instrucies dns0.eu instellen Ubuntu lukt niet, alleen-lezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:18
Geen idee wat ik aan het doen ben, dus ik richt mij tot mijn mede-tweakers:

Ik probeer de instructies voor de Linux configuratie voor het instellen zoals aangegevenop de site dns0.eu op te volgen.

Het probleem is dat ik resolved.conf niet kan wijzigen want deze is alleen-lezen. Wat moet ik doen om dit bestand aan te passen? Alvast bedankt voor het meedenken.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE πŸ’šπŸŒπŸ’š

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:21

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ehm welke disto? gebruik je netplan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MasterL schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:30:
Ehm welke disto? gebruik je netplan?
Ik gok Ubuntu, zie topic titel. Maar blijft het nog wel handig om te weten om welke versie het gaat, inderdaad. :)

Al gok ik dat de file best te wijzigen is hoor. ;) Ik denk dat sudo nano /etc/systemd/resolved.conf ongeacht de alleen lezen rechten te wijzigen is.

Al is het wellicht handiger om een DNS resolver op DHCP niveau in te stellen, zodat alle machines in het netwerk dezelfde DNS gebruiken? :) Is vaak nog makkelijker te regelen ook. :)

[ Voor 57% gewijzigd door CH4OS op 23-02-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Bedankt voor jullie antwoorden. Geeft toch een fijn gevoel te weten dat hulp onderweg is. Ik ben namelijk heus geen luie Tweaker en was ondertussen al op zoek gegaan naar het antwoord. Ik was op een site terechtgekomen met instructies, maar daarmee heb ik zeg maar mijn internet toegang op de laptop om zeep geholpen. Intussen ben ik net weer klaar met een schone installatie. Ik gebruik Ubuntu 22.04.04 LTS. Netplan gebruik ik niet. Ik zou niet weten wat dat is.

Het gaat dus allemaal om het instellen van de instructies van https://www.dns0.eu/nl en dan de Linux versie.

Klopt het dat ik onderstaande commands moet uitvoeren om aan stap 1 te voldoen?

sudo systemctl enable systemd-resolved.service
sudo systemctl start systemd-resolved.service

https://anto.online/guide...stemd-resolved-on-ubuntu/

[ Voor 29% gewijzigd door StopEcocide op 23-02-2024 14:45 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE πŸ’šπŸŒπŸ’š

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

CH4OS schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:34:
[...]
Ik gok Ubuntu, zie topic titel. Maar blijft het nog wel handig om te weten om welke versie het gaat, inderdaad. :)

Al gok ik dat de file best te wijzigen is hoor. ;) Ik denk dat sudo nano /etc/systemd/resolved.conf ongeacht de alleen lezen rechten te wijzigen is.

Al is het wellicht handiger om een DNS resolver op DHCP niveau in te stellen, zodat alle machines in het netwerk dezelfde DNS gebruiken? :) Is vaak nog makkelijker te regelen ook. :)
Tja resolved.conf wordt nogal eens overschreven door oa netplan...
Doe eens een "ls /etc/netplan" zie je daar een yaml config file?
Zo ja maak het jezelf niet zo moeilijk en volg een guide zoals deze:

https://ostechnix.com/configure-static-ip-address-ubuntu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
MasterL schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:47:
[...]

Tja resolved.conf wordt nogal eens overschreven door oa netplan...
Doe eens een "ls /etc/netplan" zie je daar een yaml config file?
Zo ja maak het jezelf niet zo moeilijk en volg een guide zoals deze:

https://ostechnix.com/configure-static-ip-address-ubuntu/
Allememagies, de 3 stappen op de site die ik gebruik zien er toch makkelijker uit. Dit is echt algebra voor mij. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

Wij zijn hier om te helpen @StopEcocide waar loop je tegen aan? Jij gebruikt een Window Manager?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:17

allure

Titaan fase 2/3

Ik gok dat je het commando niet uitvoert met "sudo" ervoor? Als Superuser dus?

zoiets als: "sudo vim /etc/systemd/resolved.conf"

[ Voor 5% gewijzigd door allure op 23-02-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
MasterL schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:59:
Wij zijn hier om te helpen @StopEcocide waar loop je tegen aan? Jij gebruikt een Window Manager?
Bedankt voor je behulpzaamheid. De site die jij doorgaf zag er voor mij moeilijk uit. De 3 stappen die ik site moet doorlopen lijken mij veel makkelijker, ware het niet dat ik /etc/systemd/resolved.conf niet kan aanpassen omdat ik daar geen root toegang tot heb.

Ik hoop niet dat je denkt dat ik je hulp in de wind sla, maar aangezien ik net helemaal vanaf scratch opnieuw begonnen ben met de installatie van Ubuntu, zou ik het fijn vinden als ik assistentie zou kunnen krijgen met de 3 stappen die op dns0.eu staan. Zo moeilijk zouden die stappen toch niet moeten zijn? Al ben ik wel een leek op het gebied van dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
allure schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:24:
Ik gok dat je het commando niet uitvoert met "sudo" ervoor? Als Superuser dus?

zoiets als: "sudo vim /etc/systemd/resolved.conf"
Ah! Ik kom een stap verder. Ik moest dit doen met Gedit. Dankjewel! Hoe weet ik nu of ik het proces voltooid heb?

[ Voor 6% gewijzigd door StopEcocide op 23-02-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:17

allure

Titaan fase 2/3

Hetgeen wat "sudo gedit /etc/systemd/resolved.conf" doet is enkel het wijzigen van het configuratie-bestand.

je moet onderstaande opdrachten opvoeren om de service te starten;
code:
1
2

na het wijzigen van je configuratie bestand voer je nog een restart door:
code:
1
sudo service resolved.service restart

[ Voor 58% gewijzigd door allure op 23-02-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:26
Dit kun je ook in NetworkManager doen, als je even zoekt vind je zo de instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
allure schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:31:
Hetgeen wat "sudo gedit /etc/systemd/resolved.conf" doet is enkel het wijzigen van het configuratie-bestand.

je moet onderstaande opdrachten opvoeren om de service te starten;
code:
1
2

na het wijzigen van je configuratie bestand voer je nog een restart door:
code:
1
sudo service resolved.service restart
Ik heb de laatste stap vanuit de terminal in /etc/systemd gedaan, maar ik krijg de volgende foutmelding:

Failed to restart resolved.service.service: Unit resolved.service.service not found.

Overigens zie ik bij het aanpassen van het document het volgende in de terminal, ziet er ook niet goed uit denk ik...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGye41qBNj_wjhd49Zi-eS0mqKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NsXTekJYYKZJtDEaiVXTFYpg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door StopEcocide op 23-02-2024 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
StopEcocide schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:16:
[...]

Overigens zie ik bij het aanpassen van het document het volgende in de terminal, ziet er ook niet goed uit denk ik...

[Afbeelding]
Jawel, dat zijn standaard 'waarschuwingen' die je ziet als je een grafische applicatie vanuit de console start. Mag je negeren. :)

Probeer eens
Bash:
1
sudo systemctl restart systemd-resolved
?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Room42 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:30:
[...]

Jawel, dat zijn standaard 'waarschuwingen' die je ziet als je een grafische applicatie vanuit de console start. Mag je negeren. :)

Probeer eens
Bash:
1
sudo systemctl restart systemd-resolved
?
Bedankt voor de geruststelling. Als ik jouw command uitvoer vraagt hij om een wachtwoord en daarna begint hij een nieuwe regel. Dus waarschijnlijk is het nu in orde. Maar ik vraag mij nog altijd af hoe ik kan zien dat het proces van de 3 stappen succesvol is verlopen. Of is het aanpassen van het document het enige zichtbare?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Volgens mij met
Bash:
1
resolvectl status
kun je zien welke nameserver je nu gebruikt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Room42 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:39:
Volgens mij met
Bash:
1
resolvectl status
kun je zien welke nameserver je nu gebruikt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Global
         Protocols: -LLMNR -mDNS +DNSOverTLS DNSSEC=no/unsupported
  resolv.conf mode: stub
Current DNS Server: 193.110.81.0#dns0.eu
       DNS Servers: 193.110.81.0#dns0.eu 2a0f:fc80::#dns0.eu 185.253.5.0#dns0.eu
                    2a0f:fc81::#dns0.eu

Link 2 (wlp1s0)
    Current Scopes: DNS
         Protocols: +DefaultRoute +LLMNR -mDNS +DNSOverTLS DNSSEC=no/unsupported
Current DNS Server: fe80::36da:b7ff:fedf:7a5b
       DNS Servers: 192.168.2.254 fe80::36da:b7ff:fedf:7a5b%21939
        DNS Domain: home

Ziet er volgens mij goed uit? Laat even weten als ik gevoelige info deel, want ook daar begrijp ik te weinig van en ben ik al eens vriendelijk op gewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ziet er prima uit en geen gevoelige info. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StopEcocide
Room42 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:51:
Ziet er prima uit en geen gevoelige info. :)
Iedereen bedankt! Ook de site van dns0.eu zelf geeft nu melding dat het goed zit. Top. Ik heb weer veel geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Ik wil het ook voor mijn iPhone 12 instellen, alleen ondervind ik daar helaas ook problemen: Het downloaden van het configuratiebestandje lukt, maar daarna zie ik bij Instellingen geen "Profiel gedownload" zoals te zien is op bijgevoegde afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLQg7m552DhW00tmPv_u2GrF6uw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ITHlNUYwYOsFIZ83YVixtdle.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1