MAC adres WAN-zijde achterhalen van TP-Link Archer C7 router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Hoe kan ik het MAC adres van de WAN zijde van een TP-Link Archer C7 router achterhalen?

Ik wil iets testen met tijdelijk een andere router, maar volgens mij onthoud the ISP (Online) het MAC adres voor x aantal uren waardoor een andere router geen IP krijgt. Ik kan het MAC adres in de andere router klonen, maar dan moet ik wel die van de huidige router weten.

Op de onderkant v/d Archer C7 staat maar 1 MAC adres en die is dezelfde als hetgeen wat ik te zien krijg bij de LAN instellingen.

Bij de WAN instellingen heb ik alleen de keuze "use default", "clone connected PC" of "use custom". Maar wat die "default" is (waar hij nu op staat) staat nergens aangegeven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Dennis__
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:15
Even de WAN poort aan een managed switch hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-06 20:11
Josefien schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:58:
Hoe kan ik het MAC adres van de WAN zijde van een TP-Link Archer C7 router achterhalen?

Ik wil iets testen met tijdelijk een andere router, maar volgens mij onthoud the ISP (Online) het MAC adres voor x aantal uren waardoor een andere router geen IP krijgt. Ik kan het MAC adres in de andere router klonen, maar dan moet ik wel die van de huidige router weten.

Op de onderkant v/d Archer C7 staat maar 1 MAC adres en die is dezelfde als hetgeen wat ik te zien krijg bij de LAN instellingen.

Bij de WAN instellingen heb ik alleen de keuze "use default", "clone connected PC" of "use custom". Maar wat die "default" is (waar hij nu op staat) staat nergens aangegeven.
Je krijgt met een ander MAC adres gewoon een nieuw publiek ip adres toegewezen.
Ik heb dat zelf hier in huis ook een paar keer ondervonden met omwisselen van apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
__Dennis__ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:01:
Even de WAN poort aan een managed switch hangen.
Net gedaan, nooit geweten dat zo'n switch een MAC tabel kan tonen per poort. Terwijl ik de ZyXEL GS1910-24 al jaren heb.

Maar door de actie werkt de Archer C7 router plots niet meer, is niet meer toegankelijk via zijn LAN IP. En zit ik met een nog groter probleem:

Wat ik gedaan had:
- LAN loskoppelen
- WAN loskoppelen
- LAN kabel (die vanaf de managed switch komt) in de WAN poort steken.

Na het verkrijgen v/h MAC adres via de switch alles in omgekeerde volgorde teruggezet. Inmiddels ook switch, router en modem herstart.

Router zat op 192.168.117.52 maar is niet meer te pingen vanaf zowel bedraad als draadloos.

Smartphone verbindt nog wel met Wifi deel v/d Archer C7 en kan via dat ook de rest van het netwerk bereiken. Maar niet naar internet toe.

Bedrade PC kan pingen naar de smartphone op wireless, dus verbinding tussen router/switch is intact.

DHCP wordt niet gedaan door de router, maar door een aparte server. Dus alles krijgt nog een IP met als gateway 192.168.117.52 die zowel vanaf bedraad als vanaf wireless niet te bereiken is. Met als gevolg geen internettoegang.

Iets wat misschien fout ging was het aansluiten v/d WAN poort op de switch. Aangezien er een DHCP server actief was, kreeg de router waarschijnlijk een WAN IP in hetzelfde subnet als zijn LAN adres en is hier iets mee gebeurd? Alleen, hoe los ik die nu op zonder een factory reset v/d router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De router is daadwerkelijk niet meer te bereiken vanaf zijn LAN IP.

Ik heb van de router LAN en WAN afgekoppeld. Op de LAN heb ik een ouderwetse Windows 7 laptop aangesloten en deze handmatig het IP 192.168.117.200 gegeven. Maar ook hiermee krijg ik geen reactie als ik ping naar 192.168.117.52 :(

DHCP staat uit op de router, dus zonder handmatig instellen krijgt ook deze laptop geen IP.

Hoe kan ik erachter komen op welk IP de router nu zit?

De WAN zijde van de router werkt wel, want de OpenVPN server die erop draait is wel verbindbaar van buiten af. Echter, normaal kan ik daarmee via het LAN IP van de router in de config pagina komen en dat werkt nu niet. Het lijkt er echt steeds meer op dat het statische LAN IP vanzelf gewijzigd is.

Ik moet over een uur weg en dit is echt een verkeerd moment om zoiets vast te hebben lopen :(

[ Voor 31% gewijzigd door Josefien op 21-02-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:30
Interface op je pc instellen op 192.168.0.0/16 en vervolgens nmap laten scannen op poort 80 over het hele netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Nmap staat niet op de Windows 7 laptop die geen internettoegang had.

Ik heb 'm net gevonden door van buiten af via OpenVPN te verbinden. De smartphone kreeg via VPN IP 10.8.0.6 dus gokte ik dat de router toegankelijk was via 10.8.0.1. En dat was correct, toen kreeg ik deze te zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WZvh24sl.png

Mijn vermoeden waar het fout ging was juist. Door de WAN aan te sluiten op de switch kreeg hij van de DHCP-server een IP in hetzelfde subnet als zijn LAN (die weliswaar afgekoppeld was toen) en dat zorgt er blijkbaar voor dat hij permanent naar een default IP gaat.

Wat een rot-streek dit, om zo vanzelf naar een ander IP te gaan die je niet kunt zien...

[ Voor 5% gewijzigd door Josefien op 21-02-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-06 17:47
Je zou verwachten dat een power cycle wel e.e.a. verhelpt, anders wellicht een reset van de router?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Josefien schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:12:

Wat een rot-streek dit, om zo vanzelf naar een ander IP te gaan die je niet kunt zien...
Mwah, het is voor zo'n apparaat onmogelijk om met twee interfaces in één en hetzelfde subnet te hangen, dus het moet iets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:14:
[...]

Mwah, het is voor zo'n apparaat onmogelijk om met twee interfaces in één en hetzelfde subnet te hangen, dus het moet iets :)
Maar dit had ook tijdelijk kunnen zijn, tot aan een herstart. Of desnoods, schakel dan de WAN interface tijdelijk uit.

Door het LAN IP vanzelf te veranderen kan je namelijk deze melding ook niet zien omdat je het IP niet weet...

Maar ja, waarschijnlijk is dat omdat het een consumenten-apparaat is :| Op de achterkant staat dat je de webinterface benaderd via een hostname i.p.v. een IP. Er wordt waarschijnlijk niet vanuit gegaan dat je een externe DHCP en DNS server gebruikt i.p.v. hetgeen ingebouwd in de router... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Josefien schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:22:
[...]

Maar dit had ook tijdelijk kunnen zijn, tot aan een herstart. Of desnoods, schakel dan de WAN interface tijdelijk uit.

Door het LAN IP vanzelf te veranderen kan je namelijk deze melding ook niet zien omdat je het IP niet weet...

Maar ja, waarschijnlijk is dat omdat het een consumenten-apparaat is :| Op de achterkant staat dat je de webinterface benaderd via een hostname i.p.v. een IP. Er wordt waarschijnlijk niet vanuit gegaan dat je een externe DHCP en DNS server gebruikt i.p.v. hetgeen ingebouwd in de router... :|
Psies, je setup is niet standaard . Deze oplossing is inderdaad verre van wenselijk, maar goed. Tplink spul heeft wat eigenaardigheden maar werkt meestal netjes (hier tplink managed switches & ap's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
:+ ik ben niet wakker

[ Voor 59% gewijzigd door ijske op 21-02-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ijske schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:24:
whatsmyip doen vanop die router ?
En hoe krijg je dan je WAN MAC terug? :P

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Boudewijn schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:31:
[...]

En hoe krijg je dan je WAN MAC terug? :P
Ik ben niet goed wakker :+ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Dennis__
De LAN lease zal uiteindelijk verlopen op je WAN. Factory reset is anders de snelste oplossing.

Je hebt iig je WAN mac…..

[ Voor 54% gewijzigd door __Dennis__ op 21-02-2024 23:42 ]

• Josefien
Hij hoefde niet te verlopen, toen ik 'm terug aansloot op het modem had hij weer het WAN IP van de ISP. Echter, bleef de LAN kant na het conflict op 192.168.0.1 staan en ging niet meer terug naar 192.168.117.52 waardoor de hele zoektocht ontstond.

Factory reset wilde ik niet doen, omdat dan alles opnieuw moest worden ingesteld zoals DHCP uit, IP, de lijst met port forwards, OpenVPN, WiFi, DynDNS etc.

Ik snap trouwens niet waarom het WAN MAC adres niet op de sticker en de web-interface staat. Is dat geheim? Het blijkt maar 1 cijfer te verschillen met die van de LAN kant.

[ Voor 19% gewijzigd door Josefien op 22-02-2024 00:31 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee het is geen geheim. Maar je hebt er als klant niet veel aan om hem op papier te hebben, behalve in deze use case. De lan kant kan handig zijn als he lan interface zoekt, in een arp tabel vind je hem wel.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• __Dennis__
Maak daarom altijd een backup van je config. Handig na een hard reset of hardware failure.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:35
Josefien schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:58:

Voor de volgende keer:
-zet een fixed IP op de WAN poort van je router
-zet een fixed IP in hetzelfde subnet als je WAN poort op de NIC van je PC/laptop (schakel WIFI op de PC/laptop uit!)
-verbind de WAN poort met de NIC van je PC/laptop
-ping het IP van de WAN poort
-doe in een command prompt op de PC/laptop een "arp -a" en zoek het IP van de WAN poort
Pagina: 1