Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 14:20

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik wil -al jaren- een fatsoenlijke airco (itt mobiele units) in mijn kantoor en slaapkamer. Dit zijn aangrenzende kamers van ~5x4 m2 in een dakopbouw (plat dak) die in de zomer gemakkelijk 30 graden worden.

Ik kreeg een tip van een lokaal bedrijf met goede recenties en heb daar nu een offerte van binnen voor:

1 buitenunit: Daikin 2MXM40A
2 binnenunits: Daikin FTXM-20
aansluitmatriaal.

incl montage, vullen en inbedrijfstellen voor € 4125 incl BTW. Het zal allicht wat goedkoper kunnen, maar vind het prettig om één aanspreekpunt te hebben die alles regelt.

Ik verwarm de kamers nauwelijks, evt het kantoor bij buiten temp <0 even, dus dat is voor mij een stuk minder belangrijk. Koelen in de zomermaanden is zeker nodig.

Ik zat met de vraag hoeveel stroompunten ik hiervoor moet leveren en hoe zwaar. Heb je 3 WCDs nodig (buitenunit + 2x binnen) of maar 1? Kan deze op een gedeelde groep (mits binnen ~3.5 kW)?

Wat me tegenviel is dat ze niet aanboden even te komen kijken, want ik heb gezegd dat de dakopbouw best lastig te bereiken is. Het liefst zou ik de buitenunit aan de zijkant laten monteren, maar dan hangt hij boven het dak van de buren en volgens mij mag dat niet. Dus hij moet OP het dak, tussen de zonnepanelen. Niet ideaal en zal wel wat schaduw werpen.

Ik heb om een adviseur gevraagd die langs komt en dat kan. Zijn er nog zaken die ik hem moet voorleggen?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

er gaat alleen 1 stroomkabel naar de buitenunit. unit mag niet in een stopcontact.

de binneunits hebben alleen een ventilator, die verbruikt enkele watten en word gevoed vannuit de buitenunit.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10

s3n

flippy schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:02:
er gaat alleen 1 stroomkabel naar de buitenunit. unit mag niet in een stopcontact.

de binneunits hebben alleen een ventilator, die verbruikt enkele watten en word gevoed vannuit de buitenunit.
Dat is een keuze. Hier is de buitenunit gevoed vanaf een stopcontact in de buurt van een binnenunit.
Stroomverbruik is echt heel laag / goed te overzien.

• flippy
  • Niet online

flippy

s3n schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:06:
[...]

Dat is een keuze. Hier is de buitenunit gevoed vanaf een stopcontact in de buurt van een binnenunit.
Stroomverbruik is echt heel laag / goed te overzien.
dat het kan wil niet zeggen dat het goed is of handig, ik zie teveel kapotte units die aan reguliere stopcontacten zitten of hebben gezeten. geef dat ding gewoon zijn eigen aardlekautomaat. ding aansluiten met een huishoudsnoertje van de gamma is ook vragen om problemen. de hele lijn van zekering tot machine moet wel 16+A kunnen hebben. doe daar een simpel 0.75mm snoertje tussen vanaf het stopcontact en je bent al goed op weg naar het testen van je brandverzekering.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 22-02-2024 17:17 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
flippy schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:11:
[...]

dat het kan wil niet zeggen dat het goed is of handig, ik zie teveel kapotte units die aan reguliere stopcontacten zitten of hebben gezeten. geef dat ding gewoon zijn eigen aardlekautomaat. ding aansluiten met een huishoudsnoertje van de gamma is ook vragen om problemen. de hele lijn van zekering tot machine moet wel 16+A kunnen hebben. doe daar een simpel snoertje tussen vanaf het stopcontact en je bent al goed op weg naar het testen van je brandverzekering.
Ik snap je punt echt, maar deze setup vraagt max 6A en 1 kW. Omdaar een hele nieuwe groep voor aan te leggen, incl 4 verdiepingen naar de opbouw door een gigantisch dikke betonplaat (oud dak+vloer) heen te boren lijkt me echt een bereklus.

Ik kan best een fatsoenlijke stroomkabel aftakken van het binnenkomst punt, maar de groep blijft gedeeld met mijn PC en wat lampen. (alles bijelkaar 600W max)

• flippy
  • Niet online

flippy

superduper schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:18:
[...]

Ik snap je punt echt, maar deze setup vraagt max 6A en 1 kW. Omdaar een hele nieuwe groep voor aan te leggen, incl 4 verdiepingen naar de opbouw door een gigantisch dikke betonplaat (oud dak+vloer) heen te boren lijkt me echt een bereklus.

Ik kan best een fatsoenlijke stroomkabel aftakken van het binnenkomst punt, maar de groep blijft gedeeld met mijn PC en wat lampen. (alles bijelkaar 600W max)
die unit trekt wel meer dan 6A als je hem de kans geeft hoor. ;) zulke cijfers zijn meer piratencode dan harde grenzen, vooral bij opstarten en ontdooien.

doe het dan op zijn minst netjes en pak dan een klein DIN doosje voor aan de muur binnen en zet daar een aardlekautomaat in speciefiek voor de airco van 10A. als er dan wat misgaat buiten krijgt je PC in elk geval niet de klap. heb je meteen de optie om er een stroommeter netjes aan te knopen als je die drang hebt.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:13
Zorg dat je natuurlijke afvloeiing hebt van condenswater vanaf de binnenunits. Anders krijg je gedoe met pompjes (die je wel apart moet voeden) en bovendien zijn die gevoelig voor defecten (zeker als ze in de winter stilgestaan hebben)

Ik zou ook nadenken over geluid en evt. hoorbare trillingen van de buitenunit.

Hier is de buitenunit wat kleiner dan het totaal van de binnenunits, omdat ik ze eigenlijk nooit tegelijk zal gebruiken.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
RudolfR schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:25:
Zorg dat je natuurlijke afvloeiing hebt van condenswater vanaf de binnenunits. Anders krijg je gedoe met pompjes (die je wel apart moet voeden) en bovendien zijn die gevoelig voor defecten (zeker als ze in de winter stilgestaan hebben)

Ik zou ook nadenken over geluid en evt. hoorbare trillingen van de buitenunit.

Hier is de buitenunit wat kleiner dan het totaal van de binnenunits, omdat ik ze eigenlijk nooit tegelijk zal gebruiken.
Hier zat ik ook al over na te denken: ik zal ze zeer zelden tegelijk aanhebben, maar wil ook geen brom geluid in mijn slaapkamer horen van de buitenunit. Maar het is volgens mij de al kleinste unit die ze hebben.

De condensafvoer zal ik ze voorleggen, op dat geklooi zit ik idd niet te wachten.

• flippy
  • Niet online

flippy

als je wel condensafvoer moet leggen laat ze dan specifiek de refco combi pomp gebruiken. deze zijn veel betrouwbaarder en vooral stiller dan de normale mini limes, sauermanns of blue diamonds.

ik heb al tientallen dan wel niet honderden pompen vervangen in de afgelopen jaren (vooral veel mini limes) maar de refco heb ik nog niet 1x zomaar kapot zien gaan.
ik installeer ze inmiddels standaard in kritische ruimtes.

minpunt: niet goedkoop.

[ Voor 40% gewijzigd door flippy op 22-02-2024 18:36 ]

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
flippy schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:20:
als je wel condensafvoer moet leggen laat ze dan specifiek de refco combi pomp gebruiken. deze zijn veel betrouwbaarder en vooral stiller dan de normale mini limes, sauermanns of blue diamonds.

ik heb al tientallen dan wel niet honderden pompen vervangen in de afgelopen jaren (vooral veel mini limes) maar de refco heb ik nog niet 1x zomaar kapot zien gaan.
ik installeer ze inmiddels standaard in kritische ruimtes.

minpunt: niet goedkoop.
thanks, er staat niks over in de offerte dus ik zal het vragen. ZAl ook eens zoeken hoe dit normaal gaat want wist niet dat dit er nog bij kwam ook.
Pagina: 1