Hoe ongewenste condensvorming oplossen in meterkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Beste mede-tweakers,

Onlangs hebben wij een eind jaren 70 huis gekocht.
Daarbij constateerden wij condens en schimmelvorming in de meterkast.
Het huis is inmiddels bijna 50 jaar oud en alle vorige bewoners hebben dit nooit gemerkt schijnbaar.
Nu zou het ook kunnen dat dit gekomen is door het uitschakelen van de verwarming, waardoor er minder warme lucht (straling van aanwezige ongeisoleerde CV-leidingen) waardoor er condensatie optreedt.

De meterkast zit gepositioneerd naast de voordeur, de voordeur valt circa een halve meter terug ten opzichte van de meterkast. Dus de linker zijkant en de achterkant van de meterkast is een buitengevel, waarvan de achterkant gewoon zichtbaar een spouwmuur is. De linker zijkant is buitenzijde houten schrootjes (zichtbaar), binnenzijde tempex (zichtbaar) en een houten paneel. Nu denk ik dat hier voornamelijk met isolatie wel iets te verbeteren is. Ik weet alleen niet de juiste volgorde en wat voor isolatie ik het beste kan toepassen.

Mijn voornemen is het volgt te gaan doen:
Linker zijkant vanuit binnen isoleren (met hulp van jullie qua volgorde en materialen)
Eventueel sparingen naar de kruipruimte afdichten (beperken van vochtige lucht uit de kruipruimte)
Eventueel ventilatierooster(s) maken in de deur van de meterkast onderin en een boven de deur in het paneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3Iy83JmFwdLzpoj_riIGXM2pGA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JEQycjqnLEKQzQWfu5N3iQIf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYHQt5Z3brOsOLMmHs0lc36XGmk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UgOTuLGbSUIbdaKjahPZbeXL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhAtACYGXr3aVQAaZALfkKf2Ty8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3rgqcXnQUmHhS712GxYzZOeC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Kl7cxSEurZyNRv9ipgkADJ5ao4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tG3pofhUxBGqoCTXKe0k6QBX.jpg?f=user_large

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:11
Ventilatierooster moet je eigenlijk toch al ivm gasmeter, dus daar zou ik mee beginnen, onder en boven. Dikke kans dat dat al helpt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Pur eens die gaten dicht in je vloer.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:50
Ik begrijp niet waarom die isolatie de relatieve vochtigheid van de ruimte zou kunnen verlagen.
Het is waarschijnlijk het koudste (onverwarmde) deel van het huis, dus condensatie blijf je houden, alleen zit het na het isoleren waarschijnlijk achter de isolatie.
Ventileren en/of verwarmen is zowat de enige oplossing om condensvorming te voorkomen.
Plus wat hierboven al gezegd werd, gaten dichtmaken en roosters in de deur.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe vochtig is je kruipruimte? Grote kans dat het vocht daaruit naar boven komt. Die openingen afdichten, in combinatie met lichte ventilatie, moet dan zeker helpen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Sammy_tukker schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:03:
Ventilatierooster moet je eigenlijk toch al ivm gasmeter, dus daar zou ik mee beginnen, onder en boven. Dikke kans dat dat al helpt
Bedankt voor je antwoord, ik was dit al van plan, maar weet niet of dit nodig is/was.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
DukeBox schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:06:
Pur eens die gaten dicht in je vloer.
Was ik ook al van plan, maar ik weet (nog) niet zeker of de condensvorming daardoor komt en of het daarmee opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Yaksa schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:13:
Ik begrijp niet waarom die isolatie de relatieve vochtigheid van de ruimte zou kunnen verlagen.
Het is waarschijnlijk het koudste (onverwarmde) deel van het huis, dus condensatie blijf je houden, alleen zit het na het isoleren waarschijnlijk achter de isolatie.
Ventileren en/of verwarmen is zowat de enige oplossing om condensvorming te voorkomen.
Plus wat hierboven al gezegd werd, gaten dichtmaken en roosters in de deur.
Niet zozeer om de relatieve luchtvochtigheid te verlagen, maar gewoon om beter het huis te isoleren en wat daar de juiste volgorde in is. Eventueel met en of zonder folie etc.
Extra verwarmen ga ik daar niet doen, de warmte dient van de bestaande CV leidingen en/of de vloerverwarming uit de hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Tsurany schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:19:
Hoe vochtig is je kruipruimte? Grote kans dat het vocht daaruit naar boven komt. Die openingen afdichten, in combinatie met lichte ventilatie, moet dan zeker helpen.
Ik heb er nog geen tijd voor genomen om het kruipluik te openen en te inspecteren hoe vochtig de kruipruimte is. Ik weet dat er de afgelopen tijd in onze omgeving het grondwater hoog stond/staat en dat de vijvers/singels/forten redelijk hoog stonden qua waterpeil. Dus ik kijk er niet raar van op als er water staat of heel vochtig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:50
Serpz0r schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:11:
[...]Was ik ook al van plan, maar ik weet (nog) niet zeker of de condensvorming daardoor komt en of het daarmee opgelost is.
Hoeveel tijd zou het je kosten om die gaten dicht te maken?
Kan desnoods met eender welk materiaal je hebt liggen, in principe zouden oude kranten al voldoende moeten zijn om de lucht uit de kruipruimte tegen te houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Serpz0r schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Was ik ook al van plan, maar ik weet (nog) niet zeker of de condensvorming daardoor komt en of het daarmee opgelost is.
in 99% van de gevallen, er komt relatief veel koude lucht met een hoge concentratie vocht uit de kruipruimte. Dat is ook het idee van damp werende folie in de kruipruimte leggen onder je huis, dit gaat ook condensvorming tegen op je vloer/isolatie en vermindert daarmee warmte onttrekking.

En geen kranten o.i.d. zoals eerder genoemd, daarmee krijg je schimmelvorming. Gewoon purschuim dat dicht goed af door het uitzeten, isoleert en is ook weer makkelijk door te prikken als er een kabel bij moet o.i.d. < 30 sec werk.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 21-02-2024 16:34 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1