Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09-2024
Sinds kort doe ik op kantoor ook de fotoklussen, nadat de collega die het hiervoor deed een andere uitdaging is gaan achtervolgen.

Heel leuk, spannend, en soms nog best lastig. Ik fotografeer al wel 15+ jaar, maar vooral "wat er is", en niet echt in scene gezette momenten.

We hebben echter verdomd weinig verlichting. 2 kleine (zwakke) continu-lampjes met een softbox, een krachtige led-lamp (rgb, temperatuur instelbaar, intensiteit), en een Godox v860ii (voor Sony) reportageflitser (gek genoeg zonder oplader...). Nadeel van die led-lamp is dat er volgens mij 12 AA-accu's in gaan, en daar doet ie het alsnog niet heel lang mee.

Ik wil daar wat in uitbereiden, want ik mis tot nu toe soms gewoon wat licht. Echter doen we ook video-werk, dus ik weet niet of een complete flits-set handig is. Dat wordt een beetje dubbel op met slepen naar klanten natuurlijk als er dan ook continu-licht mee moet. M'n film-collega is opzich wel tevreden met de huidige lampen.

Ik wil een beetje mobiel blijven, want vorige week bij een klant moesten er zoveel foto's op verschillende locaties gemaakt worden, dat je er een dagtaak aan hebt als je allerlei lichten elke keer moet verplaatsen, en stopcontacten moet zoeken.

Aangezien er dus al 1 v860ii aanwezig is, zat ik me af te vragen of je een beetje uit de voeten kunt met die flitser icm een trigger. Of misschien een 2de flitser. Het lijkt mij ideaal als je die flitser(s) kunt gebruiken icm een paraplu of softbox. Ze zijn draadloos en licht. Dus je kunt zo het statief oppakken en verplaatsen.

Heeft iemand daar ervaring mee? Of heb je echt van die dikke studio-flitsers nodig om een beetje bij te lichten? Of zijn er goede continu-lampen op accu's die een tijdje mee gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:00
Een tijdje geleden heb ik zelf twee Godox UL60's gekocht, ook met het idee om ze voor video en foto te gebruiken. Mijn ervaring tot dusver is dat het voor foto echt niet genoeg licht is. En V-mount batterijen worden heel snel duur. Voor foto zou ik een of twee reportageflitsers, of misschien iets als een Godox AD200 (of z'n grotere broertjes, afhankelijk van budget) ofzo nemen. Triggertje erbij en je hebt een supercompacte setup. Ik heb voor de reportageflitsers gekozen voor de versies die op AA-batterijen werken, vooral omdat dat het goedkoper maakt om een paar reservesetjes (Ikea Ladda 2450mAh) mee te nemen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 21-02-2024 11:18 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic
Wormaap schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:18:
Een tijdje geleden heb ik zelf twee Godox UL60's gekocht, ook met het idee om ze voor video en foto te gebruiken. Mijn ervaring tot dusver is dat het voor foto echt niet genoeg licht is. En V-mount batterijen worden heel snel duur. Voor foto zou ik een of twee reportageflitsers, of misschien iets als een Godox AD200 (of z'n grotere broertjes, afhankelijk van budget) ofzo nemen. Triggertje erbij en je hebt een supercompacte setup. Ik heb voor de reportageflitsers gekozen voor de versies die op AA-batterijen werken, vooral omdat dat het goedkoper maakt om een paar reservesetjes (Ikea Ladda 2450mAh) mee te nemen :)
Helder, ik zal die flitsers een bekijken.

Ik weet niet of het de vooruitgang in techniek is, maar ik merk dat die Godox v860ii met een eigen accu een stuk sneller klaar is om te flitsen dan dat destijds mijn eigen Canon Speedlight (230EX geloof ik, op 4 AA's) was. En daar gebruikte ik wel krachtige Eneloop accu's voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Cryothic schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:37:
[...]

Ik weet niet of het de vooruitgang in techniek is, maar ik merk dat die Godox v860ii met een eigen accu een stuk sneller klaar is om te flitsen dan dat destijds mijn eigen Canon Speedlight (230EX geloof ik, op 4 AA's) was. En daar gebruikte ik wel krachtige Eneloop accu's voor.
Volgens mij zijn de Godoxflitsers met eigen accu ook sneller klaar om weer te flitsen dan de varianten op AA's. Dus als dat van belang is zou ik daar zeker naar kijken. Ik heb m'n speedlights eigenlijk altijd alleen maar in situaties gebruikt waar 1/1 power niet nodig is, en dan wordt dat heel snel minder relevant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic
Wormaap schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:40:
[...]

Volgens mij zijn de Godoxflitsers met eigen accu ook sneller klaar om weer te flitsen dan de varianten op AA's. Dus als dat van belang is zou ik daar zeker naar kijken. Ik heb m'n speedlights eigenlijk altijd alleen maar in situaties gebruikt waar 1/1 power niet nodig is, en dan wordt dat heel snel minder relevant :)
Dat is ook wel weer zo.
Ik moet nog even uitzoeken hoe ik ze ga gebruiken. Maar goed, we hebben hier een V860ii met een accu, dus om die nou te vervangen voor een AA-variant is ook niet echt nodig.

Die AD200 ziet er wel goed uit trouwens. Hoop accessoires om er op te zetten met die bare bulb kop.
Dat zou wel een aardige optie zijn denk ik. Een V860ii, AD200, en een trigger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je in een flitser Eneloop AA oplaadbare batterijen doet kan je echt heel erg vlot doorflitsen. Eneloops kunnen namelijk heel snel veel vermogen leveren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 17:58
Ik zou inderdaad voor rond de 6 tientjes er een trigger bijhalen, dat maakt het grootste verschil voor het minste geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Cryothic schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:37:
[...]

Dat heb je alleen in specifieke situaties nodig. Denk aan een professionele fotograaf die duizend foto's in een half uur maakt, of aan een actie-shoot.
Als je gewoon extra licht zoekt is een AA-gevoede flitser precies even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic
Tarquin schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:08:
[...]

Dat heb je alleen in specifieke situaties nodig. Denk aan een professionele fotograaf die duizend foto's in een half uur maakt, of aan een actie-shoot.
Als je gewoon extra licht zoekt is een AA-gevoede flitser precies even goed.
Daar zit wat in.
Maar ja, we hebben nu eenmaal een reportageflitser met een accublok.
En die AD200 ziet er wel interessant uit. Die hebben ze (denk ik) niet met een AA-pack :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Cryothic schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:16:
[...]

Dat is ook wel weer zo.
Ik moet nog even uitzoeken hoe ik ze ga gebruiken. Maar goed, we hebben hier een V860ii met een accu, dus om die nou te vervangen voor een AA-variant is ook niet echt nodig.

Die AD200 ziet er wel goed uit trouwens. Hoop accessoires om er op te zetten met die bare bulb kop.
Dat zou wel een aardige optie zijn denk ik. Een V860ii, AD200, en een trigger.
Ja maar ben je dan gewoon spullen aan het kopen of ben je een probleem aan het oplossen?

Met een trigger kun je meteen off-camera flitsen, want je hebt de flitser al.
Je kunt deze ook in een softbox steken met een s-bracket. De AD200 is mooi maar heeft geen echt betere aansluiting voor een softbox.
De AD100 of AD300 hebben wel een betere aansluiting.

Ik zou het zo aanpakken:
1. Trigger erbij en, als je dat niet hebt, een softbox waar die V860 in kan. Dan kun je off-camera flitsen.
Dan kun je kijken hoe het gaat en hoeveel licht je hebt.
Dat is een softbox met een klem waar de flitser in klemt, geloof dat het een S-bracket heet. Als hij Bowens op de buitenkant heeft kun je dit ook op een AD200 gebruiken als je die koopt, maar ook op een eventuele studioflitser. Je koopt dan niets dat je later niet gaat gebruiken.

2. Als je genoeg licht hebt koop je er nog eenzelfde V860 bij; dan heb je twee flitsers die hetzelfde werken met dezelfde accu en dezelfde oplader, hoera, hoera.

3. Als je niet genoeg licht hebt koop je een zwaardere flitser. Dat kan op een accu maar hoeft echt niet. Er zijn studioflitsers van Godox die goedkoper zijn, een bowens-mount hebben en meer licht geven. De AD200 kan ook high-speed sync doen en dat heb je niet nodig in een studio - daar betaal je wel voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Tarquin op 26-02-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Tarquin schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:47:
[...]

Ja maar ben je dan gewoon spullen aan het kopen of ben je een probleem aan het oplossen?

Je kunt deze ook in een softbox steken met een s-bracket. De AD200 is mooi maar heeft geen echt betere aansluiting voor een softbox.

Ik zou het zo aanpakken:
1. Trigger erbij en een softbox waar die V860 in kan. Dan kun je off-camera flitsen.

2. Als je genoeg licht hebt koop je er nog eenzelfde V860 bij en heb je twee flitsers die hetzelfde werken en dezelfde accu en dezelfde oplader hebben, hoera.

3. Als je niet genoeg licht hebt koop je een zwaardere flitser. Dat kan op een accu maar hoeft echt niet. Er zijn studioflitsers van Godox die goedkoper zijn en meer licht geven. De AD200 kan ook high-speed sync doen en dat heb je niet nodig in een studio - daar betaal je wel voor bij de AD200.
Een AD200 heeft vooral als voordeel dat'ie toch wel significant meer licht geeft dan een speelight, een softbox (of andere modifier) beter vult door de bare bulb kop, maar toch vergelijkbaar mobiel is als een setup met een speedlight. Dus met de in de TS genoemde criteria: meer licht gewenst, mobiel, geen stopcontacten hoeven zoeken, vind ik een AD200 juist een zinnige optie :)
Daarnaast is een trigger uiteraard sowieso noodzaak om een beetje zinnig met flitslicht te kunnen werken.
Bij een AD100 moet ook nog een S-bracket. Een AD300 heeft inderdaad wel een Bowensmount, maar dan zit je meteen wel weer een prijsklasse hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic
Tarquin schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:47:
[...]

Ik zou het zo aanpakken:
1. Trigger erbij en, als je dat niet hebt, een softbox waar die V860 in kan. Dan kun je off-camera flitsen.
Dat is een softbox met een klem waar de flitser in klemt, geloof dat het een S-bracket heet. Als hij Bowens op de buitenkant heeft kun je dit ook op een AD200 gebruiken als je die koopt, maar ook op een eventuele studioflitser. Je koopt dan niets dat je later niet gaat gebruiken.

2. Als je genoeg licht hebt koop je er nog eenzelfde V860 bij; dan heb je twee flitsers die hetzelfde werken met dezelfde accu en dezelfde oplader, hoera, hoera.

3. Als je niet genoeg licht hebt koop je een zwaardere flitser. Dat kan op een accu maar hoeft echt niet. Er zijn studioflitsers van Godox die goedkoper zijn, een bowens-mount hebben en meer licht geven. De AD200 kan ook high-speed sync doen en dat heb je niet nodig in een studio - daar betaal je wel voor.
De eerste stap is sowieso een trigger (en een oplader :X ) en eens kijken wat we overhouden met die V860 ja. Ik zit echter niet in een studio. Als ik een fotostudio had, had ik minder moeite met de mobiliteit denk ik. Dan kun je altijd zorgen dat er verlengkabels in de buurt zijn.

Dit gaat vooral om het fotograferen op locatie, bij klanten, bij bedrijven.
Wormaap schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:04:
[...]

Een AD200 heeft vooral als voordeel dat'ie toch wel significant meer licht geeft dan een speelight, een softbox (of andere modifier) beter vult door de bare bulb kop, maar toch vergelijkbaar mobiel is als een setup met een speedlight. Dus met de in de TS genoemde criteria: meer licht gewenst, mobiel, geen stopcontacten hoeven zoeken, vind ik een AD200 juist een zinnige optie :)
Daarnaast is een trigger uiteraard sowieso noodzaak om een beetje zinnig met flitslicht te kunnen werken.
Bij een AD100 moet ook nog een S-bracket. Een AD300 heeft inderdaad wel een Bowensmount, maar dan zit je meteen wel weer een prijsklasse hoger.
Hoe je softboxen of paraplu's monteert moet ik sowieso nog uitzoeken.
:D

Het nadeel van die AD200 is idd wel dat het weer andere accu's zijn dan van die V860, waardoor je aan de gang blijft met laders enzo. Maar goed... als het echt goed werkt is het ook geen probleem om die V860 later weer te vervangen voor een tweede AD200 natuurlijk.
Pagina: 1