BIOS + IBM= geen reactie

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:07
Ik heb net de IBM 40GB (60GXP, 7200rpm, 2MB)gekocht, op de computerbeurs. Nu wil ik die naast mijn 8GB hd'tje zetten. Maar het wil niet lukken.

Als ik alleen de IBM (zonder OS) als master instel en deze vervolgens aansluit op mijn mobo, dan herkent het bios mijn HD niet als ik autosearch doe. Hij blijft eeuwig zoeken en het lijkt erop dat het bios vastloopt.

In het vorige geval heb ik d us de 8GB hd vervangen door de 40GB (die master is). Rode kant van de IDE kabel zit naar binnen, en het stekkertje zit er ook goed om in.

Weet iemand hoe ik er voor kan zorgen dat mijn HD herkend wordt?

Als ik em naast mijn 8GB zet, zelfde verhaal, behalve dan dat als primary master de 8gb herkent wordt, maar de secundary master (40gb) vindt ie niet.

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Een pietsie meer info over het mobo waarop de HDD wordt gestoken zou welkom zijn.

Afhankelijk van de gebruikte chipset (Intel HX,VX,TX,FX, LX,BX i815, chippies van ViaTech, Ali of anderen) en de versie van je BIOS is er een maximum wat aangestuurd kan worden. Een van de grezen van BIOS aansturing is de beruchte 8 GB grens. Het zou dus best kunnen dat het max van het BIOS op jouw bordje 8 GB is. Op zoek gaan naar het meest recente bios bij de maker van het moederbordje is de oplossing en die in de chip flashen (zie de website van de moederbord fabrikant hoe dat moet). Zo heb ik hierbijv. een Chiantech bordje met een Intel TX chippie staan die max 30 GB aan kan sturen. Daarboven wordt de hdd niet correct gedetecteerd.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• maartenvdv737
kijk, dit verklaard een heleboel. Nu nog even kijken wat voor Mobo ik heb.

ik heb een Intel 440BX AGP chipset.

• maartenvdv737
Hoe kom ik er nu achter waar ik mijn nieuwe bios versie vandaan haal?

Verwijderd

Met SiSoft Sandra informatie opvragen van je moederbord, daar komt meestal wel een merk en typenr uitrollen, vervolgens goed zoeken op Internet naar de BIOS.
Andere mogelijkheid is bij IBM een prog downloaden die de 8GB grens omzeilt, dit werkt echter alleen onder Windows

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

de BX chipset moederborden gaan vaak zoiezo tot 32GB.
Wat verder vreemd is, is dat je BIOS de harddisk helemaal niet vindt. Namelijk: een te grote harddisk wordt eigenlijk altijd gevonden als de maximum schijf (dat wil zeggen, voor een BIOS met een 8GB limiet wordt je 40GB schijf dan gedetecteerd als zijnde een 8GB)...

Hij zou toch echt wel een HD moeten vinden, hoor... heb je de jumpers van de HD goed ingesteld (master/single/slave)?
En nog wat, spint de HD wel op als je er voeding op gooit (om uit te sluiten dattie helemaal (!) stuk is) ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 15:39 schreef limoentje het volgende:
de BX chipset moederborden gaan vaak zoiezo tot 32GB.
Wat verder vreemd is, is dat je BIOS de harddisk helemaal niet vindt. Namelijk: een te grote harddisk wordt eigenlijk altijd gevonden als de maximum schijf (dat wil zeggen, voor een BIOS met een 8GB limiet wordt je 40GB schijf dan gedetecteerd als zijnde een 8GB)...
Is niet waar, het gebeurt vaak zat dat de BIOS compleet hangt bij het detecteren van een te gote HD.
Op werk ook een keer gehad met een Asus TX97 mobo, bij 40GB bleef ie hangen, bij 30GB werd ie gewoon nog herkend

• maartenvdv737
limoentje: Hij spint ja.
TweakGuy: Hoe heb je dat toen opgelost? Met een bios upgrade?

Het wil me niet echt lukken. Waar vind je normaal die bios upgrades? Er zal toch wel een officiele site zijn met die dingen.

• maartenvdv737
Ze hebben het hier:
http://developer.intel.com/design/motherbd/standardbios.htm#3

wel over heel hoe je je bios moet upgraden, maar ze gaan er ook vanuit dat je al bepaalde files/diskette's hebt :?

Verwijderd

Het heb niet opgelost toen, heb er gewoon een 30GB ingeplaatst, was groot zat, maar op Asus is zowiezo wel een BIOS update te downen.

• maartenvdv737
mijn moederbord boekje zegt:
BIOS: Award PCI BIOS blablabla

Dan neem ik dus aan dat ik bij Award moet zijn voor een update. Op www.award.com kan je een update aanvragen die dan vanuit 1 of ander tropisch land naar je wordt verstuurt |:(

Hoe kom ik wat sneller aan zo'n update?

En hoe groot is de kans dat die HD kapot is? Aangezien die beurs tot 17:00 loopt vandaag.

Verwijderd

Award is het BIOS-platform waarop die borden worden ontworpen.
Ene mobo maakt gebruik van een AMI-BIOS, de andere een Award-BIOS, je moet echt bij de mobo-fabrikant zijn voor een BIOS-update.

De kans dat je HD compleet naar de klote is lijkt me minimaal.
Wat je wel kan proberen is de HD op de 32GB clip te zetten, bij de jumper-settings van de schijf staat hoe je die moet instellen, dan wordt ie door je BIOS gezien als een 32GB schijf

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 15:05 schreef maartenvdv het volgende:
Ik heb net de IBM 40GB (60GXP, 7200rpm, 2MB)gekocht, op de computerbeurs.
Zooooo!! Jij durft! Nou...succes met je RMA-tje! ;)

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 16:00 schreef SALLY het volgende:

[..]

Zooooo!! Jij durft! Nou...succes met je RMA-tje! ;)
We verkopen op het werk zo gigantisch veel IBM's, maar ze gaan niet vaak kapot, in tegenstelling tot de vele verhalen van kapotte IBM's

• maartenvdv737
vertel maar jongen. Wat is er nu weer?

• maartenvdv737
Ik heb zelf 2 IBM's dit is mijn 3e.

Ik ben er dik tevreden mee.

Maar die anderen zijn 20GB.

• maartenvdv737
Ik heb hem nu draaiend op 32Gb.

De HardeSchijf lijkt het dus gewoon te doen. Althans hij wordt nu door het BIOS prima gevonden.

Om die 40GB te krijgen moet dus echt het bios worden geupgrade zo te zien.

Is er nou echt niemand die al eens een 440 BX heeft geupgrade? Zelfs google geeft mijn geen werkende downloads voor de upgrade.

Verwijderd

Een 440BX is puur de chipset. De chipset zelf kan schijven van zelfs 80GB aanspreken.
Iedere Mobo heeft alleen een specifieke BIOS, die dat aantal moet ondersteunen, dat is bij jou niet het geval.

Je moet gewoon ff Sisoft Sandra downloaden, daarmee kun je meer gegevens over je moederbord vinden.
't Is wel te vinden op www.download.com

• maartenvdv737
System Mainboard:
Manufacturer: Tekram Technologie Co
MP Support : No
Model: : P6B40-A4X-I440BX
Version : Rev. 1.0

Extended Mainboard Data:
Manufacturer: Tekram
Model : TRM-P6B40-A4X-V1.07M
Serial Number: 03/01/1999-i1440BX-W83977-2A69KTG9C-00
Chipset : Intel 440 BX/DX/ZX Chipset

Gevonden :)

edit:
toch wel gevonden

Verwijderd

Hier kun je een BIOS-update vinden voor je bord, versie 1.1

http://www.tekram.de/download/bios/p6bax110.bin.

Het progje om te flashen vind je hier:

http://www.tekram.de/download/flash/mb/awdflash.exe

• Edmond
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
http://www.tekram.com/updatesmain.asp
Even zoeken, dan pas vragen

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
of je snapt niet wat een bios update is of je kan niet zoeken, probeer http://www.tekram.com/ eens :)

• maartenvdv737
heh, ik had dus overal gezocht behalve bij tekram zelf.

Omdat ik de hele tijd dacht dat het van intel was.

Verder lukt het wel, ik heb hier een complete handleiding voor het geval dat.

Bedankt iedereen.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

en anders kun je de diskmanager van je harddiskfabrikant nog gebruiken :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Pagina: 1