Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Toekomstbestendige verduurzaming met zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• thomas1991_12
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-02 18:11
Hallo!

Binnenkort krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis, waar nog heel wat aan moet gebeuren.

Nu wil ik ook zonnepanelen gaan leggen, ik denk gewoon 8 in serie op het dak. In de toekomst wil ik ook klaar zijn voor een thuisbatterij, daarin vind ik het belangrijk dat die merkonafhankelijk is. Als ik daar bij wijze van spreken zelf een paar lifepo4 accu's aanhang moet het gewoon kunnen werken. Ik wil eigenlijk niet perse afhankelijk zijn van een of andere specifieke communicatie bus.

Nu heb ik wel wat onderzoek gedaan en kom ik uit op de volgende opties;
  • Hybride omvormer
  • Losse solar omvormer + later een aparte omvormer/lader erbij voor de batterij via AC coupling
  • DC coupling met bv victron multiplus II
Het makkelijkste lijkt me een hybride omvormer. In Amerika zag ik bv zoiets https://www.sol-ark.com/sol-ark-5k-1p-n/.
Maar ik kan hier in Nederland niet echt iets soortgelijks vinden wat zoals hun het noemen battery agnostic zou werken. Heeft iemand hier ervaringen mee of tips voor?

De twee optie om nu gewoon een normale omvormer te kiezen en later een aparte bij te kopen voor de batterij is op zich ook wel interessant denk ik alleen zit je dan met wat efficiëntie verliezen vanwege meervoudige omzetting van ac naar dc en andersom. En dan heb je geloof nog een aparte energiemeter nodig die communiceert met de omvormer om laden en ontladen te regelen, klopt dat?

Als laatste dan nog bijvoorbeeld met een multiplus werken maar het grote nadeel is dan dat ik er dan perse meteen een batterij aan moet hangen en dat vind ik nu nog niet echt nodig/rendabel.

Heeft iemand wat goede adviezen hierover om in ieder geval het huis op dit gebied zo toekomstbestendig mogelijk te maken (ook ivm met bekabeling die er vast moet komen etc)?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:20
Veel omvormers zijn al geschikt voor aansluiting aan accu. Als je weet dat je een accu pakt zou ik er zo eentje nemen.

Ga je ze zelf plaatsen of laat je het doen?

• thomas1991_12
99ruud99 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:22:
Veel omvormers zijn al geschikt voor aansluiting aan accu. Als je weet dat je een accu pakt zou ik er zo eentje nemen.

Ga je ze zelf plaatsen of laat je het doen?
Dankje! Heb je ook een voorbeeld van zo'n omvormer die dus batterij onafhankelijk is?
Het plan is om alles zelf aan te leggen, zonnepanelen + elektra al eens eerder gedaan. Alleen voorbereiden voor een eventuele accu nog niet.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:20
Dat hangt sterk af van je dak.
Microomvormers vallen af als je batterij wilt.
Heb je veel dakvlakken of alles zuid oid?
Heb je voorkeur voor Chinees (vaak iets goedkoper) of juist ander land?
Hoeveel WP wil je.

Want als ik hier 30 omvormers neergooit die allemaal accu-ready zijn heb je er ook niets aan, elk merk heeft ze wel ondertussen

• thomas1991_12
Het is 1 vlak op het zuid westen. Heel misschien gaat daar ooit nog een vlak naar het zuid oosten bij komen met een paar panelen dan maar. Ik vind een 'populair' en bekend chinees merk prima, maar het komt niet op een paar honderd euro.
Ik ga nu uit van 8x400 dus 3200Wp, kan nog ietsje gaan afwijken maar om en nabij die koers.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik denk eerlijk gezegd dat met 8 panelen een thuisbatterij niet interessant gaat zijn. Je hebt in de zomer je normale stroom en wellicht nog een boiler of airco , maar daar houdt het ook mee op. In de winter heb je waarschijnlijk net genoeg voor de normale stroom gebruik overdag.

Dus je houdt niet zoveel over denk ik.

Ik zou de keuze er niet vanaf laten hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 22-02-2024 22:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• thomas1991_12
Ik denk dat ik in de zomer toch wel wat overschot ga hebben, helemaal als ik nog besluit om wat extra panelen te plaatsen. En daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om er mee bezig te zijn :)

Ik zou nog wel graag wat voorbeelden hebben van omvormers of oplossingen want ik kan ze niet echt vinden (batterij onafhankelijk)
Pagina: 1