IP routed subnet op Raspbian, uitgaand via specifiek IP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01
Ik weet niet of ik deze onder Linux of netwerken moest plaatsen. Ik doe mijn eerste poging hier.

Ik heb een Raspberry Pi die via DHCP een extern IP adres krijgt. Op dezelfde verbinding is ook nog een extra subnet toegevoegd (IP routed, /29).

Ik heb deze bruikbare IP adressen toegevoegd met "ip addr add x.x.x.x/255.255.255.248 dev eth0". Dit gaat goed, hierna zijn de IP adressen van buitenaf ook netjes pingbaar (ja, ik weet dat dit niet persistent is maar dat is van latere zorg :+).

Als ik echter naar het internet toe ga stuur ik altijd het IP adres naar buiten welke ik via DHCP heb gekregen. Hoe zorg ik ervoor dat ik een specifiek IP adres uit het subnet gebruik welke ik heb toegevoegd voor al het uitgaande verkeer?

[ Voor 4% gewijzigd door WoBBeL op 21-02-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je die extra IP adressen niet van je provider hebt gekregen kunnen ze er waarschijnlijk niet zoveel mee voor uitgaand verkeer. Denk ik.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01
Subnet is via mijn provider. Ze zijn ook pingbaar van buitenaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:42
Dat verschilt per programma dat je gebruikt.
Voor ping werkt het als volgt:

code:
1
ping -I <src> <dest>

Waarbij <src> een IP adres of interface naam kan zijn.
Ik weet verder dat je voor postfix een optie "smtp_bind_address" in de config kan opnemen.

Ik kan me vaag herinneren dat je in je routing wel een andere "afzender" als standaard kan kiezen, dacht dat dat de "src" optie was. Dus bijvoorbeeld voor je default route:

code:
1
ip route replace default via <gatewayIP> src <srcIP>

Maar 100% zeker ben ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
XiMMiX schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:19:
Dat verschilt per programma dat je gebruikt.
Voor ping werkt het als volgt:

code:
1
ping -I <src> <dest>

Waarbij <src> een IP adres of interface naam kan zijn.
Ik weet verder dat je voor postfix een optie "smtp_bind_address" in de config kan opnemen.

Ik kan me vaag herinneren dat je in je routing wel een andere "afzender" als standaard kan kiezen, dacht dat dat de "src" optie was. Dus bijvoorbeeld voor je default route:

code:
1
ip route replace default via <gatewayIP> src <srcIP>

Maar 100% zeker ben ik niet.
Zo deed ik dat idd enkele jaren terug op Ubuntu :), middels het 'src' commando.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '