Koud dak isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellevandevelde
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-01 11:50
Hi allemaal!

In de komende maanden willen we graag de zolderverdieping van onze tussenwoning uit 1890 gaan verbouwen; we plannen om 2 slaapkamers en een badkamer op de huidige zolderverdieping te realiseren.

De bovenverdieping bestaat uit een plat dak met 4 schuine zijden (schilddak, afgeknot) en is momenteel niet geïsoleerd. De dakopbouw bestaat uit balken van 17 cm, met hierop een houten dakbeschot. Het platte deel is bedekt met bitumen, grind (en zonnepanelen) en de schuine kanten met shingles.

Na veel lezen zijn we begonnen met het aanvragen van offertes. Tot dusver hebben we 3 partijen over de vloer gehad, maar zij geven allemaal een ander advies.

Partij 1: 18 cm glaswol met klimaatfolie aan het plafond, 12 cm PIR aan de schuine zijden koud tegen het dakbeschot gelijmd/geschroefd. Hierdoor blijven de gordingen mooi zichtbaar.
Partij 2: 18 cm steenwol met klimaatfolie aan zowel het plafond als de schuine zijden. 13 cm steenwol aan de schuine zijden als we de gordingen zichtbaar willen houden.
Partij 3: 16 cm glaswol met klimaatfolie aan zowel het plafond als de schuine zijden.
Ik dacht eerst dat het plaatsen van PIR tegen het dakbeschot problematisch zou zijn, maar via Ubakus levert dit de volgende simulatie op voor de verschillende scenario's. Hieruit begrijp ik dat het gebruik van PIR niet meer problematisch is dan steenwol? Is dat correct of begrijp ik dit verkeerd?

Scenario 1: 12 cm PIR schuine zijden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyLFvLgCVDHFqL-EIKV1hi0nlhg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3bLbSClX6GJwEICSj5iKBaC8.png?f=fotoalbum_large

Scenario 2: 13 cm steenwol schuine zijden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7WOHxJZ18MqT39HLQIw1VDBlfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uF8jHjCv4KNz1Dla0VKQEVP2.png?f=fotoalbum_large

Scenario 3: 16 cm glaswol schuine zijden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TKqTYNCXgPB9XklGOpOB6w0vxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZLlwWanESwFTc3HPhQ0Xxjs.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:09
Ik stoei ook wel eens met ubakus en misschien begrijp ik je opzet niet helemaal… maar probeer je nu een keuze te maken op basis van een niet volledig model? Waarom zit er tussenruimte in de bitumen laag? Dat is je enige waterkerende bescherming met buiten als ik het juist zie. Voor de schuine zijden mis ik de shingles die je beschreef.

Mogelijk is het interessant om de simulatie nog eens te doen met het dak zoals het daadwerkelijk aanwezig is. Misschien is de ene keuze dan beter/slechter dan de andere. Want als ubakus toch al water toont tussen dakbeschot en isolatie vanwege het ontbreken van een waterkerende laag, tja wat vergelijk je dan echt. Niet de invloed van het type isolatiemateriaal naar mijn idee.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
jellevandevelde schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:28:
Ik dacht eerst dat het plaatsen van PIR tegen het dakbeschot problematisch zou zijn, maar via Ubakus levert dit de volgende simulatie op voor de verschillende scenario's. Hieruit begrijp ik dat het gebruik van PIR niet meer problematisch is dan steenwol? Is dat correct of begrijp ik dit verkeerd?
Klopt, dat komt omdat het vocht ook aan de buitenkant weg kan.

Grootste verschil tussen de oplossingen is de doorslag tijd van warmte. In de winter zul je alleen wat extra moeten stoken als de Rc wat lager is. Warmte stijgt, het zal altijd wel enigszins comfortabel zijn.
In de zomer zal het juist te warm worden. Hoe langer de doorslag tijd, hoe langer de zolder leefbaar blijft.
Daarom zie je veel wol op zolder, het iets dikkere pakket doet het vooral in de zomer iets beter.

• jellevandevelde
marcelcee schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 05:27:
Ik stoei ook wel eens met ubakus en misschien begrijp ik je opzet niet helemaal… maar probeer je nu een keuze te maken op basis van een niet volledig model? Waarom zit er tussenruimte in de bitumen laag? Dat is je enige waterkerende bescherming met buiten als ik het juist zie. Voor de schuine zijden mis ik de shingles die je beschreef.

Mogelijk is het interessant om de simulatie nog eens te doen met het dak zoals het daadwerkelijk aanwezig is. Misschien is de ene keuze dan beter/slechter dan de andere. Want als ubakus toch al water toont tussen dakbeschot en isolatie vanwege het ontbreken van een waterkerende laag, tja wat vergelijk je dan echt. Niet de invloed van het type isolatiemateriaal naar mijn idee.
Dit is de eerste maal dat ik zelf gebruik maak van Ubakus. Ik zie geen 'shingles' als optie voor de dakbedekking. Daarom heb ik voor 'Bitumen' gekozen. een standaard optie beschikbaar in Ubakus.

Welke onderdelen ontbreken er verder in het model volgens jou? Dan voeg ik deze nog even toe.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:09
jellevandevelde schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:05:
[...]

Dit is de eerste maal dat ik zelf gebruik maak van Ubakus. Ik zie geen 'shingles' als optie voor de dakbedekking. Daarom heb ik voor 'Bitumen' gekozen. een standaard optie beschikbaar in Ubakus.

Welke onderdelen ontbreken er verder in het model volgens jou? Dan voeg ik deze nog even toe.
Het kan ook mijn beperkte ervaring zijn en dat bitumen als een zwart-witte laag wordt weergegeven (dat had ik alleen niet zo in mijn herinnering: ik dacht een volledig zwarte laag). Daarom leek het op een laag met tussenruimte. In dat geval: my bad :)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je loopt nu bij een luchtlek nog steeds het risico op een nat/rottend dak.

Ik begrijp niet helemaal waarom je bij de variant met klimaat folie maar weinig beter resultaat krijgt.
Eigenlijk hoort er bij een klimaat folie ook nog een luchtspouw, anders werkt de folie niet (goed), misschien zit daar het verschil.

[ Voor 196% gewijzigd door TheGhostInc op 22-02-2024 10:06 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is niet het zelfde kijk maar naar de droogtijd met xtra save kom je in het groen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVeoXDvEvyzPmH8PmP7YK9L0LVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vu4zfL5IAbvSGh3x0WJ13IEN.jpg?f=fotoalbum_large

Overegens gaat ubakus uit van een vrij extreme situatie

• jellevandevelde
TheGhostInc schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:57:
Je loopt nu bij een luchtlek nog steeds het risico op een nat/rottend dak.

Ik begrijp niet helemaal waarom je bij de variant met klimaat folie maar weinig beter resultaat krijgt.
Eigenlijk hoort er bij een klimaat folie ook nog een luchtspouw, anders werkt de folie niet (goed), misschien zit daar het verschil.
Correct, moet inderdaad nog min 20mm ruimte tussen de klimaatfolie en de afwerking. Dit is wat ik momenteel heb (zie hieronder).

Er is altijd nog een risico op schimmel of een nat dak bij een luchtlek. Maar aangezien ik aangewezen ben op een koud dak zie ik geen andere optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRHeTfG-2y7ObS3aUBWdu4f63Jc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3OrSG66Ds9IS2SSzp3EaqqH9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door jellevandevelde op 22-02-2024 14:45 . Reden: afbeelding ]

Pagina: 1