Surinaams broodje geroosterde kip namaken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-05 15:36
Bij Surinaams / chinees zaakjes die ook broodjes verkopen hebben vaak geroosterde kip op het menu staan. Het vlees is mals en de korst knapperig en lijkt niet erg vet te zijn.

Al met al het smaakt lekker en je hebt het idee niet compleet ongezond te snacken.

Ik zou het maar wat graag zelf eens maken, maar ik kan het recept niet vinden. Ik ben benieuwd of iemand enig idee heeft hoe je je kip op deze manier kan roosteren en zo mals kunt houden. Let vooral op de krokante stukjes die je op de foto's lastig kunt spotten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEtYvMQjlDq7hPpp1FBjVhpBS8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mM5XYwnUcfD5u4f7oWKtQOB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltOO9uBFG6yNkDbKVHcGZhSIRIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCjZlnMDdqSXlUYSw5jUtI96.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Furion2000 op 25-02-2024 15:35)

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04:42

Bob Popcorn

Plop!

Het knapperige gedeelte is huid. Je moet dus kippenbouten/drumsticks eerst bereiden in de oven en daarna plukken, en dat nog lekker opbakken. Kruiden in surinaamse keuken zijn vaak een variatie op massala kruiden. En vergeet de madame jeanette sambal niet :9

Kan niet stoppen met ontploffen!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 14:36
Kippenbout/drumstick eerst koken. Vervolgens uit elkaar trekken en daarna in een pan bakken met kipkruiden oid. Dan heb je zachte kip met een krokante buitenlaag. Wil je hem extra lekker/romig dan bak je hem met boter

[ Voor 14% gewijzigd door com2,1ghz op 22-02-2024 11:58 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:01

Qwerty-273

Meukposter

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Het knapperige gedeelte is huid. Je moet dus kippenbouten/drumsticks eerst bereiden in de oven en daarna plukken, en dat nog lekker opbakken. Kruiden in surinaamse keuken zijn vaak een variatie op massala kruiden. En vergeet de madame jeanette sambal niet :9

• Furion2000
@com2,1ghz
Dat is een manier, maar het 'geroosterde' komt er niet in terug dan toch?

@Qwerty-273
De kip sate gaat in de oven dus 'roostert' dan more or less, maar niet echt het resultaat zoals op de foto's

@Bob Popcorn Denk dat dit hem dan moet zijn en ga deze dan ook proberen, want denk dat combinatie huid/oven/opbakken dan wel kan zorgen voor dat knapperige ja.

Thanks allemaal voor de input en misschien zijn er nog meer goede manieren hiervoor. Dan hoor ik ze nog graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:49

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Furion2000 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:39:
Bij Surinaams / chinees zaakjes die ook broodjes verkopen hebben vaak geroosterde kip op het menu staan. Het vlees is mals en de korst knapperig en lijkt niet erg vet te zijn.

Al met al het smaakt lekker en je hebt het idee niet compleet ongezond te snacken.

Ik zou het maar wat graag zelf eens maken, maar ik kan het recept niet vinden. Ik ben benieuwd of iemand enig idee heeft hoe je je kip op deze manier kan roosteren en zo mals kunt houden. Let vooral op de krokante stukjes die je op de foto's lastig kunt spotten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is niet een broodje Surinaamse kip zoals ik die ken, zijn dit je eigen foto's of die van de zaken waar je het eet?

Ik ken zeg maar twee varianten die ik het vaakst zie, maar uiteraard zijn er meer mogelijkheden:

1. De kip is eigenlijk een curry die heel lang gestoofd heeft waardoor de kip uit elkaar gevallen is en die dikke ingekookte curry gaat op het broodje.

2. Met geroosterde kip (wat jij waarschijnlijk zoekt) al dan niet in combinatie met varkensvlees (Moksi meti). Maar om die kip te maken koop je dijfilet en deze marinade, Marineren, roosteren in de oven, in stukjes snijden en je broodje beleggen.

Uiteraard doe je er nog peper en zuur op! Dus Adjuma/Mme. Jeanette sambal/piccalilly en zoetzure komkommer die zeg maar wat netter gesneden is dan op jouw foto's ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:59

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ziet er goed uit, maar kan je dit broodje eenvoudig vegetarisch maken?

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• bvk

bvk

Mog schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 01:06:
Nee, dat denk ik niet niet, een kip is immers zelf ook geen vegetariër.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bvk schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 01:40:
[...]

een kip is immers zelf ook geen vegetariër.
_O-

Afbeeldingslocatie: https://shop.loesje.nl/wp-content/uploads/2013/11/schrijf-1107_0.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:50
Ja hoor, de kip ertussenuit halen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 07:49

Croga

The Unreasonable Man

Nee, dat kan niet. En dat is niet erg.....

Dit is een broodje kip. Kip is vlees. Dat is niet vegetarisch. Als je de kip weghaald is het geen broodje kip meer.
Dat geeft niet. Er zijn genoeg lekkere broodjes die wél vegetarisch zijn. Dat zijn dan geen broodjes kip maar broodjes ei. Of broodjes plant. En je kunt vast iets bedenken waarbij dat ei en/of die plant ook knapperige stukjes heeft. Maar dat is dan geen broodje kip.

Dus even voor hen die wat minder onderlegd zijn: Een broodje kip kan niet vegetarisch zijn. Daar zit namelijk kip op. En kip is niet vegetarisch. En dat is helemaal niet erg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
Ja, bijna, soort van.

Ik werk een week of 8 per jaar in Suriname en deze broodjes kip zijn naast roti of kip&rijst de standaard lunch die de klanten laten komen. Vooral het eerste plaatje is feest der herkenning, zo krijg je ze daar. (Geen marinade, geen massala, gewoon saaie droge kip, pas op je keel want in Suriname hakken ze de kippen en zitten overal botsplinters in).

De vega-variant die er vrijwel altijd bij zit is een "broodje Pom". Een soort wortel (pomtayer) opgeleukt met een beetje kouseband en dezelfde kruiden als het kip-broodje.

Het broodje pom heeft daarnaast zelf ook weer varianten met echte kip of vis.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 23-02-2024 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Als een kip alleen maar mais te eten krijgt, is ze toch vegetarisch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
Nee. Dit is de definitie tussen vegetarisch en vegetariër. De kip is een vegetariër, maar is zélf vlees, dus niet vegetarisch.

Overigens heb ik nu trek. Dank jullie wel :(

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

DiedX schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:58:
Overigens heb ik nu trek. Dank jullie wel :(
Om het nog maar even verder aan te wakkeren :+
YouTube: Lekkerste stoofvlees ooit! (Rendang) | EtenmetNick | How to
YouTube: LEKKERSTE HOLLANDSE STOOFVLEES: HACHEE! | EtenmetNick | How to
(hij brengt het zo lekker makkelijk)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 14:45
Gadgeteer schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:46:
[...]

Als een kip alleen maar mais te eten krijgt, is ze toch vegetarisch?
Als... maar als een kip een lekker wormpje of ander insect ziet om op te peuzelen dan gaat het kipje ervoor hoor! Krijg je weer de volgende vraag overigens... want hoe wordt het eten van insecten gedefinieerd? Ik zou het onder dierlijk scharen, maar er zullen vast wetenschappelijke of andere redenen zijn waarom dit niet zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

MicGlou schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:02:
Als... maar als een kip een lekker wormpje of ander insect ziet om op te peuzelen dan gaat het kipje ervoor hoor! Krijg je weer de volgende vraag overigens... want hoe wordt het eten van insecten gedefinieerd? Ik zou het onder dierlijk scharen, maar er zullen vast wetenschappelijke of andere redenen zijn waarom dit niet zo is.
In het Nederlands zou je iemand een Entomofagist noemen (die insecten eet). En iemand die alleen plantaardig eet en insecten noem je een entoveganist. Doe je het maar half (een vegetariër vs veganist discussie) dan ben je ento-vegetariër (geen vlees, wel dierlijke producten zoals melk, honing en kaas).
An entotarian is someone who belongs in the community of entomophagy (the practice of eating insects)

If you are a vegetarian for health, environmental, or animal cruelty reasons, eating insects fits all of these criteria. Consuming insects is more eco-friendly than meat consumption. Entoveganism also provides many of the nutrients that are often missing in the vegan diet, such as vitamin B12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:59

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Dennisdn schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 07:00:
[...]
De vega-variant die er vrijwel altijd bij zit is een "broodje Pom". Een soort wortel (pomtayer) opgeleukt met een beetje kouseband en dezelfde kruiden als het kip-broodje.
Dankjewel voor het enige serieuze antwoord O+ Ik ga dit broodje Pom eens maken.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 10:17

BLN

Je kunt dezelfde kruiden ook toepassen op kipstuckjes van de vegetarische slager. Dat wordt ook een prima broodje denk ik.

Ik eet zelf niet vegetarisch of veganistisch, maar als je het lekker vind, is het lekker. En ik denk dat het een hartstikke lekker broodje wordt, omdat je een krokant randje aan die stuckjes kunt bakken.

Just my 2 cents.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Kan je het niet in die toko vragen hoe ze dat doen, heel waarschijnlijk willen ze je het best wel vertellen hoor. Ik heb een keer een hele studie gekregen van de lokale Italiaan hoe je het beste timarisu maakt, aangezien hun versie beter was dan die ik thuis maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@bvk Gevonden op het net zoals ik ze altijd eet bij het surinaamse/chinese tentje en ik kan mij niet echt voorstellen dat er marinade op zit want het is zo simpel als maar zijn kan ;)

@Dennisdn Enig idee hoe ze deze dan in suriname klaar maken? Kan mij voorstellen dat de keuken daar iets opener is! Leuk dat het toch wel echt surinaams is :P

@Anoniem: 361276 Kan het proberen als ik er een weer een keertje kom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
Furion2000 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:12:
@Dennisdn Enig idee hoe ze deze dan in suriname klaar maken? Kan mij voorstellen dat de keuken daar iets opener is! Leuk dat het toch wel echt surinaams is :P
Ik heb werkelijk 0 verstand van koken, heb na 10 jaar eindelijk roti onder de knie :P
Maar hou het vooral simpel. Ze noemen het daar ook wel kipshoarma, dus misschien dat je er met gekruide kipshoarma en een paar dunne schijfjes zoete komkommer al bent. Afhankelijk van de afhaaltent waar ze het halen zitten er soms ook stukjes kouseband tussen, goede combinatie. Het orginele brood komt van de Fernandes Bakkerij (van die mierzoete drankjes), een wat droger wit puntje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
Ervaring 1;

Kippenbouten met vel

1. Paar uur in 80 gram zout, 40 gram suiker per liter water laten pekelen (Voor sappiger vlees)
2. 45min 150 graden oven op bakpapier/plaat
3. 15min laten opbouwen naar 200 graden voor krokantheid (dit was te kort of niet nodig)
4. 30min laten rusten
5. Uit elkaar getrokken en apart gezet
6. In een koekenpan met wat boter gebakken en hier het resultaat.

Erg lekker EN krokant maar een stuk vetter dan bij de Surinamer, ik ga dus vandaag of morgen het bakken vervangen door te grillen en kijken of dat scheelt. Met wat sambal op een bruine boterham :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCUwTCzlQeGhUFJ9guXzv5AUdAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NUJ3APXJKth4ds65LPFGFod.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Furion2000 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:34:
Ervaring 1;

Kippenbouten met vel

1. Paar uur in 80 gram zout, 40 gram suiker per liter water laten pekelen (Voor sappiger vlees)
2. 45min 150 graden oven op bakpapier/plaat
3. 15min laten opbouwen naar 200 graden voor krokantheid (dit was te kort of niet nodig)
4. 30min laten rusten
5. Uit elkaar getrokken en apart gezet
6. In een koekenpan met wat boter gebakken en hier het resultaat.

Erg lekker EN krokant maar een stuk vetter dan bij de Surinamer, ik ga dus vandaag of morgen het bakken vervangen door te grillen en kijken of dat scheelt. Met wat sambal op een bruine boterham :+

[Afbeelding]
Lekker man! Als je het zonder boter bakt moet het minder vet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Met de kip uit de koelkast zojuist oven 230 graden aangehad en kreeg na 15 min een beetje korst. De kip was zeker krokanter, maar die juiciness uit de vorige combinatie was helemaal weg en de kip werd steeds kleiner.

Zou mogelijk kunnen omdat de kip ook al 24u in de koelkast staat maar ik denk eerder dat ik de oven functie nog niet helemaal goed begrijp van deze oven, mijn vorige moest met het deurtje open en had binnen 4 min e.g. spareribs afgegrilt.
Bob Popcorn schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:22:
[...]

Lekker man! Als je het zonder boter bakt moet het minder vet worden :)
Ga ik ook nog proberen maar die RVS pan van mij koekt snel aan zonder vet :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Furion2000 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:20:
Met de kip uit de koelkast zojuist oven 230 graden aangehad en kreeg na 15 min een beetje korst. De kip was zeker krokanter, maar die juiciness uit de vorige combinatie was helemaal weg en de kip werd steeds kleiner.

Zou mogelijk kunnen omdat de kip ook al 24u in de koelkast staat maar ik denk eerder dat ik de oven functie nog niet helemaal goed begrijp van deze oven, mijn vorige moest met het deurtje open en had binnen 4 min e.g. spareribs afgegrilt.

[...]

Ga ik ook nog proberen maar die RVS pan van mij koekt snel aan zonder vet :z
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3fgm6QPemvqspm2Flk__LLMc9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4O9DQmexwQtnf6bkvQQHjYM4.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn kippenpoten uit een hele simpele Samsung oven, gewoon op hete lucht 40 minuten op 180c. Gemarineerd in de eerder genoemde Furlen's marinade en een beetje zout.

Natuurlijk heerlijk om zo warm te eten, maar zou je na afkoelen ook kunnen "pullen" en even in een pan opbakken. Zou vet genoeg moeten zijn om geen boter of olie te hoeven gebruiken. En als het toch aanbakt een beetje in beweging houden?

Specs

Pagina: 1