Airco - twee aannemers, twee verschillende verhalen :(

Pagina: 1
Acties:

• sumigaeshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-03 12:31
Beste tweakers,

We staan voor de beslissing om airconditioning units te laten installeren en hebben al twee verschillende aannemers over de vloer gehad, die elk hun eigen visie hebben op wat nodig is. Het kan nogal verwarrend zijn. Ik vraag me af of iemand hier wat inzicht kan bieden.

We zijn van plan om twee split units te installeren, één voor de slaapkamer op de tweede verdieping en één voor de begane grond. Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar Daikin vanwege zijn goede reputatie, sta ik open voor andere merken van hoge kwaliteit.

Onze slaapkamer heeft een oppervlakte van ongeveer 30m2 en beneden is het ongeveer 75m2 groot. Op de eerste verdieping hebben we voorlopig nog geen airco nodig.

Dit zijn de adviezen die we hebben ontvangen:

Aannemer 1:

Hij stelde een merk voor waarvan ik momenteel de naam niet herinner, maar ik zal deze post bijwerken zodra ik zijn offerte heb ontvangen. Hij suggereerde dat een 2,5 kW unit beneden voldoende zou zijn voor 75m2 en boven, vanwege de kleinere ruimte, ook een 2-2,5 kW unit zou volstaan. Dit komt overeen met wat ik op websites heb gevonden. Verder raadde hij aan om de binnenunit in het midden van de woonkamer te plaatsen. Onze woonkamer en eetkamer/keuken vormen één grote ruimte.

Aannemer 2:

Deze aannemer kwam via LG maar werkt niet voor hen. Hij raadde toch Daikin aan. Opvallend genoeg verschilde zijn advies aanzienlijk van dat van de eerste aannemer. Hij stelde voor dat beneden een 5 kW unit nodig is en dat de locatie van de binnenunit minder van belang is. Dit was goed nieuws voor mij, omdat ik liever geen unit in de woonkamer wil hebben. Ik opperde de keuken als een mogelijke locatie boven het aanrecht en hij gaf aan dat dit geen probleem zou zijn. Zijn offerte was binnen 10 minuten na zijn vertrek beschikbaar. Hij bood twee Daikin Sensira units aan (de goedkoopste lijn van Daikin, als ik me niet vergis), waarvan één 5 kW en de andere 2,5 kW (voor de slaapkamer), inclusief wifi-module en een houten omkasting voor één van de buitenunits. De totale kosten inclusief installatie bedroegen ongeveer €4800.

Excuses voor het lange verhaal. Wat denken jullie hiervan? Ik wacht nu op een aannemer die rechtstreeks van Daikin komt en ben benieuwd naar zijn advies.

Alvast bedankt voor jullie advies en inzichten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBUcBHhXDf5d6ulITZkrn--9MBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e428Ktw33UVDISBjWlBCkU15.png?f=fotoalbum_large

EDIT:

Fantastische info weer! De bijdragen van Tweakers zijn altijd indrukwekkend <3

Ik zal mijn best doen om al jullie vragen zo nauwkeurig mogelijk te beantwoorden en de oorspronkelijke post aan te passen.

1. De woning heeft een oppervlakte van ongeveer 165m2 en bevindt zich op een hoek. Het is volledig geïsoleerd, aan de binnenkant van het huis, inclusief vloerverwarming op elke verdieping die doorgaans is ingesteld op 18°C, op uitzonderlijk koude dagen wordt dit verhoogd naar 19°C; dit is comfortabel.

2. Mijn elektriciteitsverbruik bedraagt ongeveer 3000 kWh en mijn gasverbruik is ongeveer 200m3.

3. Onze prioriteit ligt voornamelijk bij het koelen van de woning op warme zomerdagen. Verwarming is natuurlijk handig om snel een aangename temperatuur te bereiken, vooral omdat het tegenwoordig voordeliger is dan het gebruik van gas.

EDIT 2:
Update:

We hebben een tweede offerte ontvangen. Deze omvat twee Midea units: een 3.5 kW voor de woonkamer en een 2.5 kW voor de slaapkamer. Het totaalbedrag van deze offerte komt uit op €3900.

De eerste offerte, daarentegen, bedraagt €5500, maar omvat twee Daikin Comfora units, waarvan één 5 kW is en een houten omkasting.

Hoewel de prijs van de eerste optie hoger ligt, neig ik nog steeds naar Daikin vanwege mijn bekendheid met het merk, terwijl ik minder vertrouwd ben met Midea.

[ Voor 19% gewijzigd door sumigaeshi op 23-02-2024 16:37 ]

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-06 10:18

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Qua locatie lijkt me in het midden het meest logisch, dat wel, al kan ik me voorstellen dat in zo'n 'kleine' ruimte de temperatuur toch snel genoeg daalt door de gehele ruimte.

Qua vermogen is hoger niet per se slechter.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-06 21:08
Wil je koelen of verwarmen?

Koelen gaat namelijk al snel goed, maar met verwarmen hang je beter in het midden van de woonkamer (of nog beter, twee kleinere units beneden). Voordeel is dat 2x 2,5 kW bijvoorbeeld ook een stuk stiller is dan één enkele 5 kW. Kijk ook eens naar vloerunits (Daikin/MHI).

Maar 75m2 is niet bepaald klein voor een woonkamer. Om een goed advies te kunnen geven over de capaciteit, moet je wat meer informatie delen zoals gasverbruik, bouwjaar, inhoud ruimte, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 22-02-2024 11:31 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:57

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wil je tot 16 °C kunnen koelen in de zomer bij een buitentemperatuur van 35 °C of is gewoon een temperatuur van ± 24 °C ook prima?

Je zal een heat loss berekening moeten doen. Persoonlijk zou ik de 2,5 kW model pakken voor de woonkamer, grote delta's met buiten zijn sowieso niet gezond.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 20:43
Volgens mij is de rekensom voor airco’s in m3.
Dus m3 x30-50 watt afhankelijk van isolatie en omstandigheden. Ik zie dan ook niet in hoe je de woonkamer met 2,5kw gedaan wil hebben.

Of je maakt de fout door m2 neer te zetten ipv m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-06 16:13
Als je wil verwarmen is positie 2 in de keuken niet aan te raden.
Het zal wel werken maar bij de zithoek zal het niet heel aangenaam zijn.
Tevens zit je daar ook met andere apparatuur als een oven en kookplaat wat de thermostaat van de airco kan beinvloeden.
Ik zal zeker voor positie 1 gaan.
Ik heb een 3.5KW en verwarm zo'n 50 m2 woonkamer en dat gaat goed, in jou geval zou ik voor 5KW gaan, 75m2 is echt wel serieus groot...Of het moet super geisoleerd zijn.

Als je alleen wil koelen kan hij wel in de keuken denk ik alhoewel positie 1 altijd te prefereren is.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• sumigaeshi
Fantastische info weer! De bijdragen van Tweakers zijn altijd indrukwekkend <3

Ik zal mijn best doen om al jullie vragen zo nauwkeurig mogelijk te beantwoorden en de oorspronkelijke post aan te passen.

1. De woning heeft een oppervlakte van ongeveer 165m2 en bevindt zich op een hoek. Het is volledig geïsoleerd, aan de binnenkant van het huis, inclusief vloerverwarming op elke verdieping die doorgaans is ingesteld op 18°C, op uitzonderlijk koude dagen wordt dit verhoogd naar 19°C; dit is comfortabel.

2. Mijn elektriciteitsverbruik bedraagt ongeveer 3000 kWh en mijn gasverbruik is ongeveer 200m3.

3. Onze prioriteit ligt voornamelijk bij het koelen van de woning op warme zomerdagen. Verwarming is natuurlijk handig om snel een aangename temperatuur te bereiken, vooral omdat het tegenwoordig voordeliger is dan het gebruik van gas.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat is de zon kant?

Een airco aan de schaduwkant in je huis werkt minder lekker. Positie 1 lijkt de beste, maar hij blaast wel in je nek als je achter de pc zit.

Ik vind 5kW wel fors, dan heb je ook een enorme bak aan de muur hangen. Uiteindelijk is het ook geen vriescel waarbij je kadetjes niet te warm mogen worden. Als een 3,5kW het niet meer trekt zal het al bijzonder warm zijn, maar nog steeds zal die 3,5kW het aangenaam houden. Alleen haal je dan een paar dagen per jaar gedurende de warmste momenten op de dag de doel temperatuur niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
TheGhostInc schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:38:
Ik vind 5kW wel fors, dan heb je ook een enorme bak aan de muur hangen.
Dat heb je dan met 2,5kW ook, want de maten tot 5kW zijn vaak (afhankelijke van het merk) gewoon gelijk ;)

[ Voor 14% gewijzigd door GermanPivo op 22-02-2024 12:46 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
GermanPivo schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:44:
[...]

Dat heb je dan met 2,5kW ook, want de maten tot 5kW zijn vaak (afhankelijke van het merk) gewoon gelijk ;)
Meestal is 1,5-2,5 & 3,5 wel hetzelfde, maar 5kW een slag groter:
Daikin FTXP35 (770x286x225)
Daikin FTXP50 (990x295x263)

• sumigaeshi
Zijn er eigenlijk nadelen verbonden aan het op de grond plaatsen van de buitenunit? Misschien vanwege de noodzaak om iets omhoog te pompen?

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:54
Voor zo'n grote woonkamer zou ik 100% zeker gaan voor 2 binnenunits daar, goed verdeeld over de ruimte qua locatie. Niet eens voor de capaciteit, wel voor het comfort.

Om warmte te verspreiden moet de airco blazen. Op 75m2 moet de airco hard blazen om de temperatuur gelijkmatig te verdelen. Dat voelt onaangenaam, maar het harde blazen is ook qua geluid storend. Wanneer je de unit zo instelt dat deze minder hard blaast, zal het lang duren voor de ruimte egaal warm of koud is, denk dagen.

Ik zou zelf de meest gebruikte unit voor de woonkamer singlesplit kiezen, 2,5kW misschien. Dat zal een laag verbruik geven gedurende het grootste deel van het jaar.

Ik zou de 2e binnenunit in de woonkamer /keuken in een multisplit combineren met de andere ruimte welke jullie willen verwarmen/koelen.

Lees het algemene lucht/lucht warmtepomp topic eens door voor gedachten over welke merken nu als beste ervaren worden. Ik zie meer en meer dat Daikin er minder goed af komt qua kwaliteit en prestaties, het laatste vooral bij verwarmen bij vorst.

Alternatieven zijn bijvoorbeeld Mitsubishi heavy industries (mhi) en Mitsubishi electrics (me).
Er zijn meer goede keuzes, maar meer daarover in dat topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
TheGhostInc schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:03:
[...]

Meestal is 1,5-2,5 & 3,5 wel hetzelfde, maar 5kW een slag groter:
Daikin FTXP35 (770x286x225)
Daikin FTXP50 (990x295x263)
Bij MHI dan weer niet in ieder geval. Maar zoals ik al zei, afhankelijk van het merk.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:32
De voornaamste functie is koelen schrijf je. Maar dan is direct de volgende vraag:

Wat verwacht je aan koeling? Moet het de hele zomer nóóit warmer worden dan 21 graden in de woonkamer? Dan zul je zeker voor die 5kW (of 2x 2,5kW) in de woonkamer moeten gaan.

Of is het ook wel prima dat de temperatuur een paar graden verder oploopt als we middenin een hittegolf zitten en het overdag meerdere dagen achter elkaar dik boven 38 graden is? Als de temperatuur best eens iets mag oplopen dan is 5kW koelvermogen waarschijnlijk wat overtrokken. Maar gezien de grootte van de ruimte vind ik 2,5kW weer wat krap. Ik zou dan voor een middenweg van 3,5kW kiezen.

Voor mij is dat oplopen van de temperatuur tot bijvoorbeeld 25 graden voor wat betreft de woonkamer goed genoeg. Als het buiten 30+ is, mag het in de woonkamer best 25 graden zijn. Zeker omdat je met een airco niet alleen de lucht koelt, maar ook kan ontvochtigen. Het is dus ook niet meer snel drukkend benauwd binnen.
Voor een slaapkamer vind ik echte koelte (21-22 graden) wel weer fijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
Update:

We hebben een tweede offerte ontvangen. Deze omvat twee Midea units: een 3.5 kW voor de woonkamer en een 2.5 kW voor de slaapkamer. Het totaalbedrag van deze offerte komt uit op €3900.

De eerste offerte, daarentegen, bedraagt €5500, maar omvat twee Daikin Comfora units, waarvan één 5 kW is en een houten omkasting.

Hoewel de prijs van de eerste optie hoger ligt, neig ik nog steeds naar Daikin vanwege mijn bekendheid met het merk, terwijl ik minder vertrouwd ben met Midea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:00
Bedenk ook dat een airco regelt aan de hand van een ingebouwde voeler.
Als je hem dus boven een kookplaat hangt zal die regeling volkomen van slag raken als die kookplaat gebruikt wordt vanwege de daar opstijgende hete lucht.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1