MacBook met azerty keyboard

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenRSCA
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:20
Jaren terug heb ik via mijn werkgever de laatste Intel MacBook 16 pro (model late 2019) kunnen aanschaffen, toen in country variant Belgium. Dus met azerty keyboard. Toen waren er, dacht ik, twee types azerty, zijnde Belgisch azerty (met ! onder de 8. )en Frans azerty (met ! rechts onderaan). Mijn model had/heeft de eerste variant.

Ik mag nu uitkijken naar een nieuw exemplaar en ga, denk ik, voor de nieuwe MacBook 16 pro met M3 processor. Qua azerty toetsenbord is er precies dezer dagen maar één keuze bij Apple, zijnde Frans azerty. Als ik op de website kijk naar de losse Magic Keyboards, staat daar ook maar één azerty keyboard - opnieuw de Franse. Maar deze Franse azerty heeft volgens mij dezelfde kenmerken als mijn huidige Belgische azerty, zijnde de ! onder de 8.

Ik ben dus voor mijn nieuwe MacBook pro ook op zoek naar azerty met ! onder de 8. Mag ik er vanuit gaan dat ik deze krijg als ik mijn MacBook pro met country variant Frans bestel? Of met andere woorden: volgens mij biedt Apple - zowel binnen Magic Keyboard als MacBook - dezer dagen slechts één azerty-variant aan met de ! onder de 8 (die vroeger dus blijkbaar de Belgsche variant was) ?

Hopelijk is de vraag wat duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-06 12:41
Nee, je kan er niet zomaar vanuit gaan. Wat toont de afbeelding?

Alternatief is natuurlijk gewoon over te stappen naar wat het overgrote deel van de wereld gebruikt... qwerty...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Als het om slecht 1 teken gaat zou ik me er niet zo druk om maken, aan 1 teken ergens anders ben je nogal snel gewend lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenRSCA
99ruud99 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:20:
Nee, je kan er niet zomaar vanuit gaan. Wat toont de afbeelding?

Alternatief is natuurlijk gewoon over te stappen naar wat het overgrote deel van de wereld gebruikt... qwerty...
Op de Apple website staat gewoon de keuze voor Frans/Azerty maar zonder extra details erbij. De foto’s op de website zijn overigens de generieke foto’s (met qwerty toetsenbord) ongeacht welke keuze je maakt.

Heb eerder de support lijn gebeld vandaag, waar ze - ik citeer - “vermoeden dat ik gelijk heb” (met dus maar 1 azerty tegenwoordig als Franse versie met ! onder 8. ) maar 100 procent zekerheid konden ze me niet geven.

Is wel een goed excuus om nog eens naar de Apple store te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekingmatt3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-06 17:52
Je kan de toetsen eruit wippen en de juiste toets op de juiste plek plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:14

FFW

https://keyshorts.com/blo...ook-keyboard-localization

eze site is behulpzaam met identificeren van vreemde talen. Wat jij dus wil is een Belgium keyboard. deze

Op de onderkant van de macbookdoos zit een sticker , daarop kun je de toetsenbord code ook aflezen. in mijn geval is kb-Z een English International toetsenbord. Wat de "Belgische" code is weet ik niet. Maar een Frans toetsenbord heeft zeker de F als aanduiding.
De Z1AG001LQ code bovenaan is een code die door leveranciers worden gebruikt en geeft oa ook de toetsenbord taal aan. Het DEU staat voor het land van waar uit de macbook geexporteerd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQ2JDySs3NjqGk8KnnPXdaxpGaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChrAcKSB9x1HI6hFFjwsTiGH.jpg?f=fotoalbum_large

Dus voor je de doos opent kun je al een hoop uit de codes herleiden.

[ Voor 167% gewijzigd door FFW op 21-02-2024 09:57 ]

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:38
thekingmatt3 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:46:
Je kan de toetsen eruit wippen en de juiste toets op de juiste plek plaatsen
Niet echt. Ik plakte ooit een sticker op mijn toetsenbord. Toen ik hem eraf peuterde, trok ik meteen de hele toets kapot. Het hele toetsenbord moest vervangen worden. Duur grapje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glycerine00
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:16
Ik heb een MacBook Air M2 met een Azerty toetsenbord, en de ! staat inderdaad onder de 8 bovenaan. Helaas heb ik net een Pro teruggestuurd, anders kon ik het voor je checken. Maar ik merkte niets raars aan het toetsenbord, dus ik vermoed dat deze hetzelfde was

De code die FFW aanhaalt is op mijn doos
Part No: MLY13FN/A
op de onderste code staat niets meer achter de 256GB

[ Voor 57% gewijzigd door glycerine00 op 22-02-2024 21:20 ]

• StevenRSCA
Op de onderkant van de macbookdoos zit een sticker , daarop kun je de toetsenbord code ook aflezen. in mijn geval is kb-Z een English International toetsenbord. Wat de "Belgische" code is weet ik niet. Maar een Frans toetsenbord heeft zeker de F als aanduiding.
De Z1AG001LQ code bovenaan is een code die door leveranciers worden gebruikt en geeft oa ook de toetsenbord taal aan. Het DEU staat voor het land van waar uit de macbook geexporteerd wordt.

Dus voor je de doos opent kun je al een hoop uit de codes herleiden.
Ik heb nu pas je aanvulling met de codes op de doos gezien, waarvoor dank! Je opmerking deed een belletje bij me rinkelen en ik heb de doos van mijn huidige MacBook Pro model late 2019 er nog eens bijgehaald. Wat blijkt: daar staat de code KB-F op dus dat betekent dat - ondanks dat ik 'em effectief besteld heb als een Belgische variant - toch een Frans keyboard heeft (met de ! onder het cijfer 8 ).

Dus ik denk dat ik kan gerust zijn en dat de Franse variant die ik nu kan bestellen bij m'n werkgever hetzelfde azerty keyboard heeft als mijn huidig exemplaar en daar was 't me om te doen. Misschien dat ik morgen hier nog eens bij een officiële reseller ga checken, maar ik ben nu met deze uitleg toch al meer gerust.
Pagina: 1