Alternatief Samsung Neo QLED

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-05 14:45
Ik zoek een?
Ivm een defecte Samsung UE55MU6120 ben ik opzoek naar een een nieuwe televisie. Omdat ik al Samsung heb kijk ik eigenlijk automatisch naar nieuwe Samsung televisies maar er is natuurlijk veel meer.

Wat is je budget?
Budget ligt rond de €1100,-

Ik wil de televisie gaan gebruiken om ......
We kijken vooral veel films en series Bluray 4K, Atmos (Samsung UBD-M9500), HDR10, HDR10+ en via Netflix, Videoland, Disney+ en Kodi. Tevens aanwezig een Denon AVR-X2800H DAB voor 5.1.2 Atmos

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik kijk op dit moment vooral naar 55 inch en dan de QN85C, QN90C, QN92C en QN93C. Voor zover ik weet zijn die laatste 3 technisch hetzelfde alleen de kleur is anders per model. Maar er zijn nog meer merken. In de Pricewatch vindt ik ook andere televisies met vergelijkbare specificaties maar alleen specificaties zeggen niet alles. Wat bijvoorbeeld niet wordt genoemd is het aantal dimming zones, hoe goed het scherm licht en weerspiegeling tegengaat, dat is bijvoorbeeld van toepassing bij de Samsung QN85C en QN90C, de laatste heeft als ik het goed begrepen heb een betere anti reflectie laag.

Welke vragen heb je hier nog over?
Mij vraag is dus: Zijn er nog andere televisies die gelijk zijn aan de Neo QLED, geen Oled want dat red ik niet met mijn budget. Ik heb gezien dat er buiten Samsung nog andere zijn die QLED schermen hebben maar volgens mij niet iets wat gelijk is aan Neo QLED.
Ik wil ook graag weten of de afwezigheid van Dolby Vision op Samsung televisies een gemis is, of maakt HDR10+ Adaptive dit weer goed? Zijn televisies die zowel DV als HDR10+ dan een betere optie? Wat betreft de Denon receiver maakt het niet uit, die heeft ondersteuning voor beide, de bluray speler heeft geen DV.

Ik hoor graag jullie advies, mening en dingen die ik eventueel vergeten ben om aan te denken

[ Voor 7% gewijzigd door nossie63 op 21-02-2024 10:17 ]

Beste antwoord (via nossie63 op 01-03-2024 15:37)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:55
Wanneer er directe zonlicht op de TV schijnt valt OLED af.

Verder hangt het een en ander af van hoe kritisch je bent, afgaand op het feit dat je jaren lang naar een entry level Samsung LCD TV hebt gekeken is het antwoord hoogstwaarschijnlijk 'niet'.

Philips is enkel interessant wanneer je veel waarde hecht aan Ambilight

Een QN9xC zal o.a. schaduwdetails onderdrukken ten gunste van diepere zwartwaardes. Door de hogere (piek)helderheid is het gemis aan Dolby Vision relatief beperkt, zeker voor de gemiddelde consument. Tizen is laggy, uniformiteit van Samsung LCD TV's is vaak ondermaats net als de bouwkwaliteit.

De TCL C80x en C84x bieden veel bang/ hardware for the buck.

Wil je wel een accurate weergave dan dien je naar een Sony X90L of, bij het verhogen van het budget en een maatje groter, naar de X95K of X95L te kijken. De X90L maakt gebruik van een beperkte hoeveelheid reguliere LED's maar kan de concurrenten met MiniLED aardig bijbenen. Reden hiervan is dat de aansturing tot in zekere zin belangrijker is dan de hoeveelheid zones. Bouwkwaliteit is bovengemiddeld, GoogleTV integratie van Sony is smooth en intuïtief.

Is er een reden waarom je de huidige afmeting één op één wil vervangen? Wanneer het optisch geen belemmering vormt kun je imo beter iets meer uitgeven en een 65'' kopen, dan heb je een 'echte upgrade'.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-05 14:46
Mij vraag is dus: Zijn er nog andere televisies die gelijk zijn aan de Neo QLED, geen Oled want dat red ik niet met mijn budget.
Er zijn nog de LG nanocell tv's en de TCL mini-led tv's.

Maar overigens, voor 1100 red je het wel met een OLED tv (omdat je kijkt naar 55 inch).
Voor 1099 euro heb je een LG C2 OLED bij bol.com of een demo-model bij Smits Arnhem.
Iets hoger in budget (1.239 euro) heb je een LG C3 voor 1239 euro. En 1299 euro (2e kans) LG G2.
Nog iets hoger (1.399) heb je een 2e kans Sony XR-A94L (deze is al aardig premium).

De LG C2 en C3 worden veel genoemd als 'best bang of the buck' en liggen net binnen je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@nossie63
Je hebt echt een perfecte setup en usecase voor een mooie OLED:
categorie: Televisies

Je kan binnen je budget blijven (LG C2) of met 100 a 200 extra heb je een nieuw model (LG C3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:04

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De B3 past ook mooi binnen budget met de huidige pricewatchprijzen. Het is het goede moment van het jaar om toe te slaan. "OLED, tenzij..." is, vanwege de veel betere beeldkwaliteit, het uitgangspunt tegenwoordig en ik lees geen goede tenzij.

[ Voor 33% gewijzigd door dmantione op 21-02-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:34

FeaR

In GoT we trust

nossie63 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:17:
Ik wil ook graag weten of de afwezigheid van Dolby Vision op Samsung televisies een gemis is, of maakt HDR10+ Adaptive dit weer goed?
Je stelt zelf HDR10+ te gebruiken, waarmee gebruik je dat? Twee van je drie genoemde streamingsdiensten gebruiken Dolby Vision, de derde geen HDR.
...de bluray speler heeft geen DV.
Ook geen HDR10+ zo te lezen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:02
Winkels vragen voor een prijs voor een 55" LG OLED C3 en C2. Die kun je wel kopen voor € 1.100

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• nossie63
Dank je wel voor jullie reacties.

Om met Oled te beginnen, ik zie dat er wat LG's zijn die net binnen of net over budget zijn. Dat is dus een optie. Maar na wat lezen over oled is de conclusie (van verschillende reviews) dat oled vooral geschikt is voor donkerdere ruimtes en (neo) qled voor lichte ruimtes, aangezien wij veel overdag kijken en we een best wel lichte woonkamer hebben met ramen aan de voor- en achterzijde met direct zonlicht (had gelijk moeten melden, sorry daarvoor) denk ik, cmiiw, dat (neo) qled/miniled een betere keuze is.

@FeaR Over HDR10+ heb je gelijk, bluray kan het niet, streaming heeft alleen Amazon dit en die gebruik ik soms om iets te kijken met 3 dagen gratis. Hooguit misschien een keer via Kodi.

Dan blijft Dolby Vision over, ik heb op Netflix een 1080p abo dus geen DV en Disney+ heeft standaard DV.

Als ik toch voor Samsung zou kiezen is het dan een groot gemis om geen DV te hebben met, in mijn geval, alleen Disney+?

Denk dat ik me te veel laat leiden door 'hebberigheid' om zoveel mogelijk opties te hebben. Misschien om futureproof te zijn... Maar op dit moment niet nodig en/of beschikbaar.

Zijn er nog andere merken dan alleen Samsung met Neo QLED en LG met Nanocell, hoe zit het met Philips, TCL en Hisense? Maken zij televisies die binnen budget het overwegen waard zijn?

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:05
nossie63 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:38:

Om met Oled te beginnen, ik zie dat er wat LG's zijn die net binnen of net over budget zijn. Dat is dus een optie. Maar na wat lezen over oled is de conclusie (van verschillende reviews) dat oled vooral geschikt is voor donkerdere ruimtes en (neo) qled voor lichte ruimtes, aangezien wij veel overdag kijken en we een best wel lichte woonkamer hebben met ramen aan de voor- en achterzijde met direct zonlicht (had gelijk moeten melden, sorry daarvoor) denk ik, cmiiw, dat (neo) qled/miniled een betere keuze is.

@FeaR Over HDR10+ heb je gelijk, bluray kan het niet, streaming heeft alleen Amazon dit en die gebruik ik soms om iets te kijken met 3 dagen gratis. Hooguit misschien een keer via Kodi.

Dan blijft Dolby Vision over, ik heb op Netflix een 1080p abo dus geen DV en Disney+ heeft standaard DV.

Als ik toch voor Samsung zou kiezen is het dan een groot gemis om geen DV te hebben met, in mijn geval, alleen Disney+?

Denk dat ik me te veel laat leiden door 'hebberigheid' om zoveel mogelijk opties te hebben. Misschien om futureproof te zijn... Maar op dit moment niet nodig en/of beschikbaar.

Zijn er nog andere merken dan alleen Samsung met Neo QLED en LG met Nanocell, hoe zit het met Philips, TCL en Hisense? Maken zij televisies die binnen budget het overwegen waard zijn?
toon volledige bericht
het is zo'n onzin dat OLED meer geschikt is voor donkere ruimtes en QLED voor lichte. Hier heb ik een OLED staan in de woonkamer. Veel ruiten, echter geen direct invallend zonlicht. Maar de max helderheid is in alle gevallen meer dan genoeg. Dat een QLED nog 4 keer zo vel kan zijn is imo een non-issue. Gisteren Dune gekeken waarbij er een hele lichte scene was, dat levert direct las-ogen op.

En staar je ook niet blind op de alle codecs. op een gegeven moment heb je een goede TV en ga je er van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Volgens mij heeft hij de marketing van Samsung gelezen i.p.v. recensies, want geen enkele serieuze recensent zal het marketingriedeltje van Samsung letterlijk overnemen. Als je overtuigd bent van QLED, vooral kopen, zeker de hogere modellen zijn luxe televisies. Je vraagt hier evenwel om bevestiging of het de best mogelijke besteding is, en wij denken dat dat in het speelveld van dit moment niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-05 14:46
nossie63 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:38:

toon volledige bericht
Wat @107mb suggereert, zal deels wel kloppen. Namelijk dat OLED overdag ook prima kan. Maar toch ben ik van mening dat OLED meer tot zijn recht komt in donkere kamers en vooral 's avonds (door de perfect zwart beelden). QLED komt overdag meer tot zijn recht (minder last van reflecties). Let ook nog even op de kijkhoeken. QLED heeft minder bredere kijkhoeken dan OLED.

Als ik overdag veel tv zou kijken en 's avonds amper, was ik ook voor een QLED gegaan. Prima keuze.
De Philips tv's zijn vooral populair door de ambilight. Alleen dat effect is overdag in een lichte kamer natuurlijk weer minder. Gewoon lekker voor een QLED gaan zou ik zeggen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Overdag heb je wat minder last van het stoorlicht van een LCD, maar nog net zozeer last van de kijkhoeken en bewegingsonscherpte. Om die reden is een OLED ook overdag in het voordeel.

Met de conclusie ben ik het zeker eens, vooral een koop doen waar je je zelf goed bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Oké.. Ik had gereageerd maar er is blijkbaar iets misgegaan. Poging 2:

Ik heb idd ook een door Samsung geschreven/gesponsord artikel gelezen maar ook onafhankelijke artikelen. Samsung zelf benoemd het niet echt (en waarom zouden ze hun eigen oleds uit de markt prijzen?) maar juist de onafhankelijke stukken door gebruikers en journalisten noemen het toch regelmatig. De kijkhoek zal geen probleem zijn, wij zitten zo goed als recht voor de televisie. Ik sta nog steeds open wat betreft mijn keuze.

Daarom nog steeds de vraag: hoe zit het met merken zoals Philips, TCL en Hisense? Hebben zij televisies die zich kunnen meten met de Nanocell/QNET, Neo QLED of Oled binnen mijn budget? Ja, ik heb er genoeg gezien 'op papier'. En dan krijg je redelijk dezelfde specificaties, maar hoe zit dat in het echie...? Iemand die daar meer over kan vertellen?

Het is een kort bericht geworden, ik weet niet meer wat ik precies geschreven had. Mocht me nog iets te binnen schieten vul ik dit hier aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:02
nossie63 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 01:01:
Daarom nog steeds de vraag: hoe zit het met merken zoals Philips, TCL en Hisense? Hebben zij televisies die zich kunnen meten met de Nanocell/QNET, Neo QLED of Oled binnen mijn budget? Ja, ik heb er genoeg gezien 'op papier'. En dan krijg je redelijk dezelfde specificaties, maar hoe zit dat in het echie...? Iemand die daar meer over kan vertellen?
Dit is een vraag waar we eigenlijk niet zoveel mee kunnen. Je stelt in feite een vraag: ik wil een auto kopen met 4 wielen, hebben jullie tips? Als je de tv's in het 'echie' wil ervaren moet je naar een winkel gaan die diverse LCD's en OLED's van verschillende merken heeft staan, zodat je kunt vergelijken.

Volgens mij zijn hier ook al meer dan zat tips gegeven wat je het beste kunt kopen met jouw budget, en dat is een OLED. Ik snap dat mogelijke getwijfel over helderheid absoluut niet. Momenteel heb je een budget tv. Zet daar een moderne OLED naast en je weet echt niet wat je meemaakt qua beeldkwaliteit en helderheid. Als die MU6120 helder genoeg is, dan brand een OLED je de ogen uit.

Ik heb veel raampartijen beneden en overdag is er veel licht in de kamer. Mijn oude LG OLED C7 uit 2017 was overdag prima. Mijn huidige C3 is echt weer een pak helderder dan de C7. De helderheid staat overdag in SDR maar op 60%. Dat is echt meer dan genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 26-02-2024 10:07 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
TCL, Hisense zijn de Chinese merken. Je krijgt veel televisie voor je geld en zijn met name interessant bij de wat krappere budgetten. Stel je zou €700 hebben, dan is de kans groot dat je bij de Chinezen meer waar voor je geld krijgt dan bij de Koreanen. Omdat de Chinese fabrikanten nog geen OLED's kunnen maken proberen zijn voor het hoge segment in te spelen op zeer grote televisies, bijvoorbeeld op CES pronkte TCL met een 115" LCD. Je kunt geen 115" OLED kopen, dus kan TCL in dat niche nog wat verdienen. Als je voor een QN90x in de markt bent, denk ik niet dat TCL of Hisense daar iets heel interessants tegenover kunnen zetten. Samsung is lang op LCD blijven zitten, en de QN90x is de perfectie van hun kunde op dat gebied. Eventueel heeft ook Sony nog een aantal hoogwaardige LCD's (X95K/X95L), maar Sony is een duurder merk dan Samsung, dus dan moet je doorsparen.

Philips is, ondanks het naampje, ook een Chinees merk, maar doet meer mee in de eredivisie en heeft dan ook veel OLED-modellen. Het probeert zich van LG te onderscheiden door Ambilight en betere luidsprekers.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:55
Wanneer er directe zonlicht op de TV schijnt valt OLED af.

Verder hangt het een en ander af van hoe kritisch je bent, afgaand op het feit dat je jaren lang naar een entry level Samsung LCD TV hebt gekeken is het antwoord hoogstwaarschijnlijk 'niet'.

Philips is enkel interessant wanneer je veel waarde hecht aan Ambilight

Een QN9xC zal o.a. schaduwdetails onderdrukken ten gunste van diepere zwartwaardes. Door de hogere (piek)helderheid is het gemis aan Dolby Vision relatief beperkt, zeker voor de gemiddelde consument. Tizen is laggy, uniformiteit van Samsung LCD TV's is vaak ondermaats net als de bouwkwaliteit.

De TCL C80x en C84x bieden veel bang/ hardware for the buck.

Wil je wel een accurate weergave dan dien je naar een Sony X90L of, bij het verhogen van het budget en een maatje groter, naar de X95K of X95L te kijken. De X90L maakt gebruik van een beperkte hoeveelheid reguliere LED's maar kan de concurrenten met MiniLED aardig bijbenen. Reden hiervan is dat de aansturing tot in zekere zin belangrijker is dan de hoeveelheid zones. Bouwkwaliteit is bovengemiddeld, GoogleTV integratie van Sony is smooth en intuïtief.

Is er een reden waarom je de huidige afmeting één op één wil vervangen? Wanneer het optisch geen belemmering vormt kun je imo beter iets meer uitgeven en een 65'' kopen, dan heb je een 'echte upgrade'.
Pagina: 1