Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostBreath
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-03 07:41
Ik heb een Gigabyte AB350 Gaming met een Ryzen 5 2400 CPU. Omdat die laatste een upgrade naar Windows 11 in de weg staat heb ik een Ryzen 5 5600 aangeschaft (beide CPU's met integrated graphics).
Voordat ik de CPU wisselde heb ik het Bios naar de allerlaatste versie geflasht (en voor aanschaf uiteraard gekeken of de CPU door het MoBo ondersteund wordt).

Na de probleemloze CPU swap heb ik de PC aangezet en alleen een rood licht op het MoBo brand en de case fans draaien. De monitor gaat naar standby en verder gebeurt niets. Aangezien de monitor niets doet (idem voor toetsenbord en muis) kan ik niet zien of er POST of Bios opstart, maar ik vermoed van niet. Ook de CPU fan draait niet.

Vervolgens de oude CPU er weer ingezet en de PC start normaal op en alle peripherals werken als voorheen.

Kan ik er nu vanuit gaan dat de CPU DOA is?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:25
Je hebt ook een CMOS reset gedaan na plaatsing nieuwe CPU? Dat lees ik namelijk niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-05 15:22
Sinds wanneer heeft een 5600 intergrated graphics? Ik denk dat je de 5600g bedoelt? Details doen ertoe ;)

Wat @Arn0uDz ... ik vermoed dat je geen CMOS reset hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:09
@FrostBreath Wat hierboven gezegd wordt.

Als je de 5600 hebt gekocht dan zal dat niet werken. Je zal toch echt de 5600g nodig hebben.

Daarnaast wat is je volledige setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostBreath
Dank voor je feedback. Inderdaad zijn zowel de 2400 als de 5600 "G" versies (gaf ik ook aan). Verder zit er 16 Gb ram in (2 x 8 GB DDR4 2400, CL 16-16-16-39 1,2V) en een SSD. Niets fancies, de PC staat in de keuken voor email, een filmpje streamen en browsen.
Ik heb nergens kunnen vinden dat het RAM ook vervangen zou moeten worden. Aangezien alles weer normaal werkt als ik de oude CPU erin prik, verwacht ik daar overigens geen problemen. Wel vind ik het vreemd dat de stock CPU-fan niet draait bij de 5600G en wel bij de 2400G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostBreath
De CMOS reset voer ik nu nog even uit als laatste redmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:22
Welke firmware versie heeft je moederbord?

De 5600g wordt pas ondersteund vanaf versie F51g.

Zie: https://www.gigabyte.com/...ev-1x/support#support-cpu

* Leren lezen is ook een vak 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Wylana op 21-02-2024 11:53 . Reden: Over heen gelezen dat BIOS al is geflasht. ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostBreath
Na 45 minuten batterij erin en met de 5600G opgestart. Nog steeds geen POST, Bios setup en activiteit naar monitor, toetsenbord of muis. CPU wordt ook niet warm, alsof er geen elektriciteit doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:18
FrostBreath schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:10:
De CMOS reset voer ik nu nog even uit als laatste redmiddel.
Om alles uit te sluiten ook deze procedure uitgevoerd?
Stekker eruit, CMOS batterij eruit en dan ook Bios jumper reset uitvoeren.
Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator
vincenzobags:
The one thing that I failed to do when resetting the bios, including removing the battery was physically unplugging the psu.

Most other boards I have used recently including an MSI x570, i didn't need to unplug the psu for the bios reset to work, but in a new rig and t his motherboard, I indeed do need to unplug before bios resetting procedure.

I hope that solves your issue.
OfficerAction:
Holy shit man. After I did a BIOS update on my x670E SL my pc wouldn't boot anymore no matter what with the CPU POST status LED glowing. 50 restarts, reverting to the old BIOS and even a CMOS reset with the jumper pins didn't do anything. I thought my CPU was a goner. But unplugging and removing the battery actually did the trick, thanks.
ZatarraNL schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:09:
Had ik niet verwacht, maar met stekker eruit, CMOS batterij eruit en met Bios jumper reset: Ik kan weer in de bios. Nu het geheugen maar even grondig testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostBreath
Ik heb de bios jumper reset gedaan, alleen doet het MoBo nu ook niets meer. Ik had niet gedacht dat dit het MoBo kon bricken. Wat nu? Een CPU DOA en een dood MoBo?
Ik snap er niets van, bouwde mijn eerste PC in 1989. Toen was het nog iets ingewikkelder met fdisk, bad sector allocation etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostBreath
Nog vreemder. Verschillende keren geprobeerd de boel aan de gang te krijgen met de 5600G. Helemaal niets gebeurt er, zal de PSU nu naar de vaantjes zijn?
De 5600G eruit gehaald en de oude 2400G er weer ingezet. Nu is er wel weer power en start de boel wel op. Moet dus echt een zeldzaam geval van een DOA CPU zijn, of is dat te simpel gedacht.
Pagina: 1