zelf dak renoveren. Feedback gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqasha
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-04 10:45
Beste Tweakers, :)

Ik ga binnenkort mijn dak renoveren. Alles gaat eraf op de gordingen na. Na wat onderzoek te hebben gedaan ben ik tot een eerste constructie gekomen en ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTvvvan-ahFySV4ePsJFHQB2SZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwSrSLzZbcHJ1UwOI6OWABW3.jpg?f=fotoalbum_large

Na de sloop worden er over de gehele oppervlakte 18 mm underlayment platen geplaatst. Deze worden rechtstreeks op de gordingen en de muurplaten vast geboord en lopen verticaal door voorbij de muur tot het einde van het dakoverstek. Daar op komen de spanten van 170mm x 38mm die 60 cm uit elkaar liggen. de spanten worden van onder om de 30 cm vast geboord op de underlayment platen. Aan de gevel zijdes worden dwars balken met een half hout verbinding over de spanten bevestigt die het horizontale dakoverstek dragen. op de nok steunen de spanten tegen elkaar aan met daar boven op de noklat. De tussen ruimte van de spanten worden opgevuld met mineraal wol en het geheel wordt bedekt met open dampfolie. De folie word vast geniet op de spanten en afgetapt. in de lengte van de spanten worden de tengels bevestigt met daar overheen de panlatten en de dakpannen. Alle pannen worden vast geboord aan de panlat en de noklat word bekleed met afdichting met daar op de nokpan. Het overstek word met plaatwerk afgetimmerd rondom de dragers en spanten en word aan de bovenkant voorzien van vogelschroot. Een mastgoot word met beugels aan de onderkant van de spanten bevestigt.

Alvast bedankt !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lj_gLNYzsjJ1ktL3fXTeW-wJhJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xdJoB1dLAGJevE173AUZYOUr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwcQ1FT4W6IR4iYu-5VgzaSHHXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8GK5q6slyeYq4rZDhdgZa0In.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eppow
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:01
Ik heb ook onlangs mijn dak vervangen. Op de gordingen heb ik osb platen liggen met daarbovenop PIR renovatieplaten. Dat lijkt mij eenvoudiger werken dan je huidige plan. Voor de PIR platen kun je ook subsidie krijgen (onder bep. voorwaarden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:41
Waarom laat je niet gewoon een geïsoleerd unidek systeem plaatsen? Heb je meteen alles in 1x.

Let wel op dat je lood van je schoorsteen ook hoger moet straks. En je goot ook ook niet uit komt meer misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Passie-m schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:21:
Waarom laat je niet gewoon een geïsoleerd unidek systeem plaatsen? Heb je meteen alles in 1x.

Let wel op dat je lood van je schoorsteen ook hoger moet straks. En je goot ook ook niet uit komt meer misschien.
Of gewoon je schoorsteen verwijderen als je deze toch niet meer gebruikt. Het lood krijg je nooit meer zo mooi en diep ingebracht als bij de oorspronkelijke bouw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:50
Goeie keuze, haal wel je schoorsteen weg als dat kan en neem bv houtvezel isolatie. dat heeft een veel hogere faseverschuiving = langer koel in de zomer.
hoe ga je de spanten vastzetten aan je underlayment?
Heb je wel eens panlatten geplaatst?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
Ga je de overstek aan de zijkanten van je dak verminderen in je nieuwe plan? Als het kan zou ik deze behouden. Ook de overstek aan de onderzijde zou ik zeker minimaal even lang houden. Overstekken worden ondergewaardeerd qua functie, het houdt namelijk een hoop regen van je gevel en vooral in de zomermaanden verminderd het enorm de opwarming van je huis.

En houtvezel isolatie zeker overwegen. Het verminderd de warmtedoorslag gigantisch t.o.v. andere materialen zoals PIR of steenwol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:09
Ik heb hier b keus pir op het dakbeschot gelijmt, daar weer de tengels op gelijmt + lange schroeven de originele gordingen in. Op de tengels de panlatten. Veel makkelijker en sneller en ik denk ook goedkoper dan je huidige idee.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Makrolon schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:40:
Ik heb hier b keus pir op het dakbeschot gelijmt, daar weer de tengels op gelijmt + lange schroeven de originele gordingen in. Op de tengels de panlatten. Veel makkelijker en sneller en ik denk ook goedkoper dan je huidige idee.
Maar ook een heel ander resultaat. PIR geeft veel geluid door en heeft een hele lage faseverschuiving.
Ik had in mijn vorige woning ook het dak van buiten geisoleerd met PIR, dat ga ik in mijn huidige huis niet meer doen. Het werd heel gehorig, veel geluid van de weg buiten kwam naar binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
No Hands schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:48:
[...]

Maar ook een heel ander resultaat. PIR geeft veel geluid door en heeft een hele lage faseverschuiving.
Ik had in mijn vorige woning ook het dak van buiten geisoleerd met PIR, dat ga ik in mijn huidige huis niet meer doen. Het werd heel gehorig, veel geluid van de weg buiten kwam naar binnen.
Ik doe aan de binnenkant nog 7cm steenwol. Vind een harde isolatie aan de buitenkant wel een prettig idee. Als je met wol een keer een lekkage hebt is je dak door en door nat voor je t in de gaten hebt. En pir heeft veel betere isolatiewaarde per cm dan wol.

Maargoed, dat is een keuze inderdaad.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:50
Ik begrijp alleen het underlayment op je spanten niet. Heeft dit een reden?
En het is op de foto niet helemaal goed te zien ,maar is je dat nog helemaal recht? En zo nee, hoe ga je dit uitrichten als je eerst underlayment op de spanten legt?

Wij hebben het afgelopen jaar als volgt gedaan; zelf pannen verwijderd, asbest laten verwijderen, zelf kepers verwijderd, in eigen beheer nieuwe kepers gelegd in samenwerking met een timmerman, hierop planken getimmerd om de 30cm als dragende laag voor de Unidek Reno dekfolie. Deze is geplaatst door een dakdekker, met daarna de dakpannen. Achteraf hebben we van onderaf tussen de kepers bij geisoleerd met glaswol.

Wat ik verder mee wil geven; je kunt €30/m2 subsidie krijgen voor dakisolatie die je laat monteren. Kan nog best wel eens verschil maken in je budget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:32

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Heb je ook gekeken of je een vergunning nodig hebt?
Het klinkt misschien wollig, maar je dak komt mogelijk 10-15cm omhoog met de isolatie er bij. Sommige gemeentes doen daar moeilijk over omdat ze zo de leges 'missen'.
Mocht er een vergunning nodig zijn, kan het zijn dat er een constructieberekening moet zijn.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Mijn eerste idee: die folie met daaronder minerale wol is erg onhandig bij het plaatsen van de tengels/panlatten/pannen. Je zit er de hele tijd op en je gaat die geheid beschadigen.

Verder: als je alle pannen vastschroeft zitten ze goed vast tegen de wind. Maar ook tegen jou als je er ooit een paar moet verwijderen om ergens bij te komen. Dan liever dambordsgewijs of alleen de randen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 19:49

Part

Helemaal niets.....

Niet zelf dingen bedenken, het concept van dragende en renovatie dakelementen is zeer goed uitgedacht.
Er zijn diverse fabrikanten die een zeer duidelijke instructie/reclame video's hebben waar het in uitgelegd wordt.

Kijk maar een op deze sites:
https://www.isobouw.nl/nl/producten/slimfix-dakplaten/
https://www.kingspan.com/nl/nl/producten/dakelementen/
https://www.unilininsulation.com/nl-be/producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 13:38
IANAT (I am not a timmerman), maar ondertussen al redelijk wat ervaring met leggen van daken met pannen.

Ik zou zelf ook voor een PIR isolatie aan de buitenkant gaan. Mocht je ooit lekkage of stormschaden krijgen, is niet gelijk je hele isolatie doorweekt. Daarbij is het ook wat beter bestand tegen ongedierte volgens mij.

PIR isoleert beter qua warmte, maar inderdaad minder tegen geluid. Wij hebben daarom bij ons aan de binnenzijde nog steenwol achter het plafond gedaan.
Let wel op dat je met je vocht goed zit, vocht moet altijd wegkunnen, dus niet dat je alles helemaal vochtdicht maakt. Ik weet even niet meer precies hoe dit zit, maar wel even goed naar kijken.

Opmerking over de schoorsteen is inderdaad terecht, het lood zal je waarschijnlijk anders moeten gaan doen mocht je de schoorsteen willen behouden. Ook daar moet je rekening mee houden.

Als laatste ben ik het ook eens met @decipherer om niet elke dakpan vast te leggen. Wij hebben ze bij ons op de schuur zelfs enkel de buitenranden vast gelegd (1 of 2 rijen), juist vanwege het feit dat je er dan ook nog makkelijk bij kan mocht het nodig zijn.
We wonen in het buitengebied en er is er nog nooit 1 afgewaaid. Er is daarentegen al wel een keer een tak op gevallen waardoor een aantal pannen kapot gingen en toen was ik blij dat niet alles vast lag waardoor ze eenvoudig te vervangen waren.
Daarnaast is het ook aanzienlijk sneller te leggen zonder de klemmetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Laurensius88 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:17:
IANAT (I am not a timmerman), maar ondertussen al redelijk wat ervaring met leggen van daken met pannen.

Ik zou zelf ook voor een PIR isolatie aan de buitenkant gaan. Mocht je ooit lekkage of stormschaden krijgen, is niet gelijk je hele isolatie doorweekt. Daarbij is het ook wat beter bestand tegen ongedierte volgens mij.

PIR isoleert beter qua warmte, maar inderdaad minder tegen geluid. Wij hebben daarom bij ons aan de binnenzijde nog steenwol achter het plafond gedaan.
Let wel op dat je met je vocht goed zit, vocht moet altijd wegkunnen, dus niet dat je alles helemaal vochtdicht maakt. Ik weet even niet meer precies hoe dit zit, maar wel even goed naar kijken.

Opmerking over de schoorsteen is inderdaad terecht, het lood zal je waarschijnlijk anders moeten gaan doen mocht je de schoorsteen willen behouden. Ook daar moet je rekening mee houden.

Als laatste ben ik het ook eens met @decipherer om niet elke dakpan vast te leggen. Wij hebben ze bij ons op de schuur zelfs enkel de buitenranden vast gelegd (1 of 2 rijen), juist vanwege het feit dat je er dan ook nog makkelijk bij kan mocht het nodig zijn.
We wonen in het buitengebied en er is er nog nooit 1 afgewaaid. Er is daarentegen al wel een keer een tak op gevallen waardoor een aantal pannen kapot gingen en toen was ik blij dat niet alles vast lag waardoor ze eenvoudig te vervangen waren.
Een gecombineerd dak met harde isolatie aan de buitenkant en iets als steenwol aan de binnenzijde kan inderdaad zeer goed. Grote voordeel is dat als je de R-waarde van je steenwol onder de helft van de R-waarde van de harde isolatie houdt, je risico op condens nihil is. Er hoeft dan geen dampscherm of iets dergelijk toegepast te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-06 09:37
Waterbeesje schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:27:
Heb je ook gekeken of je een vergunning nodig hebt?
Het klinkt misschien wollig, maar je dak komt mogelijk 10-15cm omhoog met de isolatie er bij. Sommige gemeentes doen daar moeilijk over omdat ze zo de leges 'missen'.
Mocht er een vergunning nodig zijn, kan het zijn dat er een constructieberekening moet zijn.
Volgens mij is een vergunning sowieso verplicht, omdat er ook constructie aanpassingen gedaan worden en dan is dus sowieso een constructieberekening verplicht.

Verder, ik zou gewoon renovatieplaten over je gordingen knallen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Joe28965 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:32:
[...]

Volgens mij is een vergunning sowieso verplicht, omdat er ook constructie aanpassingen gedaan worden en dan is dus sowieso een constructieberekening verplicht.

Verder, ik zou gewoon renovatieplaten over je gordingen knallen en klaar.
Constructieaanpassing gaat eerder om de draagconstructie, die is natuurlijk met behoud van de gordingen vrijwel hetzelfde (anders zou je voor elke kleine dakreparatie ook een vergunning moeten hebben)

Wel zal je dak hoger worden en (afgaande op de tekening) aan alle kanten ook breder. Dat valt in sommige gemeenten nog onder het kruimelbeding (onze gemeente vraagt vrolijk het volle pond aan leges...)

Wat ik nog mis op de tekening is de afwerking van de gevels. Je gaat immers een 7cm omhoog, hoe ga je dat afwerken in het zicht?

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 21-02-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-06 09:37
pagani schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:38:
[...]

Constructieaanpassing gaat eerder om de draagconstructie, die is natuurlijk met behoud van de gordingen vrijwel hetzelfde (anders zou je voor elke kleine dakreparatie ook een vergunning moeten hebben)

Wel zal je dak hoger worden en (afgaande op de tekening) aan alle kanten ook breder. Dat valt in sommige gemeenten nog onder het kruimelbeding (onze gemeente vraagt vrolijk het volle pond aan leges...)
Ik vroeg het me meer af omdat er ook spanten toegevoegd worden, dan zou het namelijk wel meer richting het veranderen van de draagconstructie gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Joe28965 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:41:
[...]

Ik vroeg het me meer af omdat er ook spanten toegevoegd worden, dan zou het namelijk wel meer richting het veranderen van de draagconstructie gaan.
Ik zou zelf ook (ongeacht vergunningsnoodzaak) gaan rekenen aan het geheel en bij twijfel een constructeur raadplegen, er komt toch aardig wat gewicht bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon

Je bent dan verplicht een berekening te maken over hoeveel pannen je vast zet. Als er een afspraak waait en iemand krijgt een pan op zn kop ben je anders mogelijk de lul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 11:03
No Hands schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:48:
[...]

Ik lees hier wel vaker dat PIR weinig geluid isoleert, maar in hoeverre maakt dit verschil met een dak dat alleen uit dakbeschot en pannen bestaat?

Het zal er vast niet gehoriger op worden lijkt mij?

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
ZtaaB schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:15:
[...]

Ik lees hier wel vaker dat PIR weinig geluid isoleert, maar in hoeverre maakt dit verschil met een dak dat alleen uit dakbeschot en pannen bestaat?

Het zal er vast niet gehoriger op worden lijkt mij?
Ik heb geen onderzoeksdata maar ik zou ook zeggen dat het niet erger wordt, maar het zou fijn zijn als het minder wordt. Dan moet je dus met ander materiaal gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqasha
eppow schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:20:
Ik heb ook onlangs mijn dak vervangen. Op de gordingen heb ik osb platen liggen met daarbovenop PIR renovatieplaten. Dat lijkt mij eenvoudiger werken dan je huidige plan. Voor de PIR platen kun je ook subsidie krijgen (onder bep. voorwaarden).
@eppow Mijn afweging is dat ik met houten balken icm wol meer stevigheid in de dak constructie verwacht te krijgen. Vooral het overstek vraagt verankering die doorloopt in het dak en ik ben zelf ook meer bekend met een hout constructie. Wellicht kan ik de PIR platen laten doorlopen met het overstek. Bedoel je dat je voor het gebruik van PIR platen nog extra subsidie kan aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqasha
Passie-m schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:21:

@Passie-m Lood wil ik zelf opnieuw aanbrengen in een hoger liggende voeg op de gevel en schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqasha
frennek schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:35:
[...]

Of gewoon je schoorsteen verwijderen als je deze toch niet meer gebruikt. Het lood krijg je nooit meer zo mooi en diep ingebracht als bij de oorspronkelijke bouw.
@frennek De schoorsteen wil ik blijven gebruiken. Overstek wil ik wat langer laten doorlopen dan de huidige situatie. Bedoel je dat het loodwerk minder goed water afstopt of dat het er minder fraai uitziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqasha
No Hands schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:31:
Goeie keuze, haal wel je schoorsteen weg als dat kan en neem bv houtvezel isolatie. dat heeft een veel hogere faseverschuiving = langer koel in de zomer.
hoe ga je de spanten vastzetten aan je underlayment?
Heb je wel eens panlatten geplaatst?
@No Hands Houtvezel had ik nog niet overwogen. Ik lees dat het beter kan vocht kan opnemen en afgeven en dat een damp open folie niet meer nodig is. Lijkt me eng om niets tussen je pannen en isolatie te leggen. Mag je nog wel een damp open folie er op aanbrengen?

Ik wil de spanten van onder af/binnen uit om 30/40cm vast schroeven door de underlayment heen.

Ik heb nog nooit panlatten geplaatst noch dakpannen gelegd.

[ Voor 11% gewijzigd door Luqasha op 25-02-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqasha
Makrolon schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:40:
@Makrolon Is de functie van vooraf lijmen zodat je makkelijker de plaat op z'n plek kan vast schroeven? Hoe dik is je dakbeschot? En is PIR platen vast schroeven net zo stevig als spanten gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqasha
emot schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:08:
Ik begrijp alleen het underlayment op je spanten niet. Heeft dit een reden?
En het is op de foto niet helemaal goed te zien ,maar is je dat nog helemaal recht? En zo nee, hoe ga je dit uitrichten als je eerst underlayment op de spanten legt?

Wij hebben het afgelopen jaar als volgt gedaan; zelf pannen verwijderd, asbest laten verwijderen, zelf kepers verwijderd, in eigen beheer nieuwe kepers gelegd in samenwerking met een timmerman, hierop planken getimmerd om de 30cm als dragende laag voor de Unidek Reno dekfolie. Deze is geplaatst door een dakdekker, met daarna de dakpannen. Achteraf hebben we van onderaf tussen de kepers bij geisoleerd met glaswol.

Wat ik verder mee wil geven; je kunt €30/m2 subsidie krijgen voor dakisolatie die je laat monteren. Kan nog best wel eens verschil maken in je budget.
@emot Ik breng eerst het plaatwerk aan op me bestaande gordingen. Daarna wil ik hierop de spanten gaan monteren. Ik leg dan de isolatie er van buiten af in zodat het opgesloten tussen de spanten ligt. En daarna een dampfolie er overheen.
Bedoel je dat als ik de isolatie zelf ga leggen ik geen/minder subsidie kan aanvragen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqasha
decipherer schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:34:
Mijn eerste idee: die folie met daaronder minerale wol is erg onhandig bij het plaatsen van de tengels/panlatten/pannen. Je zit er de hele tijd op en je gaat die geheid beschadigen.

Verder: als je alle pannen vastschroeft zitten ze goed vast tegen de wind. Maar ook tegen jou als je er ooit een paar moet verwijderen om ergens bij te komen. Dan liever dambordsgewijs of alleen de randen.
@decipherer Hele fijne tip! Ik zie de dampfolie nu ook zeker stuk gaan als je bezig bent met tengels/panlatten/pannen. Ik denk dan misschien weer plaatwerk er overheen maar het dak moet wel kunnen ademen? Dit zou wel weer een reden zijn om voor PIR te gaan. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqasha

@Laurensius88 Waarom kan het lood niet in een paar voegen hoger opnieuw aangebracht worden ?

Je zou dus vastschroeven aanraden ipv panhaken (klemmetjes)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqasha
pagani schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:38:
[...]

Wat ik nog mis op de tekening is de afwerking van de gevels. Je gaat immers een 7cm omhoog, hoe ga je dat afwerken in het zicht?
@pagani Zoals op de tekening is te zien lopen de balken door aan alle zijdes. Ik wil daar planken tegen aan timmeren met de gevelpannen er overheen. De boeidelen worden dus een stuk dikker dan dat ze nu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
+1 voor renovatieplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bb500
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-03 16:52
Part schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:09:
Niet zelf dingen bedenken, het concept van dragende en renovatie dakelementen is zeer goed uitgedacht.
Er zijn diverse fabrikanten die een zeer duidelijke instructie/reclame video's hebben waar het in uitgelegd wordt.

Kijk maar een op deze sites:
https://www.isobouw.nl/nl/producten/slimfix-dakplaten/
https://www.kingspan.com/nl/nl/producten/dakelementen/
https://www.unilininsulation.com/nl-be/producten
Ik zou volledig voor deze optie gaan!
Een half dagje een kraan erbij en je hebt het hele dak weer dicht! Daarna tengels en pannen erop en klaar is kees

Prima isolatie waarde en in combinatie met subsidie in mijn ogen de beste en snelste optie.

www.aiontdekking.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Luqasha schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:05:
[...]

@Makrolon Is de functie van vooraf lijmen zodat je makkelijker de plaat op z'n plek kan vast schroeven? Hoe dik is je dakbeschot? En is PIR platen vast schroeven net zo stevig als spanten gebruiken?
Nee om de afschuifkrachten op te vangen, de schroeven zijn 26cm lang, als die buigen kan je plaat een stukje naar beneden zakken. Al zal dat in de praktijk wel meevallen.

Dakbeschot is t originele jaren 30 dakbeschot, mm of 16 dik schat ik in. die 16cm pir platen zijn zo stug dat er amper kracht op t dakbeschot komt . sowieso vallen de krachten in die richting wel mee door de schuinte van je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:50
Luqasha schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:06:
[...]

@emot Ik breng eerst het plaatwerk aan op me bestaande gordingen. Daarna wil ik hierop de spanten gaan monteren. Ik leg dan de isolatie er van buiten af in zodat het opgesloten tussen de spanten ligt. En daarna een dampfolie er overheen.
Bedoel je dat als ik de isolatie zelf ga leggen ik geen/minder subsidie kan aanvragen ?
Als je zelf isolatie monteert krijg je inderdaad geen subsidie.
Verder zie ik het nut van de underlayment niet. Ik zou gewoon de nieuwe balken op de gordingen leggen en van binnenuit isoleren.
Verder wil je je dak gewoon zo snel mogelijk dicht hebben. Van bovenaf glaswol leggen en daarna een bui krijgen is niet best. Verder heb je aan de onderkant (warme zijde) een dampdichte laag / folie nodig en aan de bovenkant (koude zijde) onder de pannen een dampdoorlatende waterdichte folie. Dit allemaal zit ook verwerkt in dakplaten, en je hebt je dus snel weer dicht.
Wij hebben 2 stormen over ons dak gehad terwijl het afgedekt was met oranje folie. Ik kan je vertellen dat je niet blij wordt als het water door het plafond van de keuken komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Luqasha schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:04:
[...]

@No Hands Houtvezel had ik nog niet overwogen. Ik lees dat het beter kan vocht kan opnemen en afgeven en dat een damp open folie niet meer nodig is. Lijkt me eng om niets tussen je pannen en isolatie te leggen. Mag je nog wel een damp open folie er op aanbrengen?

Ik wil de spanten van onder af/binnen uit om 30/40cm vast schroeven door de underlayment heen.

Ik heb nog nooit panlatten geplaatst noch dakpannen gelegd.
Je mag daar zeker een dampopen folie over plaatsen, lijkt me ook praktisch ivm tegenhouden van vogels etc.
Van binnenuit schroeven? Dat lijkt me lastig of heel erg goed meten.
Panlatten plaatsen en dakpannen plaatsen is wel even een ding. dat moet vrij netjes. het is best in het zicht namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 13:38
Luqasha schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:09:
[...]

@Laurensius88 Waarom kan het lood niet in een paar voegen hoger opnieuw aangebracht worden ?

Je zou dus vastschroeven aanraden ipv panhaken (klemmetjes)?
Lood kun je wel verplaatsen, maar ik bedoelde meer dat je daar rekening mee moet gaan houden dat je daar waarschijnlijk wel tegen aanloopt.

Nee, ik zeg volgens mij niet dat ik ze zou schroeven of panhaken te gebruiken. Maar ook de panhaken moet je volgens mij schroeven (de haken die ik eerder heb gebruikt in ieder geval wel). Als je ze vast gaat leggen, zou ik panhaken gebruiken. Als je schroeven gebruikt, heb je kans dat je de schroef te hard aan trekt en de pan breekt.
Overigens hebben we bij ons op de schuur wel direct geschroefd in de pan, maar dat waren maar een paar pannen..

[ Voor 6% gewijzigd door Laurensius88 op 26-02-2024 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Luqasha schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:03:
[...]

@frennek De schoorsteen wil ik blijven gebruiken. Overstek wil ik wat langer laten doorlopen dan de huidige situatie. Bedoel je dat het loodwerk minder goed water afstopt of dat het er minder fraai uitziet?
Welke functie heeft je schoorsteen straks nog? Je zou ook aan een moderne dubbelwandige RVS dakdoorvoer kunnen denken voor je houtkachel. Je gemetselde schoorsteen zal altijd de zwakste plek blijven in je straks prachtig gerenoveerde dak. Plus het is ook een onderbreking in je thermische schil, want het is een hardnekkige koudebrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppow
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:01
Luqasha schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:02:
[...]

@eppow Mijn afweging is dat ik met houten balken icm wol meer stevigheid in de dak constructie verwacht te krijgen. Vooral het overstek vraagt verankering die doorloopt in het dak en ik ben zelf ook meer bekend met een hout constructie. Wellicht kan ik de PIR platen laten doorlopen met het overstek. Bedoel je dat je voor het gebruik van PIR platen nog extra subsidie kan aanvragen?
Mijn dak is aardig vergelijkbaar met dat van jou zo te zien. Ik heb een ruime overstek, iets van 80 cm volgens mij. De pir platen lopen helemaal door net als de onderliggende osb. Je krijgt dan wel een relatief dikke overstek natuurlijk. De osb platen zijn met tong groef verbonden en ook met klampen aan de binnenzijde aan elkaar bevestigd. Dit vormt een zeer stevige ondergrond voor de renovatie PIR platen.

Ik bedoel de "gewone" isde subsidie. Ik had alleen geen idee of je daar ook voor in aanmerking kwam met je eerste plan, vandaar.

Succes!

Mijn schoorsteen heb ik er trouwens ook helemaal afgehaald en vervangen door een dakdoorvoer en een dubbelwandige zwarte pijp.

[ Voor 5% gewijzigd door eppow op 27-02-2024 21:04 ]

Pagina: 1