Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Hallo!

Ik heb mijn Ducobox Focus ventilatiesysteem aangesloten op HomeAssistant.
Nu dat ik ben beginnen uitlezen van allerlei data, waaronder CO2 levels, viel het mij op dat sommige kamers steevast net voor wij opstaan spiken qua CO2 level. Ook kamers die niet verwarmd worden.

Voor ik een automatisatie opzet die de ventilatie vroeger laat boosten, iemand enig idee waarom CO2 levels zo zouden spiken plots?

Ik had eerst even schrik voor een CO2 lek van de gasketel, maar aangezien de max 1300ppm is en niet altijd voorvalt, lijkt het me sterk. Ik heb ook een ventilatiesensor in de berging waar de ketel staat;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vLgSBgqwCMSRs0KXLmAppb6Xrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ff7dvMlJ7ftt6guZGXD3hdiC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSuSfWyGB5edMoKULRUey-cvI3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MNaI2lOQsSSFuiTAzUi08dXY.png?f=fotoalbum_large

Ondanks smart gemeten doe ik een schopje naar de buren

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 21-02-2024 09:37 ]

~ beware of misinformation.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:28
Nindustries schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:04:
Ik heb mijn Ducobox Focus ventilatiesysteem aangesloten op HomeAssistant.
Nu dat ik ben beginnen uitlezen van allerlei data, waaronder CO2 levels, viel het mij op dat sommige kamers steevast net voor wij opstaan spiken qua CO2 level. Ook kamers die niet verwarmd worden.

Voor ik een automatisatie opzet die de ventilatie vroeger laat boosten, iemand enig idee waarom CO2 levels zo zouden spiken plots?
Weet je zeker dat de labels goed zijn, en niet bv de grafiek waar berging bij staat in werkelijkhijd de badkamer is?
Ik had eerst even schrik voor een CO2 lek van de gasketel, maar aangezien de max 1300ppm is en niet altijd voorvalt, lijkt het me sterk. Ik heb ook een ventilatiesensor in de berging waar de ketel staat;
Bij de Gasketel is een CO lek het gevaar, niet CO2. Je hebt een aparte CO meter nodig om dat te meten, een standaard CO2 meter kan geen CO meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Een ketel stoot vooral CO2 uit, CO ontstaat hoofdzakelijk bij onvolledige verbranding. Dus voordat een ketel CO begint te lekken, zal je waarschijnlijk eerst een piek in de CO2 waarde moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou een keertje meten met een losse co2 meter.
Deze waardes zien er erg vreemd uit. Soiweso zie je zon spike niet vaak en als je die al hebt duurt de afvoer echt wel langer dan je grafiek nu laat zien.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Bij de ducobox steken de CO2 sensors aan de ventilatieunit in de berging, dus ik vraag me af of daar misschien iets misloopt. Heb een CO sensor besteld om eens in de berging te meten. Maar da's dus enkel CO en niet CO2.

We gaan eens proberen slapen met een ventilatieklepje open om te zien of het opengaan van de slaapkamerdeur 's ochtends misschien pieken zou veroorzaken, maar lijkt me straf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:51
Heb je al eens gekeken naar wat er gebeurt in de ruimtes met de co2-spikes net voor dat gebeurt?
En meet je co2-meter daadwerkelijk co2? Vreemd genoeg is dat niet altijd het geval.

Co2 hoger dan "normaal" komt normaal gesproken door het uitademen ervan door mensen en dieren, bij onvoldoende ventilatie/verversing van de lucht.
Maar co2 is zwaarder dan lucht. Dat betekent dat het als een soort deken op de grond ligt.

Onze co2-meter geeft vaak ineens hogere waarden aan wanneer wij bijvoorbeeld onze airco aanzetten of gaan stofzuigen. Ook wanneer mensen en/of dieren ineens veel gaan lopen, rennen door de ruimte hier komt er ineens meer co2 op de hoogte van de meter.

Misschien is er zoiets te vinden bij jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:06
Wel typisch dat het telkens rond 8:00 uur is, gaat er op dat moment iets aan of juist uit?
Schakelt de CV dan bijvoorbeeld in of gaat er iemand onder de douche?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nindustries
Een typische kandidaat is inderdaad het inschakelen van de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:25
Kun je de metingen bevestigen met een andere CO2 meter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nindustries schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:08:
We gaan eens proberen slapen met een ventilatieklepje open om te zien of het opengaan van de slaapkamerdeur 's ochtends misschien pieken zou veroorzaken, maar lijkt me straf.
Ehhh... de deur van de slaapkamer open doen is toch precies wat een CO₂ piek veroorzaakt in de aangrenzende kamer/hal?
De hele nacht heb je zuurstof en glucose omgezet in CO₂ en dat blijft in de slaapkamer hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Juup op 21-02-2024 15:46 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Juup schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:44:
[...]

Ehhh... de deur van de slaapkamer open doen is toch precies wat een CO₂ piek veroorzaakt naast de slaapkamer?
De hele nacht heb je zuurstof omgezet in CO₂ en dat blijft in de slaapkamer hangen.
Misschien als TS naast een draaiende dieselmotor slaapt, maar een slaapkamerdeur die na een nacht opengaat veroorzaakt geen piek van 1300-1600 ppm in badkamer en berging tegelijk...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:46:
Misschien als TS naast een draaiende dieselmotor slaapt, maar een slaapkamerdeur die na een nacht opengaat veroorzaakt geen piek van 1300-1600 ppm in badkamer en berging tegelijk...
Hmmm even rekenen...
In rust produceert 1 mens 0,24 liter CO₂ per minuut (zie https://www.lerenventiler...entilatie-koolstofdioxide )

1-persoons slaapkamer is bv. 4x4x2 = 16m³
0.24l x 60 x 8 / 1000 = 0.1152m³/nacht
Dat is al 7200ppm (in een helemaal afgesloten kamer)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:53

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Misschien dat in rust alles juist gezakt is? En dat door jullie bewegingen en/of doordat de verwarming de lucht in de kamer in beweging brengt dit pas echt gezien wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Septillion schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:10:
Misschien dat in rust alles juist gezakt is? En dat door jullie bewegingen en/of doordat de verwarming de lucht in de kamer in beweging brengt dit pas echt gezien wordt?
Nja, maar er was werkelijk enorm weinig CO2 tussen 19e en 21 februari. Heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Nindustries schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:16:
[...]

Nja, maar er was werkelijk enorm weinig CO2 tussen 19e en 21 februari. Heel vreemd.
Da's het weekend, staat de verwarming dan misschien anders ingesteld? Ik zou sowieso de verwarming een paar dagen een half uurtje eerder/later aan laten gaan en kijken of de piek mee beweegt (moet je de rest wel hetzelfde laten/doen en niet ook later/eerder op gaan staan natuurlijk ;) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:24

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ben je toevallig al achter een oorzaak? Ik meet sinds een tijdje ook wat parameters in mijn slaapkamer, en zie steevast bij het opstaan een enorme CO2 piek, waarbij er gedurende de nacht nauwelijks iets veranderd (slaap met ramen open).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7L4-AZSZTCsEk9QFiGOPLVK_FM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T8iRVTnscUYN73yOM5PxjtEP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:48
dit soort pieken zijn niet natuurlijk en dan moet je het dus in de hoek van meet- of registratiefout gaan zoeken.

• Juup
  • Niet online
Niet mee eens.
In een bijna afgesloten slaapkamer kan je makkelijk hoge CO₂ concentraties krijgen, zie mijn berekening hierboven.
Als je dan de slaapkamerdeur opendoet dan komt die walm langs je sensor.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@superduper Ik ga voor het gemak maar ervan uit dat de slaapkamer gewoon via de MV en een regelventiel afgezogen wordt en de gebruikelijke spleet onder de deur aanwezig is.
Als je opstaat en toevallig een halve minuut of zo onder het ventiel blijft staan kan je deze soort pieken krijgen.
Voor zover ik weet werkt het Duco systeem met CO2 gestuurde regelventielen.
Je ziet de werking misschien ook terug in de grafieken van de TS - na de piek lijkt de afzuiging wat intensiever te zijn.

P.S. Als ik 30 seconden op 1 m meter voor mijn Aranet4 of Sensair display aan de muur blijf staan en drie keer in- en uitadem krijg ik vergelijkbare grafiekjes.

P.P.S.: Jouw baseline van ca. 400 ppm is wat aan de lage kant - voor binnenshuis en zeker in de slaapkamer als er iemand slaapt. Ik zou iets van ca. 600 ppm verwachten bij goede ventilatie.

Als conclusie: Niet wakker liggen van de incidentele piekjes

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 14-09-2024 10:57 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:48
Juup schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:46:
Niet mee eens.
In een bijna afgesloten slaapkamer kan je makkelijk hoge CO₂ concentraties krijgen, zie mijn berekening hierboven.
Als je dan de slaapkamerdeur opendoet dan komt die walm langs je sensor.
zeker, maar een hele korte piek van 4500ppm? dan moet je een co2 cilinder openzetten en daarna alle deuren en ramen tegen elkaar open.
Pagina: 1