Achterspeakers nieuwbouwwoning: opbouw, inbouw, open nis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:34
Dag allen,

Onze nieuwbouwwoning wordt binnenkort gerealiseerd en ik verdiep me momenteel over de bekabeling voor mijn achterspeakers van een 5.1 set.

Ik heb momenteel een Sony soundbar met SA-Z9R achterspeakers. De speakers worden draadloos verbonden met de soundbar en worden gevoed via een regulier stopcontact. Op langere termijn (wanneer er weer budget is) wens ik over te schakelen op een degelijker Hifi systeem met audiobekabeling. Daarvoor wens ik nu reeds audiokabels te voorzien naar achter de zetel.

Het is mij niet duidelijk hoe ik deze speakers netjes weggewerkt krijg in mijn toekomstige woning. Zien jullie een mooie oplossing om zowel mijn huidige als toekomstige speakers (op oorhoogte) te plaatsen? Enkele opties waar ik zelf aan dacht:
  1. Ik kan mijn speakers via muurbeugel bevestigen maar dan heb ik nu een stopcontact en later audiobekabeling nabij de speaker nodig. De audiobekabeling kan ik laten uitkomen achter de speaker. Een stopcontact achter de speaker lijkt mij vreemd (zeker als deze nadien niet meer gebruikt wordt) en laat ik dan misschien beter tijdelijk op vloerhoogte uitkomen, al zij het dat er dan enkele jaren een kabel langs de muur naar beneden bengelt?
  2. Ik kan de speakers via staander plaatsen en dan eerder zowel het stopcontact als audiobekabeling op vloerhoogte laten uitkomen. Zo'n staander is echter minder netjes, zeker nu ik de kans heb om kabels weg te werken... Ook onhandig met kindjes
  3. Ik kan ook voor de korte pijn gaan en reeds nu een nieuwe Hifi set op audiobekabeling voorzien (opbouw of inbouw) en het probleem van voeding via stopcontact achterwege laten. Dat lijkt dan echter zonde van mijn nog perfect functionerende huidige set.
  4. Ik kan een soort opening in de muur makenwaar ik mijn huidige speaker (en stopcontact) in plaats, al heeft zo'n open kast waarschijnlijk een negatief effect op de geluidservaring?
  5. Andere oplossingen die ik over het hoofd zie?
Alvast erg bedankt voor jullie inzichten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:20
Grappig genoeg een soortgelijke situatie gehad.
Inmiddels woon ik al enkele maanden in mijn nieuwbouwwoning, en is de set nagenoeg compleet.

Wat ik heb gedaan is hier te zien. ( en hier... )

Mijn conclusie zou zijn om direct te investeren in de mooiste afwerking, je doet het tenslotte maar 1 keer. Desnoods als je nog geen geld hebt voor de hifi set even tijdelijk werk met verlengkabels, tot die er wel is. Maar alle audio-kabels vast mooi laten afwerken.

Het enige wat ik ben vergeten, en dat gaat mijn portomonnee pijn doen, is de subwoofer aansluiting.. Draadloos is nu nog de enige optie voor mij.

Die niet vergeten dus :-).

Het hielp mij in ieder geval enorm alles goed uit te tekenen (in 3D) en de plaatsing goed te bepalen. De tekeningen / renders die we gemaakt hadden is nagenoeg 1 op 1 hoe het is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
@Inverted_World Dat is een zeer mooie oplossing, bedankt voor het delen!

Ik zie dat je voor je achterspeakers hebt gekozen voor een audiocontact boven de vloer en de speakers zelf op staander hebt geplaatst. Was dat een bewuste keuze, eerder dan het audiocontact ter hoogte van de speakers en deze eventueel te bevestigen aan de muur eerder dan op een staander?

En mag ik ook nog vragen welke prachtige staanders dat zijn? :D

[ Voor 8% gewijzigd door AdFundum14 op 21-02-2024 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
AdFundum14 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:06:
@Inverted_World Dat is een zeer mooie oplossing, bedankt voor het delen!

Ik zie dat je voor je achterspeakers hebt gekozen voor een audiocontact boven de vloer en de speakers zelf op staander hebt geplaatst. Was dat een bewuste keuze, eerder dan het audiocontact ter hoogte van de speakers en deze eventueel te bevestigen aan de muur eerder dan op een staander?

En mag ik ook nog vragen welke prachtige staanders dat zijn? :D
Ik vind het persoonlijk mooier als alle aansluitingen op dezelfde hoogte zitten als de stopcontacten en dergelijken. Ook vind ik een subtiel kabeltje wel sjiek staan en niet storend. Het houdt ook een beetje aanpasbaarheid mogelijk.

Uiteraard zou je ook voor wandmontage kunnen kiezen, maar dan zit je ook aan die specifieke speaker vast op en duur. Wie weet dat ik mijn setup nog eens upgrade naar iets anders.

De front speakers waren Sonus Fabere Venere 2.5 en in november heb ik geupgrade naar de Olympica Nova II's van Sonus Faber. Gigantische upgrade :).

In ieder geval leuk je hele setup al uit te denken. Als je vragen hebt, feel free! :)

Edit Oja hier ook kids trouwens :P gaat tot nu toe allemaal goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
Bedankt voor de verwijzing, daar ga ik me zeker eens verdiepen (en dan hopen dat ik mij nog een tijdje kan weerhouden om te upgraden... :+ )

Ik doelde met mijn vraag eerder op de staander / houder voor je achterspeakers. Het is één van de mooiste die ik al gezien heb, vergeleken met een staander met "één grote dikke buis" waar de speaker op rust die je vaker tegen komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inverted_World
AdFundum14 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:57:
Bedankt voor de verwijzing, daar ga ik me zeker eens verdiepen (en dan hopen dat ik mij nog een tijdje kan weerhouden om te upgraden... :+ )

Ik doelde met mijn vraag eerder op de staander / houder voor je achterspeakers. Het is één van de mooiste die ik al gezien heb, vergeleken met een staander met "één grote dikke buis" waar de speaker op rust die je vaker tegen komt.
Excuus! :+ Deze zijn het: Vond ze zelf ook erg mooi, erg subtiel, pas er goed bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-04 03:46
@Inverted_World is er nog een reden waarom je bij die speakers aan de voorkant ook aan zo'n contact in de muur hangt in plaats van aan de versterker in het tv-meubel? Puur om geen stukje kabel te zien zweven daar?

Ik ga in het najaar naar mijn nieuwbouwwoning verhuizen (hopelijk) en zou eigenlijk ook wel de optie open willen houden voor rear speakers, maar ik heb al voor 1 december 2022 de stopcontactpunten door moeten geven. Heb toen niet gedacht aan audiocontacten. Sowieso is het hier al een hele kluif om de vriendin te overtuigen van een upgrade van Sonos Beam naar twee boekenplank speakers op het TV-meubel + versterker. Tegelijkertijd, als tegen die muur een open boekenkast staat zou het nog wel elegant kunnen zijn.

Echt een lekenvraag, maar is het veel gedoe om die dingen nog te plaatsen voordat de muren afgewerkt worden (misschien niet de juiste plek om dit te vragen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:22
Inverted_World schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:49:
[...]

Excuus! :+ Deze zijn het: Vond ze zelf ook erg mooi, erg subtiel, pas er goed bij.
Mooie stand! Wellicht ook wel iets voor hier. Esthetisch beter dan de Norstone Stylum 3 die ik nu heb.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
DennisCle schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:27:
@Inverted_World is er nog een reden waarom je bij die speakers aan de voorkant ook aan zo'n contact in de muur hangt in plaats van aan de versterker in het tv-meubel? Puur om geen stukje kabel te zien zweven daar?

Ik ga in het najaar naar mijn nieuwbouwwoning verhuizen (hopelijk) en zou eigenlijk ook wel de optie open willen houden voor rear speakers, maar ik heb al voor 1 december 2022 de stopcontactpunten door moeten geven. Heb toen niet gedacht aan audiocontacten. Sowieso is het hier al een hele kluif om de vriendin te overtuigen van een upgrade van Sonos Beam naar twee boekenplank speakers op het TV-meubel + versterker. Tegelijkertijd, als tegen die muur een open boekenkast staat zou het nog wel elegant kunnen zijn.

Echt een lekenvraag, maar is het veel gedoe om die dingen nog te plaatsen voordat de muren afgewerkt worden (misschien niet de juiste plek om dit te vragen)?
Inderdaad, de audio aansluitingen zitten er om geen kabels in zicht te hebben. De afstand tussen speaker en meubel had dat gezien de afwerking niet sjiek gemaakt.

Ik had overigens een bouwbegeleider erbij gehaald en daar hebben we al deze wensen mee besproken, zowel voor het projectiescherm als de audio. Ik had zelf plattegronden aangeleverd met de wensen op de cm nauwkeurig. Die zijn gestart na oplevering. Dus ook ik heb geen extra stroompunten aan laten leggen of iets. Dat is vreeswerk geweest. Alle kabels komen uit in het tv meubel via de kruipruimte.

Ala je het kan doen omdat het relatief goedkoop is ivm nieuwbouw zou ik het doen. Stucwerk komt pas erna natuurlijk, in bestaande bouw had ik een kabeltje wellicht voor lief genomen, maar ik vond het ook erg leuk alles uit te zoeken en in te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-04 03:46
Inverted_World schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:05:
[...]
Inderdaad, de audio aansluitingen zitten er om geen kabels in zicht te hebben. De afstand tussen speaker en meubel had dat gezien de afwerking niet sjiek gemaakt.
Mooi gedaan hoor, laat dat nog even gezegd zijn.
Ik had overigens een bouwbegeleider erbij gehaald en daar hebben we al deze wensen mee besproken, zowel voor het projectiescherm als de audio. Ik had zelf plattegronden aangeleverd met de wensen op de cm nauwkeurig. Die zijn gestart na oplevering. Dus ook ik heb geen extra stroompunten aan laten leggen of iets. Dat is vreeswerk geweest. Alle kabels komen uit in het tv meubel via de kruipruimte.
Dus kabel de muur in vanaf versterker in het tv-meubel, kabel door de kruipruimte naar het contact aan de overkant?
Ala je het kan doen omdat het relatief goedkoop is ivm nieuwbouw zou ik het doen. Stucwerk komt pas erna natuurlijk, in bestaande bouw had ik een kabeltje wellicht voor lief genomen, maar ik vond het ook erg leuk alles uit te zoeken en in te tekenen.
Ik zou er denk ik geen plezier uithalen, haha, maar het zou wel heel mooi en strak zijn als de kabel onder de kruipruimte naar de beoogde boekenkast zou lopen om daar twee mooie rearspeakers te plaatsen zonder dat er kabels zichtbaar zijn. Kans is echter ook dat de rears er niet komen en dan is het misschien wel wat duur om de voorbereidingen te treffen. Mag ik vragen wat het je grofweg gekost heeft?
Pagina: 1