Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eerk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-08-2024
Mijn vraag
Terwijl ik letterlijk op het punt stond om de data van mijn erg oude LaCie 2big Network 2 NAS over te zetten naar een nieuwe NAS, heb ik een grote stroomstoring in huis gehad en is printplaat(?) van de LaCie overleden. De drive zelf stond op het punt om afgevoerd te worden naar de milieustraat, maar ik heb er een Timemachine backup op staan die ik dolgraag nog wil overzetten. Niet honderden euro’s dolgraag overigens.

Ik las over vergelijkbare situaties dat de makkelijkste oplossing is om de drives over te zetten in eenzelfde LaCie behuizing. In principe heb ik die maar een dag nodig voor de data recovery. Dat zou ik dus graag als eerste poging doen, maar hoe kom ik daar aan?

Ik las hier bij de enige andere post (uit 2015…) over deze situatie, iets over aansluiten op een Linux box en dergelijke. Dat behoort voor mij niet tot de mogelijkheden, behalve als ik iemand hier in de buurt (Oirschot) weet te vinden die me daarmee zou kunnen helpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
LaCie 2big Network v2 dus. Met twee Seagate Barracuda LP HD’s van 2TB
Schijf was alleen nog in gebruik als Timemachine backup voor 2 Macs. Overige data had ik al overgezet naar een nieuwe Synology NAS. Kopiëren van een Timemachine backup is niet zo eenvoudig en had ik helaas :-( dus uitgesteld.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als niet techneut kan ik alleen maar constateren dat er stroom zou moeten staan op de voeding, maar de aan-uit knop levert geen enkele reactie op.

Elk advies of suggestie stel ik erg op prijs.

Eerk Hofmeester

[ Voor 0% gewijzigd door Eerk op 21-02-2024 17:41 . Reden: typos ]

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Waarom denk je dat door een stroomstoring een printplaat defect zou kunnen gaan?
Als er al iets defect zou zijn is de voeding het meest waarschijnlijke.
Is het een losse voeding die je kunt vervangen?

Meer waarschijnlijk is dat het OS op de disk corrupt is worden en die LaCie niet meer wil opstarten.
Heeft hij geen mogelijkheden het OS er opnieuw op te zetten met behoud van data zoals de meeste Nassen wel kunnen?

Als je die LaCie echt niet meer aan de praat krijgt koop je een lege USB behuising waar je een van de disken in stopt en sluit je die aan op een PC.
Wel even wat software installeren op de PC die met het Ext4 formaat om kunnen gaan.
zie:
https://www.windowsnotici...s-te-lezen-in-windows-10/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eerk
@Ben(V) dank voor je reactie.

Ik denk dat de stroomstoring de oorzaak is omdat er in mijn hele huis zo'n beetje alle op stopcontacten aangesloten elektronica is gesneuveld. Iets van 400 Volt op de nul is mij uitgelegd.

Kapotte voeding is inderdaad zeker nog een optie. Ik kan vragen of iemand de losse LaCie voeding voor me kan doormeten. Het lampje brand maar wellicht is hij kapot. Een vervangende voeding met het juiste stekkertje moet dan wel te vinden zijn.

Dat, of een andere LaCie 2Big Network drive waar ik mijn discs in mag zetten, brengt hopelijk uitsluitsel. De losse drive in een lege behuizing zetten lijkt me niet gaan werken, aangezien de twee discs als RAID geconfigureerd waren. 0 of 1 weet ik helaas niet zeker. De instructies over aansluiten op PC gaan voor mij als Mac gebruiker helaas ook niet werken.

Maar ik kan weer verder. Zal hier laten weten wat de uitkomst is. Mocht een LaCie eigenaar in de buurt van Oirschot dit lezen, dan houd ik me nog steeds aanbevolen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Als alle elektronica defect geraakt is dan heb je geen last van een stroomstoring gehad maar van overspanning op het elektriciteit net.
Als dat door blikseminslag is gebeurd kun je dat proberen te verhalen op je inboedel verzekering.
Als het geen bliksem was dan kun je de netbeheerder aansprakelijk stellen.

Meest waarschijnlijke is dat ze in Raid 1 stonden en dan zijn die disken gewoon elkaars mirros en zou je een enkel disk gewoon moeten kunnen uitlezen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Eerk
@Ben(V) dank voor de correctie op mijn verkeerde elektro-taalgebruik. Ik zei al: niet-techneut :-)

De kosten via de verzekering zijn het issue niet (is gedekt binnen bepaalde grenzen). Wel de adviezen die ik hier en elders krijg om een (of twee) drives in een nieuwe behuizing te zetten en dan Windows of Linux tools te gebruiken deze uit te lezen. Ik heb twee Macs, dus kan dat niet zelf. Ook het kopen van die behuizing(en) is een uitgave voor éénmalig gebruik en dus wat zonde. De data moet naar een daarvoor al geprepareerde nieuwe NAS.

Maar verzekering is wel een goede gedachte. Ik heb de schade-expert gesproken en die gaat o.b.v. bovenstaande omschrijving kijken of hij in schadeland een connectie heeft voor data-retrieval.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 15:13
Je kunt altijd USB dock of enclosures met een virtuele machine gebruiken. Het hebben van een mac is niet uitsluitend.
Ik zou die weg toch bewandelen, kun je wat van leren. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 29-02-2024 12:46 ]

• Ben(V)
  • Nu online
Je kunt ook zoiets kopen en kijken of je met je mac de coel kunt recoveren.
Een mac kan gewoon Ext4 lezen wat het formaat is van die LaCie disken.

https://www.kabelshop.nl/...rGVq2avRBAxEaAkBOEALw_wcB

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Nee, het is xfs. Ondersteund een mac dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eerk
@Mijzelf en @jeroen3 dank voor de tips en de aanmoediging iets te kunnen leren :-)

Ik heb inmiddels uitsluitsel van de verzekering: data valt niet onder de verzekering, alleen de dagwaarde van de LaCie drive. En die is dus misschien nog een tientje.

Zelf aan de slag lijkt dus toch de enige oplossing.
Als het niet lukt om een LaCie behuizing (tijdelijk) ter beschikking te krijgen, dan wordt het toch discs mounten en kopiëren.
Als het XFS zou zijn, kom ik voor Mac toegang https://recoverit.wonders...nux-recovery/xfs-mac.html tegen.
Ik heb ook nog twee oudere externe USB disks liggen, kan ik daar straffeloos de HD's tijdelijk uithalen en die van de LaCie inzetten?

Ben nu op vakantie, dus over twee weken de mouwen toch maar eens opstropen.

[ Voor 5% gewijzigd door Eerk op 03-03-2024 21:20 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 15:13
Ik denk niet dat mac dit native kan mounten. Je hebt namelijk ook te maken met een md raid en daarin een xfs volume.
De herstelprocedure zal vergelijkbaar zijn met die van synology .e.d. daar kom je wel uit, eventueel met een live cd of virtuele machine.
Pagina: 1