Nieuwe desktop stiller maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odinrage
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-02 13:36
Mijn vraag
Ik heb recent een desktop aangeschaft met onderstaande config. Alleen sinds het moment dat ik hem aanzet ben ik totaal niet tevreden met de hoeveelheid geluid die hij produceert. Heb ik met het samenstellen iets over het hoofd gezien en wat kan ik het beste doen om deze desktop stiller te maken?

Relevante software en hardware die ik gebruik

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14500 Tray€ 269,-€ 269,-
1MoederbordenASUS Prime B760M-A-CSM€ 128,99€ 128,99
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 72,48€ 72,48
1ProcessorkoelingNoctua NH-U9S€ 64,90€ 64,90
1VentilatorsArctic F8 Zwart, 80mm€ 3,34€ 3,34
2VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart, 120mm€ 5,20€ 10,40
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5200C40€ 102,90€ 102,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 58,90€ 58,90
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 106,90€ 106,90
Totaal€ 817,81

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de PWM fans op power saver gezet netzo als de CPU maar dit geeft zeker niet het gewenste resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:46
Ik zou als eerste in het bios kijken of je per fan kunt instellen bij welke temperatuur van je moederbord of systeem de fans hoe hard draaien. Als ze dan op bijvoorbeeld 30% blijven draaien tot 65 graden hoor je al veel minder dan nu denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:08
Ik zou de cpu koeler ook neit uit slijten,ik zie namelijk bij reviews dat deze niet bepaald stil is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:04
Turbo Boost aanpassen in engergiebeheer?
Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)
Door het (turbo) boost gedrag van de processor aan te passen naar minder agressief kan je de temperatuur/fan bij normaal gebruik al verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:23
Is er niet software beschikbaar waar je de fans mee regelt? Mijn MSI moederbord heeft dat. Staat bij de downloads op de MSI website in mijn geval, "MSI Command Center" oid. Misschien heeft jouw Asus ook zoiets.

En btw 80mm fans kunnen lawaaierig zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 23-02-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 13:43

Wimmel

Hello

Wanneer ik naar jouw behuizing kijk zie ik een heel klein doosje wat wellicht wat ademhalingsproblemen kan veroorzaken. Gebruik eens een tools als hwinfo om naar je temperaturen en fansnelheden te kijken. Ook de stilste fans worden hoorbaar wanneer zij de gehele tijd op hoge toeren ronddraaien.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een CPU met 154W TDP in een koektrommel stoppen met vrijwel gesloten voorkant is wel erg pittig om stil te krijgen, zeker met een 92mm CPU fan. Heb je bewust compact formaat boven geluidsproductie verkozen?

Maar je kan hem ongetwijfeld wel fluisterstil krijgen voor lichte taken (browsen/videos kijken/tekstverwerken) door een custom fancurve in te stellen in je bios voor alle fans. Bijvoorbeeld door alle fans tot 60 graden CPU temp op zo'n 600 rpm te laten draaien. Dat moet bij die Arctic 80mm via DC trouwens, deze is maar 3-pins en ondersteunt dus geen PWM.. hij zal zonder DC curve altijd op 2000 rpm draaien en dan word je knettergek.

Ik weet niet wat 'fans op power saver zetten' inhoudt of doet, daar ben ik niet bekend mee. Als je in je bios niet weet hoe je fancurves handmatig aanpast kan je misschien ASUS AI Suite 3 software installeren en via daar de fancurves wijzigen. Volgens mij heet dat in Asus AISuite iets als 'Fan Xpert 4'.

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 23-02-2024 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteefdeKa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-05 15:50
Eerst zou ik beginnen met een andere case die meer airflow kan geven, de lucht intake is minimaal waar het binnen mum van tijd warm is binnenin. Zelf ben ik erg te spreken over de kasten van NZXT, de airflow is goed, ze zijn degelijk gebouwd waarbij ook rekening is gehouden met geluid, ook de fans van NZXT zijn muisstil.

Als je een kast hebt die beter zijn warmte kwijt kan dan hoeven je fans al minder snel te draaien (en het is beter voor je onderdelen). Ten tweede zou ik voor een andere PSU gaan. Deze heeft een actieve fan waardoor hij dus altijd draait, daarbij is 450 watt redelijk krap, voldoende voor dit systeem maar het resulteert er wel in dat hij altijd hard zal moeten werken en ook daarom warm wordt en dus ook gekoelt zal moeten worden.

Als je een PSU van 600 of 750w pakt dan heb je meer als zat toevoer waardoor hij veel minder hard hoeft te werken en dus ook minder warm wordt, van corsair heb je voedingen met een semi-passieve fan waardoor ze enkel draaien als het echt nodig is, scheelt een hoop geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:31
Waar zitten je fans? Aangezien je geen videokaart hebt zou ik die 80mm fan weglaten (kleine fans maken vaak meer herrie, valt misschien bij een F8 wel mee) en van onder naar boven airflow creëren (allebei die P12's onderin).

Je zou eventueel ook een koeler kwijt kunnen tot 155mm, daar zijn best wel wat leuke opties voor te krijgen (Thermalright Peerless Assassin zou misschien net passen, Mugen is volgens mij redelijk laag, Fuma wellicht, Cryorig H7), anders een topdown koeler (C14S, Be Quiet! heeft ook wat opties).
freaky35 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:36:
Ik zou de cpu koeler ook neit uit slijten,ik zie namelijk bij reviews dat deze niet bepaald stil is
Ik betwijfel of het daaraan ligt, ook al draaien die hard hebben ze (naar mijn mening) een prettig geluid. Ik zou eerder die 80mm verdenken (of de voeding), maar het zou ook zomaar kunnen dat de U9S ondernemeten is en daardoor de meeste herrie maakt.

[ Voor 30% gewijzigd door Dagion op 26-02-2024 13:00 ]

Pagina: 1