Tocht in nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-12 13:15
Hallo,

We hebben een nieuwbouwhuis van 2019. Al sinds die tijd merken we tocht op, vooral merkbaar in de hal. Mijn eerste vermoeden was de zolder. We hebben 2 verdiepingen met een open trap. Daar vond ik wel op de aansluiting van de gording met het dak wat tocht. Het bouwbedrijf heeft dit dichtgemaakt en nu merk ik daar geen tocht meer.

Toch is er nog tocht in huis. Ik heb een waxinelicht in de hal bij de deur naar de woonkamer gezet. Je ziet dat er bij stevige wind, windvlagen in huis zijn. Het waxinelichtje waait zelfs uit. Als ik de de ruimte onder deur dichtmaak met een handdoek, dan is er geen tocht meer.

Wij hebben een WTW en dus geen roosters in de ramen. Ik heb al een warmtebeeldcamera geleend, maar hier kan ik geen wijs uit worden. Uiteraard is er een natuurlijke luchtstroom onder de deur, maar deze zou constant moeten zijn en niet moeten reageren op wind lijkt mij.

Ik heb ook al gelezen over koude val (zolder wordt niet verwarmd en de slaapkamers ook niet). Maar koude val levert toch geen tocht bij windvlagen?

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn of hoe wij de tocht kunnen opsporen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12 17:02
Schoorsteen-effect van de trap?
Dit hebben wij in ieder geval. Sinds wij een glazen deur tussen de inkomhal en leefruimte hebben is het veel beter en kan de verwarming stuk lager.

Mogelijks kan ook de tochstrip in de deur beter afgesteld worden.

[ Voor 86% gewijzigd door blubbers op 22-02-2024 21:15 ]

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 07:11
Is er een blowerdoor test uitgevoerd? Dan weet je of je huis lek is of dat je jezelf voor de gek houdt

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12 22:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn eerste gok zou zijn dat je een afzuigkap hebt die naar buiten afzuigt.
En/of dat er geen klep op je brievenbus zit, want nieuwbouw dus goedkoopste oplossing is borstel er op.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:06

Croga

The Unreasonable Man

Sammy_tukker schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:01:
Is er een blowerdoor test uitgevoerd? Dan weet je of je huis lek is of dat je jezelf voor de gek houdt
Als er al gesproken wordt over wind onder de voordeur dan heeft dat natuurlijk weinig zin. Het huis is lek. Gegarandeert. Anders waait het niet onder de deur.

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-12 11:31
Foto van de voordeur, en dan met name het detail van de dorpel en de onderkant van de deur kan wel helpen...

Ook berucht zijn het kruipluik en de meterkast.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:15
als er een kier onder de voordeur zit en de wind staat op de voorkant van het huis, dan kan dat kaarsje toch daardoor uitwaaien? hoeft er verder niets te zitten.
Aan de andere kant staat 2019 niet bekend om zijn kierdichte bouw, dus er zal nog veel meer kieren in huis.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16-12 17:12
Kieren bij deuren en ramen horen natuurlijk niet.

Het kan ook zijn dat je wtw niet juist staat ingesteld, meer afzuig als inblaas. Dan krijg je een lichte vacuüm in je woning en zuigt hij langs deuren en ramen lucht naar binnen.

Test: Wtw uit, kijken of het nog tocht.

Test: velletje papier tussen je raam/deur rubber en raam/deur, je zou nu lichte weerstand moeten voelen als je hem er uit trek. Zo niet deuren afstellen.

Test: Als dat alle twee goed is kan het koude val zijn, dus vertrekken boven ook verwarmen, kijken of het verminderd is.

Als dit niets uitwijst een blowerdoor en rooktest laten uitvoeren om te kijken waar het vandaan komt.

Tevens is het wijs om te kijken of je geen andere openingen hebt, denk aan afzuigkap, hier kan je nog een terugslag klep in plaatsen of een droger uitblaast kanaal.

• gron74
Bedankt voor de reacties zover. Het gaat om de woonkamerdeur en niet de voordeur, die is recent opnieuw afgesteld.

WTW uit heb ik ook al gedaan, zelfs de uitlaatventielen gevoeld, daar ligt het niet aan.

Afzuigkap heeft een terugslagklep. Deze ook al gevoeld maar geen tocht.

Kruipruimte en meterkast zitten niet in de hal, dus daar ligt het niet aan.

Waxinelichtje op de zolder en in het trapgat is goed. Ook op de 1e verdieping.

Maar reageert koudeval op windvlagen buiten?

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-12 21:54
Ik heb dit sorry problemen 10jaar lang opgespoord (maar je zult nu iemand anders moeten vinden):
Wat je nodig hebt is een blowerdoortest icm thermografie. Rookproef erbij kan ook voor visueel effect, maar dat is niet nodig voor het opsporen, daarvoor kun je prima thermografie gebruiken. Echter alleen icm een blowerdoor krijg je een betrouwbaar resultaat.

Een ervaren thermograaf kan sommige tochtplekken wel herkennen zonder blowerdoor, maar de wind waait maar van een kant, dus je vind hooguit de helft (eigenlijk minder, want in de overgangszone is het drukverschil te laag om de meeste lekken te zien).

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 07:11
No Hands schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:59:
.....
Aan de andere kant staat 2019 niet bekend om zijn kierdichte bouw, dus er zal nog veel meer kieren in huis.
nee je hebt het mis 2019 staat bekend als een slecht wijnjaar |:( wij hebben een huis uit 2018, dat is potdicht, zo erg zelf als ik pannenkoeken ga bakken zet ik een raampje open anders trekt de boel vacuum (ondanks ventilatieroosters) en wordt mijn gasvlam een beetje geel ipv mooi blauw (mijn parkiet trekt het wel prima overigens).

Tocht heb ik nog nooit gevoeld, behalve vanuit de roosters, dus ik zou zeker willen weten waar het vandaan komt, maar ik gok ook iets met koudeval uit het trapgat.

Heb je toevallig Veluxramen, want die hebben standaard een rooster (kan niet zonder geleverd worden) Sinds wij die hebben geplaatst hebben we ook wel eens een beetje koudeval als die roosters openstaan zoals nu met een westenwind (ramen zitten op het westen).

[ Voor 15% gewijzigd door Sammy_tukker op 23-02-2024 11:53 ]

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:03
Wat versta je onder tocht? Als het goed is zit er onder alle binnendeuren een kier van 1 tot 2cm, zodat er een luchtstroom is van de woongedeelten naar de natte ruimtes (en keuken). De woonkamer en slaapkamers word lucht ingeblazen, in de wc, badkamer, keuken en bijkeuken/wasmachine wordt lucht aangezogen. Dat is een normale luchtstroom. Als die koud aanvoelt ervaar je dat als tocht, dat betekend dat je wtw de ingeblazen lucht niet goed verwarmd met de afgezogen lucht. In de winter je wtw op hoogste temp zetten, in de zomer op laagste. Beide zal die niet halen, maar dat maakt niet uit. Gaat erom dat je wtw in de winter zoveel mogelijk warmte in de lucht behoud, en in de zomer zoveel mogelijk afvoert.

Als je het idee hebt dat het van buiten komt, kan het van alles zijn. Enige betrouwbare manier is dan een blowerdoor. Bij m'n familie al eens gezien dat het dak van de aanbouw en bijkeuken zo lek was als maar kan, dan waait het langs de spotjes.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:36
Nieuwe tochtborstel monteren onder de voordeur?

Heb je een dampkap met doorgang naar buiten - of doe je eens een raam open, dan krijg je luchtstroom en dan kan dat ineens merkbaar worden.

Maar het kan op veel plaatsen zitten - kabels voor elentriek en stopcontacten kunnen een tochgat maken tot in de kruipkelder.
En vanaf dan ben je daar ook weer vertrokken.

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12 19:18
Als je de leidingen die naar buiten gaan van de WTW unit loshaalt, en die openingen dicht zet met bvb een goede handdoek, of beter een stevige bal/ballon. tocht het dan?

mijn theorie is dat het wel je voordeur is die het "echte" probleem is, die een overdruk genereerd die weg kan, doordat de buizen van het ventilatiesysteem "gewoon" in open verbinding staan.

Je methodiek is gewoon goed, met een goede wind met een waxinelichtje rond gaan, bij ramen en aansluitingen van bouwonderdelen. doe dat bij elke storm en je hebt al snel een goed beeld.

Als je voordeur tocht moet het bouwbedrijf je deur afstellen, of evt zelfs de valdorpel afstellen (als je die hebt) dat zie je aan een pinnetje onder de deur, als je die indrukt komt er een borstel naar beneden in de deur.

Waar tochtstrips plaatsen kan ook, maar ik vind dat een woning uit 2019 gewoon goed dicht moet zijn zeker met WTW, dus de aannemer is daarvoor verantwoordelijk.

• gron74
In de opdracht is een blowertest of luchtdicht bouwen niet vastgelegd, dus de vraag is of de aannemer verantwoordelijk is.

Ik ga eens even nadenken over die test. Dat wordt wel een duur geintje volgens mij.

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:41
gron74 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:06:
In de opdracht is een blowertest of luchtdicht bouwen niet vastgelegd, dus de vraag is of de aannemer verantwoordelijk is.

Ik ga eens even nadenken over die test. Dat wordt wel een duur geintje volgens mij.
300/400 euro kost dit.

weeg dit af tegen extra bijstoken om warm te krijgen op verblijftijd in woning kosten worden snel terugverdiend hoor.

alsook weet je dan specifiek het probleem in plaats van met de natte vinger dingen zelf proberen vast te stellen, ik zou er niet over twijfelen en het gewoon laten doen :)
Pagina: 1