Isoleren enkel glas

Pagina: 1
Acties:

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-08 12:09

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Ik heb in mijn huis boven de voordeur en achterdeur 2 bovenlichtjes zitten (vast) enkel glas. Deze zijn door de vorige bewoners al eens meegeschilderd en ze dienen verder ook geen nut omdat er in beide deuren ook al (dubbel) glas zit.
Maar omdat het dus enkel glas is en ik nog wat hout en steenwol over heb wil ik dit isoleren en een houten plaatje er overheen zetten.

Alleen weet ik niet of het handig is om de isolatie aan de buitenzijde te plaatsen met daar overheen het plaatje of juist aan de binnenzijde?

Binnenzijde is wel makkelijker natuurlijk ivm het afwerken van het kozijn. Maar ik wil niet dat er door condensvorming straks het kozijn gaat rotten.

Wie kan me uitleggen aan welke kant ik het beste de isolatie kan plaatsen?

Alvast bedankt!

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Ik zou ze eruit halen en dubbelglas bestellen, dat is met kleine maten allemaal niet zo duur.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je dat vak vanbinnen dampdicht afwerkt komt er geen condens in. Het enkelglas heeft als het goed is een condensgootje dat afvoert naar buiten, dus je sluit ook niks op.

Wel eerst even dat gootje en de kitranden droog en schimmelvrij maken voor je er isolatie in propt.

Maargoed, zoals hierboven: dubbelglas kost ook niet de wereld. Ik heb het 2 jaar terug meegenomen toen ik in de noordkant dubbelglas liet vervangen door HR++, voor het 20x20cm WC-raampje en het glas boven de voordeur was ik 100 euro extra kwijt op de klus.

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-08 12:09

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Dank voor jullie reacties.

Het plaatsen van dubbel glas heb ik ook overwogen echter valt het bovenlichtje bij de voordeur precies ín de carportrand dus dan zou je als het ware in het dak van de carport kijken en dat is geen gezicht.
Maar ook vraag ik me af of ik er daar wel bij kan om het te vervangen vraag ik me nu af, tenzij het glas vanuit de binnenzijde is gezet, maar volgens mij niet.
Zal vanavond eens kijken.

Ook vraag ik me af of er zo'n gootje zit wat jij aangeeft _JGC_ dat is me nooit opgevallen dus ook daar zal ik eens goed naar kijken. Zal proberen wat foto's te maken, dat verduidelijkt een hoop ;)

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:12

Esumontere

Floep, banaan.

Marty__Mouse schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:29:
Dank voor jullie reacties.

Het plaatsen van dubbel glas heb ik ook overwogen echter valt het bovenlichtje bij de voordeur precies ín de carportrand dus dan zou je als het ware in het dak van de carport kijken en dat is geen gezicht.
Maar ook vraag ik me af of ik er daar wel bij kan om het te vervangen vraag ik me nu af, tenzij het glas vanuit de binnenzijde is gezet, maar volgens mij niet.
Zal vanavond eens kijken.

Ook vraag ik me af of er zo'n gootje zit wat jij aangeeft _JGC_ dat is me nooit opgevallen dus ook daar zal ik eens goed naar kijken. Zal proberen wat foto's te maken, dat verduidelijkt een hoop ;)
Je hebt ook HR++ melkglas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:38
Ik zou het glas verwijderen en aan de buitenkant met een plaat dichtzetten, zoals ik het nu hoor is dat buiten zicht
Deze plaat vanuit binnen aftapen met luchtdicht tape.
Dan isolatie ( kijk of je ergens wat isolatiemateriaal kunt recyclen) en binnenzijde dampdicht maken en plaat voorzetten dan pak je het hele kozijndiepte, heb je meer ruimte voor isolatie

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Je hebt twee duurzame opties:

- Glas vervangen door dubbelglas (HR++) met een difuser, is gewoon te krijgen.

- Glas verwijderen, isoleren en van beide kanten afwerken met houten betimmering.

Mocht je echt heel graag de huidige situatie willen behouden, zou ik het aan de buitenkant isoleren. Het glas is volledig dampdicht, dus isoleren aan de binnenzijde gaat geheid leiden tot wat condensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Idd dat heb ik gebruikt in de badkamer en toilet.
Eerst met folie lopen klooien en toen zag ik dat die hr++ melkglas raampjes ook geen drol kosten.

Hup vervangen en klaar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmoKramer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 14:53
Ik heb een soortgelijk probleem. Zie foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dESoAOvQdv1qW0UWRfI4SRwRreE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gABD7uJVsFPSXxnRL8smNads.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaIbzuNYuzE8Oauh-g59WvMknKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKf2T11TUmqx6Bf8MTvDIYXN.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een goede suggestie om dit mooi te isoleren? Lijkt mij dubbel melkglas, maar liever behoud ik het leuke patroontje..

I'm at the corner of first, and first. Wait a minute. How can the same street intersect with itself? I must be at the nexus of the universe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Dubbelglas met folie?

Niet helemaal hetzelfde maar het komt in de buurt. Deze glasplaten in die deur krijg je nooit goed geïsoleerd zonder schimmel terwijl je het licht en motief behoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:57

mrc4nl

Procrastinatie expert

CosmoKramer schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:10:

Iemand een goede suggestie om dit mooi te isoleren? Lijkt mij dubbel melkglas, maar liever behoud ik het leuke patroontje..
er bestaat ook dubbelglas met leuke patroontjes. dubbelglas is ook niet veel meer dan twee losse platen beetje netjes aan elkaar geknoopt. echter dat geometrische is denk ik moeilijk te verkrijgen.

zoiets kan wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsYhXs8GmMtGCcPgjQAEzFC8I9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3wdzZzejDdJCrL0zWj8gcVC.jpg?f=fotoalbum_large

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:23
CosmoKramer schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:10:
Ik heb een soortgelijk probleem. Zie foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weet je zeker dat het dubbelglas is?

- Ga je zelf aan de slag, pak dan zelf HR++ glas en plak er folie op. Figuurglas wel behoorlijk duur (3x tov normaal) en het afkitten wordt een stuk moeilijker. Al met al een stevige klus waarbij je veel materiaal niet zomaar hebt liggen (stelblokken, glasband, opdek latten, schroeven, kit, verf en de folie).
-Spaar voor een 54mm deur als je echt serieus bent in luchtdicht bouwen en isoleren. $$$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Grutte Pier schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Weet je zeker dat het dubbelglas is?
Volgens mij bedoelt 'ie met 'Lijkt mij dubbel melkglas' dat dubbel melkglas hem een goede verbetering lijkt, niet dat het dat nu is :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
_JGC_ schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:26:
Het enkelglas heeft als het goed is een condensgootje dat afvoert naar buiten, dus je sluit ook niks op.
Om te voorkomen dat iedereen nu denkt dat zijn glas niet goed is geplaatst, dan ga je wel uit van een hele specifieke bouwperiode en ramen (of iets wat daar op lijkt) en deuren hebben ze meestal niet ;)

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 09-03-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:31
CosmoKramer schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:10:liever behoud ik het leuke patroontje..
Het bestaande glas laten zitten en dubbelglas er tegenaan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trancy_dancy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-03 11:40
Heeft iemand toevallig ook suggestiefs voor het isoleren van een hele grote ruit in de achterkamer bij een huurhuis?
Verhuurder wil geen dubbelglas plaatsen, maar op meerdere plekken zit enkel glas en daar komt veel kou vandaan. Ook stookt mijn moeder zich een ongeluk om het iets behaaglijk te krijgen.
Het gaat om een aantal ruiten van ca
2x2 m
0,5x1,5 m
0,5x2 en twee bovenlichtjes.

Suggesties zijn welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Trancy_dancy gezien het huur is, zou je kunnen kijken naar folie. Je hebt folie wat je op je kozijn kunt plakken, maakt er min of meer dubbelglas van qua isolatiewaarde. Kost weinig, is makkelijk verwijderbaar (want huur) en gemakkelijk aan te brengen gok ik: https://www.tesa.com/nl-n...esamoll-thermo-cover.html

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2025 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:35
Ik zou eens contact opnemen met de woonbond, want mogelijk komt je moeder nu in aanmerking voor huurverlaging, zal de huisbaas ook niet leuk vinden. Volgens mij heeft hij zelfs een plicht te verduurzamen.
zie ook https://www.rijksoverheid...een-woning-aan-te-brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Verwijderd Tesa Moll is idd handig om dat aan te pakken voor tijdelijk, maar bij een raam van 2x2m is het te klein en werkt het niet.
Warmteverlies van zo'n raam is enorm (150 kuub op jaarbasis tov HR++ voor dat ene raam).
Pagina: 1