Medion Akoya Notebook AMD Ryzen 5 4000 series laadt langzaam

Pagina: 1
Acties:

• Fifagek
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-08 21:19
Ik hoop dat ik mijn bericht in de juiste forumcategorie neerzet; zo niet, zou een moderator hem dan naar de juiste plek willen verplaatsen?

In 2021 heb ik met kerst een laptop onder de kerstboom mogen aantreffen. Sommige mensen in mijn omgeving geven nou eenmaal (véél) te gekke cadeaus.
Sinds enkele weken laadt de laptop de laatste 25% ongeveer héél langzaam op. Een nacht aan de acculader laten liggen is niet voldoende. Sterker nog; het speelt al sinds de feestdagen 2023 en toen heb ik hem zaterdag 23 december in de oplader gedaan en maandag 25 december in de avond was die pas vol.
Tot 75% laadt de laptop als een 'razende roeland' op en die laatste 25% gaan écht ontiegelijk langzaam.
Uiteindelijk komt het groene lampje linksachter er dágen later wel, dus een defecte accu (die volgens mij niet los te vervangen is) of een defecte adapter is niet het eerste waar ik aan denk. De capaciteit is dan ook tussen de 95 en 100%, dan wordt het rood/oranje lampje groen.
Vorig jaar is de laptop wél een keer gevallen waardoor er een 'snee'/deuk in de buurt van de oplaadpoort van de laptop zit maar dat is vorig voorjaar gebeurd en daarna heeft die nog tijden goed geladen tot ergens eind vorig jaar. Dus of daar een verband in zit weet ik niet. Ik zou zeggen dat die dan gelijk niet meer moet werken.

Mijn vraag: kan het ook zijn dat ik per ongeluk een bepaalde instelling heb gewijzigd waardoor die de laatste 25% zo ontzettend langzaam gaat?
Een andere lader om de adapter te testen heb ik niet zomaar in huis. De werklaptop is een Lenovo (heeft geen ronde kop) en op een andere plek waar ik een paar dagen in de week ben is wel een andere laptop waarvan het laadsnoer sowieso niet in mijn laptop past (te dik). Het merk van deze laptop weet ik niet!