Enphase 10T batterij combineren met Solaredge PV-installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapVrolijk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-03 13:38
Ik heb een PV installatie bestaande uit een 7 jaren oude Solaredge installatie van 4 kWp die ik een jaar geleden heb uitgebreid met een Enphase installatie van eveneens 4 kWp. Alles is in drie fasen uitgevoerd.

Nu wil ik de totale installatie uitbreiden met de Enphase 10T IQ batterij. Daarvoor zal o.a. de huidige Enphase Gateway door een Metered versie worden vervangen en zullen 6 CT-spoelen worden geïnstalleerd.

Met deze CT-spoelen zal dan de productie van de Enphase PV-installatie worden gemeten maar niet die van de oude Solaredge PV-installatie.

Mijn vraag is nu of het aansturen (laden/ontladen) van de 10T IQ batterij dan wel goed gaat. Deze wordt namelijk aangestuurd via de communicatiekit die die aan de IQ Gateway van Enphase wordt gekoppeld maar deze Gateway weet niet hoeveel stroom er door de Solaredge PV-installatie wordt geleverd.

Ik hoor graag of de aansturing en werking van de IQ batterij door de Solaredge PV-installatie dan wel goed gaat of dat er aanvullende maatregelen nodig zijn.

Als de huidige opzet niet goed gaat, kun je dan bijvoorbeeld de Solaredge PV-installatie ook van 3 CT-spoelen voorzien en deze eveneens op de IQ Gateway Metered aansluiten? Oftewel twee CT-spoelen onder één klem van de Gateway? Of zijn er andere oplossingen?

Beste antwoord (via JaapVrolijk op 24-02-2024 16:32)

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:46
Beide opties zijn mogelijk. Of elke fase (van productie) een eigen CT of beide fase door dezelfde CT.

Ik heb nu een drie fase Enphase systeem inclusief IQ Gateway Metered. Op mijn schuur heb ik nog vier panelen met een enkel fase Enphase systeem. De fase van de schuurproductie loopt door dezelfde CT als die van het drie fase systeem. Hierbij wel rekening houden met de juiste fase natuurlijk.

De gemeten productie vanuit de Metered is dan ook volledig correct. Ik heb geen ervaring met de 10T maar verwacht dat het met deze opzet prima gaat werken (Enphase meet de totale productie en "ziet" niet zozeer dat het twee verschillende installaties zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Eddie_ op 22-02-2024 10:13 ]

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:17

Pazo

Mroaw?

Volgens mij kan je de fasedraden van de SolarEdge ook door de CT spoelen laten lopen. Dus per spoel 2 fasedraden, 1 van de Enphase en 1 van de SolarEdge. Dan meet de Gateway dus het totaal van beide. In het Enphase topic is dit ook wel eens langs gekomen. Wellicht dat @Eddie_ zijn visie kan geven? Jij hebt dat toch als ik mij niet vergis?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:46
Beide opties zijn mogelijk. Of elke fase (van productie) een eigen CT of beide fase door dezelfde CT.

Ik heb nu een drie fase Enphase systeem inclusief IQ Gateway Metered. Op mijn schuur heb ik nog vier panelen met een enkel fase Enphase systeem. De fase van de schuurproductie loopt door dezelfde CT als die van het drie fase systeem. Hierbij wel rekening houden met de juiste fase natuurlijk.

De gemeten productie vanuit de Metered is dan ook volledig correct. Ik heb geen ervaring met de 10T maar verwacht dat het met deze opzet prima gaat werken (Enphase meet de totale productie en "ziet" niet zozeer dat het twee verschillende installaties zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Eddie_ op 22-02-2024 10:13 ]

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapVrolijk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-03 13:38
Hier kan ik verder mee! De ruimte in de groepenkast is te beperkt en de draden te kort om de overeenkomstige fasedraden door één spoel te laten lopen. De oplossing wordt om drie spoelen extra aan te schaffen en op de gateway dus steeds twee productiedraden op één klem aan te sluiten.