Tikkende radiatorkachel (ontlucht reeds gedaan)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• masterprince
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-04 20:41
Beste Tweakers,

Sinds het laatste jaar heb ik last van 1 specifieke kachel in de woonkamer die continu tikt. Soms iets vaker achter elkaar, soms duurt het wat langer.

Ik heb het systeem al ontlucht maar dit helpt niet, daarnaast kwam er bij geen enkele radiator lucht uit (meteen water).

Wanneer ik de kachel dicht draai dan stopt het na enige tijd en komt het niet meer terug.

Betreft een huis uit 1995, dus de kachels zijn ook al op leeftijd.

Het tikken is niet tijdens het opwarmen maar ook wanneer het al warm is, het gaat de hele dag door totdat ik de verwarming uitzet.

Ik heb geen idee wat de oorzaak hiervan kan zijn, is er iets "mis" met de kachelplaat zelf en dient deze vervangen te worden of speelt er iets anders?

Alle reacties

• masterprince
Geluid moet je wel hard zetten:

[YouTube: Tikkende kachel]

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:34

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik lees even mee omdat ik hier ook 'last' van heb.

Van wat ik begreep heeft het te maken met de ophanging. De radiator zet namelijk uit bij het warm worden. Meestal hangt de radiator in kunststof waardoor er geen metaal op metaal kontakt is en makkelijker beweegt op de ophanging.

Al lijkt het geluid bij jouw wel iets anders te klinken.

[ Voor 9% gewijzigd door thijsco19 op 22-02-2024 09:34 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• masterprince
Bij mij zitten ze onder ook op kunstof clipjes, deze lijken nu goed te zijn. (Misschien dat ik eens kan proberen om de kachel op iets te laten rusten en kijken of het dan weg gaat)

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-05 13:22
Heb je de ontluchters mogelijk ook al vervangen voor automatische ontluchters, dan hoef je niet met de hand te ontluchten.
daarnaast kan het ook in de aan of afvoer leiding zitten het geluid en niet in je radiator zelf, idem als thijsco19 zegt voor radiator ophanging

• masterprince
Dank voor de tips, is het dan handig om de ophanging aan te passen? (Wat kan ik daar aan doen?)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 15:10
Dat vijsje bovenaan een beetje lossen, dat de radiator minder spant kan al helpen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
masterprince schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:50:
Dank voor de tips, is het dan handig om de ophanging aan te passen? (Wat kan ik daar aan doen?)
Beetje wd40 op de plek waar de radiator in de beugel schuift/kraakt.
Zodat hij glijd en niet "verspringt"

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:46

Seafarer

XXX

masterprince schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:27:
Beste Tweakers,

Sinds het laatste jaar heb ik last van 1 specifieke kachel in de woonkamer die continu tikt. Soms iets vaker achter elkaar, soms duurt het wat langer.

Ik heb het systeem al ontlucht maar dit helpt niet, daarnaast kwam er bij geen enkele radiator lucht uit (meteen water).

Wanneer ik de kachel dicht draai dan stopt het na enige tijd en komt het niet meer terug.

Betreft een huis uit 1995, dus de kachels zijn ook al op leeftijd.

Het tikken is niet tijdens het opwarmen maar ook wanneer het al warm is, het gaat de hele dag door totdat ik de verwarming uitzet.
Je cv kachel gaat de hele dag aan/uit dus de water temperatuur gaat continue op en neer en dus spanningen en dus tikken.
Ik heb geen idee wat de oorzaak hiervan kan zijn, is er iets "mis" met de kachelplaat zelf en dient deze vervangen te worden of speelt er iets anders?
Alle beugels voorzien van een stevig stuk plastic zodat de radiator daar in kan glijden.

Ik heb het het bij alle radiatoren moeten doen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• masterprince
De beugels (onder) hebben al een stuk plastic. Heb het met wd40 ingespoten maar ook dit lijkt helaas niet te helpen… nog andere ideeën?

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-05 18:13

elmo1

Kona Electric jan-2019

Heb ik ooit ook gehad de beugels waarmee de verwarming vast hangt een stuk losser zetten.
Hier moet ruimte zijn om uit te kunnen zetten en krimpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-05 18:45
Ik zou die bovenste beugels het boutje gewoon even een kwartslag los draaien, kijken of het daarmee weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 09:09
zou ook de leidingen nakijken of die niet ergens tikt bij de beugels of doorvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:18

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het vermogen en aanvoertemperatuur van de CV-ketel verlagen kan ook helpen.
Verlaagt het verbruik en het materiaal zet minder uit, dus minder geluid.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterprince
Thanks! Helaas alles geprobeerd:
- Aanvoertemperatuur stond al op 60 graden.
- Houders bovenaan losse gedraaid
- Leidingen komen uit de grond, voldoende ruimte te zien (identiek bij de ander kachels)
- WD40 gespoten op de onderste (plastice) houders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Heb je gecontroleerd of je aanvoer en je retour wel goed zitten? Tikken kan namelijk ook komen doordat het water de radiator in gaat via de retour. Sommige modellen radiatorkranen kunnen daar slecht tegen en gaan dan tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:56

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Mystic Spirit schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:19:
Heb je gecontroleerd of je aanvoer en je retour wel goed zitten? Tikken kan namelijk ook komen doordat het water de radiator in gaat via de retour. Sommige modellen radiatorkranen kunnen daar slecht tegen en gaan dan tikken.
true, maar dat maakt echt een heel ander geluid dan het tikken dat je hoort bij opwarmen van de radiator. Ik had dat op een gegeven moment ook na het verhangen van de radiator, en dat hoorde je door het hele huis heen.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Equator schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:24:
[...]

true, maar dat maakt echt een heel ander geluid dan het tikken dat je hoort bij opwarmen van de radiator. Ik had dat op een gegeven moment ook na het verhangen van de radiator, en dat hoorde je door het hele huis heen.
Eens, maar omdat TS juist aangeeft dat het altijd is en niet alleen als de radiator opwarmt, leek het mij juist voor de hand liggen. Als de pomp 24/7 draait en het tikken alleen stopt als hij de radiator dicht draait, is het het meest aannemelijk dat het of in de kraan zit, of in in het voetventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterprince
Dank voor de reacties wederom!

Aanvoer is eigenlijk niks aan verandert, de kachel is er sinds 20 jaar 1 keer afgeweest zodat we hem weer wit konden spuiten. Daarna zo teruggezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 17:24
Seafarer schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:51:
[...]
Je cv kachel gaat de hele dag aan/uit dus de water temperatuur gaat continue op en neer en dus spanningen en dus tikken.

[...]

Alle beugels voorzien van een stevig stuk plastic zodat de radiator daar in kan glijden.

Ik heb het het bij alle radiatoren moeten doen.
Heb je daar een foto van toevallig? Ik ben benieuwd wat je exact gebruikt hebt. En werkt het ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:46

Seafarer

XXX

Zenomyscus schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:58:
[...]

Heb je daar een foto van toevallig? Ik ben benieuwd wat je exact gebruikt hebt. En werkt het ook?
Uit een Johma salade doos geknipt.
Beetje knik erin en teflon spray erop.

Ergens heb ik ook wel kunststof haken gezien inplaats van staal.

Belangrijk is dat die stalen onderdelen kunnen glijden tov elkaar. Vergeet niet de onderste beugels die tikken het hardst.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Nieuwe beugels hebben ook vaak een plastic dopje onder het haakje.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1