Beste mede-Tweakers,
Recent heb ik meerdere offertes voor zonnepanelen opgevraagd. Uiteindelijk voor een aanbieder gekozen met goede reviews en een okay prijs om eens te laten komen kijken.
Voor mij is de enige overweging om het energielabel van mijn huis wat op te krikken en wat energie te besparen. Mijn verbruik is laag (1600 kWh pj) dus 8 panelen leek me ruim voldoende (verwachte opbrengst ~3100 kWh pj). Uit prijsoverwegingen heb ik in eerste instantie voor een serie-geschakelde opstelling gekozen, omdat het een plat dak betreft dat prachtig noord-zuid ligt leek dat me prima. Ik heb geen interesse om de panelen los te monitoren.
Echter, bij een schouw blijkt dat er sprake is van (minimale) schaduwvorming door twee pijpen op het dak voor de WTW installatie en ketel een verdieping lager. Helaas heb ik zelf geen foto van de pijpjes, maar ze zijn ongeveer tot kniehoogte.
Hieronder wat meer informatie.:strip_exif()/f/image/nvsJaUrf0RctTeyypa2H7Hz2.jpg?f=fotoalbum_large)
Op basis van een schouw werd mij dus aangeraden om de opstelling om te gooien en tweemaal panelen in portrait naast de pijpen en 6 maal landscape ten zuiden van de pijpen. Ten noorden van de pijpen is helaas geen plek voor landscape tweemaal, ongeveer dit
:strip_exif()/f/image/jYy3A32svgyL8LnNpt8SbRTs.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan zou er echter nog steeds sprake zijn van een noodzaak voor micro-omvormers of optimizers door schaduwvorming op de 3 panelen ten zuiden van de pijpjes. Na wat zoeken op het forum lijkt echter het verlies in performance van een dergelijk beetje harde schaduw dusdanig beperkt dat ik de extra kosten van deze toevoegingen er volgens mij niet uit ga halen.
Ik zie drie opties voor me
Vriendelijke groet,
Tspitfpw
Recent heb ik meerdere offertes voor zonnepanelen opgevraagd. Uiteindelijk voor een aanbieder gekozen met goede reviews en een okay prijs om eens te laten komen kijken.
Voor mij is de enige overweging om het energielabel van mijn huis wat op te krikken en wat energie te besparen. Mijn verbruik is laag (1600 kWh pj) dus 8 panelen leek me ruim voldoende (verwachte opbrengst ~3100 kWh pj). Uit prijsoverwegingen heb ik in eerste instantie voor een serie-geschakelde opstelling gekozen, omdat het een plat dak betreft dat prachtig noord-zuid ligt leek dat me prima. Ik heb geen interesse om de panelen los te monitoren.
Echter, bij een schouw blijkt dat er sprake is van (minimale) schaduwvorming door twee pijpen op het dak voor de WTW installatie en ketel een verdieping lager. Helaas heb ik zelf geen foto van de pijpjes, maar ze zijn ongeveer tot kniehoogte.
Hieronder wat meer informatie.
Fotos
:strip_exif()/f/image/nvsJaUrf0RctTeyypa2H7Hz2.jpg?f=fotoalbum_large)
Orientatie
Het dak ligt vrijwel precies noord-zuid. Schaduwwerking aan de rand is minimaal. Twee pijpjes zijn op de foto te zien en zitten wat rechts van het midden tussen de twee rijen panelen in.Aansluiting
Meterkast betreft eenfase aansluiting, op zolder zou de omvormer aangesloten worden op de groep van de droger (die ik nu niet bezit) via een daktoevoer.Offerte
Met dakdoorvoer en installatie €4049,00, de materialen zijn- 8 x LONGi 430Wp ultra black Hi-Mo 6 Scientist
- 1 x GoodWe 3000D-NS
Regio
RotterdamOp basis van een schouw werd mij dus aangeraden om de opstelling om te gooien en tweemaal panelen in portrait naast de pijpen en 6 maal landscape ten zuiden van de pijpen. Ten noorden van de pijpen is helaas geen plek voor landscape tweemaal, ongeveer dit
:strip_exif()/f/image/jYy3A32svgyL8LnNpt8SbRTs.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan zou er echter nog steeds sprake zijn van een noodzaak voor micro-omvormers of optimizers door schaduwvorming op de 3 panelen ten zuiden van de pijpjes. Na wat zoeken op het forum lijkt echter het verlies in performance van een dergelijk beetje harde schaduw dusdanig beperkt dat ik de extra kosten van deze toevoegingen er volgens mij niet uit ga halen.
Ik zie drie opties voor me
- Geen optimizers plaatsen, er is wat verlies maar dat is minimaal.
- Wel optimizers plaatsen, ik weet nog niet zeker wat de kosten zijn.
- Overgaan om een systeem met micro-omvormers, dit is wel zeker 10% duurder.
- Geen optimizers/micro-omvormers plaatsen maar voor dat geld meer panelen neerleggen om eventueel verlies door schaduw te compenseren.
Vriendelijke groet,
Tspitfpw