Distributieriem levensduur op moderne auto's

Pagina: 1
Acties:

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-04 23:19
Dit is mijn eerste post hier en natuurlijk ook even de search gebruikt op dit topic, maar ik vind vooral oude topics op dit onderwerp.
Ik heb een Skoda Fabia (2020, 140000km) op de teller op het oog en gezien de hoge kmstand vroeg ik mij af hoe het zit met de distributieriem vervanging. Vroeger had ik een Mitsubishi Colt die na 90.000km echt een distributieriem vervanging nodig had om onheil te voorkomen.

Ik heb wat info gevonden op https://autobaak.nl/skoda-fabia/

Blijkbaar geeft Skoda geen hard onderhoudsintervallen maar een indicatie 120.000 km en om de 5 jaar en onderstaande zegt de garage na een vraag van mij.
Ik heb het even nagevraagd bij de onderhoudsafdeling, de distributieriem op een benzine auto heeft geen onderhoudsinterval. Deze gaat in principe dus een leven lang mee, auto leven.
Alleen in extreem warme landen met veel stof staat er een interval op welke dus 120k km bedraagd.

Toch even een second opinion van de experts. Is dit bij de moderne auto's inderdaad het geval? Gaat een distributieriem veel langer mee tegenwoordig?

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik zou gewoon de onderhoudsinterval aanhouden die zij aangeven ter indicatie. Je wil gewoon niet met een geknapte distributie langs de snelweg staan met je gezin in de auto. Bij dit soort zaken echt better safe than sorry. Ook omdat een geknapte distributie met meer kosten kan gaan komen.

Bij 120k vervangen en als dat niet is gebeurd bij de aankoop het vervangen meenemen in de onderhandeling. Want volgend jaar zit die wel op zijn 5 jaar.

Een autoleven is ook nog eens een vervelende term want het betekent niets.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@pjonk Ik denk dat je alhier:
https://www.skodaforum.nl/forum/

wat meer info kunt vinden c.q. vragen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:50
Het is jammer dat Skoda het niet zelf op hun site aangeeft. Maar als ik lees advies 120.000 km, of maximaal 5 jaar, dan zou ik toch echt na 120.000 km die riem laten vervangen. Dat een riem een autoleven mee zou gaan, is onzin, een riem slijt en veroudert gewoon.

Die 5 jaar vind ik dan wel weer vrij kort, eerder werd 10 jaar aangehouden. Dus daar zou ik wel iets meer speling in durven nemen. Ik ben wel blij dat bij mijn beide auto's (Fabia 1.2 TDI 2011 en Octavia 1.6 TDI 2013) de interval op 210.000 km staat. Bij mijn Fabia was hij net voor de eerste keer (na 11 jaar dus!) vervangen toen ik hem kocht in 2022 met 140.000 km. Dat was omdat de waterpomp lekte. Die wordt aangedreven door de distributieriem (in ieder geval bij deze diesels), dus is het evenveel werk om dan ook de riem te vervangen. Andersom adviseert mijn garage om altijd de waterpomp te vervangen wanneer de riem aan de beurt is, kost €100,- extra ofzo, maar voorkomt dat hij net na de riem stukgaat en je weer een halve dag aan arbeidsloon kan aftikken.

Bij de Octavia had de vorige eigenaar hem rond 120.000 km preventief vervangen, en is hij nu bijna aan vernieuwing toe, nu wij er bijna 2 ton bij gereden hebben (interval is 210.000 km).

Bij onze vorige Octavia (RS TDI 2007) brak 3000 km na de 2e distributieriemvervanging (dus die bij 300.000 km) de spanner af :X Netjes van de garage onder garantie een volledige koprevisie gekregen, dat zou zo'n €2500-€3000 gekost hebben als het geen garantie was :o

iRacing Profiel

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
De auto's met de 1,2 puretech motoren vind ik een wat spannender verhaal met die natte riem.
Lastig te controleren hoe die er bij staat.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:36

Rico

Wie dit leest is gek....

Nee hoor olie dop eraf en je ziet de riem.

• Ronald.42
  • Niet online
Rico schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:40:
Nee hoor olie dop eraf en je ziet de riem.
En dan maar hopen dat de vorige eigenaar niet eens even heeft bijgevuld met verkeerde olie of veel korte stukjes reed waardoor er meer brandstof resten in de olie zitten en de riem aangetast is.
Voor een leek is dat lastig te zien aan de riem via de dop..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:36

Rico

Wie dit leest is gek....

Je ziet scheurtjes ontstaan in de riem.
Mijn 3008 1.2 staat nu bij de dealer voor onderhoud en controle riem.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pjonk schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:43:
Dit is mijn eerste post hier en natuurlijk ook even de search gebruikt op dit topic, maar ik vind vooral oude topics op dit onderwerp.
Ik heb een Skoda Fabia (2020, 140000km) op de teller op het oog en gezien de hoge kmstand vroeg ik mij af hoe het zit met de distributieriem vervanging. Vroeger had ik een Mitsubishi Colt die na 90.000km echt een distributieriem vervanging nodig had om onheil te voorkomen.

Ik heb wat info gevonden op https://autobaak.nl/skoda-fabia/

Blijkbaar geeft Skoda geen hard onderhoudsintervallen maar een indicatie 120.000 km en om de 5 jaar en onderstaande zegt de garage na een vraag van mij.
Ik heb het even nagevraagd bij de onderhoudsafdeling, de distributieriem op een benzine auto heeft geen onderhoudsinterval. Deze gaat in principe dus een leven lang mee, auto leven.
Alleen in extreem warme landen met veel stof staat er een interval op welke dus 120k km bedraagd.

Toch even een second opinion van de experts. Is dit bij de moderne auto's inderdaad het geval? Gaat een distributieriem veel langer mee tegenwoordig?
Je geeft zelf het antwoord al; elke 5 jaar, of met 120.000km !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je het één keer meemaakt, ben je gelijk genezen voor elke opvolgende keer/auto

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:38
Je voorbeeld van een colt is dan wel een oudere mitsubishi colt. Alle bij Nedcar geproduceerde Colts vanaf 2004 hebben een distributieketting en die hoeft nooit vernieuwd te worden.

Zoals al door sommige aangegeven gebruiken steeds meer fabrikanten helaas een natte riem oplossing waardoor de riem door de carterolie loopt met vervuiling tot gevolg.

En bij een grote interval zou ik altijd de waterpomp mee vervangen als je toch bezig bent. Ook de multiriem. Qua materiaal zijn het de kosten niet en je hebt dan meestal toch alles aan die kant van de motor al los liggen.

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-04 23:19
ehtweak schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:52:
@pjonk Ik denk dat je alhier:
https://www.skodaforum.nl/forum/

wat meer info kunt vinden c.q. vragen.
Bedankt allen voor de reacties. Ik heb het skodaforum ook even geraadpleegd:
https://www.skodaforum.nl...0-tsi-96pk-op-140k.48554/

Kreeg daar deze reactie, maar daar wordt pas 210.000 genoemd voor een vervanging. Wellicht dat de soep dus niet zo heet gegeten wordt en een visuele inspectie mijn zorgen kunnen wegnemen. Wel veel tegenstrijdige informatie over die intervallen.

Zoals vaak herhaald op dit forum:
vanaf 210.000 kilometer elke 30.000 kilometer een visuele inspectie. That's it.
Voor mijn eigen gemoedsrust heb ik de riem bij de mijne op 230.000 km vervangen.

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-05 21:13
Ik weet niet waarom maar ik zou 210k wel heel spannend vinden ook al zou het gewoon moeten gaan. Wat kost het vervangen van die riem?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vogels60 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:58:
Ik weet niet waarom maar ik zou 210k wel heel spannend vinden ook al zou het gewoon moeten gaan. Wat kost het vervangen van die riem?
je moet het gewon zien als onderhoud. advies van fabrikant is er ook niet voor niets. als je daar eens 10-20.000km overheen bent, tja. maar als er elke 5j of 120.000km geadviseerd is en mensen zeggen kan prima 210.000km. Ik zou het risico niet willen lopen, en houd me gewoon aan advies van fabrikant, ook qua garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02:10

steveman

Comfortabel ten onder

Natte distributieriem is vragen om problemen.

1.2 puretech alhier had voor 120k al een nieuwe nodig iig ;w

Een vorige eigenaar die er verkeerde olie in heeft gemieterd ? Wie zal het zeggen. Voor mij nooit weer (peugeot) iig.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Er komen vezels en coating los van de riem bij gebruik van de verkeerde olie. Die komen in de oliezeef terecht en blokkeren de smering in het blok. Hebben ze een turbo is die als eerste aan de beurt.

Hierover praat men nou als men zegt vroeger waren de auto's beter. Kunt beter een Golf 4 kopen (niet eens een grap).

https://www.autoweek.nl/a...tis-1-2-puretech-motoren/

Maar goed dit is VAG, evengoed begin ik zelf niet aan dit type riem.

[ Voor 24% gewijzigd door pennywiser op 24-02-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
pennywiser schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:58:
Er komen vezels en coating los van de riem bij gebruik van de verkeerde olie. Die komen in de oliezeef terecht en blokkeren de smering in het blok. Hebben ze een turbo is die als eerste aan de beurt.

Hierover praat men nou als men zegt vroeger waren de auto's beter. Kunt beter een Golf 4 kopen.

https://www.autoweek.nl/a...tis-1-2-puretech-motoren/

Maar goed dit is VAG, evengoed begin ik zelf niet aan dit type riem.
En dan heb je nog het stukje veel korte ritjes dus meer brandstof resten in de olie tegenwoordig met ethanol wat al niet goed gaat met veel soorten rubber.
Dus dan is een oliewissel meer niet verkeerd.

Ford heeft ook een uitvoering met natte riem trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:46
Ronald.42 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:26:
De auto's met de 1,2 puretech motoren vind ik een wat spannender verhaal met die natte riem.
Lastig te controleren hoe die er bij staat.
Maar waarom zou er en puretech motor in een 2020 Fabia liggen?

In een Skoda Fabia 1.0 van die leeftijd ligt een CHZB (EA211), net als in o.a. de polo's en ibiza's. Die heeft geen natte riem. Volgens diverse forums is de officiele instructie van VAG geen vaste vervang termijn meer:

https://uk-polos.net/viewtopic.php?t=77147
https://old.reddit.com/r/...belt_change_new_guidance/

Maar als je verder zoekt op het motortype kom je er wel meer discussies over tegen.
@pjonk, de garage die je linkt heeft het over 2014. Waarschijnlijk is die info verouderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:36
Als een fabrikant 'lifelong' in de mond neemt, dan zou ik het al niet vertrouwen. Over het algemeen is 'lifelong' 1 leaseperiode, dus 120-160k km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
BlackMonkey schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:23:
[...]

In een Skoda Fabia 1.0 van die leeftijd ligt een CHZB (EA211), net als in o.a. de polo's en ibiza's. Die heeft geen natte ketting. Volgens diverse forums is de officiele instructie van VAG geen vaste vervang termijn meer:

Maar als je verder zoekt op het motortype kom je er wel meer discussies over tegen.
@pjonk, de garage die je linkt heeft het over 2014. Waarschijnlijk is die info verouderd.
De titel van het topic is: "Distributieriem levensduur moderne auto's"

Dus je mag het in zijn algemeenheid lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BlackMonkey schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:23:
[...]

In een Skoda Fabia 1.0 van die leeftijd ligt een CHZB (EA211), net als in o.a. de polo's en ibiza's. Die heeft geen natte ketting. Volgens diverse forums is de officiele instructie van VAG geen vaste vervang termijn meer:

Je haalt ook riem en ketting door elkaar en het topic gaat over moderne auto's, en specifiek de vraag van OP gaat om Skoda Fabia 2020(zonder aan te geven welke motor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TheBrut3 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:24:
Als een fabrikant 'lifelong' in de mond neemt, dan zou ik het al niet vertrouwen. Over het algemeen is 'lifelong' 1 leaseperiode, dus 120-160k km.
De(distributie) kwaliteit is ook niet meer als van vroeger, ook kettingen niet. Wat je als levenslang beoordeeld lijkt me vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 21:03
Mad_Manic schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:29:
Je voorbeeld van een colt is dan wel een oudere mitsubishi colt. Alle bij Nedcar geproduceerde Colts vanaf 2004 hebben een distributieketting en die hoeft nooit vernieuwd te worden.

Zoals al door sommige aangegeven gebruiken steeds meer fabrikanten helaas een natte riem oplossing waardoor de riem door de carterolie loopt met vervuiling tot gevolg.

En bij een grote interval zou ik altijd de waterpomp mee vervangen als je toch bezig bent. Ook de multiriem. Qua materiaal zijn het de kosten niet en je hebt dan meestal toch alles aan die kant van de motor al los liggen.
Ook kettingen rekken uiteindelijk uit en moeten vernieuwd worden. Maar dan praat je wel over een auto op leeftijd met veel kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:46
Hackus schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:49:
[...]

Je haalt ook riem en ketting door elkaar en het topic gaat over moderne auto's, en specifiek de vraag van OP gaat om Skoda Fabia 2020(zonder aan te geven welke motor)
Bedankt, gecorrigeerd. Ik vind persoonlijk een 10 jaar oude motor niet meer heel modern als we 2 generaties motoren verder zijn. I.i.g. niet mijn eerste gedachte om aan een motor die t/m 2016 is geleverd te denken bij een moderne auto. Net als een boel veiligheidsopties, etc op moderne auto's. Maar goed, ik denk dat het onderscheid nu wel duidelijk is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
BlackMonkey schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:54:
[...]

Bedankt, gecorrigeerd. Ik vind persoonlijk een 10 jaar oude motor niet meer heel modern als we 2 generaties motoren verder zijn. I.i.g. niet mijn eerste gedachte om aan een motor die t/m 2016 is geleverd te denken bij een moderne auto. Net als een boel veiligheidsopties, etc op moderne auto's. Maar goed, ik denk dat het onderscheid nu wel duidelijk is :).
Moderner is niet beter bij auto's, integendeel. Wel "milieuvriendelijker" gemaakt vanuit de fabriek ten nadele van de levensduur. Bv. de natte riem die net wat minder weerstand heeft dan een droge, onbereikbare egr kleppen, defecte roetfilters, downsizing, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:08
Trichoglossus schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:56:
[...]

Ook kettingen rekken uiteindelijk uit en moeten vernieuwd worden. Maar dan praat je wel over een auto op leeftijd met veel kilometers.
Kettingen rekken niet, die slijten waardoor er meer speling tussen de schakels komt. En zo hoog hoeft die leeftijd niet te zijn, menig auto die binnen 5 jaar en 100K de ketting versleten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-01 23:04
War een lang verhaal zeg. Vervang de riem preventief na 10 jaar of 200.000 km. Mocht je auto nog jonger zijn controleer dan idealiter elk jaar maar minimaal elke 2 jaar de staat van de riem. Bij elke vorm van zichtbare slijtage het ding direct vervangen.

Mocht het een natte riem zijn zou ik veel eerder de riem vervangen, maar eerlijk gezegd is het verkopen van je auto dan een beter idee.
Pagina: 1