Twee vaatwassers 'kapot' in 1 dag: elektra probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fam1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-03 11:48
Beste Tweakers,

Vanochtend startte onze Bosch vaatwasser ineens niet meer. Ik hoorde een soort "knap" tijdens het draaien en daarna was ook het display niet meer aan te krijgen.
Een van de stoppen in meterkast was uit gesprongen, ( linkse Moellep op foto hieronder), dus ik nam aan dat het apparaat bij kapotgaan kortsluiting had veroorzaakt. Vandaag hebben we een tweededehans vaatwasser opgehaald en aangesloten, geen problemen. Na 10 minuten aanstaan hoorde ik ook hier een knap en sindsdien is het display uit, met uitzondering van een vaag streepje, en draait hij geen programma meer. Ook in andere stopcontacten geen geluk, vaatwasser lijkt echt kapot.

Dit kan lijkt me geen toeval zijn. Wat kan er zijn gebeurd? En hoe kunnen we dit verhelpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6-0FgysIxSuaYAZuwnTqiO5bZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jcg9HvBv4ntEwDcrPqHyqQ7A.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 14:42
Sluit lamp erop aan. Kijk wat er gebeurt. Of stofzuiger

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:34
Aan de aardlekschakelaar zie ik een drie fasen aansluiting.
Dan is het waarschijnkijk een zwevende nul. Dit houd in dat je een willekeurige spanning tussen de 0 en 400 volt (normaal 230) op een willekeurig stopcontact kan krijgen.
Boel uit zetten en installateur bellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:43

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Silver7 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:52:
Sluit lamp erop aan. Kijk wat er gebeurt. Of stofzuiger.
Begin eens met een fatsoenlijke multimeter...
Ikke_niet schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:02:
Nog beter...

[ Voor 28% gewijzigd door ElMacaroni op 21-02-2024 23:11 ]

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ElMacaroni schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:10:
[...]

Begin eens met een fatsoenlijke multimeter...

[...]

Nog beter...
dit, niet aan kloten want dit kan gevaarlijk zijn als je niet weet wat je doet.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dan is het waarschijnkijk een zwevende nul. Dit houd in dat je een willekeurige spanning tussen de 0 en 400 volt (normaal 230) op een willekeurig stopcontact kan krijgen.
Dit zou ik zeker laten controleren en wel zo snel mogelijk. Ondertussen ook de stroom afzetten want dit kan veel apparatuur slopen. In mijn geval > 10k schade.

Het is niet zeker dat dit het is maar bij een driefaseinstallatie en apparatuur dat ineens zonder verklaring snel stuk gaat is dit zeker iets dat ik zou laten nakijken.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik neem aan dat de Bosch er al even stond en jaren prima draaide? Indien ja, dan vermoed ik kabels die naar hun grootje zijn, naast eventuele issues in de meterkast. Misschien in je kruipruimte.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:35
Tevens een offerte vragen voor vervanging meterkast, want als er "made in W-Germany" opstaat is het echt oude troep :/

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Admiral Freebee schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:21:
[...]

Dit zou ik zeker laten controleren en wel zo snel mogelijk. Ondertussen ook de stroom afzetten want dit kan veel apparatuur slopen. In mijn geval > 10k schade.

Het is niet zeker dat dit het is maar bij een driefaseinstallatie en apparatuur dat ineens zonder verklaring snel stuk gaat is dit zeker iets dat ik zou laten nakijken.
Bij vrienden van ons ook, net voor we samen op vakantie zouden gaan (ze zijn toen niet meegegaan om dingen te regelen met betrekking tot hun apparatuur/verzekering).

Alleen de garagedeur ging niet kapot, die ging gewoon 3 keer zo snel :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fam1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-03 11:48
Bedankt voor alle reacties!

Ik vermoedde zelf ook een zwevende nul. Monteur gebeld, die vond achter de keukenplint nog een stopcontact. Toen daar de stekker inging werkte beide vaatwassers weer (jammer van alle klustijd en nieuwe vaatwasser). Wat blijkt: bij plaatsing van de keuken (10 jaar geleden door vorige bewoner) is de vaatwasser in het verkeerde stopcontact geplaatst. Daardoor telkens te weinig stroom en storing in de vaatwasser. We zijn blij dat het nu is opgelost, maar over een paar maanden krijgen we een nieuwe keuken. We hebben met de monteur al afgesproken dat hij dan de elektra regelt en waar nodig meterkast vernieuwen/vervangen :)

Nogmaals dank!

[ Voor 4% gewijzigd door Fam1 op 23-02-2024 11:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:43
Fam1 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:29:

Ik vermoedde zelf ook een zwevende nul. Monteur gebeld, die vond achter de keukenplint nog een stopcontact. Toen daar de stekker inging werkte beide vaatwassers weer (jammer van alle klustijd en nieuwe vaatwasser). Wat blijkt: bij plaatsing van de keuken (10 jaar geleden door vorige bewoner) is de vaatwasser in het verkeerde stopcontact geplaatst. Daardoor telkens te weinig stroom en storing in de vaatwasser. We zijn blij dat het nu is opgelost, maar over een paar maanden krijgen we een nieuwe keuken. We hebben met de monteur al afgesproken dat hij dan de elektra regelt en waar nodig meterkast vernieuwen/vervangen :)

Nogmaals dank!
Fijn dat het probleem gevonden is. Heb ik wel een vraag.....hoe kan een stopcontact te weinig stroom leveren voor een vaatwasser?

Ik bedoel....die dingen doen misschien 8 amp.....

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wel bijzonder dat de groep in je meterkast dan afschakelde, had de monteur daar nog een verklaring voor?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:10
Fam1 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:29:

Nogmaals dank!
Vreemd verhaal. Een stopcontact kan niet bepalen hoeveel stroom een apparaat gebruikt. Dat is gewoon een vast gegeven. En als dat stroomverbruik te hoog is springen de stoppen, of branden je kabels door en je huis af oid. Het is niet zo dat een apparaat te weinig stroom kan krijgen en het daardoor niet goed kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-05 17:59
Hielko schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:45:
[...]

Vreemd verhaal. Een stopcontact kan niet bepalen hoeveel stroom een apparaat gebruikt. Dat is gewoon een vast gegeven. En als dat stroomverbruik te hoog is springen de stoppen, of branden je kabels door en je huis af oid. Het is niet zo dat een apparaat te weinig stroom kan krijgen en het daardoor niet goed kan doen.
Mee eens, kan een antieke stopcontact zijn die afgekeurd (en/of kabels) is en vervangen, door de gevonden stopcontact, lijkt me niet prettig om te hebben om eerlijk te zijn.

Kan ook een losse draad zijn oid, waarbij het instabiel wordt door trillingen door de vaatwasser, I guess. Niet echt mij experise maar om daar nog belading op te zetten, zou ik niet meer doen.
Pagina: 1