ziet er volgens mij goed uit? Laat even weten als ik gevoelige info deel, want ook daar begrijp ik te weinig van en ben ik al eens vriendelijk op gewezen.
Iedereen bedankt! Ook de site van dns0.eu zelf geeft nu melding dat het goed zit. Top. Ik heb weer veel geleerd.
/f/image/ITHlNUYwYOsFIZ83YVixtdle.png?f=fotoalbum_large)