Advies voor verwarmen / koelen nog te bouwen huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-06 23:20
Ik ben de afgelopen dagen door behoorlijk wat topics heengelopen om wat meer informatie te krijgen over hoe ik mijn nieuw te bouwen woning het beste kan koelen / verwarmen.

Ik heb een kavel gekocht en inmiddels heb ik de architect akkoord gegeven op de tekening om de omgevingsvergunning aan te vragen. De volgende fase is nu om de partijen te gaan selecteren die mijn huis gan bouwen. Ik heb al wat gesprekken met potentiële (hoofd) aannemers gehad en merk dat die allemaal bij voorkeur lekker makkelijk een L/W warmtepomp neerzetten en zowel boven als beneden vloerkoeling/verwarming willen aanleggen. Daarom wil ik enerzijds zelf wat meer info over de mogelijkheden opdoen (vandaar de vraag hier) en anderzijds zit ik er over te denken om een cascobouwer in te gaan schakelen en zelf andere partijen voor E en W te kiezen.

Het huis:
Ik heb plattegronden bijgevoegd. Het huis krijgt een plat dak met in ieder geval 24 zonnepanelen. Erg veel triple glas van vloer tot plafond (zie ook afbeelding). Aan de zuidzijde (keuken) komen screens als zonwering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prYMH3cu86T2xpn1lu4euQKAfBk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4E8PNKBari9AwGffLi3wDpnC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FekzCZ6kjWjD6p0gu3xLEv91JQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xvvId58VFRu0f6PgsfHxIeV3.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uNvRQMB5zhWcKBZeypnYPkNfuU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/S6e3cxu0guScmR0nPwHwMc71.png?f=fotoalbum_tile

Wat heb ik voor ogen:
- Een L/W warmtepomp om de benedenverdieping met vloerverwarming te verwarmen en te koelen, met in ieder geval 2 zones (slaapkamer zal ik vrij weinig willen verwarmen). Uiteraard dient deze ook voor de warmwatervoorziening.
- Ik dacht erover om op de bovenverdieping op iedere kamer een L/L airco (bij voorkeur kanaal units boven de inbouwkasten en een wandunit op de werkkamer) te gebruiken.

De reden dat ik airco's wil hebben is dat ik in de winter de verwarming weinig gebruik op slaapkamers (alleen wanneer de kinderen aan de studie zijn). Daarnaast vind ik het belangrijk dat je het vervolgens ook weer snel kan koelen omdat ik liever in een koude slaapkamer slaap dan in een warme. Dat is ook de reden waarom ik liever geen vloerverwarming heb op de bovenverdieping. In de zomer vraag ik me af of de vloerkoeling voldoende koelt, met name voor de kamers aan de zuidkant.

Als ik dit verhaal uitleg aan de architect en aannemers zeggen ze me wel te begrijpen, maar krijg toch steeds het gevoel dat ze liever gewoon standaard vloerverwarming aanleggen. Er wordt verder ook weinig meegedacht over een oplossing anders dan gewoon aircounits op iedere kamer.

Welke oplossing te gebruiken?
Door mijn zoektocht op Tweakers ben ik een aantal potentiële oplossingen tegen gekomen:
- Fancoils aansluiten op de L/W warmtepomp
- (multi) split airco
- multizone airco (evt gekoppeld met WTW?)

In veel van de topics dient er rekening gehouden te worden met een bestaande situatie, dat is in mijn geval dus niet zo. De volgende zaken zijn voor mij belangrijk:
- comfort
- het liefst zo min mogelijk zichtbare apparaten
- zoveel mogelijk aan te sturen vanuit Home Assistant
- prijs

Ik hoor graag jullie mening over hoe jullie dit zouden oplossen voor een nieuw te bouwen huis met eventuele voor- en nadelen. Alles is in principe mogelijk. Uiteraard zal alles ook nog doorgerekend moeten worden door een installateur, maar ik zou graag met enige kennis het gesprek ook aan willen gaan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:59
Als je wilt koelen; begin met zonwering ook op oost en west. Daar staat de zon laag en komt daardoor juist veel warmte binnen in de zomer... (de zuidgevel is vaak ook prima op te lossen met een overstek)

In het kader van 'zo min mogelijk zichtbare apparaten' is vloerverwarming voor boven koelen wel logisch. Of anders inderdaad fancoils die je op de l/w warmtepomp aansluit. Dan kun je ook condenserend koelen en het scheelt je een aparte buitenunit voor de airco. Er zijn instucbare varianten van.

Met de ligging van je slaapkamers (boven) icm goede isolatie is het sowieso een illusie om de slaapkamers echt koeler te houden, ookal stook je niet. Je vloer tussen bg en boven plus je binnenmuren hebben geen isolatie :).

Hoe doe je je ventilatie? Met een wtw? Dan is een automatische bypass mi een must.

Een andere partij voor E en W is op t moment lastig te vinden, waarschijnlijk duurder, meer kans op gedoe en het kost je waarschijnlijk ook nog meer werk. Waarschijnlijk schakelt zo'n bouwer zelf een installateur, vraag eens door of je daarmee in overleg kunt en wat je gevoel daarbij is.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
De woning heeft erg veel glas oppervlakte hier komt erg veel warmte naar binnen.

Begin dus met de warmte buiten te houden, ook de ochtend en avond zon.
Dus ook aan de oost en west kant buiten zonnewering.
Als ik jouw huis zie zou buiten jaloezieën hier erg mooi staan (bijv. Warema).
Of laat iig bakken maken waarin je later de jaloezieën in zou kunnen maken.

Van de koeling van de vloerverwarming moet je niet heel veel verwachten.
ja, je kan koelen maar dit is maar een paar graden ik schat 1 tot 3.
En het is zeker geen airco.

Ook koelen via de WTW kanalen is vaak geen succes simpel weg omdat de kanalen te klein zijn om voldoende koude lucht door heen te voeren.

Fancoils heb ik geen verstand van.

Wat ik zou doen als ik u was:
-Zonnewering
-Zonwerend glas
-Overal vloerverwarming aangesloten op de warmtepomp.
-Airco units eventueel weg werken boven kasten.

Vaak zijn standaard oplossingen de beste ze zijn niet voor niets standaard geworden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-06 23:20
ZonnigY schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:29:
Als je wilt koelen; begin met zonwering ook op oost en west. Daar staat de zon laag en komt daardoor juist veel warmte binnen in de zomer... (de zuidgevel is vaak ook prima op te lossen met een overstek)
We hebben beneden aan de zuidkant een overstek van 1,2m. Ook op Oost is overigens zonwering gepland op de eerste verdieping. Op de begane grond komt er wel voorbereiding, maar ik vraag me af of dat daar nodig is, zeker ook om daar nog een huis gaat komen.
Hoe doe je je ventilatie? Met een wtw? Dan is een automatische bypass mi een must.
Inderdaad WTW. Wat is een automatische bypass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
jswinkels schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:43:
[...]
Inderdaad WTW. Wat is een automatische bypass?
In dit geval een klep in je WTW-installatie die in de zomer de buitenlucht binnenlaat wanneer deze kouder is dan de lucht binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Ben je verbaasd dat de installateurs ´lekker makkelijk´ een warmtepomp en vloerverwarming kiezen?
Je hebt liever dat ze overal airco´s hangen die hete of warme lucht in je nek braken? Dat is voor hun pas gemakkelijk.

Met de rest: goeie zonwering (beperkt je koelkosten, vergroot je comfort), vloerverwarming en koeling overal (comfort is véél hoger dan blazende airco, en onzichtbaar). Je kan nog altijd een airco boven toevoegen als het niet zou volstaan. En uiteraard ventilatie type D (die heeft ´altijd´ een bypass toch), de WTW zal in de zomer ook de koelte van het huis terugwinnen (warme buitenlucht koelen met koude binnenlucht).

Wat ik je zou aanraden, is een canadese put te overwegen. Je huis is een serre, dus de hele zomer lucht van 15° binnenblazen klinkt niet oninteressant https://www.ventilatiesys...mtewisselaar-canadese-put .

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1