:strip_exif()/f/image/MjKbcO90RAF4uQID3RSFeT3a.jpg?f=fotoalbum_large)
Om te beginnen ben ik vrijwel een leek op gebied van de interne werking van audio apparatuur.
Ik ben wel handig met een soldeerbout en heb wat basiskennis van elektronica in het algemeen.
Gisteren heb ik het blokje waar de speakers worden aangesloten uit mijn versterker (DENON PMA 960) gehaald, omdat er één aansluiting gaar gedraaid is. Door het blok om te draaien krijg ik op de bovenste rij (bank A)weer allemaal goed werkende schroefaansluitingen. De draden heb ik natuurlijk loggesoldeerd en op de juiste plek weer vast gemaakt
Mijn vraag
Nu vraag ik mij af wat die bruine ronde dingen zijn die tussen de positieve en negatieve aansluitingen zitten en waarom die daar zitten. Het lijkt me zo vreemd/verkeerd om positief en negatief met elkaar te verbinden met wat dan ook.
Op officiële foto's van deze versterker zijn die dingen helemaal niet aanwezig.
De versterker heb ik jaren geleden overgenomen van iemand die graag knutselde aan apparatuur. Hij heeft er ook andere condensatoren ingezet. Waarschijnlijk zijn deze bruine dingetjes dus ook van hem afkomstig. Hoewel. Ze zitten onder de draden gesoldeerd.
Ik ben zeer benieuwd waar we hier mee hebben te maken.