Tijdschakelaar met RF bediening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BJK-BE
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-11 21:27
Hallo Tweakers

In verband met het voorkomen van onnodig sluipverbruik heb ik de volgende vraag.

Het betreft de elektrische motor van mijn garagepoort met RF bediening. Die heeft een stand-by verbruik van meer dan 4 watt, maar is natuurlijk maar 1 of 2 uur per jaar echt actief. Dat is toch circa 35 kWh per jaar onnodig verbruik.

Ik zou hem dus volledig willen afzetten indien hij niet gebruikt wordt, en alleen aanzetten als hij gebruikt wordt. Dit is echter niet zo makkelijk.

Ik zou aan de binnenkant een standby killer, bijv https://www.reichelt.com/...mer-zero-watt-p91358.html kunnen plaatsen en die instellen op 5 of 10 minuten, en deze dan handmatig aanzetten als ik de poort wil opendoen. Aan de buitenkant is dat natuurlijk moeilijker: Je wilt natuurlijk niet, als je aan komt rijden, eerst uit de auto stappen om de poort 'aan' te zetten, en dan nog eens de RF bediening gebruiken.

Ik heb ook al gedacht om zowel binnen als buiten een standby killer met bewegingssensor te plaatsen om de poort aan te zetten, maar vrees dat die dan vaak onnodig getriggerd gaat worden door verkeer buiten.

Ook heb ik dergelijke standby killers met bewegingssensor nog niet echt kunnen vinden.

Mijn voorkeur zou daarom uitgaan naar een standby killer met een RF activatie, zodat ik de bestaande RF bediening van de poort kan gebruiken om de standby killer aan te zetten, en dan enkele seconden later met dezelfde RF bediening de poort kan openen.

Dus eigenlijk: een standby killer zoals in de bovenstaande link, maar dan ipv van een knop om hem aan te zetten, een RF ontvanger om hem aan te zetten.

Ik heb gezocht naar een dergelijk apparaatje maar niets kunnen vinden. Daarom vraag ik het hier: Weet iemand of zoiets bestaat en waar je het kunt kopen?

(een geheel andere oplossing voor het probleem is echter ook welkom)

Hartelijk dank.

Beste antwoord (via BJK-BE op 24-02-2024 16:22)

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:27
4 watt onnodig verbruik is vervelend, maar het is nou ook weer niet zoveel. Het kost je misschien 10 euro op jaarbasis. Het lijkt me dat deze 4 watt verbruik niet op een eenvoudige manier is te voorkomen. Misschien zijn er op andere plekken in jouw huis makkelijker besparingen te halen? De garagepoort heeft verder vast ook niet het eeuwige leven; als die ooit vervangen wordt dan er op letten dat je er eentje neemt met een laag energieverbruik.

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-12 18:25
Een Shelly gebruiken? Die verbruikt zelf minder dan 0,4W, en kan je via WiFi (je smartphone, domotica, ...) aansturen. Met geofencing zou je de poort kunnen aanzetten als je dichtbij je huis bent.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• BJK-BE
Bedankt voor het meedenken, maar de bedoeling is niet dat ik met twee verschillende bedieningen (smartphone en RF afstandsbedieningen) moet gaan werken. Dat krijg ik nooit verkocht aan mijn partner.

Het moet simpel.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige/eerste ben die een groot sluipverbruik van een RF-bediend apparaat wil vermijden.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:55
Ik denk niet dat wat jij zoekt als een kant en klare oplossing bestaat. Een stand-by killer met RF bediening welke op dezelfde afstandsbediening werkt.

Daarnaast snap ik niet zo goed waarom je op het gebruik van een RF schakeling wilt besparen door er een andere RF schakeling voor te zetten.

• BJK-BE
Ik wil niet perse een andere RF schakeling ervoor zetten. Dat is meer een noodzakelijk kwaad om die 4 watt (dat is heus niet alleen voor de RF ontvanger in de garagepoort) sluipverbruik te voorkomen EN te zorgen dat ik niet met twee bedieningen moet rondlopen.

Waarom zouden standbykillers die op basis van IR geactiveerd worden te kust en te keur te koop zijn, en standbykillers die met RF geactiveerd worden gewoon niet bestaan? Lijkt me niet logisch.

De enige andere mogelijkheid die ik zie is met bewegingssensors. Maar dan wordt die garagepoortmotorsturing 10 of 20 keer per dag onnodig met het net verbonden en weer losgekoppeld. Daar zal die ook niet voor gemaakt zijn.

Dat op dezelfde afstandsbediening werken is (volgens mij) niet een aparte eis die het geheel extra moeilijk maakt, je kunt RF ontvangers gewoon koppelen aan iedere RF zender, dat is nu eenmaal een eigenschap van RF.

[ Voor 13% gewijzigd door BJK-BE op 24-02-2024 16:03 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:27
4 watt onnodig verbruik is vervelend, maar het is nou ook weer niet zoveel. Het kost je misschien 10 euro op jaarbasis. Het lijkt me dat deze 4 watt verbruik niet op een eenvoudige manier is te voorkomen. Misschien zijn er op andere plekken in jouw huis makkelijker besparingen te halen? De garagepoort heeft verder vast ook niet het eeuwige leven; als die ooit vervangen wordt dan er op letten dat je er eentje neemt met een laag energieverbruik.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:11
Een RF smartplug ertussen zetten dis je kan trainen om te werken op dezelfde frequentie. Als je geluk hebt dan zou het kunnen werken met een KAKU plug.
Maar dat werkt alleen met opendoen, dus niet zo'n goed idee.

[ Voor 17% gewijzigd door JukeboxBill op 24-02-2024 16:13 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• BJK-BE
Ik vrees inderdaad dat het niet makkelijk te voorkomen is. Het is inderdaad niet overdreven veel, maar aan de andere kant: hij wordt misschien 2* per week gebruik, da's enkele minuten per week! Om dan continu aan te staan en 4W te verbruiken is natuurlijk belachelijk. Daar kun je ook 10 uur per dag een gemiddelde slaapkamer ruim mee verlichten.

Eentje met een laag energieverbruik... klinkt leuk, maar dan moet die ook beschikbaar zijn en compatibel zijn met de rest van de garagepoort EN moet een lokale garagepoortfirma die willen monteren.

Een RF smartplug heeft als nadeel: als je de poort wilt sluiten door nogmaals te klikken, zal die smartplug meteen afschakelen en beweegt de poort niet meer....
Pagina: 1