Quooker mengventiel gloeiend heet en overdrukventiel lekt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:31
Mijn Quooker Combi overdrukventiel lekt, toen ik het mengventiel aanraakte verbrandde ik mijn vingers :'( Het lijkt er dus op dat er heet water terug door het mengventiel stroomt. Wat is er nu stuk? Het overdrukventiel, de mengkraam of het reservoir zelf :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cP84tK_sEUkruP5Gwa3svSarfMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHeMokok5RRt0QgxNAWisYRT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:38
Is die continu warm, of alleen bij gebruik met warm water pakken.
Je overdrukventiel moet lekken via het grijze gootje zeg maar , maar natuurlijk niet bij een koppeling.
Net bij die van mij gevoeld, maar is gewoon koud , laatste half uur niet gebruikt.
Als ik warm water pak wordt ook bij mij de regelaar warm, kan ook niet anders want er komt kokend water in wat zich vermengd met koud om warm uit je kraan te komen.

• mukky
ouwefreaker schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:05:
Is die continu warm, of alleen bij gebruik met warm water pakken.
Je overdrukventiel moet lekken via het grijze gootje zeg maar , maar natuurlijk niet bij een koppeling.
Net bij die van mij gevoeld, maar is gewoon koud , laatste half uur niet gebruikt.
Als ik warm water pak wordt ook bij mij de regelaar warm, kan ook niet anders want er komt kokend water in wat zich vermengd met koud om warm uit je kraan te komen.
Hij is continu heet, heb de Quooker uitgezet gisteravond maar het ventiel blijft (netjes via het gootje) lekken. Mijn idee was dat het lekken zou moeten stoppen als de Quooker uitstaat maar dat is dus niet zo. Echter de enige manier waardoor het mengventiel zo heet kan blijven is als er warm water doorheen lekt. Ik neig ernaar om eerst het overdrukventiel te vervangen en dan te kijken of-ie nog steeds lekt. Zo ja dan is er een te hoge druk in de Quooker maar dat is minder waarschijnlijk (en veel duurder).

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-05 20:24
Als er continu vraag is zal warm/heet water door je overdruk stromen. Nu is de vraag in dit geval je lekkende overdruk ventiel.
Door de continu aanvoer van warm water zal het geheel ook opwarmen. Het stoppen zal dan alleen gebeuren als je de water aanvoer naar je quooker onderbreekt/sluit. Pas dan kan je iets gaan doen aan je ventiel.
En zolang je quooker nog warm water voorraad heeft zal het in dat geval warm water zijn ;)

[ Voor 12% gewijzigd door The-Source op 22-02-2024 09:59 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:32
Heb je een manier om het stroomverbruik uit te meten? Het klinkt alsof het verwarmingselement aan blijft, waardoor de temperatuur op blijft lopen, de druk toe blijft nemen, en je overdrukventiel zijn werk blijft doen. Als het het overdrukventiel zou zijn dan zou het koud water moeten lekken, want dat zit veel dichterbij. Het warme water is eerst koud de ketel in gegaan, daar opgewarmd, en toen door diezelfde leiding weer teruggegaan naar de inlaatcombinatie.

Werkt het verder wel? Kun je kokend water pakken zonder dat dit meteen in stoom verandert?

Het overdrukventiel is niet afhankelijk van de of de Quooker aan of uit staat, maar alleen van de druk in de ketel. Als het ventiel lekt is deze dus nog niet laag genoeg, en omdat er warm/heet water lekt is de druk hoger dan die van het leidingwater.

Kun je de Quooker uitzetten, de afsluiter (het grijze ding links dat recht omhoog steekt) dichtdraaien, de warme kraan even open zetten of kokend water pakken tot er niks meer uit komt (zou al heel snel moeten zijn), en dan zodra het overdrukventiel (inlaatcombinatie) is afgekoeld kijken wat er dan gebeurt als je de afsluiter weer open draait?

Als er dan koud water lekt dan is de inlaatcombinatie stuk. Komt er in eerste instantie niets uit maar wordt het ding daarna weer gloeiend heet dan ben ik bang dat er iets in de ketel mis is.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• mukky
Paul schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:31:
Heb je een manier om het stroomverbruik uit te meten? Het klinkt alsof het verwarmingselement aan blijft, waardoor de temperatuur op blijft lopen, de druk toe blijft nemen, en je overdrukventiel zijn werk blijft doen. Als het het overdrukventiel zou zijn dan zou het koud water moeten lekken, want dat zit veel dichterbij. Het warme water is eerst koud de ketel in gegaan, daar opgewarmd, en toen door diezelfde leiding weer teruggegaan naar de inlaatcombinatie.

Werkt het verder wel? Kun je kokend water pakken zonder dat dit meteen in stoom verandert?

Het overdrukventiel is niet afhankelijk van de of de Quooker aan of uit staat, maar alleen van de druk in de ketel. Als het ventiel lekt is deze dus nog niet laag genoeg, en omdat er warm/heet water lekt is de druk hoger dan die van het leidingwater.

Kun je de Quooker uitzetten, de afsluiter (het grijze ding links dat recht omhoog steekt) dichtdraaien, de warme kraan even open zetten of kokend water pakken tot er niks meer uit komt (zou al heel snel moeten zijn), en dan zodra het overdrukventiel (inlaatcombinatie) is afgekoeld kijken wat er dan gebeurt als je de afsluiter weer open draait?

Als er dan koud water lekt dan is de inlaatcombinatie stuk. Komt er in eerste instantie niets uit maar wordt het ding daarna weer gloeiend heet dan ben ik bang dat er iets in de ketel mis is.
De Quooker werkt gewoon, het was het hoge stroomverbruik (een 2,2kW piek iedere 4 minuten) dat me nieuwsgierig maakte. Zo kwam ik uit bij de Quooker. Iedere 4 min leek mij teveel maar als er constant water lekt en het mengventiel heet wordt dan is in ieder geval duidelijk waar de energie heen gaat.

Ik volg je logica van een kapot reservoir maar meten is weten. Ik ga aan de slag met je voorstel, dank.

[ Voor 11% gewijzigd door mukky op 22-02-2024 10:46 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Ik gok op overdrukventiel, als je de stekker een uurtje uittrekt, en de overdruk blijft lekken is het duidelijk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ouwefreaker
Mocht je het nog niet ontdekt hebben.
Quooker uitschakelen, kokend water helemaal door stromen tot koud.
Tip, meng het kokende water met koud uit je kraan 3 liter kokend door je afvoer kan je beter voorkomen, en je voorkomt een stoombad.
Dan kijken of je inlaat nog lekt , zo niet quooker weer inschakelen , en kijken wat er dan gebeurd.
Weer lekken, dan quooker even mailen en of bellen. En vragen wat het is.
Maar verwacht ook dat er dan het reservoir stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Op basis van alle tips vandaag de inlaatcombinatie vervangen (want na een nachtje staan lekte er toch nog water uit). Dat heeft het lekken wel opgelost maar het reservoir blijft raar gedragen. Eerst vormde er condens aan de binnenkant van de rode kap, die heb ik gedemonteerd en schoongemaakt: Van binnen was alles vochtig en delen van het isolerende piepschuim zijn verschroeid. Nu vormt er zich nog maar een beetje condens maar het mengventiel blijft heet en hij springt nog steeds iedere 4 minuten aan. Ik denk dus dat ze allebei stuk zijn. De volgende stap zou het binnenwerk openmaken zijn en kijken of er niet teveel kalkaanslag op de sensoren zitten. Jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
mukky schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:32:
Op basis van alle tips vandaag de inlaatcombinatie vervangen (want na een nachtje staan lekte er toch nog water uit). Dat heeft het lekken wel opgelost maar het reservoir blijft raar gedragen. Eerst vormde er condens aan de binnenkant van de rode kap, die heb ik gedemonteerd en schoongemaakt: Van binnen was alles vochtig en delen van het isolerende piepschuim zijn verschroeid. Nu vormt er zich nog maar een beetje condens maar het mengventiel blijft heet en hij springt nog steeds iedere 4 minuten aan. Ik denk dus dat ze allebei stuk zijn. De volgende stap zou het binnenwerk openmaken zijn en kijken of er niet teveel kalkaanslag op de sensoren zitten. Jullie nog tips?
Als je het binnenwerk openhaalt dan kun je gelijk een revisiesetje bestellen bij Quooker, dan kan alles weer inklaar met een verse pakking enzo.
Je zal verbaasd zijn over de enorme hoeveelheid kalk die zich in zo een apparaat opbouwt

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
No Hands schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 07:59:
[...]

Als je het binnenwerk openhaalt dan kun je gelijk een revisiesetje bestellen bij Quooker, dan kan alles weer inklaar met een verse pakking enzo.
Je zal verbaasd zijn over de enorme hoeveelheid kalk die zich in zo een apparaat opbouwt
Daar zat ik ook naar te kijken maar die sets zijn € 180. Als die mijn probleem niet oplossen moet ik alsnog een nieuw reservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
mukky schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:19:
[...]

Daar zat ik ook naar te kijken maar die sets zijn € 180. Als die mijn probleem niet oplossen moet ik alsnog een nieuw reservoir.
Hoe oud is alles ???
En stuur anders gewoon even een mail naar Quooker, die weten best wat er presies aan de hand is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mukky
ouwefreaker schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:13:
[...]

Hoe oud is alles ???
En stuur anders gewoon even een mail naar Quooker, die weten best wat er presies aan de hand is.
Inmiddels weet ik wat er aan de hand is ;) De Quooker zat ongeveer voor een derde vol met kalk :X Een wonder dat er überhaupt nog warm water uit kwam. Als ik de doos die ik gisteren in de schuur vond moet geloven komt-ie uit 2017 en is dit dus 7 jaar aan kalk. Ik ga een revisieset bestellen en verwacht dan dat het probleem is opgelost. Foto's ter illustratie/amusement:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzXbNZh6-vGbgH0fyNaj8tMPF5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxAMr5iXzFw6V7jAMEBdze3x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihsJGawRCxc2kANSy1ZJEacSjpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdDg8cnSiYewK6kw3SJagfJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
mukky schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:02:
[...]

Inmiddels weet ik wat er aan de hand is ;) De Quooker zat ongeveer voor een derde vol met kalk :X Een wonder dat er überhaupt nog warm water uit kwam. Als ik de doos die ik gisteren in de schuur vond moet geloven komt-ie uit 2017 en is dit dus 7 jaar aan kalk. Ik ga een revisieset bestellen en verwacht dan dat het probleem is opgelost. Foto's ter illustratie/amusement:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Haha ja ik wist al dat je dit zou aantreffen, ik heb er ook eens 1 na 3 jaar opengemaakt. Nu hebben we een waterontharder :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje63
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-05 19:09
Hallo mukky, hier ook eenzelfde geval. De hele kast onder de spoelbak is warm/heet geworden. Inderdaad alle leidingen van het mengventiel is hartstikke heet.
Ik heb al eens een revisiesetje laten vervangen na 3 jaar vanaf installatie gewerkt te hebben. Zat echt HELEMAAL vol met kalk. Inmiddels heb ik toen na 3 maanden ook een waterontharder met zoutbokken laten installeren. Tuurlijk is je water dan echt wel zachter... MAAR...de Quooker heeft met nieuwe revisieset dus wel nog eerst 3 maanden zonder ontharder gewerkt.
Als ik het verhaal van mukky zo lees, durf ik wel te zeggen dat deze Quooker inmiddels ook wel vol zit met kalk. Dat lijkt me wel meer dan duidelijk.
Ik ga denk ik ook maar een revisiesetje bestellen en dan maar aan de klus beginnen.
Met een waterontharder (hier de AquaCell) gaat het dus uiteindelijk ook mis, maar niet zo snel.
Ipv 3 jaar zonder water-ontharder, gaat het dan fout na 9-jaar met een water-ontharder. Althans in mijn geval. U zijt gewaarschuwd. mukky, thx voor posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Knorretje63 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:29:

Met een waterontharder (hier de AquaCell) gaat het dus uiteindelijk ook mis, maar niet zo snel.
water zonder kalk/ onthard water heeft geen kalk.
tenzij het apparaat niet goed is ingesteld.
Welke hardheid komt het uit je kraan?
en als dat 0 is, dan gaat het vanzelf kalk uit apparaten opnemen en afvoeren.

[ Voor 10% gewijzigd door jack zomer op 25-07-2024 20:41 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje63
jack, het exacte getal weet ik niet. ik heb nog wel ergens een testsetje liggen geloof ik. Maar los van wat de echte hardheid is: komt er dan echt absoluut geen kalk meer door de AquaCell ontharder aan de uitgang? Onze badkamer laat echt geen kalk zien, maar helemaal geen kalk?? Dat weet ik ook zo net nog niet.
Maar: ik zal eens kijken of ik de hardheid in DH-waarde kan meten. Nu wil ik het ook weten. Thx.

[ Voor 7% gewijzigd door Knorretje63 op 25-07-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Knorretje63 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:29:
Hallo mukky, hier ook eenzelfde geval. De hele kast onder de spoelbak is warm/heet geworden. Inderdaad alle leidingen van het mengventiel is hartstikke heet.
Ik heb al eens een revisiesetje laten vervangen na 3 jaar vanaf installatie gewerkt te hebben. Zat echt HELEMAAL vol met kalk. Inmiddels heb ik toen na 3 maanden ook een waterontharder met zoutbokken laten installeren. Tuurlijk is je water dan echt wel zachter... MAAR...de Quooker heeft met nieuwe revisieset dus wel nog eerst 3 maanden zonder ontharder gewerkt.
Als ik het verhaal van mukky zo lees, durf ik wel te zeggen dat deze Quooker inmiddels ook wel vol zit met kalk. Dat lijkt me wel meer dan duidelijk.
Ik ga denk ik ook maar een revisiesetje bestellen en dan maar aan de klus beginnen.
Ipv 3 jaar zonder water-ontharder, gaat het dan fout na 9-jaar met een water-ontharder. Althans in mijn geval. U zijt gewaarschuwd. mukky, thx voor posten.
Een revisieset helpt niet tegen hete leidingen, het probleem zit 'm in het mengventiel zelf. Daardoor komt er ook eerst een sloot warm water uit de koude kraan (want het koude water in de leiding warmt op). Kostte veel energie, iedere 4-5 min sprong de Quooker aan om bij te verwarmen. Dat is nu nog maar eens per half uur.

Kost EUR 94 bij Quooker zelf, eenvoudig te monteren en haal je er qua stroomkosten dus snel uit 8)

[ Voor 9% gewijzigd door mukky op 26-07-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje63
Hoi Mukky, dankjewel voor jouw reactie. Ik begrijp van jou dat ik maar beter eerst het mengventiel kan vervangen. OK. Ik zal een op de Quooker site kijken of ik voor mijn Quaooker dat kan vinden.
Dan wacht ik nog even met het revisiesetje. Jouw verhaal is helder en inderdaad een goede conclusie.
Laat het resultaat hier nog wel weten als ik het ventiel heb vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Knorretje63 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:30:
Hoi Mukky, dankjewel voor jouw reactie. Ik begrijp van jou dat ik maar beter eerst het mengventiel kan vervangen. OK. Ik zal een op de Quooker site kijken of ik voor mijn Quaooker dat kan vinden.
Dan wacht ik nog even met het revisiesetje. Jouw verhaal is helder en inderdaad een goede conclusie.
Laat het resultaat hier nog wel weten als ik het ventiel heb vervangen.
Je moet ze daar even voor mailen. Ze zullen je adviseren om eerst de inlaatcombinatie te vervangen (ding wat tussen de leiding en heet mengventiel zit met het overloopje). Is sowieso verstandig en kost bij Warmteservice maar € 18. Allebei vervangen en dan ben je van je warme leidingen verlost.
Pagina: 1