Loodgieter, of kan ik nog zelf kraan vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-11 12:30
Ik heb een kraan van IKEA, ik dacht ik bekijk een video en het gaat easy peasy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tu_NxIRUysvBuDNQ9wkfVKNSJJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkVHO0C7Hm0bMZegEKKxNYJh.jpg?f=fotoalbum_large

YouTube: How to Change a Kitchen Sink Tap

Echter kom ik het volgende tegen, welke ik niet zie in het toilet en badkamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuJ9CRqmkAGWYNV0C-i9LSfCK9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZKKxdSfCKeBuQwfEoC8CIxW.jpg?f=fotoalbum_large

Wie bedenkt het nou om een schroef vast te zetten? Het is niet eens draaibaar want het is compleet ingesleten.

Ik heb geprobeerd met ductape te vullen en draaien, plakband etc. maar het schroef uitkrijgen lukt maar niet.

Ik weet niet of ik een loodgieter moet inhuren want ik heb geen idee hoe ik dit nog kan draaien, moet het compleet slopen denk ik. :(

Alle reacties

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-11 16:45
Met een waterpomptang eerst een stukje losmaken, dat is een geklooi maar is wel te doen. Daarna een pijpsleutel er op met en losdraaien. Met een beetje mazzel is hij niet zover ingesleten dat hij zelfs los nog niet pakt.

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-11 15:59

voz

De echte kenner

Dat zou een schroefdraad met moer moeten zijn. De moer draai je los. De schroefdraad kun je er vervolgens uitdraaien met een schroevendraaier. Eerst moet de spanning eraf door de moer los te draaien, dan pas de schroevendraaier gebruiken.

Systeemspecs
PV Installatie

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
Het voordeel is dat het alleen maar los hoeft. Het maakt dus niet uit wat je sloopt behalve het aanrecht zelf.

Die schroef ziet er nog best ok uit om eruit te krijgen, maar ik ga even uit van wat topicstarter zegt.

Plan B: pak de multitool en 1) zaag de schroef/moer van boven in zodat er een platte schroevendraaier op kan, of 2) zaag met de multitool de hele zwik gelijk met het blad af.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:07
voz schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:38:
Dat zou een schroefdraad met moer moeten zijn. De moer draai je los. De schroefdraad kun je er vervolgens uitdraaien met een schroevendraaier. Eerst moet de spanning eraf door de moer los te draaien, dan pas de schroevendraaier gebruiken.
Dit dus.

Met een pijpsleutel de moer los draaien en dan kan de kraan door het gat.

Eventueel met een pijpsleutel op een ratel sleutel als je een passende dop hebt. De plastic Ikea sleutel zal wel niet sterk genoeg zijn ervoor.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• melkislekker
voz schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:38:
Uhm... kan het zijn dat de moer de schroefdraad zelf is?

Lefty loosy, righty tighty, geen kan op te draaien.

Het lijkt wel onderdeel van het plaatje :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjOcux43zOSVIyczi01t4TbBG6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0T0OG81fHttQchf7FJxHBPA.jpg?f=fotoalbum_large

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
melkislekker schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:26:
[...]

Uhm... kan het zijn dat de moer de schroefdraad zelf is?

[Afbeelding]
Nee, aldus installatie handleiding
https://www.ikea.com/nl/n...leur__AA-1898728-13-2.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihvKIfEAl8FFWhgAxOVUlePojEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GddJQOQnh9hWhOcQZBRr7Lv.jpg?f=fotoalbum_large

Op jouw foto lijkt de moet intact. Een verlengstuk-dopsleutel erop (net als in handleiding) en dan losdraaien zou gewoon moeten kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Boeryepes op 25-02-2024 14:50 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:06

Klippy

Still Game

En kijk ook nog eens naar je eigen filmpje op 1:08, je moet echt aan die koperkleurige lange moer draaien, geen schroevendraaier voor nodig. Maar er zit wat roestvorming, dus het zal inderdaad niet heel makkelijk los komen. Misschien kan je zelf een dopsleutel wat verlengen om wat meer kracht te zetten.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
En nog een beetje WD40 erbij voor je het nog eens probeert!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-11 16:20
Als losdraaien niet lukt, helpt het soms om de moer eerst iets vaster te draaien.

• Boeryepes
  • Niet online
Je hebt ook de ruimte om met een Dremel de moer over de lengte in te slijpen waardoor de spanning afneemt en je het dan alsnog los kan draaien.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:09
Daarnaast lijkt het blad ook vol met water ze zitten als ik zo naar de donkere plekken kijk. Kan het zijn dat tussen de wasbak en het aanrecht het e.a lek is zelfde geld bij de kraan.
Zeker op het spaanplaat gedeelte is het lastig zaken vast te zetten. Beter is altijd zo veel mogelijk het blad in takt te houden

• melkislekker
The Fatal schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:03:
Daarnaast lijkt het blad ook vol met water ze zitten als ik zo naar de donkere plekken kijk. Kan het zijn dat tussen de wasbak en het aanrecht het e.a lek is zelfde geld bij de kraan.
Zeker op het spaanplaat gedeelte is het lastig zaken vast te zetten. Beter is altijd zo veel mogelijk het blad in takt te houden
De kraan lekt inderdaad en daarom wil ik het vervangen.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die moer kan echt wel los. Ratel erop en gaan. En als niet gaat meer kracht gebruiken. Of een langere ratel.

[ Voor 11% gewijzigd door Sethro op 28-02-2024 11:40 ]

• melkislekker
Oke ik heb de loodgieter gebeld. Zelfs hij kreeg het niet makkelijk los, het was ERG verroest...

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44

heuveltje

KoelkastFilosoof

Boeryepes schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:48:
[...]

Nee, aldus installatie handleiding
https://www.ikea.com/nl/n...leur__AA-1898728-13-2.pdf

[Afbeelding]

Op jouw foto lijkt de moet intact. Een verlengstuk-dopsleutel erop (net als in handleiding) en dan losdraaien zou gewoon moeten kunnen.
Dat is de handleiding/bevestiginsmethode van de nieuwe kraan. Als ik de TS goed begrijp zitten we nog in fase "verwijder de oude"

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Boeryepes
  • Niet online
heuveltje schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:38:
[...]

Dat is de handleiding/bevestiginsmethode van de nieuwe kraan. Als ik de TS goed begrijp zitten we nog in fase "verwijder de oude"
ahh, dat haalde ik er niet uit. Makes sense though ...

Pagina: 1