PC build voor werk en dagelijks gebruik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• mitchmus
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:09
Dag mede-tweakers,

Na 8 jaar is mijn huidige pc langzamerhand aan zijn eind gekomen en dus wil ik graag een nieuwe PC bouwen. Mijn huidige PC draait op een i7 6700 met 16gb werkgeheugen, 1TB Sata SSD en een 750 ti gaming videokaart. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn kennis over componenten de laatste jaren vrij stilgestaan heeft. Zo vind ik het lastig in te schatten waar ik hedendaags op moet letten betreft nieuwe technologieën, mogelijke risico's en de compatibiliteit van al deze nieuwe componenten, vergeleken met 8 jaar geleden.

Voor mijn werk (developer) draai ik meerdere containers in Docker en schrijf ik code in PHPStorm. Daarnaast wil ik vlekkeloos programma's als Photoshop en Illustrator kunnen draaien, zonder steeds te moeten wachten na een gedane handeling. Ik game verder niet op de PC, dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden.

Omdat ik niet erg veel ruimte in mijn bureau heb, zou ik graag een build willen maken met de Fractal Design Terra (en omdat ik hem prachtig vind). Ik ben me ervan bewust dat het lastig is om in een kleinere kast de CPU goed te koelen, maar ik ben bereid daar concessies in te doen.

Mijn budget is ongeveer maximaal €1250 (inc BTW), maar het liefst zou ik onder de €1000 blijven.

Daadwerkelijke vragen:
  • Wat is de best mogelijke CPU die in de Terra haalbaar is, gezien mijn eisen en wensen? En welke CPU koeler zou daarbij aan te raden zijn? Is een 13700k bijvoorbeeld overkill en te lastig te koelen? Ik las ook over de 7800x3d, maar dat zou meer een CPU voor gamen zijn.
  • Welke videokaart zouden jullie aanraden? Ik zie door de bomen het bos niet meer met alle beschikbare videokaarten tegenwoordig en heb dan ook geen flauw idee wat ik voor mijn eisen en wensen echt nodig zou hebben.
  • Denken jullie dat het überhaupt mogelijk is om aan mijn eisen en wensen te voldoen, gezien de moeilijkheden die de Terra case met zich mee kunnen brengen en in combinatie met mijn budget?
Ik hoor graag of jullie enige tips hebben en of wat ik wil haalbaar is binnen mijn budget :)

Jeh, deh is

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou gewoon eens beginnen met een systeem uit de Best Buy Guide als basis. Pas hem naar je wensen aan en vraag hier, in je topic om advies over de details. https://tweakers.net/best-buy-guide/desktops/

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:46
In de terra kan je prima een pc bouwen, het is een leuke en mooie kast.
Echter, deze behuizing kost zo'n 200 euro, en vereist een ITX bord, welke ook tegen de 200 aan zitten.
Dat betekent dat je al 400 euro kwijt bent voor bord + behuizing, cpu koeler is ook beperkt ( low profile), dus zo'n 50 euro.

Dan wordt het 1000 euro doel moeilijk bereikbaar omdat de verhoudingen schuin gaan liggen.

Sec, dan post ik een build zoals jij hem voorstelt met r7 7800x3d dan zie je dat prijs erg hoog wordt. Ps, 7800x3d is geen goede keuze in jouw doel, dus beter gewoon r7 7800x pakken of i7, maar die koelt moeilijker.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 239,-€ 239,-
1MoederbordenASRock B650I Lightning WiFi€ 209,-€ 209,-
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7600 XT 16GB€ 365,-€ 365,-
1BehuizingenFractal Design Terra Grafiet€ 185,05€ 185,05
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 116,95€ 116,95
1VoedingenCooler Master V Series SFX Gold 850 ATX 3.0€ 152,70€ 152,70
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 119,99€ 119,99
Totaal€ 1.447,59

9
Let op, er zit een te zware voeding in, maar deze was er niet in lichtere vorm.
Je kan wel ander merk pakken en paar tientjes uitsparen.

Ik heb extra bespaard op de gpu en de ssd. De 980 pro 2 tb is op dit moment weer omhoog in prijs, maar als die onder 130 is, is het een stuk betere keuze.

De ssd is eigenlijkniet snel genoeg voor vlotte photoshop, dan heb je de 7600(xt) nodig,maar dat maakt het stukje duurder.

[ Voor 79% gewijzigd door 99ruud99 op 23-02-2024 07:51 ]