Canada: Rocky Mountains

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik ga vanaf 19 juni 2 weken met mijn zoon (17) een camperreis maken in Canada. Het wordt onze eerste keer in Canada. We vliegen op Calgary en slapen dan eerst in een hotel bij het vliegveld, we overnachten daarna een nacht bij familie in de buurt en willen dan een rondje door de Rocky Mountains maken.

Op zich wilden we ook wel naar Vancouver Island, maar de tijd is daar net wat te krap voor. Ook is een one way camperreis nogal wat duurder. We zijn daarom ongeveer op onderstaande rondje uitgekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EdTqBoEjiFDVlvmibVxGcIf65o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8M77xqzyd1kLBLDNWsrtEyJR.png?f=user_large
https://maps.app.goo.gl/89pVZF9EHsYCP8cH8

Met het volgende reisschema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQHF99IamUn5KEgv_IJyhYNJM8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dFOvG7DFpCAJVEUeSeDJSZAW.png?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd of iemand hier nog gekke dingen in ziet en of er op de route bezienswaardigheden of activiteiten zijn die we echt niet mogen missen.

Sowieso zijn algemene tips natuurlijk ook erg welkom!

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:47
Mocht je one-way toch willen, overweeg eens van west naar oost, dat is vaak erg goedkoop (omdat iedereen andere kant op doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dank je, maar dat komt met bezoek aan familie niet zo goed uit.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchhero
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 21:30
Mooi rondje, heb deze zelf 2 keer gemaakt. Als je gaat wandelen een paar tips:
- wandeling naar het theehuisje boven Lake Louise
- kijk van te voren goed naar het weer, wij waren de vorige keer eind mei en toen waren er nog best wat wandelroutes gesloten.
- in de periode die je noemt heb je meer kans om beren tegen te komen

Ik ben het met je eens dat 2 weken wat te kort is om ook Vancouver Island mee te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savalizz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:15
De skytram bij Jasper was toen wij er waren (oktober) erg druk en een flinke tijd staan wachten. Ook bij Jasper de route langs medicine lake vonden wij de moeite waard. . Waarschijnlijk ook vanwege een ontmoeting met een bruine beer en vechtende herten op de weg. Wij hebben dit in 1 dag gedaan.
Icefield parkway hebben wij in 2 dagen gedaan zodat we konden stoppen en genieten van het uitzicht en de vele meren. Ook de gletsjer op geweest. Dit was wel een echte tourist trap.

Voorbij Revelstroke ligt een hotel/resort Tree Valley Lake waar de eigenaar een ghost town heeft naast gebouwd. Was grappig om een uurtje rond te dwalen. De gebouwen en treinen zijn origineel , ze komen echter uit heel Canada en de VS vandaan. Hij probeert een stukje cultuur te bewaren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:07
Ik woon zelf in Calgary en ben vrijwel elk weekend in de bergen te vinden (van Waterton tot Hinton) en af en toe in de driehoek Merrit / Hope / Kelowna. Let wel dat dingen hier qua boodschappen best wel duur zijn, de benzine is dan weer heel goedkoop in vergelijking met Europa :+.

Prima rit, je gaat echter wel alle toeristische plekjes af, ik hou zelf niet van deze drukte en vermijd beide parken zoveel mogelijk, maar voor een eerste keer Rocky Mountains is er niks mis met je keuzes.
  • Jasper is mooi maar wil je 3 dagen gaan wandelen? De skytram is inderdaad best leuk en het snelste als je op een berg wil hebben gestaan (je kan vanaf de skytram doorlopen tot de top). Wapiti is best een drukke camping maar je hebt in de parken niet veel keus.
  • Lake Louise is mooi maar erg druk. Je moet vroeg komen aangezien er maar beperkte parkeerplekken zijn. De meeste wandelroutes gaan 1 juni open dus je zit qua timing prima. Moraine lake is ook mooi maar kun je niet heen met eigen vervoer.
  • Kananaskis heeft veel meer (ruigere) routes, en is een stuk minder druk en vind ik zelf mooier om te wandelen en fotograferen.
Algemene tips:
  • Beren en wilde dieren heb je overal. Let op ze zijn wild.. er zijn genoeg toeristen die dichtbij een berggeit / ander dier proberen te komen en dan spijt krijgen zegmaar. Bearspray is aanbevolen, en is vaak te huren zodat je die niet hoeft te kopen en daarna weg hoeft te geven. In de drukke parken is de kans op een ontmoeting/confrontatie vrij laag maar ik neem het liever mee en dan niet nodig hebben dan het niet hebben op een moment dat je het wel zou willen hebben.
  • Zorg ervoor dat je goed schoeisel hebt, het is hier niet bestraat :).
  • Zorg ook dat je een windjack mee hebt.
  • Weer in de bergen kan veranderlijk zijn, probeer het in de gaten te houden. We hebben hier nog wel eens sneeuw in juni en juli gehad, terwijl het gewoon 20+ Celsius is die week.. Ook kan het weer omslaan met wind / onweer / etc.
  • De meeste opladers kunnen 110-230V aan, neem wat reisadapters mee. Als je die hier lokaal koopt zijn ze wat prijziger. De meeste campers hebben ook wel een 110V aansluiting zodat je onderweg je laptop / telefoon kan laden
  • Vorig jaar was het erg droog met veel bosbranden, vele plekken zullen daarom ook wat kaler zijn dan normaal. Let ook op "fire advisories", je mag niet altijd een kampvuur maken. Koken met propaan mag dan in veel gevallen nog wel. Dit kan per gemeente / park / kampeerplaats verschillen. Meestal wordt dit tijdig aangegeven aan de weg, maar vaak kun je dit navragen bij de receptie / infodesk (indien aanwezig).
  • De waterkwaliteit is hier prima, je kan gewoon uit de kraan drinken maar sommige plekken hebben ronduit smerig water (lees: chloorsmaak) of heel hard/zacht water. Ik koop zelf altijd flessen water voor de koffie en om te drinken. Voor afwassen, douchen etc. is kraanwater prima. Let wel dat niet alle kampeerplekken drinkbaar water hebben! Het staat er vaak wel bij maar probeer erop te letten.
Qua reizen:
  • Er zijn veel, veel plekken zonder uberhaupt ontvangst. Icefields en de meeste plekken tussen de steden is geen ontvangst; langs de snelweg #1 van Kamloos tot Golden is er prima ontvangst.
  • Als je muziek wil, zorg ervoor dat je telefoon wat offline muziek heeft; het is anders best stil :+.
  • Top je tank op wanneer je kan, check je remmen en banden.
  • Je bent de enige bestuurder? Neem je pauzes, er is genoeg te zien onderweg O+
  • Rem zoveel mogelijk op de motor, ik heb genoeg mensen met defecte / oververhitte remmen gezien onderaan de berg, of erger.
  • Vraag aan je familie of die camper AMA pechhulp hebt. Dit kost niet veel maar is erg handig om te hebben.
  • Probeer je camper en kampeerplaats opgeruimd te houden ivm ongewenste bezoekers; van vogels tot beren :+.
  • Vergeet je park pass niet voor je kamper. Je kan hem soms met korting krijgen bij de AMA (vraag je familie)
  • Ik weet niet of je camper een WC heeft, maar probeer die regelmatig te lozen, dat scheelt allemaal kilo's die je niet mee hoeft te slepen door de bergen (i.e. brandstofverbruik)
Edit: formatting :X

[ Voor 37% gewijzigd door msteggink op 21-02-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-08 17:29
Wij hebben paar jaar terug het rondje andersom gedaan (en vanuit Vancouver). Je hebt maar beperkt de tijd, dus keuzes maken moet, ik zou het niet zo snel anders doen denk ik.
Maar voor je binnen-de-dag planning: ik had eigenlijk liever 2 dagen voor de Icefields Parkway gehad. Kwamen met één dag echt met het donker op de campground als je wat meer doet dan uitstappen-foto-verder. Je zou eventueel op één van je Jasper dagen al naar de Athabasca kunnen gaan.

Revelstoke was ook een behoorlijke klim naar boven als je de berg op gaat, niet in vergissen dat je daar best wat tijd voor nodig hebt. Tussen Banff en Revelstoke is ook een mooi stuk, waar je misschien best wat stops wil maken. Dus dan is het waarschijnlijk de 24e naar de Meadows in the Sky voordat je naar Clearwater zoeft (wat een stuk minder spannend is).

[ Voor 5% gewijzigd door Ilmar op 20-02-2024 22:57 ]

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Niet in de Rockies, maar 200km ten oosten van Calgary: Dinosaur Provincial Park
Een soort van ieniemienie Grand Canyon waar enorm veel (grote) fossielen van dinosaurussen gevonden worden. Die je hier en daar ook half uit de rotsen ziet steken.
Kost je een dag, zeker aangezien je de 'verkeerde' kant uit rijdt, maar ruim 2 dagen Jasper vond ik overkill toen wij er waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

ik heb bijna een jaartje net boven Vancouver gewoond en ook veel gereisd in die omgeving.

- Moose's zijn groot! maar dan ook echt groot!
- uit eten is prijzig maar de porties zijn vele malen groter
- Tim Hortons!
- neem een grote zak mee waar je de frisse lucht in kan meenemen terug naar Nederland
- geniet!
- ga naar een ijshockey wedstrijd!
- was in Calgary ook niet een hele grote shopping mall? met een zwembad en ijshockey baan binnen?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
toolkist schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:29:
Niet in de Rockies, maar 200km ten oosten van Calgary: Dinosaur Provincial Park
Een soort van ieniemienie Grand Canyon waar enorm veel (grote) fossielen van dinosaurussen gevonden worden. Die je hier en daar ook half uit de rotsen ziet steken.
Kost je een dag, zeker aangezien je de 'verkeerde' kant uit rijdt, maar ruim 2 dagen Jasper vond ik overkill toen wij er waren
En pak dan meteen Royal Tyrrell mee _/-\o_

De iOverlander app is een goeie om te installeren. Houd er rekening mee dat campsites soms snel volgeboekt zijn, en dan is het handig om snel een alternatief te kunnen vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door TMDC op 22-02-2024 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• msteggink
talin schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:32:
ik heb bijna een jaartje net boven Vancouver gewoond en ook veel gereisd in die omgeving.

- Moose's zijn groot! maar dan ook echt groot!
- uit eten is prijzig maar de porties zijn vele malen groter
- Tim Hortons!
- neem een grote zak mee waar je de frisse lucht in kan meenemen terug naar Nederland
- geniet!
- ga naar een ijshockey wedstrijd!
- was in Calgary ook niet een hele grote shopping mall? met een zwembad en ijshockey baan binnen?
Timmy is wel wat afgezakt. De kwaliteit van de deegwaren is door de jaren gedaald, en de koffie. is meh..

De shoppingmall met zwembad en ijshockeybaan is in Edmonton, zeer aan te raden voor een paar leuke dagjes uit. https://www.wem.ca/

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:56
Ik lig op dit moment in mijn tentje in Banff en ben aan het puzzelen met mijn laatste stuk van de reis. Morgen spenderen we nog een dag in deze omgeving, maar we zijn voornemens om aan het eind van de dag alvast een uur of 4/5/6 te rijden met het oog op de terugweg.

We vliegen namelijk maandag ochtend terug.

Ons idee is dus op dit moment:
- Donderdag overdag Banff, avond richting Glacier (usa)
- Vrijdag Glacier (Grinnell Glacier Trail), eind middag richting Coeur d Elena
- Zaterdag chilldag aan het meer en daarna een goed eind richting Seattle
- Zondsg Snoqalmie falls / avond in Seattle

Maar eigenlijk zoek ik in plaats van Glacier misschien dat een totaal andere omgeving geeft dan Canada. De afgelopen weken hebben we in Canada al zo ontzettend veel mooie hikes gemaakt. Maar iets anders dan bos, glaciers en mooie bergtoppen zou ook even lekker kunnen zijn. Indien mogelijk dan, haha.

Ik ben benieuwd of jullie nog goede suggesties hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• msteggink
@G33st
Als je toch richting Seattle gaat, ga dan via Osoyoos/Penticton, er zijn veel meren en het klimaat is een soort van 'woestijn', droog en compleet andere flora en fauna. Het is ook een prachtige wijnstreek, mocht dat je ding zijn.
Je kan dan via Oroville de US in naar Seattle en is eigenlijk niet echt veel omrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
G33st schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:44:
Ik lig op dit moment in mijn tentje in Banff en ben aan het puzzelen met mijn laatste stuk van de reis. Morgen spenderen we nog een dag in deze omgeving, maar we zijn voornemens om aan het eind van de dag alvast een uur of 4/5/6 te rijden met het oog op de terugweg.

We vliegen namelijk maandag ochtend terug.

Ons idee is dus op dit moment:
- Donderdag overdag Banff, avond richting Glacier (usa)
- Vrijdag Glacier (Grinnell Glacier Trail), eind middag richting Coeur d Elena
- Zaterdag chilldag aan het meer en daarna een goed eind richting Seattle
- Zondsg Snoqalmie falls / avond in Seattle

Maar eigenlijk zoek ik in plaats van Glacier misschien dat een totaal andere omgeving geeft dan Canada. De afgelopen weken hebben we in Canada al zo ontzettend veel mooie hikes gemaakt. Maar iets anders dan bos, glaciers en mooie bergtoppen zou ook even lekker kunnen zijn. Indien mogelijk dan, haha.

Ik ben benieuwd of jullie nog goede suggesties hebben.
Vancouver island en dan een bear watching tour vanaf Telegraph cove.
https://grizzlycanada.com...rizzly-adventures-mobile/

als het ff meezit zie je op de heen- en terugweg ook nog de nodige orca's

of een stukje naar het Oosten wat fossielen van dino's bekijken:

https://www.albertaparks.ca/parks/south/dinosaur-pp/

[ Voor 4% gewijzigd door toolkist op 15-08-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
toolkist schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:09:
[...]

Vancouver island en dan een bear watching tour vanaf Telegraph cove.
https://grizzlycanada.com...rizzly-adventures-mobile/

als het ff meezit zie je op de heen- en terugweg ook nog de nodige orca's

of een stukje naar het Oosten wat fossielen van dino's bekijken:

https://www.albertaparks.ca/parks/south/dinosaur-pp/
Als hij zondag in Seattle wil zijn, wordt Telegraph Cove heel krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:26
In Kamloops zou ik nog de Bulk Barn bezoeken - een soort van supermarkt, maar snoep, heel heel heel veel snoep. :)

Mocht je het rondje nog groter maken en Whistler bezoeken: dan zou ik een zipline tours doen, met name de Sasquatch zipline. meer dan twee kilometer lang, behoorlijk spectaculair. En ergens in de bossen er onder ligt nog een bril van mij, als je die meteen even kan ophalen... ;)

Edit: ik zie net dat hier dingen door elkaar lopen. TS (@P_de_B) is als het goed is allang terug en heeft niets meer aan mijn tips - en @G33st is om andere tips aan het vragen, maar dat heeft niets te maken met het rondje van de TS. Dus beide hebben niets aan m'n tips...

[ Voor 23% gewijzigd door vanaalten op 16-08-2024 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:56
vanaalten schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:06:
In Kamloops zou ik nog de Bulk Barn bezoeken - een soort van supermarkt, maar snoep, heel heel heel veel snoep. :)

Mocht je het rondje nog groter maken en Whistler bezoeken: dan zou ik een zipline tours doen, met name de Sasquatch zipline. meer dan twee kilometer lang, behoorlijk spectaculair. En ergens in de bossen er onder ligt nog een bril van mij, als je die meteen even kan ophalen... ;)

Edit: ik zie net dat hier dingen door elkaar lopen. TS (@P_de_B) is als het goed is allang terug en heeft niets meer aan mijn tips - en @G33st is om andere tips aan het vragen, maar dat heeft niets te maken met het rondje van de TS. Dus beide hebben niets aan m'n tips...
Haha mijn fout. Maar vond het ook niet nodig om hier een nieuw topic voor aan te maken. Ondertussen wel mijn eigen plan gevolgd. Als is Glacier USA vervangen voor Waterton. Crypt lake hike is overigens echt een aanrader.

Het dinopark was me net even iets te ver uit de richting op dit moment in de reis. Was anders geen gek idee geweest, ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
msteggink schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 04:09:
[...]

Als hij zondag in Seattle wil zijn, wordt Telegraph Cove heel krap.
Ja dat realiseerde ik me later ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
G33st schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 03:51:

Het dinopark was me net even iets te ver uit de richting op dit moment in de reis. Was anders geen gek idee geweest, ziet er goed uit.
Is echt heel leuk ja, maar, ik begrijp ook wel dat je niet ff zin hebt om 4 uur enkele reis daarvoor te besteden.
Ach ja denk maar zo, moet je nog een keer terug voor dat park en Vancouver Island ;)
Pagina: 1