• Nokkenstok
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-05 13:23
Wellicht een eenvoudige vraag, maar gezien ik weinig verstand heb van het onderwerp kom ik hier om bevestiging te zoeken.

De situatie:
Ik ben helaas al 2 jaar ziek, waardoor ik eerst niet, en nu na behandeling maar gedeeltelijk inzetbaar ben voor mijn werk.

Werkgever heeft al die tijd aangegeven dat ik kan blijven voor de uren die ik wél kan werken, en daardoor gelukkig nooit hoeven uitwijken naar een 2de spoor o.i.d.

Omdat ik 2 jaar ziek ben ben ik onlangs gekeurd bij het UWV en ben ik afgekeurd voor het gedeelte (uren) dat ik niet kan werken en uit het arbeidsdeskundig onderzoek blijkt dat ik elders niet beter inzetbaar ben.

Onlangs heb ik dus een deeltijds contract aangeboden gekregen, en zal ik voor de rest van de uren ontslagen worden.

Nu geeft de werkgever aan dat het hierbij gebruikelijk is dat er een vaststellingsovereenkomst getekend wordt door beide partijen? Deze overeenkomst is mij niet bekend, daarbij dus de vraag of ik mezelf niet in de vingers snijd als ik deze overeenkomst teken (heb ik dan bijvoorbeeld nog steeds recht op de transitievergoeding?)

Ik heb absoluut niet het idee dan mijn werkgever mij wil benadelen, maar wil het toch even checken.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

- nvm, ts blijft er wel werken, maar met minder uren -

[ Voor 89% gewijzigd door RaZ op 22-02-2024 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:27

Als u ontslagen wordt omdat u 2 jaar ziek bent heeft u meestal recht op een transitievergoeding. Als uw dienstverband gedeeltelijk wordt beëindigd heeft u misschien recht op een (gedeeltelijke) transitievergoeding. Tekent u met uw werkgever een beëindigingsovereenkomst, dan maakt u daarin afspraken over de ontslagvergoeding. U krijgt dan geen transitievergoeding.

https://www.uwv.nl/partic...ige-arbeidsongeschiktheid

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je hebt als het goed is ook recht op vergoeding van juridische kosten. Dat is in dit soort situaties altijd slim om advies in te winnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:14
Nokkenstok schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:50:
Wellicht een eenvoudige vraag, maar gezien ik weinig verstand heb van het onderwerp kom ik hier om bevestiging te zoeken.

De situatie:
Ik ben helaas al 2 jaar ziek, waardoor ik eerst niet, en nu na behandeling maar gedeeltelijk inzetbaar ben voor mijn werk.

Werkgever heeft al die tijd aangegeven dat ik kan blijven voor de uren die ik wél kan werken, en daardoor gelukkig nooit hoeven uitwijken naar een 2de spoor o.i.d.

Omdat ik 2 jaar ziek ben ben ik onlangs gekeurd bij het UWV en ben ik afgekeurd voor het gedeelte (uren) dat ik niet kan werken en uit het arbeidsdeskundig onderzoek blijkt dat ik elders niet beter inzetbaar ben.

Onlangs heb ik dus een deeltijds contract aangeboden gekregen, en zal ik voor de rest van de uren ontslagen worden.

Nu geeft de werkgever aan dat het hierbij gebruikelijk is dat er een vaststellingsovereenkomst getekend wordt door beide partijen? Deze overeenkomst is mij niet bekend, daarbij dus de vraag of ik mezelf niet in de vingers snijd als ik deze overeenkomst teken (heb ik dan bijvoorbeeld nog steeds recht op de transitievergoeding?)

Ik heb absoluut niet het idee dan mijn werkgever mij wil benadelen, maar wil het toch even checken.
Als je recht hebt op een transitievergoeding zal dat meegenomen moeten worden in de VSO. Daarin maak je nl. alle afspraken om in dit geval over te gaan naar je deeltijdbaan.

Om goed te weten waar je precies recht op hebt is het verstandig om een jurist te raadplegen, die hebben er veel meer verstand van.

[removed]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Transitievergoeding zal niet heel veel zijn. Bovendien ga je alleen in aantal uren terug. Dus ik zou zeggen dat er geen transitie is.

Wat wel is: je gaat terug in aantal uren. Das prima, maar dat betekent ook dat je secundaire arbeidsvoorwaarden minder kunnen worden. Denk aan slechts een deel van leasebudget, of andere budgetten indien van toepassing. Nu staan die nog op volledig.
Ik verwacht dat ze dat zwart op wit willen zetten in die VSO. Tegelijkertijd een vrij logische gang van zaken.

Maar IANAL, dus leg het een jurist of je rechtsbijstandverzekering voor zou ik zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nokkenstok
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-05 13:23
redwing schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:44:
[...]

Als je recht hebt op een transitievergoeding zal dat meegenomen moeten worden in de VSO. Daarin maak je nl. alle afspraken om in dit geval over te gaan naar je deeltijdbaan.

Om goed te weten waar je precies recht op hebt is het verstandig om een jurist te raadplegen, die hebben er veel meer verstand van.
Dit is inderdaad het geval, in de VSO staat het bedrag genoemd waar ik recht op heb, gelijk aan het bedrag dat standaard is voor een transitievergoeding. Dat lijkt dus wel te kloppen

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:14
Nokkenstok schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:49:
[...]
Dit is inderdaad het geval, in de VSO staat het bedrag genoemd waar ik recht op heb, gelijk aan het bedrag dat standaard is voor een transitievergoeding. Dat lijkt dus wel te kloppen
Dat is iig mooi en als ze de standaard bedragen aanhouden is het ook niet zo heel ingewikkeld. Alsnog zou ik wel aanraden om er een jurist naar te laten kijken. Vaak kan dat ook via het werk. En waarschijnlijk zal die zeggen dat alles wel klopt, maar als er iets niet klopt kan dat wel voor grote problemen zorgen omdat je achteraf nergens anders meer recht op hebt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-05 14:09
Ik ken de inhoud van de VSO uiteraard niet maar het is wel m'n vakgebied: een VSO bij deeltijdontslag is heel gebruikelijk, zeker in het geval van ziekte. Afhankelijk van of wordt voldaan aan alle geldende voorwaarden is het ook veelvoorkomend dat een transitievergoeding wordt uitbetaald bij deels ziek uit dienst; ik zie zeer zelden dat het niet gebeurt. Als werkgevers voldoen aan de eisen kunnen ze hier overigens ook compensatie voor krijgen vanuit het UWV.

Zoals anderen al aangeven kan het nooit kwaad om het op inhoud te laten controleren en zorg ook dat je zelf volledig begrijpt wat er staat, of het je laat uitleggen.

En zoals ook eerder genoemd: check ook wat het gaat betekenen voor je nieuwe inkomen en overige arbeidsvoorwaarden. Doorgaans kan je ervan uitgaan dat alles naar rato wordt teruggebracht en valt daar weinig over te onderhandelen; je bent immers voor minder uren aan het werk. Ik zou HR vragen of ze een proforma voor je kunnen maken van de nieuwe situatie.

[ Voor 9% gewijzigd door -Marco op 23-02-2024 13:04 ]

Pagina: 1