• AlexanderV
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-02 22:07
Hallo allemaal!

Laatst zag ik bij de rijdende rechter dat je de schoonmaakster contant mag betalen, omdat zij verantwoordelijk is om het aan te geven bij de belastingdienst. Maar je mag je huis niet laten schilderen zonder bonnetje.

Dit lijkt te kloppen. Maar ik vroeg me af waar dit verschil vandaan komt. Waarom schoonmaken wel en schilderen niet? Iemand een idee waarom? :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
*knip* constructief graag

[ Voor 75% gewijzigd door ZieMaar! op 23-02-2024 08:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:36

g0tanks

Moderator CSA
De regeling dienstverlening aan huis is in het leven geroepen om kleine klusjes (zoals af en toe schoonmaken, maar bijvoorbeeld ook oppassen) rendabel te houden. Een goede administratie bijhouden kost namelijk veel tijd en geld. Bij schilderen zijn de bedragen hoog genoeg dat zoiets kan.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:52

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

*knip* post verwijderd

[ Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 23-02-2024 08:46 ]

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:38
Er is een verschil tussen betalen zonder bonnetje en het contant betalen van een dienstverlening.

Als je schilder het accepteert, mag je zijn factuur prima cash betalen. Dat het een geklooi is voor de schilder om dat boekhoudkundig te verwerken ten opzichte van de factuur gewoon via bank te voldoen doet daar niets aan af.

Een schoonmaaktster hoeft geen administratie bij te houden indien ze onder de regeling valt die @g0tanks meldt.

Dat is wat anders dan "Contant betalen schoonmaakster vs schilder"

K to the KillaZ

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
KillaZ schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:21:
Als je schilder het accepteert, mag je zijn factuur prima cash betalen. Dat het een geklooi is voor de schilder om dat boekhoudkundig te verwerken ten opzichte van de factuur gewoon via bank te voldoen doet daar niets aan af.
Boekhoudkundig maakt het niks uit, je kies gewoon hoe je betaald bent en klaar. Of je bank of contant kiest is evenveel werk in het boekhoudprogramma.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ernemmer schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:53:
[...]

Boekhoudkundig maakt het niks uit, je kies gewoon hoe je betaald bent en klaar. Of je bank of contant kiest is evenveel werk in het boekhoudprogramma.
Je moet als ondernemer ook een kasboek bijhouden, als je contante betalingen aanneemt:
https://goedestartbelasti...et-bijhouden-van-je-omzet

iRacing Profiel

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

AlexanderV schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:56:
Hallo allemaal!

Laatst zag ik bij de rijdende rechter dat je de schoonmaakster contant mag betalen, omdat zij verantwoordelijk is om het aan te geven bij de belastingdienst. Maar je mag je huis niet laten schilderen zonder bonnetje.

Dit lijkt te kloppen. Maar ik vroeg me af waar dit verschil vandaan komt. Waarom schoonmaken wel en schilderen niet? Iemand een idee waarom? :)
De pagina legt uit wanneer je in ieder geval geen werkgever bent als je een werkster in dienst neemt. Die informatie staat ook op de website van de belastingdienst. Zonder de regeling zou er bij een werkster twijfel kunnen ontstaan over het werknemerschap als zij jarenlang elke week drie dagen klusjes komt doen.

Als je een schilder inhuurt, ben je in de regel ook geen werkgever. Je mag je huis best laten schilderen zonder bonnetje, en contant betalen. Misschien dat je de Rijdende Rechter verkeerd hebt begrepen. Welke uitzending was het?

Er is wel een wetsvoorstel om (in het algemeen) contante betalen van €3000 of meer te verbieden ter voorkoming van witwassen. Op dit moment is het niet verboden om zo'n betaling te doen.

Beschermheer van het consumentenrecht

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:38
Ernemmer schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:53:
[...]

Ja en nee, het bijhouden van een kasboek is zoals @Wild Chocolate een gehannes en een logisch gevolg van het accepteren van contante betalingen.

Nog even los van het feit dat ik het als ondernemer nooit zou doen, zelfs niet als ik B2C zou leveren.

K to the KillaZ

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Belangrijk is wel dat de schoonmaakster geen zzp-er mag zijn.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderV
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-02 22:07
Bedankt allemaal!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
*knip* HK is deurtje verderop

[ Voor 81% gewijzigd door ZieMaar! op 23-02-2024 08:47 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Pagina: 1