In winkel afrekenen met iDeal - veiligheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaaaaaaaabc
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-09 23:33
Hoi,

even een vraagje: ik heb in een winkel een bestelling gedaan voor een nieuwe bril. Nadat er was opgemeten, ik de monteur had geselecteerd, heeft de medewerkster alles netjes via een tablet ingevoerd, waarna ik optie kreeg om te betalen.

Feitelijk doet de winkelmedewerkers niks anders dan jezelf thuis zou doen (bij deze specifieke keten) en kreeg de optie om met iDeal te betalen. Ik heb netjes de QR code gescand (dus geen inloggegevens op het device zelf ingevoerd van mijn bank of iets dergelijk) met mijn eigen telefoon, maar bedacht me later dat ik hier geen lekker gevoel bij had.

Mijn eigen geruststellende gedachte was dat hier niet veel met mijn bankgegevens kan gebeuren, ik heb alleen de QR code gescand, op mijn telefoon de transactie gedaan met eigenlijke bank-app, en daarna verscheen op de tablet in de winkel dat ik had betaal. Toch was ik benieuwd of hier daadwerkelijk geen risico's aan zaten?

Ik zat niet op lokale wifi en het betreft een respectabele winkel (geen shady popup vestiging). Kan iemand mij bevestigen dat mijn theorie hier klopt?

Beste antwoord (via aaaaaaaaaabc op 23-02-2024 00:19)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het enige probleem dat ik me kan voorstellen is dat je naar een nepsite gelokt kan worden die erg op je bank app lijkt. Echter, de bank app zul je waarschijnlijk met een pincode of vingerafdruk openen. Dat is voor zo'n site moeilijk te emuleren. Als je dan braaf je gegevens in gaat lopen vullen, is het misschien wel een probleem.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 18:57
aaaaaaaaaabc schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:14:
Hoi,

even een vraagje: ik heb in een winkel een bestelling gedaan voor een nieuwe bril. Nadat er was opgemeten, ik de monteur had geselecteerd, heeft de medewerkster alles netjes via een tablet ingevoerd, waarna ik optie kreeg om te betalen.

Feitelijk doet de winkelmedewerkers niks anders dan jezelf thuis zou doen (bij deze specifieke keten) en kreeg de optie om met iDeal te betalen. Ik heb netjes de QR code gescand (dus geen inloggegevens op het device zelf ingevoerd van mijn bank of iets dergelijk) met mijn eigen telefoon, maar bedacht me later dat ik hier geen lekker gevoel bij had.

Mijn eigen geruststellende gedachte was dat hier niet veel met mijn bankgegevens kan gebeuren, ik heb alleen de QR code gescand, op mijn telefoon de transactie gedaan met eigenlijke bank-app, en daarna verscheen op de tablet in de winkel dat ik had betaal. Toch was ik benieuwd of hier daadwerkelijk geen risico's aan zaten?

Ik zat niet op lokale wifi en het betreft een respectabele winkel (geen shady popup vestiging). Kan iemand mij bevestigen dat mijn theorie hier klopt?
Dit is toch gewoon gelijk aan ‘een tikkie’ met vrienden of via marktplaats?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik zou me er niet zo druk om maken. Waar ben je bang voor?

[ Voor 61% gewijzigd door Gunner op 22-02-2024 23:21 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:51

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik zou me niet druk maken, je geeft het zelf al aan:
Feitelijk doet de winkelmedewerkers niks anders dan jezelf thuis zou doen (bij deze specifieke keten)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaaaaaaaabc
Dank voor de snelle reacties.
Smobbo schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:15:
[...]
Dit is toch gewoon gelijk aan ‘een tikkie’ met vrienden of via marktplaats?
Ja en nee, normaal gesproken doe ik natuurlijk het hele proces op eigen devices. In dit geval was de tablet van de winkel, scande ik de QR met mijn eigen telefoon, deed daar de betaling op en daarna weer terug naar de tablet.
FooLsKi schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:24:
Ik zou me niet druk maken, je geeft het zelf al aan:
[...]
Ja, enige verschil is dat ik het normaal gesproken het volledige proces op eigen devices doe. Nu was de tablet van de winkel, de betaling vanaf mijn mobiel alleen. Normaal ben ik voorzichtig met dit soort dingen, dus vandaar dat ik wilde checken dat er niks mis kon gaan.
Gunner schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:19:
Ik zou me er niet zo druk om maken. Waar ben je bang voor?
Ik ben altijd beetje voorzichtig met betalen online, dus vandaar dat ik even wilde dat er inderdaad niets vreemds op deze manier kan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:03

Barrycade

Through the...

Dit is toch precies de reden waarom er iDeal QRs zijn? Op onze tandarts rekeningen zit ook zo'n QR. Even scannen en geen gedoe met overmaak gedoe.

Als er op dit betaalpagina het bedrag en de winkel klopt wat zou er dan precies fout kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaaaaaaaabc
Barrycade schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:55:
Dit is toch precies de reden waarom er iDeal QRs zijn? Op onze tandarts rekeningen zit ook zo'n QR. Even scannen en geen gedoe met overmaak gedoe.

Als er op dit betaalpagina het bedrag en de winkel klopt wat zou er dan precies fout kunnen gaan?
Dat snap ik, maar dit was niet zo'n type QR code, meer alsof je op de laptop van iemand het bestelproces doorloopt en dan met je eigen mobiel zeg maar de betaling doet. Leek mij al dat er weinig mis kon gaan, maar wil even zeker zijn, want dit is net een iets andere opzet dan de brief-QR code (of misschien ook niet)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Het enige probleem dat ik me kan voorstellen is dat je naar een nepsite gelokt kan worden die erg op je bank app lijkt. Echter, de bank app zul je waarschijnlijk met een pincode of vingerafdruk openen. Dat is voor zo'n site moeilijk te emuleren. Als je dan braaf je gegevens in gaat lopen vullen, is het misschien wel een probleem.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaaaaaaaabc
Room42 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 00:07:
Ok, helder, kortom, zorgen om niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:07

FreakNL

Well do ya punk?

Enige vreemde hierin;

Waarom was er geen betaalautomaat aanwezig?

Ik betaal daar eigenlijk liever mee. Zelfs mijn thuiskapster had er toentertijd 1.

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 23-02-2024 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaaaaaaaabc
FreakNL schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 00:23:
Enige vreemde hierin;

Ik betaal daar eigenlijk liever mee. Zelfs mijn thuiskapster had er toentertijd 1.
Geen idee eerlijk gezegd, wel naar gevraagd overigens (niet de beweegreden erachter), maar het is een hippe internationale keten... Als alternatief kon ik mijn creditcard gegevens op de tablet invoeren (dat sowieso liever niet...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:03

Barrycade

Through the...

Was het een shop in een shop wellicht? En krijg je je bril thuis gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

Enige vreemde hierin;

Betalen via PIN/Betaalautomaten kosten winkeliers geld soms ook een x bedrag per transactie, een ideal overschrijving kan daarom voordeliger zijn.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaaaaaaaabc
Barrycade schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 00:38:
Was het een shop in een shop wellicht? En krijg je je bril thuis gestuurd?
Nee, het gaat om een showroom van een opticien die verder zoveel mogelijk online afhandelt. Dit is een vestiging waar je ogen kan laten meten en brillen kan opzetten enz. Bril wordt verder daar afgeleverd, geen shop in shop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10
aaaaaaaaaabc schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 01:01:
[...]

Nee, het gaat om een showroom van een opticien die verder zoveel mogelijk online afhandelt. Dit is een vestiging waar je ogen kan laten meten en brillen kan opzetten enz. Bril wordt verder daar afgeleverd, geen shop in shop
Dan denk ik dat los kassa systeem met pin automaat niet waard is. Dan is bestellen via website met QR code goedkoper voor hun. Mijn vrouw laat haar nagels doen bij een salon en dat gaat ook via een qr code. Goedkope computer voor de boekhouding met QR code voor betaling zal goedkoper zijn als een kassa systeem met pin transactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Enige vreemde hierin;

die dingen zijn (relatief gezien) spuugduur qua kosten voor een kleine(re) ondernemer.

wij hebben zo'n ding ook overwogen voor het e.e.a maar gauw bij weggerend.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:14
Fraggert schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 07:46:
[...]

die dingen zijn (relatief gezien) spuugduur qua kosten voor een kleine(re) ondernemer.

Je hebt nu toch ook van die blokjes die je direct in een mobiel prikt? Die zijn niet meer zo duur toch? Wel traag overigens en soms moeite met “bereik vinden” maar op kleine streekmarkten of bij verenigingen enzo zie je ze veel. Zit wel een abonnement aan gekoppeld. Maar goed, ideal zal ook niet gratis zijn?

Edit: gecheckt.. zo’n apparaat kost 4 tientjes… maar: 1,9% transactiekosten 😶. Bizar. Ideal kost 20-55ct per transactie. Dus dat verklaart meteen waarom onze sportkantine zo’n sum-up dkng gebruikt (veel kleine transacties) en een winkel met wat duurdere producten ideal.

[ Voor 18% gewijzigd door Valorian op 23-02-2024 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Valorian schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 07:50:
[...]

Je hebt nu toch ook van die blokjes die je direct in een mobiel prikt? Die zijn niet meer zo duur toch? Wel traag overigens en soms moeite met “bereik vinden” maar op kleine streekmarkten of bij verenigingen enzo zie je ze veel. Zit wel een abonnement aan gekoppeld. Maar goed, ideal zal ook niet gratis zijn?
Nee pinautomaat los, was wel ff tijdje geleden maar vooral abbo kosten was echt om te janken en de fee per transactie.

Markten etc kunnen die kosten wel dragen.

wij zijn toen gewoon met facturen gaan werken,PDf op de mail en klaar.

Mijn vrouw had een klein shopje met hondenspul, custom riemen, snacks en wat voedingssupplementen etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De nog makkelijkere oplossing daarvoor is gewoon je bank app gebruiken om de QR code te scannen. Doe ik iig altijd, kan het niet verkeerd gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-10 15:30
Opzich goed dat je op je hoede bent. Uiteindelijk is de veiligste manier om op afstand te betalen naar een url gaan die je zelf in moet typen.

Betaallinkjes in mails, e.d. zijn risicovol, maar daar kun je onderin nog snel zien waar je naar toe gaat. Bij QR is dat al lastiger. Ik werk voor een (grote) gemeente die er om die reden mee stopt. Het is te makkelijk om een brief na te maken en er een nep QR code in te zetten.

Om eerlijk te zijn zou ik me niet te druk maken als ik jou was. Het zal in dit geval wel legit zijn.
Ik vind het wel een beetje een vreemde manier van zaken doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:34:
[...]

De nog makkelijkere oplossing daarvoor is gewoon je bank app gebruiken om de QR code te scannen. Doe ik iig altijd, kan het niet verkeerd gaan.
Die werkt niet altijd. Als het een link naar een website is waar je eerst de bank moet kiezen, pakt de ING app het in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:07

FreakNL

Well do ya punk?

Fraggert schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 07:46:
[...]

Prima maar dan ga ik ook niet bij jou iets kopen, behalve als het op rekening kan.

Ik vind als je een enigszins serieuze en professionele uitstraling wil hebben als bedrijf dat daar een pin terminal gewoon bijhoort.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

FreakNL schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:48:
[...]
Prima maar dan ga ik ook niet bij jou iets kopen, behalve als het op rekening kan.

Ik vind als je een enigszins serieuze en professionele uitstraling wil hebben als bedrijf dat daar een pin terminal gewoon bijhoort.
Resistance to change :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Staat er een link in de QR code? Als ik betaal door een QR code te scannen in mijn bank app, staat daar informatie over bedrag, mededeling en begunstigde in (en informatie of het een betaling of overschrijving is). Als jij het bedrag controleert, is het ergste wat er in theorie kan gebeuren dat het geld niet bij de winkel terecht komt, maar dat kan met een pinautomaat in theorie even goed zo zijn.

Dit is natuurlijk wel een aandachtspunt met papieren facturen die in je brievenbus vallen en die tegenwoordig wel eens onderschept worden of mails die niet komen van waar ze lijken te komen, maar hier echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 16:35

Saven

Administrator

aaaaaaaaaabc schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:34:
Dank voor de snelle reacties.

[...]

Ja en nee, normaal gesproken doe ik natuurlijk het hele proces op eigen devices. In dit geval was de tablet van de winkel, scande ik de QR met mijn eigen telefoon, deed daar de betaling op en daarna weer terug naar de tablet.

[...]

Ja, enige verschil is dat ik het normaal gesproken het volledige proces op eigen devices doe. Nu was de tablet van de winkel, de betaling vanaf mijn mobiel alleen. Normaal ben ik voorzichtig met dit soort dingen, dus vandaar dat ik wilde checken dat er niks mis kon gaan.
Dus je bent ook altijd bang dat je geskimd wordt bij het pinnen in een winkel? Immers heb je daar ook geen controle op? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FreakNL schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:48:
[...]

ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van de schaalgrootte in specifieke gevalletje (emphasis on the "tje". ;)

maar goed, ik snap je opmerking, maar voor ons was dat gewoon niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaaaaaaaabc
Saven schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:06:
[...]

Dus je bent ook altijd bang dat je geskimd wordt bij het pinnen in een winkel? Immers heb je daar ook geen controle op? |:(
Nee, dat ook weer niet gelukkig. Ben normaal gesproken niet zo wantrouwig, maar nu wilde even checken of mijn theorie klopte. Overigens leuk dat het een interessante discussie opleverde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In andere landen is betalen met QR bijna de norm geworden, je hebt toch een factuur gekregen bij je betaling dan is er niks aan de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nubis87
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:11
Als je de QR-code niet vertrouwt kun je altijd eerst een foutieve authenticatie afdwingen. Een niet-valide website zal dat niet weten.
Pagina: 1