Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
Hallo,
Mijn wurgcontract met GreenChoice loopt volgende maand af en ik wil overstappen.
Ik heb een oude draaimeter
Zonnepanelen: 13MW per jaar
Verbruik: 14MW per jaar
Gasverbruik: 900m3 er jaar

Het liefst zou ik overstappen naar een dynamisch contract zoals bijvoorbeeld van de ANWB. daar heb je echter een slimme meter voor nodig. Enexis wil deze eventueel versneld plaatsen.
Aan de andere kant is de draaischijfmeter uiteraard wel erg fijn bij het salderen.

Ik twijfel dus wat het beste is om nu te doen en kan wel wat tips gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat heb je zelf al uitgezocht? Wat eigen inzet wordt gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woger
Nou, dat de huidige oude meter ideaal is om te salderen, maar aangezien dat nog niet wordt gestopt, zou ik naar en slimme meter kunnen gaan. Voor gas maakt dat volgens mij niet zoveel uit.
Wat ik niet goed begrijp is hoe het salderen werkt bij een dynamisch contract. Of kan ik bijvoorbeeld electriciteit vast en gas dynamisch afsluiten?
Eigenlijk is de vraag: Wat zou jij doen met de aansluiting en verbruik gegevens die ik heb?

Alvast bedankt,
Roger

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:43
Welk voordeel denk je te halen met een dynamisch contract? Ik zou vooral de boel lekker vast zetten voor elektra en voorkomen dat je de komende jaren een hoge teruglever'boete' mag aftikken.

Gas kan je apart afsluiten voor een dynamisch contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
woger schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:43:
Nou, dat de huidige oude meter ideaal is om te salderen, maar aangezien dat nog niet wordt gestopt, zou ik naar en slimme meter kunnen gaan. Voor gas maakt dat volgens mij niet zoveel uit.
Wat ik niet goed begrijp is hoe het salderen werkt bij een dynamisch contract. Of kan ik bijvoorbeeld electriciteit vast en gas dynamisch afsluiten?
Eigenlijk is de vraag: Wat zou jij doen met de aansluiting en verbruik gegevens die ik heb?

Alvast bedankt,
Roger
Die meter wordt afgekeurd op moment dat het salderen zou verdwijnen. En wordt dan verplicht vervangen door een nieuwe digitale meter. Er is dus geen voordeel te behalen met deze meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:47
Hoe wil je variabel contract doen met een draaischijf?
Dat gaat geen enkel bedrijf accepteren, veel te veel gedoe, want ze moeten telkens van jouw afhankelijk zijn.

Je kan een jaarcontract nemen, misschien nog een maand contract, maar nog kleinere variaties zal niet lukken.

• woger
Oilman schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:36:
Welk voordeel denk je te halen met een dynamisch contract? Ik zou vooral de boel lekker vast zetten voor elektra en voorkomen dat je de komende jaren een hoge teruglever'boete' mag aftikken.

Gas kan je apart afsluiten voor een dynamisch contract.
Klopt, maat uit ervaring weet ik dat je precies het tegenovergestelde moet doen als wat ze van jouw willen dat je doet. Rond oktober was er een hoop reclame dat je een vast contract moest afsluiten en vervolgens zakte de prijzen tot de laagste in de afgelopen 3 jaar. Nu hoor je er minder over dus misschien is het nu wel een goede tijd om een vast contract te nemen. Die terugleverboete is ook een goed, daar heb ik mij nog niet in verdiept.
Sethro schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:29:
[...]
Die meter wordt afgekeurd op moment dat het salderen zou verdwijnen. En wordt dan verplicht vervangen door een nieuwe digitale meter. Er is dus geen voordeel te behalen met deze meter.
Goed punt, maar dan zouden ze landelijk ineens tienduizenden meters moeten vervangen en hier is nu al een wachtlijst van maanden.

.
99ruud99 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:40:

Hoe wil je variabel contract doen met een draaischijf?
Dat gaat geen enkel bedrijf accepteren, veel te veel gedoe, want ze moeten telkens van jouw afhankelijk zijn.

Je kan een jaarcontract nemen, misschien nog een maand contract, maar nog kleinere variaties zal niet lukken.
Ik heb nu een variabel contract met GC en een draaischijf. Maar oversluiten zal inderdaad moeilijk worden.

Thanks, Ik ga mijn meterkast ombouwen,zodat er een slimme meter in kan en ga afscheid nemen van onze 59 jaar trouwe draaischijf meter. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:05

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou juist 3 jaar vastzetten en je meter nog lekker houden.

• woger
FreakNL schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:16:
Ik zou juist 3 jaar vastzetten en je meter nog lekker houden.
Nou, ik ben een beetje aan het shoppen en gaslicht kwam op €170 per maand, toen ik de aansluiting aanpaste naar 35A ging deze naar €270 per maand. Dat is extreem veel meer dan dat ik nu bij Greenchoice betaal.

Bij Oxxio staat €1200 meer op de rekening vanwege mijn krachtstroom aansluiting. Die betaal ik bij GC niet...

Misschien dan toch handig om een 3 jaren contract bij GC af te sluiten (verlenging)?

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:59
Ik zou fijn ergens een lang vast contract pakken waar nog geen terugleverkosten zijn en lage vast kosten.
En gas ergens waar dat het goedkoopst is (wellicht dynamisch/variabel, als dat wel gaat).
Succes.

• woger
Truus01 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:54:
Ik zou fijn ergens een lang vast contract pakken waar nog geen terugleverkosten zijn en lage vast kosten.
En gas ergens waar dat het goedkoopst is (wellicht dynamisch/variabel, als dat wel gaat).
Succes.
Ja, maar Oxxio heeft geen terugleververgoeding maar vraagt wel €1200 aansluitingskosten extra. Daarmee zijn ze toch een stuk duurder dan GC met terugleververgoeding.
Ik vraag me af of GC die €1200 aansluitkosten vergeet te berekenen of dat Oxxio die onterecht in rekening brengt. Het zijn toch vaste netwerkbeheer kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:47
Waarom zou je in hemelsnaam uberhaupt zelfs er maar over nadenken om met zonnepanelen (en dan nog zoveel ook) over te gaan stappen naar een dynamisch contract?!?
Je weet dat je bij een dynamisch contract totaal NIET meer kunt salderen hè…
Je verkoopt je berg met zonnestroom in de zomer dan letterlijk voor nul euro aan de leverancier (en als je pech hebt mag je bij een negatieve energieprijs er op dat moment zelfs nog voor gaan betalen ook om je zonneenergie kwijt te kunnen)
Wat ik niet goed begrijp is hoe het salderen werkt bij een dynamisch contract.
Dat werkt dan dus ook niet.
Bij een dynamisch contract wordt niet gesaldeerd, dat is namelijk precies tegenstrijdig aan hoe een dynamisch contract werkt, maar daar kies je bewust voor als je voor dynamisch kiest.

Een dynamisch contract is van oudsher ook niet iets wat voor reguliere consumenten bedoeld was. Pas de laatste tijd wordt dit wat meer aangeboden door leveranciers c.q. is er wat meer aandacht voor.
Leuk voor mensen die hier zeer actief op willen gaan acteren, maar compleet contra-effectief voor iedereen met zonnepanelen.

Fijn die oude meter behouden.

Daarnaast kan het best dat die 1200 euro niet in het overzicht van aanbiedingen genoemd wordt… dat zijn de netbeheerkosten voor je 35A aansluiting, en zijn dus onafhankelijk van je leverancier. De leverancier kan hier toch niks aan veranderen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• BrainCrash
Ik zou zelf persoonlijk eerst eens gaan kijken of ik niet ergens een gigantische hoeveelheid energie van mn eigen verbruik kan gaan wegstrepen / bezuinigen..

14.000kWh jaarverbruik aan elektra…. :|

Als dat lukt, dan is vervolgens misschien de 3x35A aansluiting niet meer nodig, en zou ik gaan kijken of ik die €1200 per jaar nog extra kan besparen door terug te gaan naar 3x25.

Dat is wat ik zelf zou doen denk ik.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• BrainCrash
woger schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:50:
[...]
Dat is extreem veel meer dan dat ik nu bij Greenchoice betaal.
Maar desondanks is toch je huidige GC contract, zoals je het zelf noemt, een wurgcontract?
In welk opzicht dan?

• woger
BrainCrash schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:18:
[...]

Ik zou zelf persoonlijk eerst eens gaan kijken of ik niet ergens een gigantische hoeveelheid energie van mn eigen verbruik kan gaan wegstrepen / bezuinigen..

14.000kWh jaarverbruik aan elektra…. :|

Als dat lukt, dan is vervolgens misschien de 3x35A aansluiting niet meer nodig, en zou ik gaan kijken of ik die €1200 per jaar nog extra kan besparen door terug te gaan naar 3x25.

Dat is wat ik zelf zou doen denk ik.
Verreweg het meeste verbruik zit in de WP die zeker in de winter continue staat te draaien. (redelijk geïsoleerde jaren 30 woning). Daarvoor ook het grote aantal zonnepanelen. Daarvan zit het gros op een 3-fase omvormer. En de inductieplaat.
BrainCrash schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Maar desondanks is toch je huidige GC contract, zoals je het zelf noemt, een wurgcontract?
In welk opzicht dan?
Dat is voornamelijk omdat ik, ondanks variabel tarieven, nu €1,50 voor gas betaal en €0,35 voor stroom, terwijl de prijzen het laagst zijn in jaren. Maar ik betaal nu bij hun voor een 25A aansluiting terwijl ik een 35A heb en dat scheelt weer €1000 per jaar. Geen slapende honden wakker maken lijkt me hier het devies :)

• woger
Hmm.. tenzij de installateur het verkeerd had en ik wel een 3x25A heb i.p.v. een 3x35A. Ik kan helaas nergens vinden wat voor een aansluiting ik heb.

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 16:27
woger schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:54:
[...]

Dat is voornamelijk omdat ik, ondanks variabel tarieven, nu €1,50 voor gas betaal en €0,35 voor stroom, terwijl de prijzen het laagst zijn in jaren. Maar ik betaal nu bij hun voor een 25A aansluiting terwijl ik een 35A heb en dat scheelt weer €1000 per jaar. Geen slapende honden wakker maken lijkt me hier het devies :)
Dat zijn geen wurgprijzen maar de algemeen gangbare op dit moment.
Je weet omhoog doen we in een dag maar omlaag heeft wat langer nodig. En niet alleen bij GC.

Oudere installatie waar geen transparante kap over het zekering gedeelte onder de meter zit?
Gele meldpuntjes in de zekering zijn 25A, zwarte melders zijn 35A (dacht ik)

Maar met een draaiende meter er helemaal niet over denken om over te stappen en lekker de dwingende brief van de netbeheerder afwachten dat jouw oude meter is afgekeurd en er een "slimme" MOET komen.

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:15
Je hebt een warmtepomp en een inductie plaat,
Waar heb je dan nog gas voor nodig?
Heb je nog een geiser of gas haard?
En dan ook nog 900m3 verbruik?
Ergens gaat er iets mis, je hebt een energie behoefte van 20.000kw per jaar? Wat doe je daar mee?
Kwekerij op zolder?

Zou eens beginnen met de gas meter de deur uit doen.

Niks is zo veranderlijk als de politiek, misschien passen ze de wet wat aan, en drukt het er zo doorheen bij de 1ste kamer.

Dan ben jij spekkoper met je zonnepanelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Mielemuis op 22-02-2024 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woger
yalerta schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:02:
[...]

Dat zijn geen wurgprijzen maar de algemeen gangbare op dit moment.
Je weet omhoog doen we in een dag maar omlaag heeft wat langer nodig. En niet alleen bij GC.

Oudere installatie waar geen transparante kap over het zekering gedeelte onder de meter zit?
Gele meldpuntjes in de zekering zijn 25A, zwarte melders zijn 35A (dacht ik)

Maar met een draaiende meter er helemaal niet over denken om over te stappen en lekker de dwingende brief van de netbeheerder afwachten dat jouw oude meter is afgekeurd en er een "slimme" MOET komen.
Ik kan nergens variabele prijzen vinden die hoger zijn dan €1.30 en gemiddeld zo rond de €1.20. Ik zal eens kijken of ik een kleur kan herkennen in de zekering.
Mielemuis schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:13:
Je hebt een warmtepomp en een inductie plaat,
Waar heb je dan nog gas voor nodig?
Heb je nog een geiser of gas haard?
En dan ook nog 900m3 verbruik?
Ergens gaat er iets mis, je hebt een energie behoefte van 20.000kw per jaar? Wat doe je daar mee?
Kwekerij op zolder?

Zou eens beginnen met de gas meter de deur uit doen.

Niks is zo veranderlijk als de politiek, misschien passen ze de wet wat aan, en drukt het er zo doorheen bij de 1ste kamer.

Dan ben jij spekkoper met je zonnepanelen.
Ik heb nog een CV in het bijgebouw hangen en een gaskacheltje in huis die bij erge kou nog wat mee verwarmd.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

woger schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:20:
[...]

Klopt, maat uit ervaring weet ik dat je precies het tegenovergestelde moet doen als wat ze van jouw willen dat je doet. Rond oktober was er een hoop reclame dat je een vast contract moest afsluiten en vervolgens zakte de prijzen tot de laagste in de afgelopen 3 jaar. Nu hoor je er minder over dus misschien is het nu wel een goede tijd om een vast contract te nemen. Die terugleverboete is ook een goed, daar heb ik mij nog niet in verdiept.
Je moet die reclames altijd plaatsen in de context van het gemiddelde Nederlandse huishouden. Dat huishouden neemt 3000 kWh stroom af en 1200 kuub gas.

Die oproep om een vast contract te nemen was zeer zeker niet bedoeld voor een huishouden dat 13.000 kWh per jaar opwekt en 14.000 afneemt. In die zin is de prijs per kWh voor jou heel oninteressant. Een verschil van 6 cent kost je 60 euro per jaar.

Als je dat afzet tegen de terugleverboetes van 13.000 kWh.. bij bijv. Budget Energie betaal je daar € 1080 per jaar voor 8)7

Als ik jou was zou ik in ieder geval voor elektra zo spoedig mogelijk een vast (liefst 3 of meer) jarig contract afsluiten..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
woger schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:01:
Hmm.. tenzij de installateur het verkeerd had en ik wel een 3x25A heb i.p.v. een 3x35A. Ik kan helaas nergens vinden wat voor een aansluiting ik heb.
Vaak kan je bij de netbeheerder online je gegevens opvragen op basis van postcode en je meternummer.
In ieder geval bij Liander als je die hebt: https://service.liander.n...20van,.liander.nl%2Flogin.

• woger
Ok, iedereen bedankt. Ik heb overgesloten naar een 2 jarig contract bij Mega. Deze waren verreweg het goedkoopst omdat ze als enige geen terugleververgoeding vragen.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:05

FreakNL

Well do ya punk?

BrainCrash schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:12:
Waarom zou je in hemelsnaam uberhaupt zelfs er maar over nadenken om met zonnepanelen (en dan nog zoveel ook) over te gaan stappen naar een dynamisch contract?!?
Je weet dat je bij een dynamisch contract totaal NIET meer kunt salderen hè…
Je verkoopt je berg met zonnestroom in de zomer dan letterlijk voor nul euro aan de leverancier (en als je pech hebt mag je bij een negatieve energieprijs er op dat moment zelfs nog voor gaan betalen ook om je zonneenergie kwijt te kunnen)

[...]

Dat werkt dan dus ook niet.
Bij een dynamisch contract wordt niet gesaldeerd, dat is namelijk precies tegenstrijdig aan hoe een dynamisch contract werkt, maar daar kies je bewust voor als je voor dynamisch kiest.

Een dynamisch contract is van oudsher ook niet iets wat voor reguliere consumenten bedoeld was. Pas de laatste tijd wordt dit wat meer aangeboden door leveranciers c.q. is er wat meer aandacht voor.
Leuk voor mensen die hier zeer actief op willen gaan acteren, maar compleet contra-effectief voor iedereen met zonnepanelen.

Fijn die oude meter behouden.

Daarnaast kan het best dat die 1200 euro niet in het overzicht van aanbiedingen genoemd wordt… dat zijn de netbeheerkosten voor je 35A aansluiting, en zijn dus onafhankelijk van je leverancier. De leverancier kan hier toch niks aan veranderen.
Vertel dat aan mijn collega. Die heeft er 12 liggen zonder EV en WP en toch dynamisch. Was volgens hem toch voordelig

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

woger schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:57:
Ok, iedereen bedankt. Ik heb overgesloten naar een 2 jarig contract bij Mega. Deze waren verreweg het goedkoopst omdat ze als enige geen terugleververgoeding vragen.
Kun je ons nog even meenemen waarom je een dynamisch contract overwoog?

Hoi!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:11
En hoe verbruik je in vredesnaam 14.000 kWh in een jaar met 3x25A ???
Dan heb je volgens mij toch een lekverbruik ergens zitten. De buren jouw aansluiting afgetapt en er de zonnebank op aangesloten?

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:41
FreakNL schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:50:
[...]

Vertel dat aan mijn collega. Die heeft er 12 liggen zonder EV en WP en toch dynamisch. Was volgens hem toch voordelig
Er zijn toch zeker Tweakers die daarmee het salderen verslaan. Vaak wel mensen met accu's en EV en een WP met vvw.
Ik zie in de toekomst ook de Tweakers met veel teruglevering tov verbruik richting dynamisch gaan. De TLV wordt door de salderingsregeling wel erg laag. Die stroom is gewoon meer waard. Nu natuurlijk niet, omdat de maatschappijen wel goedkope zomerstroom voor het volle bedrag moeten inkopen en later dure stroom moeten weggeven. Als ze alle stroom kunnen inkopen (dus ook winterstroom etc. ) voor de TLV kan de vergoeding gewoon omhoog.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
EWK schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:02:
[...]

Kun je ons nog even meenemen waarom je een dynamisch contract overwoog?
Dynamisch was voornamelijk voor gas bedoeld, maar ook voor elektriciteit. Zoals ik eerder aangaf: als de energie maatschappijen gaan roepen dat je een vast contract moet afnemen, moet je het tegenovergestelde doen. Dat heeft voor mij de afgelopen 20 jaar goed gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

woger schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:29:
[...]

Dynamisch was voornamelijk voor gas bedoeld, maar ook voor elektriciteit. Zoals ik eerder aangaf: als de energie maatschappijen gaan roepen dat je een vast contract moet afnemen, moet je het tegenovergestelde doen. Dat heeft voor mij de afgelopen 20 jaar goed gewerkt.
Ben je niet in de war met variabel?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
Ramon 73 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:25:
En hoe verbruik je in vredesnaam 14.000 kWh in een jaar met 3x25A ???
Dan heb je volgens mij toch een lekverbruik ergens zitten. De buren jouw aansluiting afgetapt en er de zonnebank op aangesloten?
Warmtepomp en 3 airco's (waar ook mee verwarmd wordt), gameverslaafde zoon, elektrisch koken, 3 elektrische fietsen, WP voor zwembad etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
EWK schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:31:
[...]

Ben je niet in de war met variabel?
Nee, dat heb ik nu bij GC en is extreem duur t.o.v. een vast contract en helemaal t.o.v. dynamisch.
Maar het probleem zit hem in de saldering. Ik wist niet dat je met dynamisch niet kan salderen.
Zonder zonnepanelen kan het wel interessant zijn en als je een EV hebt die kan terug leveren helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

woger schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:38:
[...]

Nee, dat heb ik nu bij GC en is extreem duur t.o.v. een vast contract en helemaal t.o.v. dynamisch.
Maar het probleem zit hem in de saldering. Ik wist niet dat je met dynamisch niet kan salderen.
Zonder zonnepanelen kan het wel interessant zijn en als je een EV hebt die kan terug leveren helemaal.
Ik zit ook bij gc en betaal €1,05 voor gas en 21 cent dal en 23 cent piek voor stroom. Het is maar net wanneer je het vast hebt gezet.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
EWK schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:36:
[...]

Ik zit ook bij gc en betaal €1,05 voor gas en 21 cent dal en 23 cent piek voor stroom. Het is maar net wanneer je het vast hebt gezet.
Ja, het ging goed toen ik nog een vast contract had, maar zodra dat afliep en ik naar een variabel contract ging, vlogen de prijzen omhoog. En dan werkt het salderen wel averrechts. Als ik vroegtijdig zou overstappen naar een andere leverancier, zou ik het teveel aan stroom terugbetaald krijgen voor €0.07 per kWh. Bij de nieuwe leverancier zou ik die dan moeten inkopen voor €0,30. Dus eigenlijk is dan de enige keer dat je kan overstappen ergens rond deze tijd (voorjaar, als opbrengst ongeveer gelijk is aan gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
Deze kreeg ik net binnen van GC.

Huidig totaaltarief

Totaaltarief
per 1 april 2024
Stroom
Variabele leveringskosten enkeltarief (per kWh) € 0,34999 € 0,29385
Variabele leveringskosten
normaaltarief (per kWh) € 0,3766 € 0,28693
Variabele leveringskosten
daltarief (per kWh) € 0,32315 € 0,29903
Vaste leveringskosten (per dag) € 0,33625 € 0,33625
Netbeheerkosten (per dag) € 1,16656 € 1,16656
Vermindering energiebelasting (per dag) € -1,72511 € -1,72511
Gas
Variabele leveringskosten (per m3) € 1,50507 € 1,35111
Vaste leveringskosten (per dag) € 0,26848 € 0,26848
Netbeheerkosten (per dag) € 0,43887 € 0,43887

Helaas voor hun ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
ik lees veel gevoelens en waardeoordelen ('wurgcontract') met weinige feitelijke kennis. We hebben kunnen vaststellen:

1. met een draaimeter kan dynamisch contract (ofwel uurtarieven) niet

TS houdt dan over:
variabel contract of voor bepaalde tijd ('vast' contract)

het heeft geen zin om te denken dat je de grote jongens 'te slim af moet zijn'. Het heeft wel zin goed naar de getallen te kijken. Vanwege salderen is de netto stroomafname maar 1000 kWh/jaar, een prijs van 25 ct/kWh ipv 35 scheelt dus een whopping 100 euro per jaar (8 euro per maand). je gasverbruik is al iets interessanter qua tarieven maar met 900 m3 nog steeds niet heel groot qua impact.

advies: kijk naar een leverancier die geen terugleverkosten ('zonnepanelen boete') in rekening brengt EN die netjes over een periode van 12 maanden saldeert. Zorg dan dat je overstapt rond een moment dat je meter ongeveer op +1000 kWh staat tov de vorige jaarafrekening en je bent er al.

ik kan greenchoice 3 jaar vast met een contract via een energiecooperatie aanraden. Kun je nu al aanvragen en dat op bijv 1 april in laten gaan (als die datum je goed uitkomt qua saldering)

dus kijk naar de laatste jaarrekening, daar staan meterstanden. tel dat door naar de huidige stand em je weet of je bijna voor een nieuw contract kunt gaan. En ik zou absoluut dat verbruik. monitoren en verlagen, want ik steek mn hand er voor in het vuur dat je minimaal 3000 kWh aan verspilling hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Fr33z op 23-02-2024 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:43
woger schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:29:
[...]

Prima, dan zijn we eruit, doe gewoon waar jij je goed bij voelt, maar vraag dan niet andere om advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 14:47
Hier ook nog de oude meter, onlangs pas voor 3 jaar vastgezet bij Energiedirect om te voorkomen dat ze heffing gaan rekenen voor terugleveren.

Krijg wel post dat Stedin de meter "moet" controleren en hoop reclame natuurlijk dat ze gratis een slimme meter willen plaatsen. Nu de saldering doorgaat voorlopig zullen ze hem niet zomaar afkeuren maar vraag me af wat hun onderbouwing dan is, of heb je het altijd maar te accepteren?

Die meter doet het prima, elke winter mooi het overschot van 1000kwh opmaken met electrische kachels en februari de jaarrekening waar ik net iets boven de 0-stand zit met een verbruik van een tiental kwh.

Van mij hoeven ze het niet te weten wat ik teruglever, reken gewoon netjes die kwh en kleine 500m3 gas af. Daarom ook niet overgestapt maar verlengd bij de huidige. Bij overstappen moet je ook je verbruik en terugleveren opgeven, of je moet aanvinken dat je geen panelen hebt maar dan ben je natuurlijk niet 100% eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Zowiezo zijn het niet de energieleveranciers, en ook niet de netbeheerders die besluiten een meter af te keuren.
Dat doet de RDI, Rijksinspectie Digitale Infrastructuur.

@Knot : De netbeheerders zijn wel verplicht om eens in de zoveel tijd de meters te controleren, maar dat gaat dan puur om de meterstanden.. niet de werking van de meters zelf. Vroeger kwam voor de meterstanden eens in de drie jaar (of zo) de meteropnemer voor langs, tegenwoordig vragen ze (de netbeheerders) wel eens om een foto van je meter door te sturen, kunnen ze zelf de standen op afstand aflezen. Uiteraard alleen in het geval je geen connected meter hebt.
En inderdaad, ze sturen soms flink wat reclame om je over te halen een slimme meter te laten plaatsen. Dat hebben ze zelf namelijk liever. Ze zeggen dan bijv. dat de meter "verouderd", of "niet meer geschikt is" voor teruglevering of zo.. maar die kun je gewoon negeren.
Als ze echt expliciet gaan melden dat de meter "afgekeurd" is, dan heb je helaas geen optie meer dan vervangen...

Het al dan niet afkeuren van meters wordt dus gedaan door de RDI, een onafhankelijke keurinstantie van de overheid.
Die geven hun bevindingen door aan de netbeheerders, en de netbeheerders zijn dan wettelijk verplicht om binnen een bepaalde tijd de meter vervangen te hebben.
De lijsten van afgekeurde meters worden gewoon gepubliceerd door de RDI, en kun je zelf hier raadplegen om te kijken of je (batch van) meters hier in staan, zowel voor elektra als voor gasmeters:

https://www.rdi.nl/docume...erzicht-afgekeurde-meters

Als je bericht krijgt dat je meter afgekeurd is, kun je hierin opzoeken of dat klopt.

Dan ben je echter ook verplicht eraan mee te werken.
Als je déze brieven negeert, dan krijg je (weet ik uit ervaring :o ) op den duur vanzelf een persoonlijk aangetekende brief per post, (handtekening en ID laten zien voor in ontvangstname) met de dringende melding erin om een afspraak te maken voor metervervanging, met de opmerking dat als je hier niet aan meewerkt, dat de netbeheerder gerechtigd is om in samenwerking met de instanties (lees: politie of zo) toegang te verschaffen tot je woning om de meter te gaan vervangen.

Overigens kun je dan nog steeds ervoor kiezen om een 'domme' digitale meter te laten plaatsen... met dus wel afzonderlijke telwerken voor afname en teruglevering, maar zonder connected functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knot
Bedankt voor de link, zal eens kijken of onze meter erop staat.

Die domme meter geloof ik niet echt in, moet je ding open gaan slopen of er niet toch een of andere sim of e-sim in zit.

Maargoed, ze mogen van mij de standen controleren natuurlijk maar liefst wel als ik de 500kwh die ik nu boven de 0/beginstand van jaarnota zit eraf gedraaid heb dus probeer het nog een paar maanden te rekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knot
Staan een hoop Stedin ML2df3 meters op maar niet van 1970.... laat die van mij dat nou net zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:59
Knot schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:17:
Die meter doet het prima, elke winter mooi het overschot van 1000kwh opmaken met electrische kachels en februari de jaarrekening waar ik net iets boven de 0-stand zit met een verbruik van een tiental kwh.

Van mij hoeven ze het niet te weten wat ik teruglever, reken gewoon netjes die kwh en kleine 500m3 gas af. Daarom ook niet overgestapt maar verlengd bij de huidige. Bij overstappen moet je ook je verbruik en terugleveren opgeven, of je moet aanvinken dat je geen panelen hebt maar dan ben je natuurlijk niet 100% eerlijk.
Dit snap ik niet helemaal. Maak je bewust je kWh op om net iets boven de 0 te zitten? Waarom? Waarom niet een terugleververgoeding ervoor vangen?

Waarom mogen ze niet weten wat je opwekt? Weten ze toch wel ongeveer, want daar zijn maatstaven voor (ben even vergeten hoe het heet). Ook als ze een terugleverboete in gaan voeren, kan het goed zijn dat ze die maatstaven (of andere schattingen) gaan gebruiken. Dus bv er vanuit gaan dat jij wel 3000kWh moet hebben teruggeleverd om op die 0 van je uit te komen. En dan daarover die terugleverboete belasten.
Het aanvinken van de zonnepanelen, kan je gerust vergeten zijn. Dan is even bellen dat je dat vergeten bent (zodra je eea bv op je bevestiging of contract ziet) en het wordt alsnog netjes geregeld (in ieder geval bij bv GC is dat bij velen het geval geweest).
Daarbij moet je je zonnepanelen registreren. Dus ergens is dat echt wel bekend. En ook op basis van die gegevens zou een energieleverancier een schatting van je opwek kunnen maken en daarover een terugleverboete berekenen.

Het beste kies je voor een lang contract bij een partij die nog geen terugleverboete heft (en ook niet te hoge vaste lasten en zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knot
Snap ik, heb 3 jaar vastgezet bij Energiedirect begin deze maand.

Leuk dat men een schatting maakt maar in feite is niet aantoonbaar dat er terug is gedraaid als de stand elk jaar telkens een aantal kwh hoger is maar dat is een dingetje waar ik graag een slag om de arm hou.

Gooi het overschot natuurlijk niet zomaar weg maar verwarm met een electrische oliekachel zodat je minder gas van de CV verbruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door Knot op 28-02-2024 13:48 ]

Pagina: 1