Hoe stucwerk aan de buitengevel repareren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 16:18
Beste klussers,

Mijn woning uit 2013 is aan de buitenzijde gestuct met een bepaalde korrelstructuur en deze begint op sommige plekken los te laten en is daarnaast ook erg smerig geworden. Nu heb ik zelf echt geen verstand van stucwerk en ik had ik de volgende vragen voor een vakman in ga schakelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hz60iLeSXnBdu8aDXiTKGZ6WC_g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2zrz4BsAlWHIUgluJVwr7D1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTmaVVv1m3wpK9Jh3QXP0wDqfTw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jy2A3OqC4ZE0I3Ferr9aiOFs.jpg?f=fotoalbum_tile

- Hoe heet dit type stuckwerk? Spack, spachtelputz oid?
- Is het normaal dat dit soort schades onstaan na 11 jaar?
- Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden bij het herstel? Iets met vochtbestendigheid?
- Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden bij schoonmaken? Kan je dit verven of is dat juist niet handig?
- Op de vlakke delen zit veel mos. Is dit op een manier te voorkomen of is dit een kwestie van zelf regelmatig schoonmaken

Alvast mijn excuus voor de hoeveelheid (simpele) vragen maar ik wil graag wat meer van het probleem weten voor ik hier een klusbedrijf aan de deur heb en mij van alles kan beloven. Heb liever dat het goed aanpakt wordt dan goedkoop.

Thanks alvast voor het meedenken!

P.s. Mocht iemand goede ervaringen hebben met een bedrijf dat zowel herstel & schoonmaak kan uitvoeren; let me know.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik weet wel dat de juiste verf belangrijk kan zijn. Verf op mineralenbasis is zeer dampdoorlatend in tegenstelling tot standaard (muur)verf, wat in sommige situaties belangrijk is om te voorkomen dat vocht zich op kan hopen in het stucwerk achter de verflaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
@frennek Thanks voor de tip! Ik heb sowieso al het idee dat er (te)veel vocht achter het stucwerk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
Egeau schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:20:
@frennek Thanks voor de tip! Ik heb sowieso al het idee dat er (te)veel vocht achter het stucwerk zit.
Waar komt vocht achter het stucwerk vandaan dan? Hoe is je binnenafwerking en je ventilatie?

Als je stucwerk buiten 'mooi' wil houden dan zul je moeten blijven schoonmaken en witten. Afhankelijk van waar je huis staat. Bij bomen, bij een snelweg, etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:49
Egeau schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:20:
het stucwerk zorgt er normaal voor dat je muur vocht dicht is. Het lijkt er op dat bij jouw op de rand waar het stucwerk stopt water blijft staan, en dat dat achter het stucwerk kruipt.

Let er dus op dat ze bij reparatie deze naad nejes dicht zetten.

Verven kan, meeste buitenstucwerk dat door een professional is aangebracht is van STO. De kleur heeft meestal ook een HEX code geen RAL.

Bij ons hebben we een aanbouw laten plaatsen, deze is ook gestuct omdat het huis ook zo was. Ik heb toen een bedrijf laten komen, en deze heeft ook gekeken welke korrel er gebruikt was. Kleur heb ik toen bij de toemallige verhuurder opgevraagd.

Misschien dat dit ook wel werkt om de gevel schoon te maken:
https://www.sto.nl/s/c/a0KSe000000gFubMAE/cleaning-agents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
choman schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:45:
[...]

het stucwerk zorgt er normaal voor dat je muur vocht dicht is. Het lijkt er op dat bij jouw op de rand waar het stucwerk stopt water blijft staan, en dat dat achter het stucwerk kruipt.

Let er dus op dat ze bij reparatie deze naad nejes dicht zetten.

Verven kan, meeste buitenstucwerk dat door een professional is aangebracht is van STO. De kleur heeft meestal ook een HEX code geen RAL.

Bij ons hebben we een aanbouw laten plaatsen, deze is ook gestuct omdat het huis ook zo was. Ik heb toen een bedrijf laten komen, en deze heeft ook gekeken welke korrel er gebruikt was. Kleur heb ik toen bij de toemallige verhuurder opgevraagd.

Misschien dat dit ook wel werkt om de gevel schoon te maken:
https://www.sto.nl/s/c/a0KSe000000gFubMAE/cleaning-agents
Thanks dit helpt! Weet jij toevallig wat voor soort verf er bij jou toen is gebruikt? Kan mij voostellen dat het moet 'ademen' zodat er ook vocht uit de muur kan. Welk bedrijf heeft dit toen bij jou gedaan? Mag ook in de DM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:49
Egeau schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:42:
[...]

Thanks dit helpt! Weet jij toevallig wat voor soort verf er bij jou toen is gebruikt? Kan mij voostellen dat het moet 'ademen' zodat er ook vocht uit de muur kan. Welk bedrijf heeft dit toen bij jou gedaan? Mag ook in de DM?
Verven hebben ze niet gedaan, want de stuc was al op kleur gemengt.
Zal je even een DM sturen met het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-06 14:12
@Egeau Heb je al een plan hoe dat te herstellen? Mijn woning heeft ook stucwerk wat last heeft van optrekkend vocht. En met de vorst is het kapot gevroren.

Wat me opvalt is dat bij jou de stuclaag recht tegen de stenen aan lijkt te zitten. Er zit geen stucstop ter afdichting om het stucwerk droog te houden?
Pagina: 1