Meerdere schermen; bij aanzetten scherm X, gaan Y,Z op zwart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-08 17:52
Windows 11 desktop.

Ik heb drie schermen aangesloten op een Radeon RX 480, 2 via Displaypoort (Y en Z) en 1 via HDMI. (X)

Als ik X uitzet gaat 'ie gewoon uit en gebeurt er verder niets. Als ik X echter weer aanzet gaan Y en Z een seconde of 2 op zwart en daarna weer aan.

Ik vroeg mij af waarom dat is en of het te voorkomen is. Het derde scherm hoeft niet altijd aan te staan en ik wil via een script het aan/uit gaan van dit scherm automatiseren maar het is vervelend als bij het aangaan de andere twee schermen telkens even op zwart gaan.

De setup is 'extend desktop to this display' voor alle drie de schermen, dus geen duplicates.

Alle reacties

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-09 22:13
Ik gok dat het voltage even kort dipt als je monitor X aanzet, omdat de monitor voor een korte tijd even veel stroom vraagt. Hierdoor krijgen de andere twee monitors even een te laag voltage waardoor ze uit gaan.

In principe is dit niet erg. Je zou het kunnen oplossen door er een UPS (uninterruptable power supply) tussen te zetten, of als de situatie het toestaat de schermen op een andere groep aan te sluiten.

[ Voor 37% gewijzigd door Raphire op 22-02-2024 12:53 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kleine kans dat in een modern huis de spanning zo hard dipt dat er 2 monitoren (en niks anders) uit gaan.
Zal wel in de videokaart(drivers) zitten.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-09 10:14

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Wat is de maximale resolutie die een RX480 aan kan en welke schermen probeer je aan te sluiten?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 12:05

Croga

The Unreasonable Man

Zodra je het scherm uit zet zal de PC nog maar 2 schermen zien en daarmee de display settings aanpassen. Zet je hem weer aan dan gebeurt het omgekeerde. Een scherm verwijderen is eenvoudig, een scherm toevoegen vereis een verversing van de settings.....

Dus ja, dat ga je niet kunnen voorkomen. Is normaal.

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-09 22:13
Juup schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:50:
Kleine kans dat in een modern huis de spanning zo hard dipt dat er 2 monitoren (en niks anders) uit gaan.
Zal wel in de videokaart(drivers) zitten.
Dat hangt ervan af wat allemaal op die groep zit, en ook van de monitoren.

Het zou idd niet mogen gebeuren, maar hoe de TS het probleem beschrijft lijkt hier wel heel erg op.

Je kan het testen door monitor X met een verlengkabel even aan te sluiten op een stopcontact uit een andere groep. Als het dan nogsteeds gebeurd is het iets anders.

[ Voor 28% gewijzigd door Raphire op 22-02-2024 12:58 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Raphire schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:47:
Ik gok dat het voltage even kort dipt als je monitor X aanzet, omdat de monitor voor een korte tijd even veel stroom vraagt. Hierdoor krijgen de andere twee monitors even een te laag voltage waardoor ze uit gaan.

In principe is dit niet erg. Je zou het kunnen oplossen door er een UPS (uninterruptable power supply) tussen te zetten, of als de situatie het toestaat de schermen op een andere groep aan te sluiten.
Dit lijkt me echt zeer onwaarschijnlijk.
2 monitoren van 100W max...
Zelfs een stofzuiger aanzetten (met 10x dat vermogen) moet dit niet kunnen veroorzaken.
Daarnaast, monitoren zijn voorzien van AC-DC voedingen met condensatoren, waarbij kleine / kortdurende dips worden opgevangen in de condensator.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Nachtschade
Croga schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:54:
Zodra je het scherm uit zet zal de PC nog maar 2 schermen zien en daarmee de display settings aanpassen. Zet je hem weer aan dan gebeurt het omgekeerde. Een scherm verwijderen is eenvoudig, een scherm toevoegen vereis een verversing van de settings.....

Dus ja, dat ga je niet kunnen voorkomen. Is normaal.
Dit leek mij ook de oorzaak. Maar die verversing valt dus niet te doen zonder dat de monitoren even op zwart gaan? :(

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 12:05

Croga

The Unreasonable Man

Nachtschade schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:17:
Dit leek mij ook de oorzaak. Maar die verversing valt dus niet te doen zonder dat de monitoren even op zwart gaan? :(
Het ligt een beetje aan de schermen.
Op 1 van mijn werkplekken gebeurt hetzelfde. Zet een scherm uit en Windows ziet een scherm minder, zet hem weer aan en hij ziet hem weer en de rest gaat even op zwart.
Op een andere werkplek, wanneer ik een scherm uit zet, blijft hij in Windows gewoon actief. Bij aan zetten volgt er dus geen zwart scherm. Betekent wel dat er een stuk scherm actief is wat ik niet kan zien :-D Dat wordt erg lastig wanneer ik een applicatie open die de vorige keer op dat scherm stond en ik nu zit te kijken "Waar is ie nou?!" :-D

Het ligt dus een beetje aan het scherm......

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-09 14:05
Raphire schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:47:
..

Ik ben heel erg benieuwd hoe je denkt dat een UPS hier een oplossing voor kan bieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtschade
Croga schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:39:
[...]

Het ligt een beetje aan de schermen.
Op 1 van mijn werkplekken gebeurt hetzelfde. Zet een scherm uit en Windows ziet een scherm minder, zet hem weer aan en hij ziet hem weer en de rest gaat even op zwart.
Op een andere werkplek, wanneer ik een scherm uit zet, blijft hij in Windows gewoon actief. Bij aan zetten volgt er dus geen zwart scherm. Betekent wel dat er een stuk scherm actief is wat ik niet kan zien :-D Dat wordt erg lastig wanneer ik een applicatie open die de vorige keer op dat scherm stond en ik nu zit te kijken "Waar is ie nou?!" :-D

Het ligt dus een beetje aan het scherm......
Misschien moet ik hier eens naar kijken. Wellicht is het mogelijk om alleen het scherm fysiek aan en uit te zetten. Al weet ik niet zeker of Windows dat niet gewoon 'ziet' en alsnog de multiple monitor setup refresh er in gooit.

Dat met die applicaties is voor mij dan niet een heel groot probleem aangezien het derde scherm eigenlijk maar 1 applicatie visualiseert (en de verbinding naar scherm 3 vanaf scherm 2 is een heel klein hoekje links bovenin).
Pagina: 1