Vraag

• rooligan1
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-08 11:05
Beste tweakers,

Ik ben een amateurfotograaf met ongeveer 1,5 jaar ervaring en begin tegen beperkingen in mijn huidige camera aan te lopen. Ik ben het liefste bezig met sport en portretfotografie.

Ik gebruik nu een Canon 250D. Deze camera bevalt prima, maar ik loop tegen twee dingen aan, namelijk de matige autofocus (lastig bij sportfotografie) en de hotshoe die alleen Canon flitsers ondersteund (lastig bij portretfotografie)

Mijn idee was dus om de camera in te ruilen en met wat extra geld bij te leggen een tweedehands camera te kopen. Mijn budget om bij te leggen is nu niet groot (250 euro ish). MBP biedt nog 275 euro voor mijn 250d.

Mijn vraag is dus of dit plan zinnig is, of dat het de investering niet waard is en ik beter door kan sparen voor een duurder model. Ik heb bijvoorbeeld binnen het budget een 2ehands 80D of 7d mk2 gevonden, die allebei betere autofocus zouden bieden en een universele hotshoe hebben, maar qua beeldkwaliteit toch net iets minder zijn dan de 250d.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Goeie post, je beschijft goed wat je mist.
Je merkt de beperking van je toestel en inderdaad klinkt het hier of oplossing een nieuwe camera is (vaak is het techniek, instellingen, ervaring, een lens of een flitser).

Hoe meer je betaalt, des te beter het wordt.
Goede lenzen helpen ook - enorm veel. Duurdere lenzen zijn scherper, geven meer licht (dat is ook beter voor het AF systeem) en stellen sneller scherp. Binnen je budget (500) is dat wel echt een uitdaging.

Gezien het budget zou ik bij de Canon spiegelreflex blijven. Grote kans dat je daar 2e hands iets heel leuks kunt vinden.
Mirrorless is allemaal nieuw en nog te duur, en overstappen naar een ander systeem betekent nieuwe lenzen, dus ook duur.

Qua flitsers, kijk eens naar Godox, die maakt flitsers en triggers voor alle camerasystemen. Met een trigger van 60 euro kun je al je (godox)flitser van de camera af halen.

• rooligan1
Bedankt voor je antwoord Tarquin!

Ik ben best tevreden over mijn lenzen en daar merk ik inderdaad een hoop verschil in. Mijn 'betere' lenzen zijn scherper en ook sneller in het scherpstellen. Snel scherpstellen helpt natuurlijk alleen maar voor zover er op het juiste scherp wordt gesteld, vandaar de zoektocht naar een nieuwe body.

Qua flitser is mijn probleem dat de 250D een hotshoe zonder center pin heeft, waardoor 3rd party flitsers en triggers niet werken. Ik lees wel iets over een specifieke trigger met bepaalde firmware, maar dan kan ik de flitser nog steeds niet on-camera gebruiken. Ook ben ik bang dat als ik later studio-flitsers wil proberen ik tegen hetzelfde probleem aan ga lopen.

Mirrorless is inderdaad de droom (ik was al aan het kwijlen over de r7) maar dat valt voorlopig nog buiten budget.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Ik doe ook wel eens aan sportfotografie en buiten kan ik uitstekend uit de voeten met mirrorless Olympus camera's.
Dat zou ik je niet aanraden omdat het boven het budget gaat dat je aangeeft, en daarbij dus ook nieuwe lenzen nodig heeft.
Maar er is wel meer mirrorless behalve de Canon R7.

Ik denk dat die subject herkenning relatief heel veel geld kost. De beeldsensors zijn niet zo spectaculair veranderd (wel volgens de marketing afdeling), het is vooral de software van de AF die tegenwoordig in elke camera nieuwer is.
Maar als je zelf een punt op je onderwerp kunt richten kun je het zelf ook. Al dat AI en subject-herkenning draait gewoon om het scherpstelpunt op je onderwerp te krijgen.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:26
rooligan1 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:40:
Ik heb bijvoorbeeld binnen het budget een 2ehands 80D of 7d mk2 gevonden, die allebei betere autofocus zouden bieden en een universele hotshoe hebben, maar qua beeldkwaliteit toch net iets minder zijn dan de 250d.
Dat lijkt mij sterk. De 250D heeft dezelfde beeldsensor als de 80D.
De 7D mkII heeft dezelfde sensor als de 70D.
Overigens worden verschillen in beeldkwaliteit over het algemeen zwaar overdreven.

• rooligan1
Hi Wappie,
Ik heb de 80D en 250D langs elkaar gezet met de vergelijkingstool van DP-review, en je hebt gelijk, er is echt minimaal verschil. Ik neig dus heel erg naar een 80D.

Ter info, mijn opmerking over verschil in beeldkwaliteit komt van de volgende reviews waar ze gemeten zijn:

https://amateurphotograph...os-250d-rebel-sl3-review/
https://amateurphotographer.com/review/canon-eos-80d-review/
https://amateurphotograph...on-eos-7d-mark-ii-review/
Pagina: 1