Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:54
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Windows als OS. Wat administratie, lichte fotobewerking, gaming (single player, simulation games en af en toe een shooter of zo). Binnen nu en een jaar wil ik misschien ook wel muziek gaan bewerken (gitaar opnemen).

Wat is je budget?
Tussen de 1500 en 2000. Mijn werkgever is zo vriendelijk om 1000 euro netto en onbelast bij te dragen en de rest mag ik eenmalig bruto laten uitkeren zodat er een belastingvoordeel is. Bij een laptop van 2000 kost het mij dan 500.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Sporadisch, nee dus.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Voorkeur voor een Dell omdat mijn oude laptop (2014) dat ook is en het eigenlijk nog best goed doet.
Heb zelf al de Dell G16 7630 gezien. In 2 verschillende uitvoeringen waarbij het grootste verschil in een paar specs zit.
1e keus - 1550 euro
- i7 13e generatie
- 1 TB SSD
- 32 Gb
- nVidia 4060

2e keus - 1850 euro.
- i9 13e generatie
- 1 TB SSD
- 32 Gb
- nVidia 4070

Ik ben vooral benieuwd of de snellere processor en betere videokaart echt zoveel uitmaken. Uiteindelijk is het netto maar een verschil van 150 euro. Maar dat is toch een keer lekker uit eten met vrouwlief.
Of als iemand een goed alternatief weet....

Beste antwoord (via Pat911 op 07-03-2024 08:56)

• TheRie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-06 01:54
Dit komt in andere topics ook naar voren, maar de laptop varianten van de 4070 en 4060 ontlopen elkaar niet veel, 20% ongeveer, en de koeling moet ook een stuk beter zijn natuurlijk voor de 4070. Ik zou wat benchmarks opzoeken online, maar een youtube kanaal die ik zeker kan aanraden is Jarrod's Tech. Heb ik zelf ook gebruikt toen ik een laptop kocht een paar jaar geleden.

De processor, tsja. Een i9 heeft nul meerwaarde voor gaming. Het enige verschil vaak tussen een i7 en i9 van de laatste paar generaties is een paar honderd (if any) MHz clockspeed toename en wat meer E-cores. Die gebruik je niet met gamen en de i7 heeft er toch genoeg, zeker voor wat casual gebruik zoals jij bescrijft met wat fotobewerkingenzo. Kijk voor de exacte specs op de intel ark website, zoals hier voor de i7 13700h bijvoorveeld. https://ark.intel.com/con...cache-up-to-5-00-ghz.html

Ik zou daaroom zeer zeker overwegen om voor een AMD processor te gaan. Ook Jarrod's tech, maar andere youtube kanalen hebben er genoeg mee getest.

[ Voor 3% gewijzigd door TheRie op 07-03-2024 02:53 . Reden: spelfout ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TheRie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-06 01:54
Dit komt in andere topics ook naar voren, maar de laptop varianten van de 4070 en 4060 ontlopen elkaar niet veel, 20% ongeveer, en de koeling moet ook een stuk beter zijn natuurlijk voor de 4070. Ik zou wat benchmarks opzoeken online, maar een youtube kanaal die ik zeker kan aanraden is Jarrod's Tech. Heb ik zelf ook gebruikt toen ik een laptop kocht een paar jaar geleden.

De processor, tsja. Een i9 heeft nul meerwaarde voor gaming. Het enige verschil vaak tussen een i7 en i9 van de laatste paar generaties is een paar honderd (if any) MHz clockspeed toename en wat meer E-cores. Die gebruik je niet met gamen en de i7 heeft er toch genoeg, zeker voor wat casual gebruik zoals jij bescrijft met wat fotobewerkingenzo. Kijk voor de exacte specs op de intel ark website, zoals hier voor de i7 13700h bijvoorveeld. https://ark.intel.com/con...cache-up-to-5-00-ghz.html

Ik zou daaroom zeer zeker overwegen om voor een AMD processor te gaan. Ook Jarrod's tech, maar andere youtube kanalen hebben er genoeg mee getest.

[ Voor 3% gewijzigd door TheRie op 07-03-2024 02:53 . Reden: spelfout ]