wat zijn die 'dingen' tussen de + en - speaker aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xerpan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-05 14:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2oyFzJHMsIO1PXAzrt-Ye07f5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjKbcO90RAF4uQID3RSFeT3a.jpg?f=fotoalbum_large

Om te beginnen ben ik vrijwel een leek op gebied van de interne werking van audio apparatuur.
Ik ben wel handig met een soldeerbout en heb wat basiskennis van elektronica in het algemeen.

Gisteren heb ik het blokje waar de speakers worden aangesloten uit mijn versterker (DENON PMA 960) gehaald, omdat er één aansluiting gaar gedraaid is. Door het blok om te draaien krijg ik op de bovenste rij (bank A)weer allemaal goed werkende schroefaansluitingen. De draden heb ik natuurlijk loggesoldeerd en op de juiste plek weer vast gemaakt

Mijn vraag

Nu vraag ik mij af wat die bruine ronde dingen zijn die tussen de positieve en negatieve aansluitingen zitten en waarom die daar zitten. Het lijkt me zo vreemd/verkeerd om positief en negatief met elkaar te verbinden met wat dan ook.
Op officiële foto's van deze versterker zijn die dingen helemaal niet aanwezig.

De versterker heb ik jaren geleden overgenomen van iemand die graag knutselde aan apparatuur. Hij heeft er ook andere condensatoren ingezet. Waarschijnlijk zijn deze bruine dingetjes dus ook van hem afkomstig. Hoewel. Ze zitten onder de draden gesoldeerd.

Ik ben zeer benieuwd waar we hier mee hebben te maken.

Beste antwoord (via Xerpan op 22-02-2024 15:41)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

audiojunk schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:07:
Het zijn condesatoren maar wat voor functie ze hebben weet ik niet, misschien als een soort filter om bepaalde frequenties te dempen.
Die zitten er vaak tussen om hele hoge (35khz+) frequenties er uit te filteren. aangezien je daar speakers niet blij mee maakt. Maar de precieze filterwaarde hangt af van wat formules met capaciteit frequentie en amplitude die ik al HEEL lang weer vergeten ben :P

Het lijkt me zo vreemd/verkeerd om positief en negatief met elkaar te verbinden met wat dan ook.
Je snap dat het hele basis principe van audio electronica is om de plus en min te verbinden door wat componenten daartussen in te plaatsen, Waarvan een speaker(of eigenlijk spoel) er 1 is :P

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 22-02-2024 15:18 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Alle reacties

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:58

watercoolertje

Untertitel

Volgens mij zijn dat zelfherstellende zekeringen, die zien er vergelijkbaar uit!

Waarom dat er tussen zit weet ik niet, ik weet er ook weinig van :D
Het lijkt me zo vreemd/verkeerd om positief en negatief met elkaar te verbinden met wat dan ook.
Tot op zeker hoogte wel, maar tegelijk is dat toch precies wat je doet als je een apparaat aansluit? Uiteindelijk gaat stroom van de plus naar de min dus moet het juist wel met elkaar verbonden zijn (uiteraard wel met iets wat stroom nodig heeft ertussen).

[ Voor 107% gewijzigd door watercoolertje op 22-02-2024 15:07 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heb je het nummertje wat erop staat al gegoogled? Je vindt dan gewoon het onderdeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:41
Dat zijn 10*10^3 PicoFarad keramische schijf condensatoren.
Ook wel 10nF.

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26
Het zijn condesatoren maar wat voor functie ze hebben weet ik niet, misschien als een soort filter om bepaalde frequenties te dempen.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Die zitten er vaak tussen om hele hoge (35khz+) frequenties er uit te filteren. aangezien je daar speakers niet blij mee maakt. Maar de precieze filterwaarde hangt af van wat formules met capaciteit frequentie en amplitude die ik al HEEL lang weer vergeten ben :P

Je snap dat het hele basis principe van audio electronica is om de plus en min te verbinden door wat componenten daartussen in te plaatsen, Waarvan een speaker(of eigenlijk spoel) er 1 is :P

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 22-02-2024 15:18 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• jeroen3
Ja, ze sluiten extreem hoge frequenties kort die door de kabels kunnen worden opgepikt >Mhz.

• Xerpan
Bedankt voor de snelle reacties.

Ik snap dat in een circuit stroom van plus naar min loopt en dat daartussen van alles kan zitten dat 'iets' doet. Maar dit is wel een heel kort paadje. Iets moet er blijkbaar door dit dingetje en niet door de speakers. Vandaar mijn vraag.

In dat licht lijkt me die opmerking van het filteren van onwenselijke frequenties me een plausibele reden. Dan is de vervolgvraag waarom die dan niet standaard in de speakers zelf zitten en iemand het blijkbaar nodig vond om dat in de versterker parallel aan de speakers te zetten. Maar misschien zoeken we dan te ver.
Zoals gezegd was de verkoper zelf een tweaker van apparatuur en hij bouwde ook zijn eigen speakers. Dus
hij zal wel zijn redenen hebben gehad.

Dus het kan geen kwaad dat die dingen er zitten en het kan ook geen kwaad als ze stuk zouden gaan, ergo er niet in zouden zitten?

• jeroen3
Nee je ziet het verkeerdom. Deze condensatoren voorkomen dat er bepaalde signalen je versterker in komen.
Bijvoorbeeld 88 MHz als je luidsprekerkabels precies een veelvoud van 3.40 meter lang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerpan
Kijk. Zo leer ik weer eens wat.
Dus het is bedoeld voor een specifieke setup, die in mijn geval heel anders kan zijn?
Hebben ze dan nog zin en kunnen ze eruit? Of gewoon laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-05 22:46
Xerpan schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:57:
Kijk. Zo leer ik weer eens wat.
Dus het is bedoeld voor een specifieke setup, die in mijn geval heel anders kan zijn?
Hebben ze dan nog zin en kunnen ze eruit? Of gewoon laten zitten?
Zitten ze in de weg? Waarom zou je ze weghalen? :?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ze zijn er voor EMC Immuniteit, je kunt ze gewoon laten zitten.

Als ze nodig waren voor de versterker zelf zaten ze op de pcb. Direct op de terminals in het chassis is meestal voor EMC redenen.
Pagina: 1