Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 08:07
Hoi Tweakers,

Hier eentje in de categorie domme vragen. Ik heb een KVM switch die met een optionele voeding via USBC mijn laptop van stroom kan voorzien (Aten CS1953). Sinds ik die voeding heb aangesloten, produceert mijn KVM switch een irritante coil whine.

Nu even contact opgenomen met de ondersteuning van Aten, en ik blijk over een regeltje in de handleiding heengelezen te hebben, waarin staat dat ik de KVM switch moet aarden. Dat is zo'n aarde aansluiting waar je een aardekabel middels een ringetje moet vastmaken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSQSkvqB71vFiAk8DEznU0tKegU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/COvcoXseOIqrQWP6OuSnAEbI.png?f=user_large

Nu vraag ik me alleen af, hoe ik dat elegant kan aarden. Kan ik gewoon een geaard stopcontact gebruiken en daar enkel het aardedraad uit gebruiken, of zijn er mooiere oplossingen hiervoor?

Hoor graag jullie ideeën!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

Als je het supernetjes wil doen zou je een aparte aardingscontactdoos kunnen plaatsen. Die zie je veel in ziekenhuizen waar medische apparatuur met een losse aardingskabel aangesloten zijn:
https://www.elektramat.nl...near-ivoorwit-2095-uc-82/

Maar dit is denk ik wat je zoekt (wist niet dat dit bestond):
https://www.bol.com/nl/nl...r-zwart/9300000139330557/

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-02-2024 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:37
Ik vraag mij eerlijk gezegd af of het aarden van de switch je coilwhine doet verdwijnen. Meestal is dat meer een voedingsdingetje. En aangezien je nu ook je laptop er mee voedt, zal het extra stroomverbruik eerder de oorzaak zijn denk ik.

Er staat maximaal 45W. Wellicht dat je laptop net iets meer vraagt dan dit? Want USB-C is er ook tot 150W.

[ Voor 18% gewijzigd door Frank__B op 21-02-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Frank__B schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:39:
Ik vraag mij eerlijk gezegd af of het aarden van de switch je coilwhine doet verdwijnen. Meestal is dat meer een voedingsdingetje. En aangezien je nu ook je laptop er mee voedt, zal het extra stroomverbruik eerder de oorzaak zijn denk ik.
Dat denk ik ook.
Er staat maximaal 45W. Wellicht dat je laptop net iets meer vraagt dan dit? Want USB-C is er ook tot 150W.
Dit kan niet het geval zijn. USB-C is een mooie standaard waarbij er tussen voeding en gebruiker onderhandeld wordt over de beschikbare stroom en spanning (bijv 5V of 20V), hierdoor wordt er nooit meer stroom gevraagd dan de voeding kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
Ik weet wel zeker dat de coil whine komt door het extra stroomverbruik. Toen ik in de eerdere situatie nog geen voeding via USBC leverde, ging dit namelijk prima.

Toen ik de coil whine hoorde, ben ik ook als eerste bij de voeding gaan luisteren (dit is zo'n model met een los voedingsblok, zoals je die ook vaak bij laptops ziet). De voeding is echter stil, maar de KVM switch is zelf degene die duidelijk de coil whine produceert.

De overspanning ben ik ook niet zo bang voor, omdat zoals @CyBeRSPiN ook aangeeft er onderhandelt wordt over de beschikbare spanning. Wel is het goed mogelijk dat mijn laptop de maximaal beschikbare spanning vraagt, de KVM switch wordt ook echt voelbaar warm (niet heet).

Echter de support van ATEN gaf aan dat ik eerst de aardekabel moest aansluiten, voordat ze over andere opties na wilden gaan denken. Vandaar dat ik dat dus eerst wil doen, zonder dat ik iets heel lelijks ga produceren. Ik vind de suggestie van @CyBeRSPiN wel een mooie, eens kijken of ze zoiets toevallig bij de lokale bouwmark hebben.

Als gebeurt wat ik vrees en de coil whine blijft, dan heb ik in ieder geval een nette oplossing voor de aardeaansluiting die ik sowieso nodig heb volgens de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Klinkt mogelijk als een aardlus, wat als je de USB-C voeding via een losse adapter voed?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
@memphis hoe bedoel je dat precies? De KVM switch wordt nu via een losse voeding gevoed, in dezelfde stekkerdoos als waar ook mijn randapparatuur op is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Maar die 12V voeding gaat eigenlijk geen zinnige spanning leveren om je laptop mee op te laden. Je laptop wil 20V maar krijgt nu waarschijnlijk slechts 5V. Het laden zal dan zeer traag gaan en bij goede belasting loopt je laptop misschien wel harder leeg dan je voeding zo bij kan houden. Je kunt dus denk ik beter overwegen om je laptop buiten de KVM switch om van voeding te voorzien.
Ik denk dat die voeding meer bedoeld is om een simpel USB apparaat van stroom te voorzien (externe schijf, muis, webcam).

[ Voor 41% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-02-2024 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

CyBeRSPiN schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:14:
Maar die 12V voeding gaat eigenlijk geen zinnige spanning leveren om je laptop mee op te laden. Je laptop wil 20V maar krijgt nu waarschijnlijk slechts 5V. Het laden zal dan zeer traag gaan en bij goede belasting loopt je laptop misschien wel harder leeg dan je voeding zo bij kan houden. Je kunt dus denk ik beter overwegen om je laptop buiten de KVM switch om van voeding te voorzien.
Waarom zou die maar 5v krijgen ?
Die kvm zou gewoon moeten snelladen. Dat er maar 12v ingaat wil niet zeggen dat er niet 48v uit kan komen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

heuveltje schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:17:
[...]

Waarom zou die maar 5v krijgen ?
Die kvn zou gewoon moeten snelladen. Dat hij maar 12v ingaat wil niet zeggen dat er niet 48v uit kan komen
Ja ok daar zit ook wat in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordPierre
Nou dat gaat niet lukken, want de laptop heeft enkel een usb-c aansluiting en HDMI. Aangezien ik 2 monitoren heb, en er niet zoiets bestond als HDMI daisy chain, zijn de monitoren via DisplayPort aangesloten.

DisplayPort zit dan weer niet op mijn laptop, maar kan wel via USBC. Echter, ik heb maar een enkele USBC poort waarmee de laptop gevoed moet worden en tegelijk andere functies kan hebben. Deze laptop heeft geen lossen voedingspoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:32
Om te proberen of het werkt kan je gewoon een restje draad onder die schroef klemmen en de andere kant om de randaarde van een wcd draaien. Als dat de coilwine oplost kan je uitzoeken hoe je dat netter uit kan voeren.

Die oplossing van bol.com van €33!!! Kan je ook zelf maken, voor €3 aan onderdelen

[ Voor 20% gewijzigd door Rrob op 21-02-2024 19:05 ]

Pagina: 1