Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-04-2024
Waarom zijn onderwijsniveaus als hbo en mbo (met name mbo) in theorie zo oppervlakkig terwijl het niveau in de praktijk nog best tegenvalt? Ik heb dit ook meegemaakt op bijvoorbeeld de middelbare school, je denkt dat havo easy is en dat vmbo-tl wel heel makkelijk is en dat blijkt anders te zijn als je ouder wordt. Ik ben er bijvoorbeeld ook achter gekomen dat sommig lesmateriaal van mbo-niveau 4 vaak ook onderdeel is van het universitaire curriculum.

Valt dit te verklaren? Overschatten mensen zichzelf misschien en valt het daardoor anders uit? Ik heb mbo-niveau 4 niet afgemaakt terwijl ik dacht dat hbo makkelijk was. Het blijft een mysterie voor mijn brein, misschien heeft het te maken met de imperfectie van het menselijk brein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 16:17
Blauwedraak schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:43:
Ik ben er bijvoorbeeld ook achter gekomen dat sommig lesmateriaal van mbo-niveau 4 vaak ook onderdeel is van het universitaire curriculum.
Zou je hier een voorbeeld van kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tja, MBO noemen ze niet voor niets praktijkonderwijs he...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

SmurfLink schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:56:
Tja, MBO noemen ze niet voor niets praktijkonderwijs he...
Nee.
Praktijkonderwijs is NIET mbo, maar een niveau lager. Ook wel bekend als "voortgezet speciaal onderwijs" of vso.

https://www.rijksoverheid...aktijkonderwijs-in-elkaar

"Na het praktijkonderwijs gaat een groot deel van de leerlingen aan het werk. Een deel van de leerlingen stroomt door naar het mbo."

Zie ook: Wikipedia: Praktijkonderwijs

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:55
Zelf denk ik dat het weinig te maken heeft met overschatten of onderschatten of je brein. Het onderwijs moet maar net passen. In Nederland heb je 2 opties:
1) hele dag leren uit een boek
2) praktijk onderwijs

Er is geen ruimte voor passend onderwijs, alles moet maar passen in de hokjes en klaargestoomd worden voor wat 'slimme' mensen hebben bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Blauwedraak schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:43:
Waarom zijn onderwijsniveaus als hbo en mbo (met name mbo) in theorie zo oppervlakkig terwijl het niveau in de praktijk nog best tegenvalt? Ik heb dit ook meegemaakt op bijvoorbeeld de middelbare school, je denkt dat havo easy is en dat vmbo-tl wel heel makkelijk is en dat blijkt anders te zijn als je ouder wordt. Ik ben er bijvoorbeeld ook achter gekomen dat sommig lesmateriaal van mbo-niveau 4 vaak ook onderdeel is van het universitaire curriculum.
Als dat al zo is, is het eerder precies zoals je zegt, "onderdeel van".
Ben, net als @frankyfn126, wel benieuwd naar concrete voorbeelden.

Ik gebruik zelf (wo, volwassenenonderwijs) lesboeken waarvan ik vermoed dat ze ook op het hbo worden gebruikt, maar dan vrijwel altijd aangevuld met de nodige papers die een duidelijk meer theoretisch kader kennen dan ik zou verwachten van een hbo studie. Tegelijkertijd ligt het niveau van hbo en wo volgens mij relatief dicht bij elkaar en is het eerste vooral praktijkgerichter dan het laatste. (Wat dan weer niets zegt over het niveau.)
Valt dit te verklaren? Overschatten mensen zichzelf misschien en valt het daardoor anders uit? Ik heb mbo-niveau 4 niet afgemaakt terwijl ik dacht dat hbo makkelijk was. Het blijft een mysterie voor mijn brein, misschien heeft het te maken met de imperfectie van het menselijk brein.
Ik begrijp niet heel erg wat je bedoelt te zeggen met je eerste zin.
Je lijkt jezelf wat tegen te spreken: "In theorie best oppervlakkig" en "niveau nog best tegen valt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:50
unezra schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:17:
[...]

Nee.
Praktijkonderwijs is NIET mbo, maar een niveau lager. Ook wel bekend als "voortgezet speciaal onderwijs" of vso.

https://www.rijksoverheid...aktijkonderwijs-in-elkaar

"Na het praktijkonderwijs gaat een groot deel van de leerlingen aan het werk. Een deel van de leerlingen stroomt door naar het mbo."

Zie ook: Wikipedia: Praktijkonderwijs
Nee. Praktijkonderwijs is een vorm van regulier voortgezet onderwijs en géén voortgezet speciaal onderwijs of vso. Het valt onder de wet Voortgezet Onderwijs 2020 en niet onder de Wet op de Expertisecentra (waar het -voortgezet- speciaal onderwijs onder valt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Waarom zijn onderwijsniveaus als hbo en mbo (met name mbo) in theorie zo oppervlakkig terwijl het niveau in de praktijk nog best tegenvalt
Wat bedoel je met deze zin? Is de theorie oppervlakkig? En wat val er tegen in de praktijk? Bedoel je juist dat het volgen van zo’n opleiding moeilijker blijkt, of dat het niveau van de afgestudeerden tegenvalt?

Wat bedoel je met oppervlakkig? Weinig diepgang? Ik denk dat dat niet zo is en er best wel diepgang te vinden is, maar het hangt uiteraard af van het vakgebied. En natuurlijk zul je op de uni nog iets meer diepgang vinden. Het enige wat ik in mijn WO bachelor geleerd heb is dat het vakgebied nog veel breder is en dat je van al die dingen die je even aanstipt een hele eigen studie kunt maken. Er is altijd meer diepgang te vinden in een onderwerp, zo lang je niet tot de absolute top in dat veld behoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

bazzemans schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:33:
[...]
Nee. Praktijkonderwijs is een vorm van regulier voortgezet onderwijs en géén voortgezet speciaal onderwijs of vso. Het valt onder de wet Voortgezet Onderwijs 2020 en niet onder de Wet op de Expertisecentra (waar het -voortgezet- speciaal onderwijs onder valt).
Bron?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:50
De genoemde wetsartikelen en ikzelf. Mijn ervaring als beleidsadviseur op onderwijs(huisvesting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:28

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:We verwachten wel wat meer van een topicstart, op deze manier zijn we vooral met elkaar aan het raden wat de ander bedoelt, los van het feit dat het niet heel duidelijk is welke discussie het doel is.

Ik zet hem (voor nu) op slot. @Blauwedraak kan via DM contact opnemen als hij de TS wil verbeteren/uitbreiden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.