Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Mogelijkheid groepenkast uitbreiding of toe aan vervanging?

Pagina: 1
Acties:

• Nappy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-10 08:39
Hallo allemaal,

Mijn partner en ik ontvangen over enkele weken de sleutel tot onze eerste koopwoning. We willen direct van het gas af en proberen ons zo goed mogelijk voor te bereiden op de verduurzamingswerkzaamheden.

In de woning hangt momenteel een HAGER groepenkast met een aantal modules die allemaal flink verouderd lijken.

Nu moeten we minsten 2 krachtstroomgroepen laten aanleggen: 1 voor de inductie en een extra groep voor de warmtepomp.

Nu is mijn vraag: Voldoet de huidige groepenkast aan de vereisten voor deze aanleg of kan ik beter investeren in een volledig nieuwe groepenkast?

Alvast bedankt voor al jullie waardevolle insights!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcuoP6dkJBIeo7uzPs_o1O-wol4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7InMxSnkoW5i75KqB2MrJnxc.jpg?f=fotoalbum_large

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:11
Dit is een 1 fase kast. Dus je zult ook moeten verzwaren naar 3 fase. (Ervan uitgaande dat je een 1 fase meter eronder hebt hangen)

Dan moet de hoofdschakelaar uit deze kast vervangen worden. En er moeten 2 3F groepen bij in.

In principe moet het hier inpassen, en mogelijk is er links of rechts nog ruimte voor een uitbreidings kast van hetzelfde formaat indien nodig

Hangt dan even van de elektricien af of die een offerte maakt voor aanpassen/uitbreiding of totaal vervangen.

Vervangen is sneller, uitbreiden in materiaal wellicht goedkoper.

[ Voor 5% gewijzigd door S-te-fan op 22-02-2024 22:13 ]

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:17
Zo oud is het gelukkig nog niet; Je hebt een hoofdschakelaar, type a aardlekschakelaar en aardlekautomaten, en een kast die van binnen lekker ruim werkt. Onder flink verouderd versta ik draaistoppen of van die anderhalf module brede HAF automaten.

Druk wel een keer alle testknopjes in om te kijken of alle aardlekbeveiliging het nog doet.

Hoofdschakelaar vervangen is zo gepiept en er is vast wel ruimte te passen aan een extra kast. Die zien er tegenwoordig wel iets anders uit, maar ach...

Trouwens wel een forse warmtepomp of niet als deze drie fasen nodig heeft?

[ Voor 19% gewijzigd door jordje op 22-02-2024 22:33 ]

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:48
Deze kast aanpassen naar 3 fase is simpel. Een goede verdeling over de fases is lastig.

Je hebt nu 6 groepen waarvan 2 aardlekautomaten en 4 normale installatieautomaten op 1 aardlekschakelaar.

Als je toch al een nieuwe buis naar de keuken brengt zou ik er meerdere leggen. Bij voorkeur zitten de vaatwasser, oven en boiler (of quooker) allemaal op een eigen groep (dat is dan 3 groepen extra plus inductiekookplaat apart)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:25
Dit is een mooi kastje met prima kwaliteit spullen. Uitbreiden zou geen punt moeten zijn.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de kast is niet echt verouderd. dat valt hard mee. het zal alleen bijzonder krap worden om wat je wilt erbij te vrotten. een 2e kast ernaast (deze stukje opschuiven) zal het stuk makkelijker maken. een nieuwe kast van hager ziet er hetzelfde uit.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 22-02-2024 22:35 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Nappy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-10 08:39
Thanks voor alle input iedereen! Ik neem jullie voorstellen mee naar de electriciën. Ik heb trouwens nog geen warmtepomp gekozen, dus mijn (voorbarige?) aanname was om alvast een 3-fase module extra aan te laten leggen want dan ben ik goed voorbereid, los van de uiteindelijke unit. Da's een vraag voor later ( en een ander draadje).

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:37
Een warmtepomp hangt zeker niet per definitie achter een krachtgrroep, even kijken wat je nodig hebt voor je iets aan laat leggen is wel handig.
Ook 3-fase hoeft niet perse, maar als je toch bezig bent is er eigenlijk geen reden het niet te doen.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Nappy schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:15:
Thanks voor alle input iedereen! Ik neem jullie voorstellen mee naar de electriciën. Ik heb trouwens nog geen warmtepomp gekozen, dus mijn (voorbarige?) aanname was om alvast een 3-fase module extra aan te laten leggen want dan ben ik goed voorbereid, los van de uiteindelijke unit. Da's een vraag voor later ( en een ander draadje).
je hebt 3 fase nodig omdat je meer gaat verbruiken, niet omdat de warmtepomp 3 fase is. 3 fase warmtepompen wil je ook voorkomen in een normaal formaat huis. 3 fase zie je pas als je meer dan 2000 kuub per jaar verstookt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1