Problemen met mn gloednieuwe 4K 7900XTX & 7800X3D systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Resabio
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-07-2024
Hi iedereen,

ik heb onlangs een nieuwe game PC gekocht.

Hij is zeer sterk en alles werkt fantastisch.... MAAR.

- Hij komt soms niet uit slaap modus. het scherm blijft zwart, het lampje op t scherm wordt wel wit.
- Bij het opstarten loopt hij bijna altijd vast op het windows log in scherm. Ik restart hem dan zonder problemen.
- Soms bij het opnieuw opstarten werkt hij heel traag.
- Soms bij het wakker worden werkt hij heel traag.

De enige oplossing hiervoor lijkt dan de reset knop gebruiken maar dat vind ik toch vervelend om elke keer te moeten doen met zo'n nieuwe krachtige PC.

Ik heb het Bios naar diverse versies geupdate. Het gedrag lijkt anders te zijn maar het is niet verholpen.

Online vind ik helaas ook niet veel info die helpt.

Waar zou het aan kunnen liggen? Is dit een onderdeel of software?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 355,-€ 355,-
1MoederbordenASUS PRIME B650-PLUS€ 165,-€ 165,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Phantom Gaming 24GB OC€ 974,-€ 974,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 114,90€ 114,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Black Edition Rev.C€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 113,90€ 113,90
1VoedingenNZXT C850 Gold v2€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesLexar NM620 1TB€ 54,90€ 54,90
Totaal€ 1.887,60

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:15
Als AMD Expo voor je geheugen aanstaat in de bios, probeer deze is uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resabio
Arn0uDz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:27:
Als AMD Expo voor je geheugen aanstaat in de bios, probeer deze is uit te zetten.
Yes heb ik geprobeerd. Standaard is 4800, expo stond op 6000.

Helaas verhelpt standaard het niet. Ik heb op aanraden van een youtube filmpje het op 5200 gezet maar ook dat helpt niet.

Ligt het aan ram denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:23
Probeer eens fastboot uit te zetten in de bios en Windows.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resabio
Bschnitz schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 07:30:
Probeer eens fastboot uit te zetten in de bios en Windows.
geprobeerd. Nu ik hem uit slaap haal is hij weer heel traag. Denk dat dat niet de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Resabio schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:19:
[...]

geprobeerd. Nu ik hem uit slaap haal is hij weer heel traag. Denk dat dat niet de oplossing is.
Maar loopt die nog vast op het Windows logo?

Je issues hoeven niet perse verband met elkaar te hebben.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resabio
Bschnitz schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:29:
[...]

Maar loopt die nog vast op het Windows logo?

Je issues hoeven niet perse verband met elkaar te hebben.
helaas is dat moeilijker om na te kijken. Het vast lopen op het windows logo gebeurt eigenlijk elke ochtend. Maar niet bij reset/ restart.

Ik zal hem is helemaal uitzetten en kijken of ik het dan kan nabootsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulsOnFire
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-09 13:33

SoulsOnFire

My soul is on fireee...

Ik heb dezelfde build en herinner mij in het begin ook wat problemen te hebben met zwart scherm op boot.
Uiteraard zorgen dat alles up to date is en dan zoveel mogelijk uitzetten in BIOS en stuk voor stuk aanzetten.

Ik weet niet direct welke gimmick het was in BIOS maar sinds die uit stond waren alle problemen weg en er was eigenlijk geen impact op performance.

Jammer dat ik niet meer kan helpen momenteel maar ik zou in die richting kijken.

[ Voor 0% gewijzigd door SoulsOnFire op 23-02-2024 08:33 . Reden: words are hard ]

learning every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resabio
SoulsOnFire schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:32:
Ik heb dezelfde build en herinner mij in het begin ook wat problemen te hebben met zwart scherm op boot.
Uiteraard zorgen dat alles up to date is en dan zoveel mogelijk uitzetten in BIOS en stuk voor stuk aanzetten.

Ik weet niet direct welke gimmick het was in BIOS maar sinds die uit stond waren alle problemen weg en er was eigenlijk geen impact op performance.

Jammer dat ik niet meer kan helpen momenteel maar ik zou in die richting kijken.
Alright.

Ik ben niet heel bekend in BIOS op wat youtube tutorial na. Hoe kan ik het best testen of het effect heeft of niet? Had jij ook problemen met de pc uit slaap halen? Dat is vaak bij mij een probleem en is het snelst om na te kijken.

ik heb net mn pc helemaal uitgezet en weer aangezet maar toen zat hij niet vast of windows logo. Eigenlijk alleen in de ochtend bij eerste boot haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Als die traag is, wat doet je CPU,RAM en acties op de SSD.

Staat dat alles stil of staat er iets hard zijn best te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulsOnFire
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-09 13:33

SoulsOnFire

My soul is on fireee...

Resabio schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:36:
[...]

Alright.

Ik ben niet heel bekend in BIOS op wat youtube tutorial na. Hoe kan ik het best testen of het effect heeft of niet? Had jij ook problemen met de pc uit slaap halen? Dat is vaak bij mij een probleem en is het snelst om na te kijken.

ik heb net mn pc helemaal uitgezet en weer aangezet maar toen zat hij niet vast of windows logo. Eigenlijk alleen in de ochtend bij eerste boot haha
Als het enkel bij de eerste boot is dan durf ik ook denken aan de hardware zelf.
Heb je een nieuwe PSU?
Als je nu uw power cable uittrekt, 10sec powerknop, 2min wachten, power cable terug insteken en boot. heb je dan terug hetzelfde probleem als "in de ochtend"?

learning every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Betreft het een schone installatie van Windows, of heb je misschien een oude windows installatie meegenomen naar deze nieuwe build?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resabio
Bschnitz schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:48:
Als die traag is, wat doet je CPU,RAM en acties op de SSD.

Staat dat alles stil of staat er iets hard zijn best te doen?
Eigenlijk alles het zelfde. Je ziet een kleine spike op het moment dat hij wordt opgestart maar daarna weer terug naar normaal.

CPU rond 1%
Ram rond 25%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resabio
Kawaii schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:55:
Betreft het een schone installatie van Windows, of heb je misschien een oude windows installatie meegenomen naar deze nieuwe build?
Dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Kan ik windows opnieuw installeren zonder mn bestanden en instellingen te moeten verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resabio
SoulsOnFire schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Als het enkel bij de eerste boot is dan durf ik ook denken aan de hardware zelf.
Heb je een nieuwe PSU?
Als je nu uw power cable uittrekt, 10sec powerknop, 2min wachten, power cable terug insteken en boot. heb je dan terug hetzelfde probleem als "in de ochtend"?
Nee in dit geval start hij goed op nadat ik het bovenstaande heb geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:58

CaDje

Framedrops for life

Resabio schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:58:
[...]

Dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Kan ik windows opnieuw installeren zonder mn bestanden en instellingen te moeten verhuizen?
Je bent met een schone install wel alles kwijt op je c schijf. Je kunt via onedrive wel bestanden in instellingen synchroniseren.

Heb je al gekeken naar de C-state instellingen in de bios? Hier zou je eens wat instellingen kunnen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resabio
CaDje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:13:
[...]

Je bent met een schone install wel alles kwijt op je c schijf. Je kunt via onedrive wel bestanden in instellingen synchroniseren.

Heb je al gekeken naar de C-state instellingen in de bios? Hier zou je eens wat instellingen kunnen veranderen.
Windows opnieuw installeren kan ik nog proberen.

C-state instellingen zijn met name voor performance toch? Mijn PC doet het meestal prima. Het is alleen wakker worden en opstarten in de ochtend dathet probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje

CaDje

Framedrops for life

Resabio schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:16:
[...]

Windows opnieuw installeren kan ik nog proberen.

C-state instellingen zijn met name voor performance toch? Mijn PC doet het meestal prima. Het is alleen wakker worden en opstarten in de ochtend dathet probleem is.
Het is voornamelijk als je cpu niet zo veel aan het doen is, dan kan deze functies tijdelijk uitzetten om energie te besparen. Dit uitzetten zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, ik denk dat een verse windows installatie beter is.

Heb je trouwens tussen al die bios updates al eens je bios reset? Je zou eens de CMOS batterij eruit kunnen halen en weer terug plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resabio
CaDje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:24:
[...]

Het is voornamelijk als je cpu niet zo veel aan het doen is, dan kan deze functies tijdelijk uitzetten om energie te besparen. Dit uitzetten zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, ik denk dat een verse windows installatie beter is.

Heb je trouwens tussen al die bios updates al eens je bios reset? Je zou eens de CMOS batterij eruit kunnen halen en weer terug plaatsen.
Alles is het proberen waard.

Ik heb drie versie van BIOS software actief gehad zonder verschil te merken.

Welke volgorde om te proberen raad je aan?

Van w10 naar w11
Nieuwe bios update
CMOS batterij reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje

CaDje

Framedrops for life

Resabio schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:27:
[...]

Alles is het proberen waard.

Ik heb drie versie van BIOS software actief gehad zonder verschil te merken.

Welke volgorde om te proberen raad je aan?

Van w10 naar w11
Nieuwe bios update
CMOS batterij reset
Ik zou de nieuwe bios laden, daarna een cmos reset doen. Als laatste optie een verse install van windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Begrijp ik nou goed dat je met die nieuwe computer geen nieuwe Windows 11 installatie gedaan hebt maar werkt met een oude Windows 10 installatie van een oude pc???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resabio
Bschnitz schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:09:
Begrijp ik nou goed dat je met die nieuwe computer geen nieuwe Windows 11 installatie gedaan hebt maar werkt met een oude Windows 10 installatie van een oude pc???
Nee, het heeft een schone installatie van W10. Ik moest het even nakijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Resabio schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:42:
[...]

Nee, het heeft een schone installatie van W10. Ik moest het even nakijken
Ik dan inderdaad effe naar 11 gaan en kijken of dat helpt.

Pagina: 1